Gå til innhold
  • Bli medlem

Hilleberg Unna eiere; Fargevalg og erfaringer?


KjartanE

Anbefalte innlegg

Har (nesten) bestemt meg. Det blir et Unna på meg. 
Men fargen, hva gjør man der? Rødt er vel nesten synonymt med Hilleberg, kanskje litt vanlig? Grønnfargen er vel i realiteten nesten svart? Den brune varianten, noen som har den?

Takknemlig for bilder av telt i bruk som viser fargen realistisk. 
 

Du som har teltet; Hva liker du best med det? Hva liker du dårligst? Noe jeg bør vite før jeg tar avgjørelsen?

Endret av KjartanE
Endret tittel.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har fargen sand, som du kaller brun.  Liker å gjemme meg bort med mitt lille solotelt. Har hatt den «grønne» også, men den synes jeg er mer svart. Svart er trist synes jeg.. Rødt gjør seg best på bilder da såklart. Primus bruker jeg forresten i innerteltet, med god lufting såklart. 

Tråd om teltfarge.

Og en tråd til.

 

 

 

 

C8C6E19D-43D9-4984-99CE-D04D9BC04A6F.jpeg

Endret av SnorreL
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jag köpt nytt så kanske brunt men ej sett bild med rätta färgtemp jfr andra färger bild ovan med brunt runt om troligen lite mörkare jfr bilder HB hemsida.

Grönt blir lite mörkt inv på kvällar.

Rött bleks mest av UV ljus och blir orange.

Köpt mitt beg ca 1 v  nu anv ca 1 månad,största fördel med tältet är snabb uppsättning och bra ventilation om man ej drar ner det helt mot marken,nackdelar är vikten men vid regn så uppskattar man kraftig väv och 5000 VP fast troligen ej miljövänlig kemi.

Lite ljusare och gräset grönare i verkligheten inv utan blixt.382688213_HBUnna5.png.ac7e4b353f821316140c0279caf91579.png692790262_HBUnna3.png.13726ec54a889c96ab601fa5b05bdfe7.png

1701608981_HBUnna1.png.eb133265047961a93ad117bd4ffe54f6.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (5 timer siden):

Du som har teltet; Hva liker du best med det? Hva liker du dårligst? Noe jeg bør vite før jeg tar avgjørelsen?

# Fargevalg:
Jeg har to, ett i den gamle grønnfargen og ett i den nye mørkere. Liker begge, men ville nok ha valgt sandfarget for nr 2 i dag.

# Hva liker du best med det?

At jeg i godt vær kan ligge med hele døra åpen og titte ut, som i en gapahuk.

At teltet er lett å finne plass til og at det er lett å flytte på ferdig oppslått før man bardunerer, for optimal plassering.

At det er lett å løfte opp og riste tomt for rusk på gulvet etter at man har fjernet pluggene, før man slår det sammen.

At det er laget for 1,5 person, noe som gir god plass til meg som 1 stor en, samtidig som det er godt mulig å
sove 2 i det (om man godtar at det blir litt intimt).

At jeg kan sitte oppreist i teltet.

At man trygt kan bruke teltet hele året, i all slags vær.

At man har mulighet til bruke doble stenger ved behov (ekstremvær), eller alternativt kjøpe 10mm stenger (ekstrautstyr) som selges for Staika modellen (samme stanglengde).

At innerteltet lar seg delvis løsne for å skape et større "fortelt" ved behov.

At innerteltet lar seg løsne helt, slik at ytterteltet lar seg bruke alene (som en gapahuk). Fint på innsektsfrie og ikke for kalde dager.

At innerteltet lar seg bytte ut med et av netting (mesh) om sommeren (ekstrautstyr).

At innerteltet om ved hjelp av egne stangholdere (ekstrautstyr) kan settes opp uten ytterduken om ønskelig.

At det er selvstående gjør også at det er lett å tørk hjemme uten at man trenger å skille inner- og yttertelt, for man slår det bare opp (om han har plass).


# Hva liker du dårligst?

Ledene spørsmål. Forutsetter at det er noe jeg ikke liker med det. :-) (er kanskje noe, men det har jeg nok fortrengt)

# Noe jeg bør vite før jeg tar avgjørelsen?

At du gjør en god investering. Om prisen får deg til å rynke på nesa; tenk på hvor få hotellovernattinger du får for samme prisen vs hvor mange du vil kunne få med Unna.

