Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde på quilt


Megalep

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg quilt, men er usikker på hvilken lengde som blir riktig. Har prøvd å søke i tidligere tråder i forumet men ikke funnet helt det jeg lurer på. 

Produsenten lager quilt i Short = 152-168cm personhøyde (under 5') og Regular = 168-183 cm personhøyde (5'-5'6"). De anbefaler å legge til ca 10cm for mage-sovere, eller om man beveger seg mye. Jeg er 164,5cm, og sover både på side og rygg, og hjemme i senga gjerne på magen (liggeunderlag- og plassbegrensninger i telt har ikke latt meg utforske dette på tur). Liker å variere stilling. Bør jeg da gå for Regular lengde? Er redd for at det blir alt for langt, og vanskelig å unngå glipper på sidene. Samtidig kjedelig om den blir for kort til at jeg kan utnytte mer bevegelsesfrihet. Hva er lurt?

I Warmpeace Viking 300-posen min gikk jeg for Short, da den skulle dekke opptil 170cm kroppshøyde. Denne opplever jeg som akkurat litt for kort i lengden (arves derfor til eldstemann, derfor ny quilt på meg!). Kanskje den erfaringa bør tilsi at jeg bør gå for Regular.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilken quilt er det snakk om? Personlig foretrekker jeg en som er såpass lang at jeg kan dra den opp på øret, men andre liker å snurpe den inn rundt halsen. Sistnevnte alternativ føler jeg ikke fungerer så godt da det er lett for at man roterer sammen med quilten om man beveger set mye i søvne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort som @Grimner og tatt utgangspunkt i lengden på dyna du bruker hjemme. Det er jo dumt om tærne kommer ut i kulda fordi det er så kalt at du vil pakke dyna (quilten) godt rundt hodet. Jeg har en quilt for sånt bruk, og den er 2,25 m lang og 1,4/1,3 m brede ved skulder/føtter. Jeg er 1,80 og koser meg fælt i den. Personhøyden for den quilten er oppgitt til 1,76-1,90 m.

Hva som er lurt for deg aner jeg ikke, men hvis jeg skulle gitt deg en i bursdagsgave hadde jeg kommet til å kjøpe regular til deg av de to du oppgir. Så hadde jeg sett om du ble fornøyd med den. 😄

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (10 timer siden):

Takk for innspill @Fiskepadde, @Grimner og @Skogens Stønn - lurt å teste med dyne (må se om jeg finner oppgitt lengde på quilten). Det er Enlightened Equipment Revelation (-6) det er snakk om.

Kan anbefale Timmermade om du allerede skal kjøpe dyr quilt fra USA. Veldig bra kvalitet og temperaturen stemmer. Tar litt tid å få den men ellers ikke noe å klage på. Enkelt å kommunisere med er han og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (12 timer siden):

Kan anbefale Timmermade om du allerede skal kjøpe dyr quilt fra USA. Veldig bra kvalitet og temperaturen stemmer. Tar litt tid å få den men ellers ikke noe å klage på. Enkelt å kommunisere med er han og. 

Kjøper på backpackinglight.no (norsk nettbutikk), så ikke fra USA - men skal sjekke opp den du nevner :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Megalep skrev (På 10.1.2023 den 22.40):

Takk for innspill @Fiskepadde, @Grimner og @Skogens Stønn - lurt å teste med dyne (må se om jeg finner oppgitt lengde på quilten). Det er Enlightened Equipment Revelation (-6) det er snakk om.

Hvordan gikk kjøpet? Hvilke bredde gikk du for, og er -6C varm nok til 3 sesonger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 28.5.2023 den 22.13):

Hvordan gikk kjøpet? Hvilke bredde gikk du for, og er -6C varm nok til 3 sesonger?

Vel, time will show! 😃 jeg bestilte på fredag, inspirert av din post. Har tenkt og venta, men nå nærmer det seg sommerferie og turlivet tar seg opp, så da slang jeg av gårde bestilling. Regular bredde og lengde, Revelation -6 . Spent sjæl, med andre ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (13 minutter siden):

Vel, time will show! 😃 jeg bestilte på fredag, inspirert av din post. Har tenkt og venta, men nå nærmer det seg sommerferie og turlivet tar seg opp, så da slang jeg av gårde bestilling. Regular bredde og lengde, Revelation -6 . Spent sjæl, med andre ord.

