Gå til innhold
  • Bli medlem

Lappe ligge- og sitteunderlag rimelig?


Anbefalte innlegg

Annonse

For små hull du ikke ser: en dråpe altmuliglim. Ta en bit tape oppå og la underlaget stå oppblåst mens det tørker. Ta bort tapen. Jeg har et underlag med to hull reparert på denne måten og det har holdt i to sesonger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det store rifter, eller småhull?

Småhull limes med Aquasure, Liquisole, Tec7 eller Sikaflex. Jeg har brukt alt dette med stort hell for permanente reparasjoner av mindre hull, men rengjør godt først.

Større rifter kan sys forsiktig, og dekkes over med flere tynne lag aquasure og/eller limes på en lapp over eller bruke dampsperreteip eller tearaid. Rengjøring er veldig viktig for at dette skal vare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Er det store rifter, eller småhull?

Småhull limes med Aquasure, Liquisole, Tec7 eller Sikaflex. Jeg har brukt alt dette med stort hell for permanente reparasjoner av mindre hull, men rengjør godt først.

Større rifter kan sys forsiktig, og dekkes over med flere tynne lag aquasure og/eller limes på en lapp over eller bruke dampsperreteip eller tearaid. Rengjøring er veldig viktig for at dette skal vare.

Og jeg har brukt noe som heter Stormsure med gode resultater til veldig mye rart (blant annet skoreparasjoner, rift i ryggsekk, klær...ttil og med belgen i en vaskemaskin), men jeg tror alle disse antakelig er mer eller mindre samme stoffet i forskjellig innpakning.

Det viktige er vel at det er et vannbestandig og lufttett fleksibelt lim og at man rengjør godt og nærmest lager en lapp av limet ved å legge lim over hullet og et godt stykke utenfor (minst 0,5 cm, jeg legger gjerne på enda lenger ut til sidene for hullet). Sying av rift før liming var et lurt tips. Det har jeg ikke tenkt på før. Jeg limer ofte fra innsiden/baksiden av klær og lignende (mest for utseendet, men også litt mot slitasje) av det som er ødelagt, men det blir nok litt vanskelig med liggeunderlag.

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (34 minutter siden):

men jeg tror alle disse antakelig er mer eller mindre samme stoffet i forskjellig innpakning.

;-)


De er laget for å gjøre omtrent samme jobben. Men det er allikevel stor forskjell mellom hvor god de er.

Det er forskjellig løsemiddel i de, det er en ting. Den nye typen Casco liquisole, som nå kalles Casko rubberfix, har ett mer miljøvennlig løsemiddel. Den blir ganske gul og hard sammenlignet med Aquasure. Biltemas gummireprasjon er også ett alternativ som jeg har brukt mye.

De ligner, men Aquasure er best av disse. Lukter også kraftigst. Jeg bruker rubberfix der jeg ikke trenger Aquasure.

Til hull i eks. tørrdrakter fungerer alle bra. Til liming av nye latexmansjetter og neopren er Aquasure bedre fordi den holder seg fleksibel lengre og ikke gulner like mye.

Stormsure har jeg ikke brukt, jeg tror den har lengre arbeidstid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aquasure er en favoritt her også. 
Blander den gjerne ut med cotol/aceton. 
Lettere å smøre utover i tynne lag og herder mye fortere. 
 

Kjøp så små tuber du kan oppdrive. Du trenger mindre enn du tror, og tuben tørker fort opp og blir ubrukelig til neste gang du trenger den. 

Endret av KjartanE
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg kjemiker, men jeg tror at cotol er aceton på mindre flasker. 
 

Jeg har laget tørrhansker til dykking hvor jeg har limt latexmansjetter på hansker fra Jula, da blandet jeg uten problem med aceton. De fikk mer juling enn et liggeunderlag blir utsatt for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (6 timer siden):

Aquasure er en favoritt her også. 
Blander den gjerne ut med cotol/aceton. 
Lettere å smøre utover i tynne lag og herder mye fortere. 
 

Kjøp så små tuber du kan oppdrive. Du trenger mindre enn du tror, og tuben tørker fort opp og blir ubrukelig til neste gang du trenger den. 

Legg brukte tuber i fryseren, så holder de seg årevis!

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma metod som att laga cykelslang slipa lite tvätta här räcker oftast T-sprit alt bensin.

Bäst att anv lim som är avsett till plast,värma lite på laglappen samt att vänta beroende på härdningstid på limmet före man testar om tätt.

´Hobby´Smältlim tror jag ej håller mer än tillfälligt och det finns bättre stavar än de billigaste har en lite större pistol som ger högre temp och bättre lim men blir så varmt att man bränner sig lätt.

Finns ju smältlim som bilfabrikanter anv till att limma ihop bildelar som håller bilen ut men dessa lim är ej samma som ´hobby´varinater.

Jag har anv mitt lim till bl täta skor men inte ens detta ´halvprofslim´håller mer än tillfälligt.

Till många liggunderlag medföljer ju lim och laglapp dessa har jag med på turer men väljer kraftigare liggunderlag och ej läckt än,vid kallt väder så värm tub med händer ev i varmt vatten och rengör ytan iaf med vatten och värm lite tex med kroppsvärme på liggunderlaget.

