Jump to content
IGNORED

Kake på tur


Myriameter
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
Annonse

Hei

Hvis man vil gjøre noe kake selv, så er Delfia-kake jo en kaloriebombe basert på fett! Ellers finnes ulike oppskrifter på nett forLogan brød mm., som kan bli ganske kakeaktig med mye rosin, fiken, nøtter, havreryn, kokos, honning mm. Har bakt det noen ganger. Men alt det gode innhold har en bi-effekt i det det setter godt gang i peristaltikken i tarmen!

Elgen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

elgen skrev (11 timer siden):

Hei

Hvis man vil gjøre noe kake selv, så er Delfia-kake jo en kaloriebombe basert på fett! Ellers finnes ulike oppskrifter på nett forLogan brød mm., som kan bli ganske kakeaktig med mye rosin, fiken, nøtter, havreryn, kokos, honning mm. Har bakt det noen ganger. Men alt det gode innhold har en bi-effekt i det det setter godt gang i peristaltikken i tarmen!

Elgen

Delfiakake på tur er heilt supert, har nytta det innimellom på lengre skiturar. Godt og energirikt, og medfører ofte oppstemt turfølgje :)

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Delfiakake går an, men ikke store forskjellen, om man ser bort i fra noe høyere fettinnhold på den hjemmelagde(oppskrift kan jo variere dette) Tall pr 100g.

Freia Ostekake;

Energi KJ 225

Energi kcal 528

Fett 29

Mettet fett 17

Karbohydrater 59

Sukkerarter 49

Kostfiber 1.1

Protein 5.4

Salt 0.49

 

Hjemmelaget Delfiakake;

Kalorier 523,54

Protein 5,37

Karbohydrat 32,93

Kostfiber 2,47

Fett 40,60

Mettet fett 31,45

Salt 0,12

Link to comment
Share on other sites

Og ikke minst kransekake, min klare favoritt på vintertur. Heldigvis greier vi aldri å spise opp hele og da legges resten i fryseren og en ring, eller to havner i sekken.

Innhold varierer mellom hjemmelaget og kjøpekake, men også mellom de forskjellige kjøpevariantene. Den er uansett helt oppe og nikker og gir en skikkelig boost uten å bli for mektig. (syns jeg)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

rayun skrev (14 minutter siden):

Og ikke minst kransekake, min klare favoritt på vintertur. Heldigvis greier vi aldri å spise opp hele og da legges resten i fryseren og en ring, eller to havner i sekken.

Innhold varierer mellom hjemmelaget og kjøpekake, men også mellom de forskjellige kjøpevariantene. Den er uansett helt oppe og nikker og gir en skikkelig boost uten å bli for mektig. (syns jeg)

Helt enig. Det geniale med denne er at den holder seg lenge i fryseren, og det er bare å ta opp så mange ringer man vil ha til turen. Funker rett fra frossen tilstand også, som er bra på vintertur. Den gangen jeg var ung og sprek og gikk Birken, hadde jeg alltid et par ringer kransekake i lomma. Mye sukker og derfor rask energi, men pga mandler og nøtter varer den en stund i kroppen også. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

rayun skrev (2 timer siden):

Og ikke minst kransekake, min klare favoritt på vintertur. Heldigvis greier vi aldri å spise opp hele og da legges resten i fryseren og en ring, eller to havner i sekken.

Innhold varierer mellom hjemmelaget og kjøpekake, men også mellom de forskjellige kjøpevariantene. Den er uansett helt oppe og nikker og gir en skikkelig boost uten å bli for mektig. (syns jeg)

Også konge! Julas restar ligg i frysaren og ventar på tur! :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Eg for min del diggar både ostekakesjokoladen, Delfiakake, kransekake, kransekakemasse og marsipan av høg kvalitet på tur. 

Soler også komaposane mine med små bitar av lakrisfudge, berre fordi det smakar annleis. Det er deilig med variasjon! 

Skal ein ha reine kaloriar kan ein no berre ta med selolje eller cocosa å drikke reint. Men smak og måltid er no hyggeleg 😁

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag har gjort egna energikakor till längre träningsturer med cykel.

Baserat på havregyn,sylt,kaffe,kakaopulver,honung,rörsocker,russin,salt.

Haft varmt vattenbad under bunken och rört ner olika ingredienser och provsmakat.

Viktigt att byta ut vattnet mot varmt när de svalnar,sedan hällt ut på bakplåts papper och brett ut lika socker kaka och sedan in i frysen tills stelnat och tagit fram för att skära i bitar sedan slagit in i plastfolie och in i frysen i burkar.

Jag kan ej äta mer en en sådan bit på en tur på 3-4 h timmar ca 10 mil + raster, och tandborsten är med fast man har vatten med på cykeln.

Ska man ut på vandringstur väljer jag hellre råvaror förpackat från tillverkaren som jordnötter,el övriga riktiga nötter (jordnötter är ju frö till baljväxter)russin,choklad olika smaker,torkade bananer och gärna något utan socker sist för att minska risken för karies i tänderna och sist Alltid tandborste el tandpetare/mellanrumsborstar.

Ca 200-300 gr / + ca 700 gr mat/d (193L 84 kg) kräver/ vill man ej bära så mkt kan man ju minska eller om man väger mindre är kortare behövs ju normalt mindre mat och godis.

Mitt råd är att ej avvika för mycket mot din vanliga diet på turen under flera dagar då detta kan leda till magproblem,tips är att ev medvetet öka lite i vikt före en längre tur och räkna med viss viktnedgång och om man har karaktär sluta äta extra,snabbt efter hemkomst.

Största fördelen med godis är ju i mitt fall att jag normalt ej lagar mat mer än på kvällen om man tar flingor på morgonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use, and privacy rules Privacy Policy