Gå til innhold
  • Bli medlem

Passer Norrøna Lyngen dri3 jacket eller Norrøna Trollveggen dri3 jacket best som en all-rounder jakke til både ski om vinteren og fjellturer om sommeren?


Tora Marie

Anbefalte innlegg

Hei😀

Jeg leter etter en god skalljakke på Finn, og står foreløpig mellom Norrøna Lyngen dri3 og Norrøna Trollveggen dri3 (selges ubrukt). 

Jeg trenger en jakke som kan brukes til det meste av friluftsliv i alle sesonger, både toppturer på ski, fjellturer med plutselige kraftige regnbyger og sterk vind, hytte-til-hytte skiturer i høyfjellet, og mindre turer i lavlandet. Viktigst for meg er vanntetthet, vindtetthet og en god pusteevne.

Lyngen er en topptur-jakke, mens Trollveggen er spesialisert for klatring. Jeg har holdt litt på med utendørs klatring, men ikke i så stor grad at jeg tenker dette skal gå utover egenskapene til den typen fjellsport jeg vanligvis holder på med. Det som trekker opp med Trollveggen er at den er ifølge Norrønas nettsider veldig slitesterk. Jeg hadde tidligere en 10 år gammel Falketind som revnet opp i sømmene ved glidelåsene. Riktignok var den litt eldre, men tenker at det er greit med en jakke som tåler litt røff bruk, f.eks klyving.

Jeg savner også mer info om membranen dri3. Jeg finner lite informasjon om denne membranen, og Norrøna selger ikke lenger Lyngen og Trollveggen i dri3. Hvordan er denne membranen? Begge modellene jeg har funnet skal ha en vannsøyle på 20 000 mm.

Alt i alt lurer jeg på hva dere tenker om hvilken jakke som passer best behovet mitt. Blir Trollveggen som en klatrerjakke upassende for aktiv friluftsliv når det ikke er klatring? Jeg vurderer også å vente på at det legges ut en Falketind som skal være mer allsidig. Eller om Gore Tex er bedre, og at jeg heller bør finne en variant med Gore Tex?

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Norrøna har jo 7 års garanti på tetthet om du registrerer deg som loyalty member når du handler. (5 års ellers). Så om du skal kjøpe brukt eldre dri3 membran bør dette tas med i vurderingen/prisen.

Om jeg ikke husker feil er dri3 ett realtivt mykt og lett membran, med ytterstoff som er mykere og stillere enn goretex. Den dagen membraner evt. skulle bli utslitt og ikke vanntett nok til å fungere tilfredstillende i regnvær lengre vil det være ett perfekt sett å fortsette å bruke på vinteren og turer man ikke forventer mye våt nedbør, så kan man evt. supplere med ett nytt sett som spares til vår/sommer/høst når det trengs vanntette klær i nedbør.

Falketind og Trollveggen er begge klatrejakker, de egner seg veldig fint som allround jakker til vanlig friluftsbruk. Lyngen har vel noen løsninger retter mer mot vinterbruk, avhengig av årsmodell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg vet at tråden her er ganske gammelt, men tenkte det var greit å gi min erfaring.

Jeg har en Norrøna Trolveggen, og er heeeelt fornøyd med valget. Jeg har brukt jakken i alle type vær, i veldig mye regn og i veldig mye vind; i høst/vår alene eller i vinter sammen med en dunjakke under, og har alltid opplevd noe mangler med Trollveggen, og elsker hvor fritt kan jeg bevege med, da det er skapt for klatring.
Når det gjelder hvor slitesterkt den er, kan jeg nevne at jeg har blitt påkjørt i USA da jeg hadde den på meg. Bilen traff meg i beina, jeg ble plutselig dyttet opp og landet tilbake på asfalt midt på veien, og Trollveggen fikk ikke en ripe eller en merke en gang.
Jeg har brukt Trollveggen i nesten 10 år nå og det ser fortsatt ut som ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.