Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til mer stabile fjellskisko


brageevju

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om jeg må kjøpe nye skisko, da jeg føler de jeg har gir dårlig sideveis ankelstøtte. Jeg bruker skia til både litt løypekjøring og litt utenfor løypene. Nå har jeg alfa skarvet.

Vurderer og å bytte bindinger til rottefella super telemark.

Forslag til nye bc støvler, eventuelt 75mm støvler mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjøpte meg Lundhags Guide Expedition BC. Disse får du med BC, Explore eller 75mm binding. Litt høyere skaft en vanlig støvler til fjellski. Støvlene bestod min test med glans, gode og gå i, god plass til tærne så de kan bevege seg. Ingen antydning til gnagsår som jeg får av Alfa støvlene mine. Løs innersokk i skoen som tales ut for tørking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (På 22.1.2023 den 16.50):

Jeg kjøpte meg Lundhags Guide Expedition BC. Disse får du med BC, Explore eller 75mm binding. Litt høyere skaft en vanlig støvler til fjellski. Støvlene bestod min test med glans, gode og gå i, god plass til tærne så de kan bevege seg. Ingen antydning til gnagsår som jeg får av Alfa støvlene mine. Løs innersokk i skoen som tales ut for tørking.

Hei

Takk for svar

Hvordan er disse i størrelsen?

Foretrekker du bc, 75 eller Explore?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa Skarvet er som en kokt makaroni, tror knapt det finnes slappere skisko. Enhver annen sko vil trolig utgjøre en forbedring.

Første BC støvlen jeg hadde var Skarvet, med den trodde jeg at jeg var blitt veldig dårlig på ski... Hekter tuppene i noe som helst under f.eks ploging greier ikke skoen å holde igjen. Umulig å holde nederste ski på kant ved traversering på hardt underlag.

Å bytte til Crispi Stetind var som natt og dag.

Skal du holde fast ved BC, sett Skarvet i en ski hjemme, vri den og se hva som skjer. Når du er i butikken, prøv å få satt støvlen du ser på i en ski og prøv det samme. (Ta gjerne med en støvel hjemmefra for å kunne sammenligne). Da vil du se forskjellen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brageevju skrev (12 timer siden):

Hei

Takk for svar

Hvordan er disse i størrelsen?

Foretrekker du bc, 75 eller Explore?

Hadde jeg ikke hatt ski med BC fra før, så hadde det nok blitt Explore. Når BC skoene var nedsatt med 1000,- og jeg har ski med BC, så fortsetter jeg med BC. Malte opp størrelsen slik Lundhags anbefaler og det stemte bra. Umiddelbart føltes skoen litt "kort", tåen buttet såvidt, men dette merker jeg ikke ved bruk. Er du usikker så "kjøper" du to par, og returnerer det som ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.