Gå til innhold
  • Bli medlem

Størrelse på truger


Liquidsky

Anbefalte innlegg

Hei,

vurderer sterkt å kjøpe meg et par Tubbs Mountaineer. Men litt usikker på hvilken størrelse jeg skal gå for..

Jeg er 185cm høy og veier 86 kilo. Disse vil bli brukt til hengekøye og teltturer, til en natt eller to. Så da vil jeg ha rundt 20 kilo ekstravekt +/-, som da lander på 106.

Så da blir jeg litt i øvre range for 30» truger og i nedre range for 36» truger.

Har brukt truger noen ganger tidligere, som jeg har lånt. Disse har vært 30» (tror jeg) Men dette har vært med mindre oppakning (hyttetur) og godt ut på våren med ganske fast snø, og det har gått veldig fint.

Så da lurer jeg på om hva dere ville ha gått for, litt for små eller litt for store truger? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Liquidsky skrev (9 minutter siden):

Hei,

vurderer sterkt å kjøpe meg et par Tubbs Mountaineer. Men litt usikker på hvilken størrelse jeg skal gå for..

Jeg er 185cm høy og veier 86 kilo. Disse vil bli brukt til hengekøye og teltturer, til en natt eller to. Så da vil jeg ha rundt 20 kilo ekstravekt +/-, som da lander på 106.

Så da blir jeg litt i øvre range for 30» truger og i nedre range for 36» truger.

Har brukt truger noen ganger tidligere, som jeg har lånt. Disse har vært 30» (tror jeg) Men dette har vært med mindre oppakning (hyttetur) og godt ut på våren med ganske fast snø, og det har gått veldig fint.

Så da lurer jeg på om hva dere ville ha gått for, litt for små eller litt for store truger? 

Kommer helt an på terrenget du går i. Bratt og kratt favoriserer mindre truger, flatt og mykt større truger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett alltid med litt stigning, men ikke ofte veldig bratt. Teltturer over, og hengekøye-turer under tregrensen. Det vil vel stort sett være utenfor vei og stier, så litt kratt o.l vil det vel være. De vil brukes på varierende snøforhold.

Tenker at jeg i første omgang, bare vil ha ett par truger (så får vi se om jeg må investere i et par til på sikt). 

Hva tenker dere vil være mest plagsomt. Å ha litt for store, eller litt for små?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bør ikke være så store at den løse hunden din finner det morsomt å snike seg inn på deg bakfra og tråkker på trugene bare for å se på når du går på trynet. Egen erfaring fra to dager siden. Men jeg fant igjen brillene..

Grått Nytt Hår! 😁

Endret av Hege P.
  • Hehe 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for nyttige tilbakemeldinger. Den gamle tråden med lignende problemstilling var også til stor hjelp.

Hahaha, det synes nok hunden er veldig morsomt 😂

Da har jeg bestilt Tubbs Mountaineer 36. Gleder meg til å teste de i marka.

Riktig godt nytt år til dere alle!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege P. skrev (19 timer siden):

De bør ikke være så store at den løse hunden din finner det morsomt å snike seg inn på deg bakfra og tråkker på trugene bare for å se på når du går på trynet. Egen erfaring fra to dager siden. Men jeg fant igjen brillene..

Grått Nytt Hår! 😁

Jeg bruker ikke briller når jeg går og har ikke hund heller, men jeg velter allikevel. Jeg slipper å lete etter briller da.

Grått hår har jeg men det er steingammalt. Godt nytt år!

;-)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Minst mulig. 😄

 

Det er jo ikkje så behagelig å gå med, men er snøen laus og djup, så må ein ha store. Fint med eit par alternativ. Treng ikkje å vere så fancy eller dyre heller om  alt ein treng er litt større fitavtrykk.

Det finnnast og ein del alternativ som nermast er å regne som ein mellomting mellom ski og truger som kanskje kan vere interessant.

Endret av Odd-Arne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.