Hehe. Venter jeg også.

Spent på å prøve. Men jeg er på ingen måte overbevist enda, en romslig sovepose med full lengde glidelås virker jo litt enklere i bruk, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (6 minutter siden):

Hehe. Venter jeg også.

Spent på å prøve. Men jeg er på ingen måte overbevist enda, en romslig sovepose med full lengde glidelås virker jo litt enklere i bruk, egentlig.

Jeg er for nysgjerrig til ikke å prøve når jeg først skal ha en ny sommerpose (eldstemann arver den jeg har, som er kort for meg), og vekt/volum-besparelsen lokker + nysgjerrigheten rundt hvordan quilt funker. Jeg får ikke klaus eller føler meg begrensa av sovepose, men hvis quilt funker like fint er det supert med vektbesparelsen. Synes stoffet i ryggen / det som blir klemt ned mot liggeunderlaget kan bli klamt sommerstid, bonus å slippe det. Valgte -6 og ikke 0 fordi den uansett er lett nok, og sikkert kjekt å ha litt å gå på - kan jo lett reguleres hvis det blir for varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (28 minutter siden):

Jeg er for nysgjerrig til ikke å prøve når jeg først skal ha en ny sommerpose (eldstemann arver den jeg har, som er kort for meg), og vekt/volum-besparelsen lokker + nysgjerrigheten rundt hvordan quilt funker. Jeg får ikke klaus eller føler meg begrensa av sovepose, men hvis quilt funker like fint er det supert med vektbesparelsen. Synes stoffet i ryggen / det som blir klemt ned mot liggeunderlaget kan bli klamt sommerstid, bonus å slippe det. Valgte -6 og ikke 0 fordi den uansett er lett nok, og sikkert kjekt å ha litt å gå på - kan jo lett reguleres hvis det blir for varmt.

Det bør jo holde til 3-sesongs, tenker jeg.

Jeg har bestilt en -6 og en -12, så får jeg kjent på begge to og tatt en vurdering på hvilke jeg ønsker å beholde. Har ingen tro på at de holder ratingen med kun ullundertøy under, det er jo deres egen versjon av T-limit de bruker.

Jeg er veldig nyskjerrig på konseptet iallefall. Særlig når det blir varmt og man kan flotte seg med en skikkelig dyne! :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er quilten testa hjemme i senga, @Marius Engelsen - og førsteinntrykket er hvertfall at den er oppleves vesentlig tykkere/varmere enn sommerposen den erstatter (Warmpeace Viking 300, komf temp 6 grader). Litt spinklere enn Western Mountaineering Apache-posen min (som de rater til -9, men jeg velger som oftest annet om jeg forventer minusgrader). 

Quilten kan lukkes bak på to steder med klips, som det også fulgte med lengre klipsstropper til (til å feste rundt liggeunderlag?), og to knappefester høyere opp (halsen ish). Kan åpnes helt nederst eller snurpes igjen. Jeg gleder meg til å teste den på tur (innendørs hjemme er liksom ikke helt det samme).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (1 minutt siden):

Nå er quilten testa hjemme i senga, @Marius Engelsen - og førsteinntrykket er hvertfall at den er oppleves vesentlig tykkere/varmere enn sommerposen den erstatter (Warmpeace Viking 300, komf temp 6 grader). Litt spinklere enn Western Mountaineering Apache-posen min (som de rater til -9, men jeg velger som oftest annet om jeg forventer minusgrader). 

Quilten kan lukkes bak på to steder med klips, som det også fulgte med lengre klipsstropper til (til å feste rundt liggeunderlag?), og to knappefester høyere opp (halsen ish). Kan åpnes helt nederst eller snurpes igjen. Jeg gleder meg til å teste den på tur (innendørs hjemme er liksom ikke helt det samme).

Kult, og grattis med ny dyne :)

Hvordan oppleves bredden når du klipser den til underlaget? God plass til å bevege seg og sove godt uten at du får inn trekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (2 timer siden):

Kult, og grattis med ny dyne :)

Hvordan oppleves bredden når du klipser den til underlaget? God plass til å bevege seg og sove godt uten at du får inn trekk?