Laga på morgonen och låt torka under dagen och ev i solen så helt härdat före test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har prøvd å tette liggeunderlag med tape? Jeg har jo tettet kano med tape, men da er jo selvsagt vanntrykket på utsiden og hjelper til å holde teipen tett inn mot skaden.

Når det gjelder lim har jeg blant annet tettet et lite hull katta vår lagde med klørne sine i en stor (75 cm diameter) trenings-/sitteball med Stormsure med godt resultat. Denne har nok antakelig mye høyere lufttrykk enn et ligge-/sitteunderlag noen sinne vil få.

Jeg liker å dekke hullet 2 ganger, altså først tette hullet med ett lag lim og så et nytt lag lim utenpå dette når det er tørket og som går litt utenfor det forrige igjen. Tanken er at en eventuell liten lekkasje i den første liminga vil tettes av den neste.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 timer siden):

Er det noen som har prøvd å tette liggeunderlag med tape? Jeg har jo tettet kano med tape, men da er jo selvsagt vanntrykket på utsiden og hjelper til å holde teipen tett inn mot skaden.

Når det gjelder lim har jeg blant annet tettet et lite hull katta vår lagde med klørne sine i en stor (75 cm diameter) trenings-/sitteball med Stormsure med godt resultat. Denne har nok antakelig mye høyere lufttrykk enn et ligge-/sitteunderlag noen sinne vil få.

Jeg liker å dekke hullet 2 ganger, altså først tette hullet med ett lag lim og så et nytt lag lim utenpå dette når det er tørket og som går litt utenfor det forrige igjen. Tanken er at en eventuell liten lekkasje i den første liminga vil tettes av den neste.

Jeg har tettet ett oppblåstbart badebasseng med tearaid og dampsperreteip, og latexmansjetter med dampsperreteip.

Det går, men du må være svært nøye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (21 minutter siden):

Jeg har tettet ett oppblåstbart badebasseng med tearaid og dampsperreteip, og latexmansjetter med dampsperreteip.

Det går, men du må være svært nøye.

Hvis man våkner med flatt liggeunderlag midt på natta er kanskje dette da et godt alternativ for midlertidig fiksing.

Problemet er kanskje å finne hullet uten å måtte dyppe underlaget i vann, men du eller noen andre har kanskje en god idé til hvordan finne hullet? Såpeskum? En eller annen gel? På sykkelslanger dypper jeg alltid slangen ned i ei vannbøtte, et tjern, en bekk eller lignende, men da må man jo ut av teltet med liggeunderlaget midt på natta, og om vinteren må man jo også ha tilgang til en del vann for å kunne gjøre noe sånt.

Hovedårsaken til at jeg ikke baserer meg på oppblåsbare liggeunderlag, i hvert fall ikke bare det, er muligheten for punktering.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (48 minutter siden):

Hvis man våkner med flatt liggeunderlag midt på natta er kanskje dette da et godt alternativ for midlertidig fiksing.

Problemet er kanskje å finne hullet uten å måtte dyppe underlaget i vann, men du eller noen andre har kanskje en god idé til hvordan finne hullet? Såpeskum? En eller annen gel? På sykkelslanger dypper jeg alltid slangen ned i ei vannbøtte, et tjern, en bekk eller lignende, men da må man jo ut av teltet med liggeunderlaget midt på natta, og om vinteren må man jo også ha tilgang til en del vann for å kunne gjøre noe sånt.

Hovedårsaken til at jeg ikke baserer meg på oppblåsbare liggeunderlag, i hvert fall ikke bare det, er muligheten for punktering.

Vet ikke helt hva jeg ville gjort ved helt flatt underlag om natten. Jeg har jo opplevd lekkasje før, men ikke værre enn at man blåser opp igjen og resten av natten blir bra.

STS Comfort plus har to lag luft (men bare det ene er isolert), sånn sett vil man alltid kunne ha luft.

Å finne hullet i felt tror jeg er værre enn p lappe hullet i felt. For å finne hull ute i felt, eller om natten, tror jeg det er enklest å lytte/føle seg fram og bruke spytt på fingeren der man tror hullet er. Å grise til med såpevann eller å gjøre alt vått er kun aktuelt om sommeren i solen og tørkevær, tror jeg.

De små hullene er nok vanskelig å finne, men er ikke like kritisk siden man stort sett  klarer en halv natt før det er flatt. De litt større hører man seg fram til og bruker finger med spytt/såpe på.

For å tette hull i felt kan man gjøre det på expedmetoden med å dryppe lim på hullet, vente 5 min, en ny dråpe lim og en lapp oppå våt lim og legge seg rett å sove igjen. Eller man kan bruke thermarest sitt repkit som har en seig limklump på en lapp som man presser mot hullet. Tror sistnevnte er bedre enn teipen, men jeg tror også teip fungerer på sånne microhull om man får rengjort godt nok.

 

Om dette er like enkelt i praksis som på tastaturet er jeg ikke like sikker på ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På cykelslang kan man i bland höra var det läcker eller hålla den nära ansiktet och känna luften pyser.

Har man diskmedel med på tur går det även med detta utspätt med vatten men  kanske ej lika bra som såpa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.