Gå til innhold
  • Bli medlem

Serie fra Grønland


Anbefalte innlegg

Jeg regner med de fleste fikk med seg serien fra NRK med Ulvang, Kronprinsen og co - 

https://tv.nrk.no/serie/paa-tykk-is

Ble tipset om en annen serie på dansk fjernsyn om den militære gruppen Sirius - imponerende militærtjeneste.

https://www.dr.dk/drtv/serie/sirius_347464

  • Liker 6
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så den nylig! Fin TV. Wiglo-teltet så ut til å holde godt i uværet også... Det kan ha dukket opp på ønskelisten min... 😬

Ristet dog på hodet en del over den utrolige mengden mat og ting de hadde med. Klart med kite, så kan man tydeligvis dra 4 fulllastede pulker uten problem- men en så fort  hvor stort problem det ble også 😁

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (42 minutter siden):

Så den nylig! Fin TV. Wiglo-teltet så ut til å holde godt i uværet også... Det kan ha dukket opp på ønskelisten min... 😬

Ristet dog på hodet en del over den utrolige mengden mat og ting de hadde med. Klart med kite, så kan man tydeligvis dra 4 fulllastede pulker uten problem- men en så fort  hvor stort problem det ble også 😁

Så du teltet de benyttet på den danske serien? Det var spesielt ! Glassfiberstenger? Mulig ok på en 4000 km tur…har ikke sett siste episode - men steike de folkene er i form :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (8 timer siden):

Fin kustus de hadde på hundene! 

Ja, helt utrolig kustus. Tydlig at millitær tilnærming til hundehold er veien å gå :)

Må tro den hendelsen i fra 1992, som ble fortalt i den aller siste episoden må ha merket de som deltok for livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (4 timer siden):

Nice :-) Trodde ikke var tilgang til å se dansk tv på nett, det skal ikke være mulig å se nrk på nett fra utlandet.

Jeg måtte koble opp vpn til en dansk node før jeg fikk tilgang. Fra norsk adresse (Telenor) fikk jeg beskjed om å logge inn for å komme videre. Kan være at geoblokkinga ikke er helt presis, da, og at andre kommer inn uten bruk av vpn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blindgjenger skrev (55 minutter siden):

Jeg måtte koble opp vpn til en dansk node før jeg fikk tilgang. Fra norsk adresse (Telenor) fikk jeg beskjed om å logge inn for å komme videre. Kan være at geoblokkinga ikke er helt presis, da, og at andre kommer inn uten bruk av vpn.

Reflekterte ikke noe over det der, men ser jo nå at det står et varsel, men nettsiden funker. Jeg så bort i fra varselet om at man måtte logge seg inn, så det kan jo skyldes en bug med nettsiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (3 minutter siden):

Reflekterte ikke noe over det der, men ser jo nå at det står et varsel, men nettsiden funker. Jeg så bort i fra varselet om at man måtte logge seg inn, så det kan jo skyldes en bug med nettsiden.

Aha, jeg er nok litt mer lovlydig enn deg, for jeg prøvde ikke 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 4.1.2023 den 19.30):

Så du teltet de benyttet på den danske serien? Det var spesielt ! Glassfiberstenger? Mulig ok på en 4000 km tur…har ikke sett siste episode - men steike de folkene er i form :)

Har bare sett to episoder. Men har kjent til at Danskene patruljere Grønland med hund. Har også sett innslag om dette på tv før, men ikke et dokumentar format :-). Slik jeg har forstått det, er det spesialsoldater som patruljere og jeg tipper nåløyet er veldig trangt for å komme til Grønland. Var veldig overraska at utstyret var militært og det var lite innblanda med sivilt utstyr, de bruker forsatt den gamle sleden og teltet, samt samme mil.uniform. Jeg hadde regnet med at de sprang rundt i alla Monsen parka til 15 tusen :-). Teltet syntes jeg var interessant, med tanke på de klarte å få varmen opp til + 20/30 inne når ute tempen var -30. Har snust litt på bomullstelt før, og ser at det kan ha sin bruksverdi om vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (3 minutter siden):

Har bare sett to episoder. Men har kjent til at Danskene patruljere Grønland med hund. Har også sett innslag om dette på tv før, men ikke et dokumentar format :-). Slik jeg har forstått det, er det spesialsoldater som patruljere og jeg tipper nåløyet er veldig trangt for å komme til Grønland. Var veldig overraska at utstyret var militært og det var lite innblanda med sivilt utstyr, de bruker forsatt den gamle sleden og teltet, samt samme mil.uniform. Jeg hadde regnet med at de sprang rundt i alla Monsen parka til 15 tusen :-). Teltet syntes jeg var interessant, med tanke på de klarte å få varmen opp til + 20/30 inne når ute tempen var -30. Har snust litt på bomullstelt før, og ser at det kan ha sin bruksverdi om vinteren.