Endret av zimwalker
  • Liker 5
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zimwalker skrev (2 minutter siden):

Ledene spørsmål. Forutsetter at det er noe jeg ikke liker med det. :-) (er kanskje noe, men det har jeg nok fortrengt)

Burde vel nevne det nok kan oppleves som litt lite om vinteren. Går fint å overnatte i altså, men skal man ligge i ro en stund ... ... . Har selv et Allak 2 også, men ikke for bæring, kun i pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (8 timer siden):

Har (nesten) bestemt meg. Det blir et Unna på meg. 

Jeg har hatt et rødt Unna tidligere, men solgte det og kjøpte et grønt i stedet. Forandring fryder! Den mørkegrønne fargen er den fineste av de tre Hilleberg-fargene syns jeg, ja kanskje den fineste på noe telt. Har et Enan i samme farge. Enan har vært min absolutte favoritt når det kommer til toduks 1p-telt de siste to årene forresten, liker det mye bedre enn Unna. Det var vel en avsporing, kanskje….

Jeg solgte mitt brukte Unna for mer enn jeg betalte for det nytt, så det å kjøpe et Hilleberg-telt vil jeg si er en investering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det nye, med mørkere grønnfarge. Valgte grønn for å ikke være så lett synlig som med rød. 

Teltet er veldig enkelt å håndtere. Fint å kunne flytte rundt på det før jeg bardunerer. Det jeg liker best, er Hilleberg-kvaliteten. Dette er mitt go-to-telt når jeg er usikker på hva slags vær jeg får. Synes teltet er lett, med tanke på kvaliteten. Mine andre lettvekts-telt har så tynn duk at jeg er bekymra for om det holder av og til. Hilleberg er bunnsolid kvalitet. Liker også at jeg kan tørke det oppslått i stua etter tur, siden det er lite og selvstående.

Det jeg savner mest er fortelt. Jeg kan koke kaffe med ytterteltet lukket, og ja jeg vet om muligheten for å hekte av deler av innerteltet for å skape større yttertelt, men likevel er det dette jeg savner mest. Men på neste tur skal jeg ha med tarp i tillegg for å lage et "takutspring" 😄, tror det blir en bra kombo.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (15 timer siden):

Enan har vært min absolutte favoritt når det kommer til toduks 1p-telt de siste to årene forresten, liker det mye bedre enn Unna. Det var vel en avsporing, kanskje….

Ikke si slikt da, jeg sitter her og vurderer å bytte ut Unna(vet det er blasfemi og si slikt!) med et Enan for å spare både volum og vekt i sekken på mine turer. Men vet jo ikke om det er stort nok for en på 186cm nå som jeg er vant med luksusen i Unna :D 
________________________________________________________________________________________________________

Jeg valgte Unna i rødt, men mitt neste Hilleberg-telt blir kanskje i fargen Sand, men veldig usikker.

Det jeg liker med rødfargen er at den er lett synlig, både for meg selv for å finne tilbake til teltet, og at andre ser på avstand at det er folk der.
At andre ser teltet kan ha to fordeler slik jeg ser det.
- Andre ser at den teltplassen er opptatt, de går da rundt om mulig, for å ikke tråkke rett gjennom campen til andre, noe som fort kan skje om man "plutselig" kommer opp i et telt som er grønt/brunt.
- Hvis noen i området trenger hjelp, så ser de fort et rødt telt og kan gå dit. Er man skjult med grønt/brunt telt kort avstand fra de/den som trenger hjelp, så kan det være de går "feil" vei for å finne hjelp.

IMG_2352.jpg.082e087eba6df2173259d108b6b5941d.jpg

IMG_4387.jpg.5aa5354c23c41f9169b7a07ec718c6e4.jpg

Endret av Kristian V.
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Unna i grønt. Har hatt røde telt før (Nallo og Enan), men er mye mer bekvem med den grønne fargen. Selv om røde telt blir fine på bilder😊

Har foretatt en del endringer for at Unna skal passe mitt bruk. Jeg har sydd inn innerteltet slik at jeg nå har et stort fortelt. Videre har jeg skiftet barduner og noen plugger for å ytterligere kutte litt vekt. Unna er helt klart mitt foretrukne telt på sommer og jeg bruker det gjerne på vinter også. 
Har lettere telt, men Unna blir gjerne med på langturer der været er vanskelig å forutse. 
Enan ble valgt bort pga sittehøyden og pga kondensproblemer. 
skulle gjerne tenkt meg å spart et halvkilo i vekt og litt plass i sekken sammenlignet med andre telt. Men unna vinner på enkelhet, fotavtrykk og kvalitet. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jofa19 skrev (3 timer siden):

😊

Har foretatt en del endringer for at Unna skal passe mitt bruk. Jeg har sydd inn innerteltet slik at jeg nå har et stort fortelt. Videre har jeg skiftet barduner og noen plugger for å ytterligere kutte litt vekt.

