Gå til innhold
  • Bli medlem

Gode, gamle primusser


runegutt123

Hva slags gammel primus har du?  

62 stemmer

  1. 1. Hva slags gammel primus har du?

    • Har bare ny
      19
    • Høvik Verk standard 41
      5
    • Optimus 111
      26
    • Primus/optimus 96
      1
    • Primus / Optimus 00/210
      3
    • Coleman 502
      2
    • Svea 123 e.l
      6


Anbefalte innlegg

Annonse

nei har ikke hatt den med ut på tur, måtte ut å sjekke i boden nå, har også en høvik 210 også, har vel en plan om at de skal restaureres engang når jeg får tid.. sånn om ca 30-40 år når jeg blir pensjonist eller noe :lol::lol:

pleier og handle alt av sånt jeg kommer over på bruktmarkeder o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT dette men......

Hehe runegutt123, iblant lurer jeg på om du har en liten fetisj mht primuser :wink:

Forøvrig, forsøk å modifisere 111, den som kom etter "bråkebrenneren" (husker ikke benevnelsen lenger, men det gjør helt sikkert du).

Sett inn strupeventil, justèr lufttilstømmingen og test den frem med bensin!

Ved optimal struping, får du en brenner med stor effekt ifht forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

111T. Trenger da ikke strupeventil på bensinen den da.

Den strupeventilen vil normalt bare være nødvendig med alkoholdysa.

Har selvfølgelig prøvd det, og brukt det på noen turer.

Det fungerer udmerket.

Men.... 111T er for tung til bensinprimus å være.

Skal jeg bruke en av mine mange 111, blir det gode gamle bråkebrenner for parafin.

Og, ja, jeg er "Primusofil" (Endelig ute av skapet)

Har snill kone som kan leve med primusser over hele huset.

Blei hekta av Petromax som 2 åring. (Oldefar hadde en som var i bruk)

Blei så hekta på 111, da min far kom heim som Områdesjef for HV, med nesten en palle 111, med beskjeden om: Sjekk alle, og få dem til å fungere.

Etter det balla det bare på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, slettes ikke no gærnt med å være "primusofil" vettu;)

Tror du har gitt mange gode tips her inne.

Jeg testet ut , nå må jeg sjekke, 111T sier du, tror deg der!

Jeg testet ut denne med forskningssjefen på FFI i 93. Vi fikk fantastiske resultater vekt/forbruk med "vår" strupeventil, på den tiden!

NB! Vi fjernet kassa!

Samtidig testet vi ut varmegjennvinner. PÅ en 30 dagers tur var dog ikke gjennvinner vekteffektivt!

I ettertid ser jeg at varmegjennvinner hadde vært tidsbesvarende ifht vekt!

Snakker om -40 i 26 dager nå!

Men dette er jo OT her da;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er godt og lese, jeg føler meg mye mer normal nå.

Runegutt har mye rett i sine markedsføringer av Coleman, jeg tror ingen er bedre på bensinprimus i dag. utrykket "Coleman face" beskriver et ansikt uten hårvekst (lenger).

Runegutt er ikke et eksempel på Coleman face (nå?), men uttrykket må jo komme fra noe?

Selv er jeg Optimus fan, og satser på at Nova-brenneren kan få tilleggsutstyr som gjør den stille, andre koblinger som funker med votter etc. Og en javn god kvalitet på produksjonen.

Gode konstruktive forslag mottas med takk.

Har dere forresten hørt teorien om at tyskerne tapte krigen fordi de satset formye på ESBIT?

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

111B, har noen importert fra USA???

8R og Svea er jo Konge.

Javisst, Ebay er kjekt. 123 er i bruk, 111B og 8R er ikke mekket/pusset og fyrt opp enda. Som du ser er bensin tingen for meg, med unntak av stormkjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig at bensin er fint.

111B derimot er grei i samlinga, men ikke noen bruksprimus.

Den gir dårligere effekt enn 111 bråkebrenner parafin.

111T er også kanonbra på bensin :twisted:

Du mangler en eldre Coleman eller 2 i samlinga.

Kan anbefale 502 og M-1950.

Sistnevnte er en militær primus, med forvarming.

Ulempe, kun full eller ingen fres.

Fordeler: Lav vekt, virker alltis, det følger med en haug reservedeler og nøkkel, alt fast i primusen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Eg har ein sånn fin og liten ein, men eg syns han er litt vanskeleg å få og halde fyr på med lampeparafin på tanken. Kan det vere at utgåven min har bensindyse? Eller er krev han berre mykkje vindskjerming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No 96 er for parafin.

Prøv tennveske, det er litt enklere å fyre med.

Vindskjerm hjelper.

Ut over dette: Det skal ligge messingnett inni "The Lipstick tube"

Mangler den, er den vriom å bruke.

Er messingnettet kokset mye, må det rengjøres.

Varmt vann, sitronsyre (eller vinsyre eller eddik) og en skvett Zalo.

La stå noen timer i blødt, skyll og gjenta til det er reint.

Ut over det, er 96 en fantastisk sak, lettfyrt, Lett å bære, og med passe fres.

I tillegg er den pen å se på :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimus 00 kjøpt ny for 10 år siden. Tror ikke de lages mer. Jeg liker denne fordi den er så robust og enkel. Har t.o.m. fyrt primusen på vinterdiesel (halvt om halvt med diesel/parafin), men anbefaler det ikke. Gikk greit, men med litt redusert effekt, rensenål måtte brukes flittig - og det lukta heller ikke helt bra.

I forsvaret ble jeg glad i å fyre primus, men jeg utviklet samtidig en intens motvilje mot finmekaniske reparasjoner på skjøre smådeler i felt med parafin på blåfrosne fingre. På min primus er det INGEN bevegelige deler utenom pumpe og lufteskrue. M.a.o. fint lite som kan gå i stykker. Ekstern rensenål er som regel alt som trengs for å sikre god futt, men dette trengs sjelden hvis man bruker skikkelig parafin.

Ulempen er høy vekt, samt at brennerhodet må skrus av ved transport. I demontert tilstand kan det lett komme drit inn i brennstoffåpningen på brennerhodet. Flammering blir sprø p.g.a. varmen, og er sårbar for brekkasje.

Transportproblemet er løst slik:

1) Brennerhodet passer perfekt oppi en avkappet halvliters brusflaske for å beskytte flammeringen (kostnad kr. 1;-).

2) Primusutstyr inkludert rensenåler, fyrstikker, liten rødspritflaske og trakt passer greit nedi snelleveske fra biltema (ca. 18x18x10 cm, art.nr 26-454, kostnad 49,90 kr).

I tillegg kommer en 15 mm fastnøkkel som er kappet for å passe i vesken. Andre kapper tannbørster for å spare vekt, jeg kapper 15 mm fastnøkler...

Jankj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

00 er bra sak.

Ikke hyperlettvekt, men nesten halve vekta av 111, og samme effekten.

Neppe uten grunn at Monica Kristensen valgte 00 til Pol-ekspedisjonen sin.

Har etterhvert fått mere sans for Primus 210 (samme størelsen og nesten likt utseende.)

Grunnen er at gjengene på brennern er konisk, dermed slipper man pakning.

Enda mindre som kan gå galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.