+20/30 grader vell og merke når du fyrte primus :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (26 minutter siden):

Har bare sett to episoder. Men har kjent til at Danskene patruljere Grønland med hund. Har også sett innslag om dette på tv før, men ikke et dokumentar format :-). Slik jeg har forstått det, er det spesialsoldater som patruljere og jeg tipper nåløyet er veldig trangt for å komme til Grønland. Var veldig overraska at utstyret var militært og det var lite innblanda med sivilt utstyr, de bruker forsatt den gamle sleden og teltet, samt samme mil.uniform. Jeg hadde regnet med at de sprang rundt i alla Monsen parka til 15 tusen :-). Teltet syntes jeg var interessant, med tanke på de klarte å få varmen opp til + 20/30 inne når ute tempen var -30. Har snust litt på bomullstelt før, og ser at det kan ha sin bruksverdi om vinteren.

Hvis du vil kende adgangs kravene, bemærk at også personel fra beredskabsstyrelsen(det statslige rednings beredskab) og så søge optagelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (1 time siden):

Var veldig overraska at utstyret var militært og det var lite innblanda med sivilt utstyr,

Jeg syntes jeg så både Norrøna logo på en skibukse, alfa skisko, aklima undertøy, men dette kan godt være en feilobservasjon fra min side og det spiller kanskje ikke så stor rolle. Det var solid utstyr, og jeg tror et parisbrett eller en fjellpulken ville kommet til kort under slike forhold. Det er vel sannsynlig at det er mye norsk utstyr de benytter uansett kanskje, og spesialutstyr for den tjenesten. De brukte sledene på barmark så de må tåle en del juling.

Millitært utstyr vil vel borge for topp kvalitet vil jeg tro, men stusset også på at de så veldig tynnkledde ut - spesielt når det var sprettkaldt. På en vintertur fortærte de 10 000 kalorier på en dag, så en Real kunne ikke holde lenge sånn sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, korte jakker osv. Kan jo være at de hadde noen varme elektriske elementer sneket innunder. Så Hestra Army vanter hvertfall. Synes serien er knallgod, og tipset venner på denne. Neste gang jeg vandrer i fjellet, og streifer borti en Danske, skal jeg være litt mer ærbødig og ikke bare tenke flatmark.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 4.1.2023 den 17.04):

Jeg regner med de fleste fikk med seg serien fra NRK med Ulvang, Kronprinsen og co - 

https://tv.nrk.no/serie/paa-tykk-is

Nei, det har jeg faktisk ikke. Jeg har ikke bestemt meg ennå for om jeg gidder å se enda en gjeng kjendiser på tur, til og med kongelig har de dratt med seg nå for at noen skal gidde å se programmet. Da kan ikke konseptet være så bra, uten at jeg gadd å sjekke det heller – var det jeg tenkte da jeg så det kom, må innrømmes. (Det har kanskje også litt med at jeg ikke syntes han der Ulvang var så sjarmerende på den forrige kite-serien jeg så der han var med.)

Hvis man ser bort fra kjente navn, er serien da verdt å se? Hvis den hadde vært elendig så hadde vel noen her giddet å kommentere den også, ikke bare den danske? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (1 time siden):

Hvis man ser bort fra kjente navn, er serien da verdt å se? Hvis den hadde vært elendig så hadde vel noen her giddet å kommentere den også, ikke bare den danske? Eller?