Takk! 😁 

Jeg har ikke hatt anledning til å prøve den på liggeunderlag ennå. Det er et kjøp som jeg håper at vil gå litt under radaren her i heimen, dvs at den oppdages en eller annen gang i framtida og så kan jeg si at «Hæ? Den nei, den har jeg jo hatt lenge!» ved eventuelle kritiske spørsmål om anskaffelsen. Har derfor ikke bala med pumping av liggeunderlag her nå i kveld. Men med stroppene klipsa på kjentes det romslig og fritt ja. Med bare klips (ikke stropper) ga det en tilnærmet identisk følelse som sovepose. Tirsdag-onsdag til uka får jeg testa den ordentlig 😃

  • Hehe 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalep skrev (17 timer siden):

Takk! 😁 

Jeg har ikke hatt anledning til å prøve den på liggeunderlag ennå. Det er et kjøp som jeg håper at vil gå litt under radaren her i heimen, dvs at den oppdages en eller annen gang i framtida og så kan jeg si at «Hæ? Den nei, den har jeg jo hatt lenge!» ved eventuelle kritiske spørsmål om anskaffelsen. Har derfor ikke bala med pumping av liggeunderlag her nå i kveld. Men med stroppene klipsa på kjentes det romslig og fritt ja. Med bare klips (ikke stropper) ga det en tilnærmet identisk følelse som sovepose. Tirsdag-onsdag til uka får jeg testa den ordentlig 😃

Fikk testet min kjapt på gulvet nå, måtte skyndte meg å pakke vekk innkjøpet når jeg så bilen nærme seg huset 😅

Virker som det kan fungere fint dette her, må bare øve litt med stroppene. -12C viker VARM på stuegulvet ihvertfall, kanskje for varm? -6C er 100 gram lettere, men ved bruk over tid, litt fukt, og dunmigrasjon, er det kanskje greit med 100 gram ekstra dun? 🤔 Eller kanskje det er dumt med en alt for varm dyne, som også skal brukes på sommeren? 🤔

760 gram, så sparer ikke mer enn 370 gram i forhold til wamrpeace viking 600 posen min, som forøvrig også har full lengde glidelås og kan brukes som dyne.

Virker som jeg skal kunne unngå trekk fint med dette, men når man snur seg må det justeres litt. Det samme må man jo i en sovepose om man skal ha det helt lukket.

Regular/regular er ihvertfall rikelig stort nok for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har quilten vært i bruk én natt, og den er hvertfall mer enn varm nok for bruken jeg tenker meg (varmere enn 0). Brukte den oppå Thermarest NeoAir XLite inni MSR Hubba Hubba innertelt (altså bare myggnetting), det var rundt 10 grader på det "kaldeste" på natta, og litt trekk. Brukte stroppene under liggeunderlaget. Digg med bevegelsesfriheten og å ligge rett på underlaget! Syns quilten holdt seg godt på plass, eneste var at jeg kjente litt trekk baki nakken/ryggen i vinddragene når jeg lå på den ene sida, men det kom seg etter litt justering. Hadde ullundertøy på og våkna varm og måtte lufte flere ganger. Lengden - i senga hjemme virka det bra, på tur på liggeunderlaget syns jeg den virka veldig lang..? at det var så mye ekstra, måtte liksom krølle den litt sammen hele veien for at det ikke skulle stikke ut 20-30 cm for mye nedenfor liggeunderlaget (som riktignok er damevariant og dermed ganske kort, typ når jeg ligger på det dekker jeg nesten hele lengden). Tror nok at jeg kunne klart meg med den kortere varianten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg fant ut, hvis du har nok i lengden:

Åpne fotboksen, og stram strikken ca halvveis. Da former quilten en slags krok/lomme som du kan tre rund nedre del av liggeunderlaget. Da sitter den godt ved bena og du slipper trekk samtidig som du ikke trenger å ha fotboks :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (20 timer siden):

En ting jeg fant ut, hvis du har nok i lengden:

Åpne fotboksen, og stram strikken ca halvveis. Da former quilten en slags krok/lomme som du kan tre rund nedre del av liggeunderlaget. Da sitter den godt ved bena og du slipper trekk samtidig som du ikke trenger å ha fotboks :)

Testa nå, det funka bra ja 😃 på XTherm (ikke dame-variant) så oppleves lengden fin, at jeg «fyller» quilten i lengden. Er nok bare måten jeg ligger på og at ting havner uttafor på det kortere X-lite-underlaget som gir følelsen av at den er for lang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ArveS said:

Spørsmål fra en ikke-quilter: er det noe særlig å ligge oppå bånd og klips som vist her? https://cumulus.equipment/intl_en/quilts-and-comforters-quilt-350.html Vil ikke en så pass bred quilt (130-120 cm) være vid nok til at den legger seg rundt kroppen? Har den ikke noe stramming/strikk i sidene  som holder den inntil?

