Gå til innhold
  • Bli medlem

Sliping av (same)kniv. Knivsliper fra Jernia eller må jeg kjøpe noe tilpasset ståltypen?


Dinger

Anbefalte innlegg

Annonse

Ren synsing, siden jeg verken vet hva slags knivsliper som er "knivsliper fra Jernia", eller hva slags egg det er på samekniven din, men jeg vil tippe sliperen du refererer til er en sliper som er beregnet primært på kjøkkenkniver. I så fall er det stor sjans for at den ikke lager noen optimal eggvinkel på en samekniv. Jeg vil påstå at det er mer interessant enn ståltypen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (15 minutter siden):

Ren synsing, siden jeg verken vet hva slags knivsliper som er "knivsliper fra Jernia", eller hva slags egg det er på samekniven din, men jeg vil tippe sliperen du refererer til er en sliper som er beregnet primært på kjøkkenkniver. I så fall er det stor sjans for at den ikke lager noen optimal eggvinkel på en samekniv. Jeg vil påstå at det er mer interessant enn ståltypen. 

Godt poeng. Jeg selv er ingen «sliper» og kan ikke gjøre absolutt alt selv, så dette setter jeg bort til andre med interesse og forståelse for behandling av kniver. Jeg bruker han i linken over og er veldig fornøyd med hans resultater på kniver og økser.

Ikke meningen å spamme ned her, men her er resultatet fra øks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (1 time siden):

Godt poeng. Jeg selv er ingen «sliper» og kan ikke gjøre absolutt alt selv, så dette setter jeg bort til andre med interesse og forståelse for behandling av kniver. Jeg bruker han i linken over og er veldig fornøyd med hans resultater på kniver og økser.

Ikke meningen å spamme ned her, men her er resultatet fra øks.

Totalt unødvendig med speilblank øks 😆 Men enig at det så kult ut

Vanskelig å gi konkrete tips til sliping siden jeg ikke kjenner ståltypen eller sliperen du tenker på.
På generell basis pleier samekniv og andre litt større kniver å ha en eller annen type "seigere" stål legering som tåler en mye juling.
Disse ståltypene er som regel lette å slipe uten krav til spesielt slipeutstyr, men mister også fortere skarpheten. På sånne knivtyper pleier jeg å ha en liten bryne og slipe med, som også kan tas med på tur om man vil dra over noen runder mens man sitter foran bålet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hc.b skrev (1 time siden):

Totalt unødvendig med speilblank øks 😆 Men enig at det så kult ut

Vanskelig å gi konkrete tips til sliping siden jeg ikke kjenner ståltypen eller sliperen du tenker på.
På generell basis pleier samekniv og andre litt større kniver å ha en eller annen type "seigere" stål legering som tåler en mye juling.
Disse ståltypene er som regel lette å slipe uten krav til spesielt slipeutstyr, men mister også fortere skarpheten. På sånne knivtyper pleier jeg å ha en liten bryne og slipe med, som også kan tas med på tur om man vil dra over noen runder mens man sitter foran bålet 

Bare innrøm det, du vil gjerne ha den like blank du å🤣 Men fy for et verktøy når det er slipt riktig. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (7 timer siden):

Bare innrøm det, du vil gjerne ha den like blank du å🤣 Men fy for et verktøy når det er slipt riktig. 
 

Absolutt. Viktig med en god egg, men den forblir ikke skarp lenge ved realt bruk. Så lurt å ha en liten slipesten eller Bryne og dra over noen drag. Lurer på hvor lenge øksen holdt seg så blank 😆

Endret av Hc.b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant. Nja den er brukt, men ikke på turer i det siste, men hjemme for å kløyve opp litt oppfyringsved bare. Men den er like blank og fin så langt da. Når kvea kommer til, ja da blir det nok andre boller. Jeg leverer den inn etter tur tenker jeg, men skal ha en stein i tilfelle💪🏻💪🏻😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.