Gå til innhold
  • Bli medlem

Taudrag på Fjellpulken Xcountry?


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å prøve ut taudrag til pulk da jeg frem til nå kun har brukt stivt drag med min Fjellpulken Xcountry 118.

Hovedårsaken for å ville teste ut taudrag er for bedre manøvrerbarhet i kuppert terreng uten at pulken velter.

Har det noe for seg å bruke taudrag på en Xcountry pulk, eller blir det bare rart med tanke på meiene som uansett helst vil foretrekke å gli fremover og ikke sidelengs som en pariserpulk?

Om det har noe for seg - Hvordan fester jeg dette best mulig på pulken? Noen erfaringer på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Acapulka fester? 

Her er et par andre typer 

Taudrag FP Fjellforum (evt skaffe til veie et brukt/ødelagt drag fra FP, bruke bøylen fra draget og kappe den slik at du står igjen med radiene på sidene) evt fin noen som kan bøye et alu/rustfritt rør som passer i dragfestene) et rett rør vil sliten for mye på tauet. 

Eller et rett rør med stopper i hver ende slik at det ikke kan skli ut av dragfestene. Og med en form for øyebolter i hver ende.

 

Screenshot_20230104_173629.thumb.jpg.06eb153e8241cff081cf8122ebf67d5e.jpg

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med taudrag i pulken som reserve i tilfelle det stive draget skulle ryke. Jeg har bare to små stålkarabinere og 5 mm tau. Tar like stor plass som en bakepotet i pulken, og fungerer fint.

Jeg knyter det rett i sekken og i dagfestene, ikke behov for noe mer fancy. (Tau=rødt, Karabinkroker=blå, Strikktau/rykkdemping=grønn, Pulk og dragfestene=sort).
image.png.a789e5fd6aee0df0ee5260be9b424978.png

For mer permanent bruk med taudrag ville jeg kanskje brukt ett rør eller kosteskaft og festet i dragfestet som jeg knyter fast til.

Endret av Marius Engelsen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldigvis så har jeg jo et ødelagt stivt drag liggende 🙄 Jeg skal sjekke om noe kan gjøres med det!

Ellers så vil det nok funke å bare knyte tauet i festene som du sier, Marius. Jeg tenkte i så fall å bare kjøpe Fjellpulken-settet med komplett tauløsning. Kunne sikkert bare satt sammen noe selv, men totalkosten blir sikkert noe av det samme uansett.

Men hvordan fungerer dette i praksis, med meie-pulk på tau? Hvis jeg går i en sidelengs skråning, vil pulken "falle" ned bakken og bare bli slept bortover (som en pariserpulk), eller vil meiene gjøre at den velter uansett?

 

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (2 timer siden):

Tilfeldigvis så har jeg jo et ødelagt stivt drag liggende 🙄 Jeg skal sjekke om noe kan gjøres med det!

Ellers så vil det nok funke å bare knyte tauet i festene som du sier, Marius. Jeg tenkte i så fall å bare kjøpe Fjellpulken-settet med komplett tauløsning. Kunne sikkert bare satt sammen noe selv, men totalkosten blir sikkert noe av det samme uansett.

Men hvordan fungerer dette i praksis, med meie-pulk på tau? Hvis jeg går i en sidelengs skråning, vil pulken "falle" ned bakken og bare bli slept bortover (som en pariserpulk), eller vil meiene gjøre at den velter uansett?

 

Jeg har bare prøvd på flatene, så jeg vet ikke. I skrått og kupert terreng er jo stivt drag helt fenomenalt. Pulken kan ikke velte (ikke min ihvertfall) og den tar heller ikke å torpederer deg bak i leggen.

Sikksakk i skog, eller med veldig tung pulk er kanskje taudrag bedre, hvis den ikke moser akillesen på vei ned en haug.

Jeg har to strikkløkker på D-ringene på sekken. Jeg fester pulken i disse strikkene og blir mye friere, og fester rett i D-ringene der det er utforkjøringer eller lignende.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er mange fordeler med taudrag kontra fast drag, som føles som en tvangstrøye som går å banker i hoft og rygg hele dagen.

Argumentet med at pulken kommer til å kjøre beina av deg holder ikke, man har vel ikke tenkt å sette ukritisk utfor med pulken hengende etter i et tau?

De fleste jeg har dratt på tur med om vinteren bruker fast drag, og det er ikke de som er først ned bakkene for å si det slik.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (10 minutter siden):

Argumentet med at pulken kommer til å kjøre beina av deg holder ikke, man har vel ikke tenkt å sette ukritisk utfor med pulken hengende etter i et tau?

De fleste jeg har dratt på tur med om vinteren bruker fast drag, og det er ikke de som er først ned bakkene for å si det slik.

 

Går du over en haug, eller kommer ned i ett søkk, så kan pulken selvsagt kjøre på deg.
 

Med fast drag kan jeg kjøre telemark nedover ganske fort og bratt, uten å tenke på at pulken er der med fast drag. Det går ikke med tau.

Banker aldri i ryggen heller. Da høres det ut som man går med for tung pulk og må rykke den framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Jeg har bare prøvd på flatene, så jeg vet ikke. I skrått og kupert terreng er jo stivt drag helt fenomenalt. Pulken kan ikke velte (ikke min ihvertfall)

Stivt drag er ganske velte-sikkert ja, det er også min erfaring - bortsett fra i dyp og relativt løs snø, og spesielt om det er litt side-helling i terrenget.

Angående torpedering i leggen så jeg at de fleste på Hardangervidda i fjor med taudrag kjørte lett ned bakker ved å bare holde ved siden av seg (holder i tauet), noe som så ut til å fungere ganske bra om man først har skievnene.

