Gå til innhold
  • Bli medlem

Corona-Ansiktsmaske


elgen

Anbefalte innlegg

Hei

Det finnes diverse ansiktsmasker i neopren mm til bruk i sterk kulde til bl.a. skuterkjøring. De har i noe omfang været diskutert her. Og mange bruker en buff/hals foran munnen og nesen i sterk kulde. Dette har jeg ikke riktig fått til å fungere, for det blir ganske vått av al utpusten.

Jeg kjører jo med mine 2 huskyer foran lett sprintslede og det har været ganske kalt -10 - 20 C i store dele av desemberog  januar. Jeg har flere ganger kjørt langs Hallingelven sen-ettermiddags i -21C. Det går bra, bortsettt fra at man lett blir kall på hendene og nasen løper voldsomt av "kondensvann". Mye snørr!

Jeg fannt så på å forsøke med min ganske velsittende Corona - maske i stoff kjøpt på Meny. Og det virker faktisk bra - også i fysisk aktivitet, som å måke take for en uhyre snølast. Det er jo en enkel og billig løsning, som jeg vil bruke fremover.

Elgen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint tips!

Som tidligere aktiv utøver og nå ivrig mosjonist har jeg blant annet en Airtrim som er beregna brukt av langrennsløpere i kuldeperioder (mtp. kuldeastma etc.).

Synes denne fungerer greit til formålet, da man slipper å bli kald på nesa (for eksempel varmer en Lungplus vare opp innåndingslufta gjennom munnen, og nesa vil derfor bli kald på samme måte som før). Klart, det blir nokså klamt inni denne maska etterhvert, men bonusen er at man slipper at et tøystykke ligger helt inntil munnen/nesa. Man slipper dermed unna litt an den kondensfølelsen. Denne er ikke fullt så billig, riktignok.

bilde.png.d7708bc0d1cc8f1bc097353412e6ee17.png

Noe av ulempen med å bruke tøystykke (buff, hals, tøymunnbind) er i min erfaring at dette vil fryse rimelig kjapt dersom man tar det av en liten stund, for eksempel i en drikkepause, ettersom tøystykket er gjennomvått akkurat foran munnen/nesa. Man kan selvfølgelig bare legge det på innsiden av jakka da, så mest irriterende når man skal ha det på igjen og innser at man har glemt akkurat det (som er tilfelle for undertegnede litt for ofte).

elgen skrev (6 timer siden):

Dette har jeg ikke riktig fått til å fungere, for det blir ganske vått av al utpusten.

Det er vel ikke uten grunn at waterboarding-tortur tar utgangspunkt i et vått tøystykke over ansiktet, for å si det slik (og for å sette det litt på spissen). Som ung skiløper har jeg selv vært med på å gå konkurranse i sterk kulde (kaldere enn -20 °C) hvor løsningen ble å gå med buff. Når man er i åndenød er det mindre kjekt å inhalere en gjennomvåt buff har jeg erfart. Men ut fra det du skriver så antar jeg at mye av funksjonen til tøymunnbindet er å skjerme for den verste kulda og nedkjøling av huden, ikke for å varme opp innåndingslufta i nevneverdig grad slik disse Airtrim/Lungplus-greiene er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måssåbjønn skrev (18 timer siden):

Det er vel ikke uten grunn at waterboarding-tortur tar utgangspunkt i et vått tøystykke over ansiktet, for å si det slik (og for å sette det litt på spissen).

Ha, ha, som gammel yrkesdykker lider jeg ikke av klaustrofobi eller blir skremt av litt smådrukning😉 

Forhåpentlig er de proffe neoprenmasker og "grisetryner" mye bedre (og dyrere!) Sådanne ville jeg også bruke, hvis jeg gik fort i  trening eller konkurranse. Men til husbehov funker denne coronamaske bra, fordi den er ikke tettsittende, men har en "bobleform" og har slik passform, at den har god avstand fra nese og munn, så at "dødrommet" i den er med oppvarmet utåndingsluft slik at innpusten blir betraktelig varmere. 

Det kan selvfølgelig fryse i pauser, men kan vel skyves ned på hagen og være varmt der? Når det nå ikke er smittevern.  Nå har jeg skjegg, så det vil ikke være ubehagelig for meg. Skjegget betyr også at munnbindet får litt "falsk" luft inn langs siden, så det ikke suger sig noe særlig inn mot nese og munn i innpusten. 

Jeg har et par kommunale stoff munnbind med dårligere passform, som jeg kan teste. Muligens fungere de ikke. Papirbindene har jeg liten tro på, men her finnes også "grisetryne modeller som holder avstand.

I hvertfall er det et brubart alternativ for meg. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har en Mavic buff med ventilationshål vid cykling men fungerar nog ej i -20 och blir snabbt för tät och fuktig.

Sett modeller i termoplast som snöskoterförare anv som har distans mot ansiktet.

Pälsklädd huva?

Äldre mopedförare hade en plast strut förr ca 20 cm djup.

Sundströms blå silikonandningsmask med bara enkelt för pappersfilter?(skär ur beg pappersfilter och sätt dit yttre ´lock ´med förfilter)

Jag hade inget mer än tyg när jag tränade längd då det fanns snö i Södra Sverige på vintern dvs fram till mitten på 90 Tal anv då bommulsbalaklava vid varmt väder och ylle när kallare men normalt ej över näsa och mun utan när - 15 C gr tog man det lite lungnare.

Dock ej provat ovan beskrivna blå ´idrottsmask´men vet att de som har astmasymtom måste anv den el liknande vid kyla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.