Jeg har denne og merker ingenting til klips og strikk når jeg ligger. Jeg har derimot hatt litt problemer med at når det blåser, så er det vanskelig å få det helt tett mot underlaget, spesielt da med mumieform (Thermerest Xlite).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird skrev (På 16.6.2023 den 14.41):

Jeg har denne og merker ingenting til klips og strikk når jeg ligger. Jeg har derimot hatt litt problemer med at når det blåser, så er det vanskelig å få det helt tett mot underlaget, spesielt da med mumieform (Thermerest Xlite).

Xlite har tversgående kanaler, så kanskje det hjelper litt på? Og ang å få det tett, er det fordi quilten da går utenfor underlaget? Det er ikke mulighet (eller kanskje heller ønskelig) å ha quilten rundt underlaget og snurpe litt til (vil anta en fort får kondens fra teltbunnen da?)

Endret av ArveS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ArveS skrev (4 timer siden):

Xlite har tversgående kanaler, så kanskje det hjelper litt på? Og ang å få det tett, er det fordi quilten da går utenfor underlaget? Det er ikke mulighet (eller kanskje heller ønskelig) å ha quilten rundt underlaget og snurpe litt til (vil anta en fort får kondens fra teltbunnen da?)

Jeg har bare prøvd quilten min litt. Jeg synes det beste, om man skal ha det helt tett og varmest mulig, er å samle quilten litt oppå kanten på liggeunderlaget. Jeg sover mest på ryggen, da havner armene oppå kantene på quilten og det blir 100% tett. Å dra quilten på utsiden og ned mot teltbunnen fungerer også bra, men da kan man ikke snurpe igjen like enkelt rundt halsen om nødvendig.

Men quilten er foreløbig alt for varm til å brukes som annet enn dyne 😅

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, ArveS said:

Xlite har tversgående kanaler, så kanskje det hjelper litt på? Og ang å få det tett, er det fordi quilten da går utenfor underlaget? Det er ikke mulighet (eller kanskje heller ønskelig) å ha quilten rundt underlaget og snurpe litt til (vil anta en fort får kondens fra teltbunnen da?)

Tverrgående kanaler kan nok ha noe med det å gjøre. Kulden vil jo lettere ledes inn under quilten når det blåser. Jeg er ganske bred over skuldrene og sover ganske urolig. Det gjør at ikke ville fått nok plass hvis quilten hadde lagt rundt underlaget. Alt i alt er jeg godt fornøyd med quilten. Håndtverket er bra, og det er en del smarte løsninger. Blant annet en krage i fotboksen som sørger for at hullet i bunn blir helt tett når man snurper igjen. Hos en del andre produsenter må man gjerne stappe noe i hullet som man strammer rundt for å få det helt tett. Stroppene er også godt utformet og jeg merker ikke noe til dem når jeg ligger på dem. Når alt dette er sagt så har jeg enda ikke slått meg helt til ro med at quilt er riktig valg for meg. Det er en helt strålende løsning midtsommers, ettersom at temperaturregulering blir mye lettere, men jeg er litt mer i tvil for min egen del når det kommer til skuldersesongene. Legger ved noen bilder av tre forskjellige turer hvor jeg har brukt quilt. Ingen av disse bød på noen problemer grunnet bra vær.

hengekye1.thumb.jpg.de75f7c62450754ab03841a3c5f934e8.jpg

himmel1.thumb.jpg.47ccbe5c82d6760e132e9f63a7c19b3e.jpg

telt1.jpg.510b2889abecc62baa3fefe09ccb6188.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Må bare si - jeg er helt frelst!

Kommer ikke til å bruke noe annet enn quilt så lenge det er plussgrader. Elsker komforten!

Har nå testa, dog ufrivillig, å ligge meg + et barn under den, som dyne, i sommervarmen på telttur. Funka gull! Tror at på vinterturer med en av juniorene så vil det holde med hver vår 3sesongs og så ha quilten over oss på deling. Digg når utstyr kan ha flere bruksområder. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.