Gå til innhold
  • Bli medlem

111T blå, så gule flammer


OptimusPrimus

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en 111T brukt på Finn. Har et problem der den brenner med en klar blå flamme først, dette varer kanskje i 10 sekunder så går det over til å brenne med gul flamme. Dette skjer hver gang, har prøvd å rense med nålen ved å vri over maks til flammen blir liten igjen . Tanken er fylt med fritidsparafin. Forvarmer  med det jeg selv mener en en god dæsj rødsprit med en vatt-ring i bunn av forvarmingsskåla. 
Hva kan være feil? Forvarmer jeg for lite, så ville jeg trodd at den hadde brent med gul flamme med en gang? Hvor mye rødsprit bruker dere og hvor lenge lar dere det forvarmes før dere antenner deres 111T?  Noe annet som kan være feil?  Har pumpet opp trykket 20-30 ganger til jeg kjenner at det blir motstand 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke en 111T, men den skal kunne brukes til rødsprit hvis man skifter til alkoholdyse og setter i et struperør. Har du sjekket at struperøret ikke står i og at dysa som står i ikke er den som er beregnet for alkohol? Jeg kan godt tenke meg at det kan gi en sånn oppførsel hvis det er tilfellet, men kan jo ikke teste det siden jeg ikke har denne brenneren. Bruksanvisninga burde gi deg nok info om hvordan du sjekker dette. Der står det også at dysa for alkohol ikke må brukes for parafin og bensin.

Bare noen strøtanker til du får et mer fornuftig svar.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fyller skåla full med rødsprit så skal det ihvertfall holde. Også åpner du ventilen med en gang all rødspriten har brent ut. Visstnok viktig at alt har brent ut så du ikke får tenning under brennerhodet.

Så når du da vrir om så skal det komme en sånn sky med parafingass. Setter du fyr på denne så starter den. Dog greit å ha en fyrstikk tent nede ved brennerhodet så det ikke bli en flammekule når det antenner.

Når du sier gul flamme, blir det en liten flamme eller HV-bål?

Blir det HV-bål så betyr det at parafinen ikke har gått ordentlig over til gassform.

Jeg hadde noe sånt rart på min ene bråkebrenner, den brant liksom med gule stikkflammer. Der tror jeg det bare var at jeg hadde for lite på tanken for jeg fylte på med dagen etter og da gikk det bedre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (10 timer siden):

Kan det være underburn du opplever? Ta av begge brennerskallene, rengjør, remonter, og vær sikker på at rødspriten brenner helt ut før du tenner.

Kjenneteiknast også ved at det vert meir lyd. Og dei gule flammene er små.

Dette kan skuldast ureinheiter mellom brennerskala, fiksast ved å ta av brennerskala og reingjera. Det kan også skuldast for liten åpning i dysa, anten rusk som vert fjerna med rensenåla, eller for liten dyse.

Dersom det er store, gule flammer, er det fordi brennaren ikkje er varm nok. Når dette skjer etter nokre sekund med fine, blå flammer, er det fordi brennaren vert for mykje avkjølt av at ein prøver å køyre på full effekt for raskt. Tålmodigheit er stikkordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (31 minutter siden):

Dersom det er store, gule flammer, er det fordi brennaren ikkje er varm nok. Når dette skjer etter nokre sekund med fine, blå flammer, er det fordi brennaren vert for mykje avkjølt av at ein prøver å køyre på full effekt for raskt. Tålmodigheit er stikkordet.

Trådstarter er oppmerksom på forvarming i første posten. Tar for gitt han har prøvd med mer rødsprit i skålen om det var for dårlig forvarming som var årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstartar stiller faktis spørsmål ved forvarminga, og nevner samtid at han/ho pumper ganske mykje. Sjølv med lang forvarming, er mi erfaring at ein skal vera forsiktig med å auke effekten for raskt.

Trådstartar er heller ikkje veldig informativ om korleis dei gule flammene ser ut. Om det er høge, veldig gule flammer, som er typisk for dårleg forvarming; veldig låge flammer som ved underburn; eller barre gulaktige flammer som er ganske typisk for denne brennaren. Det siste er riktignok ikkje noko som skjer etter 10s.

Trådstartar er heller ikkje veldig aktiv med attendemeldingar i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.