Jeg tenkte vel egentlig at dette emnet kunne dreie seg mer om Grønland enn bare den Ulvang, Kronprinsturen, og for så vidt også tipse om andre filmer eller serier eller whatever fra Grønland. Jeg vil tro at de NRK seriene er vel kjent for de aller fleste som ser NRK inn i mellom. Kvaliteten på den norske serien er vel helt grei, men heller ikke mer enn det. Man skal ikke kimse av den turen der, og det krever sin mann å kite over der, men den danske serien hadde en annen historisk dimensjon, og det er jo også i høyeste grad friluftsliv under ekstreme forhold.

For min egen del vekte den serien med Ulvang og co en interesse for å lære mer om disse basene på Grønland, og der kom den danske serien veldig beleilig inn. Et pluss at den hadde med historier fra gamle dager

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK sin "På tykk is" handler svært lite om at Ulvang og kronprinsen er kjendiser. De er kjente personer, men de er på ingen måte "hovedrollepersonene" i denne lille serien og opptar ikke noe særlig mer oppmerksomhet enn de andre som er med. Ulvang er store deler bak kamera, og ikke foran, da det er han som har mest ansvar for å filme turen. Og Kronprinsen oppfører seg som en hvilken som helst fyr med beina plantet godt på jorda, eller grønlandsisen om man vil...

Jeg så hele serien i går, og var det verdt det og lærte man noe? Ja!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (På 7.1.2023 den 14.05):

Nei, det har jeg faktisk ikke. Jeg har ikke bestemt meg ennå for om jeg gidder å se enda en gjeng kjendiser på tur, til og med kongelig har de dratt med seg nå for at noen skal gidde å se programmet. Da kan ikke konseptet være så bra, uten at jeg gadd å sjekke det heller – var det jeg tenkte da jeg så det kom, må innrømmes. (Det har kanskje også litt med at jeg ikke syntes han der Ulvang var så sjarmerende på den forrige kite-serien jeg så der han var med.)

Hvis man ser bort fra kjente navn, er serien da verdt å se? Hvis den hadde vært elendig så hadde vel noen her giddet å kommentere den også, ikke bare den danske? Eller?

Om ein har ei interesse for det arktiske og Grønland? Absolutt. Handlar ikkje hverken om krompen eller Ulvangen. 

Hadde forøvrig gått bra det au, eg synes me har ein fin kromp, og om han kan bidra til berre litt fokus på følgjene av eit miljø og klima i endring er det fint.

Eg likar også godt Ulvangen, han er jaggu godt planta i forhold til mange andre noverande eller tidlegare toppidrettsutøverar.

Min konklusjon er at det var eit fint program, om enn Sirius er av ein heilt annan dimensjon. Blir nesten som å samanlikne eple og pære. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein liten artikkel om filmingen av sirius-dokumentaren: https://knr.gl/da/nyheder/instruktør-bag-sirius-dokumentar-det-er-det-vildeste-jeg-nogensinde-har-prøvet

 

Kjell Iver skrev (På 7.1.2023 den 15.32):

Jeg tenkte vel egentlig at dette emnet kunne dreie seg mer om Grønland enn bare den Ulvang, Kronprinsturen, og for så vidt også tipse om andre filmer eller serier eller whatever fra Grønland.

Eg kan absolutt anbefale Against The Ice https://www.netflix.com/no/title/81115160 for dei som er på netflix. Filmatisering av Alabama-ekspedisjonen (1909-12).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (På 6.1.2023 den 13.17):

Har bare sett to episoder. Men har kjent til at Danskene patruljere Grønland med hund. Har også sett innslag om dette på tv før, men ikke et dokumentar format :-). Slik jeg har forstått det, er det spesialsoldater som patruljere og jeg tipper nåløyet er veldig trangt for å komme til Grønland. Var veldig overraska at utstyret var militært og det var lite innblanda med sivilt utstyr, de bruker forsatt den gamle sleden og teltet, samt samme mil.uniform. Jeg hadde regnet med at de sprang rundt i alla Monsen parka til 15 tusen :-). Teltet syntes jeg var interessant, med tanke på de klarte å få varmen opp til + 20/30 inne når ute tempen var -30. Har snust litt på bomullstelt før, og ser at det kan ha sin bruksverdi om vinteren.

Vel, hittil har eg sett sko frå Alfa, vinterkamuflasje frå Taiga,  skallkle frå klattermusen, hestra vottar, selar som er mistenkeleg like selane frå Troll, nalgeneflasker ++ 

Legg til anorakker frå Warmpeace og ymse OR :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.