Men jeg får nok bare prøve meg frem og se hva jeg liker best 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (28 minutter siden):

Går du over en haug, eller kommer ned i ett søkk, så kan pulken selvsagt kjøre på deg.
 

Med fast drag kan jeg kjøre telemark nedover ganske fort og bratt, uten å tenke på at pulken er der med fast drag. Det går ikke med tau.

Banker aldri i ryggen heller. Da høres det ut som man går med for tung pulk og må rykke den framover.

Hvis jeg går over en haug eller ned i et søkk, har jeg kontroll på pulken min, noe annet ville vært dumt. Er det åpent vil det heller ikke være et problem da en kan bare kjøre ut på siden eller leie den. Er det mer teknisk havner den mellom beina med taudraget klart som brems.

Med fast drag går den å dytter på deg ned alle utforkjøringer, det gjør til og med en barnepulk med et barn oppi. 

Jeg merker stor forskjell på kroppen om jeg går med fast eller tau, med fast merker jeg det mye mer i hoft og rygg enn med tau.

Aldri veid en pulk, det som er med er det som trengs for turen skal være vellykket og sikker. Samt tatt høyde for at det er fult mulig å bli værfast om det slår om.

 

 

 

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (41 minutter siden):

Hvis jeg går over en haug eller ned i et søkk, har jeg kontroll på pulken min, noe annet ville vært dumt. Er det åpent vil det heller ikke være et problem da en kan bare kjøre ut på siden eller leie den. Er det mer teknisk havner den mellom beina med taudraget klart som brems.

Med fast drag går den å dytter på deg ned alle utforkjøringer, det gjør til og med en barnepulk med et barn oppi. 

Jeg merker stor forskjell på kroppen om jeg går med fast eller tau, med fast merker jeg det mye mer i hoft og rygg enn med tau.

Aldri veid en pulk, det som er med er det som trengs for turen skal være vellykket og sikker. Samt tatt høyde for at det er fult mulig å bli værfast om det slår om.

Jaja, ok. Skjønner at du liker taudrag, det betyr ikke at stivt drag er så dårlig som du skal ha det til, for det der høres jo bare rart ut. Det første avsnittet beskriver jo godt noen av ulempene med taudrag som man slipper med stivt drag.

Jeg har gått masse med pulk og mine barn har vokst opp i barnepulk. Man ser ikke noen med barnepulk og taudrag for å si det sånn, det mange gode grunner til det. Ikke ligger ungene å banker fram og tilbake heller.

Men for all del, jeg skjønner godt at du foretrekker taudrag i ditt terreng når det gir mindre vondt i hofte, rygg, man slipper rykking og det er så bra å kjøre ned med. Bruk det 👍

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (5 timer siden):

Tilfeldigvis så har jeg jo et ødelagt stivt drag liggende 🙄 Jeg skal sjekke om noe kan gjøres med det!

Ellers så vil det nok funke å bare knyte tauet i festene som du sier, Marius. Jeg tenkte i så fall å bare kjøpe Fjellpulken-settet med komplett tauløsning. Kunne sikkert bare satt sammen noe selv, men totalkosten blir sikkert noe av det samme uansett.

Men hvordan fungerer dette i praksis, med meie-pulk på tau? Hvis jeg går i en sidelengs skråning, vil pulken "falle" ned bakken og bare bli slept bortover (som en pariserpulk), eller vil meiene gjøre at den velter uansett?

 

Kjem an på føret. Er det hardt, sidebratt og kanskje litt vind vil den truleg velte eindel, i alle fall slik med min Acapulka..

Eg har vore van med parisbrett i mange år, og dette blei ein frustrasjon på første lenger tur med acapulkaen.

Difor har eg både taudrag og stivt drag til både Parisbrett og Acapulka.

På brettet brukar eg 95% eller meir av tida  taudrag. Stivdraget (fjellpulken) blir falda fram/ut dersom det er godt med laussnø og sidebratt. Er det hardt heng det no berre å dingla i taudrag i ein vinkel ned frå kroppen, supert. 

På acapulkaen blir det litt omvendt. Eg brukar også på den taudrag nesten heile tida, men har stivt på lur om det blir sidebratt og hardt, kanskje med vind i tillegg. 

Altså, brukar mest taudrag på båe, men det vil vere ulikt kva tid eg dreg vekslar på stivt drag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (23 minutter siden):

Jaja, ok. Skjønner at du liker taudrag, det betyr ikke at stivt drag er så dårlig som du skal ha det til, for det der høres jo bare rart ut. Det første avsnittet beskriver jo godt noen av ulempene med taudrag som man slipper med stivt drag.

Jeg har gått masse med pulk og mine barn har vokst opp i barnepulk. Man ser ikke noen med barnepulk og taudrag for å si det sånn, det mange gode grunner til det. Ikke ligger ungene å banker fram og tilbake heller.

Men for all del, jeg skjønner godt at du foretrekker taudrag i ditt terreng når det gir mindre vondt i hofte, rygg, man slipper rykking og det er så bra å kjøre ned med. Bruk det 👍

Fast drag er ikke dårlig, jeg ser bare flere muligheter med taudraget. Samt mer ergonomisk for kroppen, fast drag dytter og napper anderledes enn tau.

Når jeg nevnte barnepulken var det et tilsvar til at jeg måtte gå med for tung pulk. Det jeg mente var at man allerede kjenner gangen på en barnepulk med et barn oppi og det er ikke spesielt tung last. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taudrag er klønete når det er utforkjøringer med litt fart der det faktisk er behov for å svinge endel. Blir mye surr og heftelser, for pulken vil alltid en annen vei enn det du vil. På Hardangervidda er det mindre av den type terreng eller det er forholdsvis lett å unngå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.