Gå til innhold
  • Bli medlem

Omnifuel-pumpe med dårlig virkning (får ikke inn nok luft?)


Lofoten-Møring

Anbefalte innlegg

Min nesten ubrukte "ergopump" til Omnifuel fungerer dårlig. Den får liksom ikke luft. Det arter seg slik at når jeg pumper i normalt tempo, så er det kun omtrent på siste centimeteren at den gir trykk. Hvis jeg drar ut stempelet og slipper det, så går det ganske langt inn igjen. Om jeg holder stempelet i uttrekt stilling i 5-10 sekunder så gir pumpa mer virkning men det er jo slitsomt å skulle pumpe så sakte.... Virker på en måte som om lufta ikke kommer inn i stempelet slik at det blir undertrykk der inne og da blir jo oppbygd trykk naturlig nok sparsomt. Noen som har gode tips på hva dette kan skyldes og hva som evt. kan fikse problemet? PS Jeg har fettet opp lærpakninga og den ser hel og fin ut. På forhånd takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lofoten-Møring skrev (På 18.1.2023 den 19.47):

Min nesten ubrukte "ergopump" til Omnifuel fungerer dårlig. Den får liksom ikke luft. Det arter seg slik at når jeg pumper i normalt tempo, så er det kun omtrent på siste centimeteren at den gir trykk. Hvis jeg drar ut stempelet og slipper det, så går det ganske langt inn igjen. Om jeg holder stempelet i uttrekt stilling i 5-10 sekunder så gir pumpa mer virkning men det er jo slitsomt å skulle pumpe så sakte.... Virker på en måte som om lufta ikke kommer inn i stempelet slik at det blir undertrykk der inne og da blir jo oppbygd trykk naturlig nok sparsomt. Noen som har gode tips på hva dette kan skyldes og hva som evt. kan fikse problemet? PS Jeg har fettet opp lærpakninga og den ser hel og fin ut. På forhånd takk for tips! 

Noen pumpehus er laget slik at pumpelæret skal være helt tett, og når man trekker ut stangen skal luft komme inn i senter av pumpelæret. Ofte er den litt slakk og en kon som tetter mot pumpestangen når man skyver inn. Strammes det for hardt eller kommer fett inn der vil det bli vakum i pumpen.

Andre pumper er laget slik at luft skal krype inn mellom pumpelæret og pumpehus når man trekker ut. For mye fett, for tykt fett eller ett trangt pumpelær kan danna vakum når man trekker ut.

Mulig det hjelper å tørke vekk alt fettet og bruke olje i stedet? Eks. symaskinsolje/mineralolje/MSR-pump cup oil? (Det er samme produktet). Eller en tynnere siliconolje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.