Har du bilder? 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Rød er en fin farge på Hilleberg teltene. 

Jeg finner det veldig positivt at synligheten er veldig tilstede i terrenget med denne fargen, og ser på det som en sikkerhetsfaktor. Jeg byttet faktisk ut et grønt Keron 3 GT med et i rød farge pga dette.

Hilleberg Unna

8E667851-EA43-4907-9E46-B29CB24AC6CA.thumb.jpeg.b18ff8a1cc5a0e78e218c66445055623.jpeg

 

Hilleberg Keron 3 GT

A1C181E0-51DA-423D-91BB-8724D642E480.thumb.jpeg.2ddc0cb9303d0957e66eede06d744697.jpeg

 

Hilleberg Saitaris

5CE5DA90-AC6B-4750-9FB8-D6245B3FF188.thumb.jpeg.64c845960a94b7771546c3242c62451f.jpeg

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mottok teltet i dag og slo det straks opp på vaskerommet. 
Førsteinntrykket er positivt. Spesielt posen det kommer i imponerer. Den er faktisk stor nok, og enda litt til! Her har en del andre produsenter noe å lære. 


Men, glidelåsdragerne(er det riktig navn?), som forøvrig var store og gode, klirrer noe infernalsk. Hva gjør man med det? Er reelt problem på tur eller bare en finurlighet som kun plager når det raskt slås opp på et vaskerom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (1 minutt siden):

Mottok teltet i dag og slo det straks opp på vaskerommet. 
Førsteinntrykket er positivt. Spesielt posen det kommer i imponerer. Den er faktisk stor nok, og enda litt til! Her har en del andre produsenter noe å lære. 


Men, glidelåsdragerne(er det riktig navn?), som forøvrig var store og gode, klirrer noe infernalsk. Hva gjør man med det? Er reelt problem på tur eller bare en finurlighet som kun plager når det raskt slås opp på et vaskerom?

Klipp de av og erstatt med bardunsnor, det har jeg gjort.

kun glidelåsen i yttertelt som er av låsende type må ha metalldragere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (10 timer siden):

Mottok teltet i dag og slo det straks opp på vaskerommet. 
Førsteinntrykket er positivt. Spesielt posen det kommer i imponerer. Den er faktisk stor nok, og enda litt til! Her har en del andre produsenter noe å lære. 


Men, glidelåsdragerne(er det riktig navn?), som forøvrig var store og gode, klirrer noe infernalsk. Hva gjør man med det? Er reelt problem på tur eller bare en finurlighet som kun plager når det raskt slås opp på et vaskerom?

Finleser du informasjon fra Hilleberg, så står det ett eller annet sted at metallhempa på drageren motvirker at drageren trekkes skjevt.

Det minst drastiske er å ta krympestrømpe på de.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (1 time siden):

Finleser du informasjon fra Hilleberg......

 

Finlesing er ikke en egenskap jeg behersker spesielt godt :)

Men takk for tips om krymestrømpe. Mulig det blir noe sånt i første omgang. Teltet fortjener litt bruk før jeg tar avbiteren fatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (10 timer siden):

Finleser du informasjon fra Hilleberg, så står det ett eller annet sted at metallhempa på drageren motvirker at drageren trekkes skjevt.

Det minst drastiske er å ta krympestrømpe på de.

 

Står det det altså? Merkelig påstand, det virker ulogisk for meg at dette skal kunne skade drager/glidelås.

Jeg har klippet av metalldragerne på mitt Unna. Og mine andre telt fra Fjellreven, Exped og Marmot er dette gjort fra fabrikk. Fungerer helt fint.

Ytterdøren er dog en låsende glidelås, med «knapp» inni drageren, så der lot jeg metallhempen henge på. Det er vel hele 8 metallhemper man kan klippe av på innerteltet til Unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.