Gå til innhold
  • Bli medlem

ALFA Impact etter reparasjon.


REJOHN

Anbefalte innlegg

Mine gamle ALFA Impact var utslitt etter omtrent tre års bruk. De ble brukt lenge etter at de burde vært pensjonert. Sko er best når de er utslitt.

Et par nye ALFA Impact lå på vent i utstyrsboden – ganske lenge. Det var ikke lett å ta i bruk nye trange sko. Det er noe med en stortå som jeg brakk for mange år siden...

Jeg lurte lenge på hva jeg skulle gjøre med de gamle skoene. Jeg har problemer med å kaste noe som helst, og ting som har tjent meg godt i noen år, er ekstra vanskelig å hive på dynga.

Etter en lengre diskusjon med ALFA om hva «garantien» dekker, og hvor lenge sko som skal «vare livet ut» egentlig skal være brukbare, ble det til at jeg sendte skoene til reparasjon.

Gjennom ALFA ble skoene befordret til skomakermester Våge, som mot en betaling på 2000 kroner + frakt, ville skifte såle og Gore-Tex. (Denne var fortsatt tett, men jeg skiftet membranen likevel.)

Det tok lengre tid enn lovet å få ordnet skoene, og de kom i retur til meg bare et par dager før Jul. En flott julepresang.

Et par dager over Jul, ble det anledning til å prøve de «nye» gamle skoene. Sålen var som på nye sko. Læret var behandlet, men eller som da jeg sendte inn skoene. Hvordan Gore-Texen er, kan jeg ikke si noe om, men det virket som om det hadde skjedd ett eller annet oppe i skoene.

Skoene var trangere enn før, men bare etter en kort tid følte jeg de «satt» på foten, og jeg glemte at det var «nye» sko. De føltes omtrent som de «gamle». Fortsatt med bare et par strømper, mot to par i «gamle» dager.

Det skal bli kjekt å se hvor lenge jeg kan bruke de «nye» gamle skoene. Spørsmålet blir jo hva jeg skal gjøre med de skoene som knapt er inngått...

P9010010 (1).JPG

PC273229.JPG

PC273231.JPG

PC273233.JPG

P9010008 (1).JPG

P9010009 (1).JPG

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Annonse
Fjellvang skrev (21 minutter siden):

Interessant. Så reparasjon måtte du betale selv?
Jeg leste akkurat om disse og synes garantien virket for god til å være sann, siden ingen såler holder fem år med hyppig bruk. 

Jeg kranglet med ALFA, men de hevdet at slitasje ikke er grunnlag for reklamasjon (eller grunnlag for krav under garantien) og jeg orket ikke å ta saken videre - selv om jeg mente det samme som deg. en slik garanti som ALFA har fitt bør bety noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellvang skrev (33 minutter siden):

Interessant. Så reparasjon måtte du betale selv?
Jeg leste akkurat om disse og synes garantien virket for god til å være sann, siden ingen såler holder fem år med hyppig bruk. 

Bytte av såle er strengt talt ikke en reparasjon. Det blir som å bytte bremseklosser på bilen.

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel tenkelig at du bruker skoene noe mer enn gjennomsnittskunden til Alfa?

Fint at det finnes sko som kan repareres - det blir stadig sjeldnere. At membranen kan skiftes ut er jo intet mindre enn et under. Det er der slike sko oftest svikter.

For å ta Alfa i forsvar: de har en 5 års garanti på produksjons,- og materialfeil. Garantien utvides med 3 år når du sender dem inn til service etter fem år. Etter det... så kan de repareres for egen regning. Tror man sparer mye på det i lengden. Og da har de laget sko som varer "- resten av livet!"
Sålene kunne ha vært materialfeil, men Alfa tok vel en kikk på profilen din her på Fjellforum og kom til at de kan spare inn på sålene for fremtiden :)

https://www.alfa.no/products/impact-a-p-s-gtx-m-classic-brown

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (26 minutter siden):

For å ta Alfa i forsvar: de har en 5 års garanti på produksjons,- og materialfeil. Garantien utvides med 3 år når du sender dem inn til service etter fem år. Etter det... så kan de repareres for egen regning. Tror man sparer mye på det i lengden. Og da har de laget sko som varer "- resten av livet!"

Du har egentlig rett i det du sier, men...

For å kunne bruke ordet "garanti" må det inneholde mer enn de rettighetene du har som en vanlig reklamasjon. Produksjonsfeil og materialfeil er nettopp slike ting som går inn under reklamasjpnsretten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har egentlig rett du også, men ordet "garanti" er så misbrukt at vi pent må innse at loven og praksis er to vidt forskjellige ting.

Men er det ikke bare å glede seg over at skoene som tilfeldigvis passer deg kan repareres til en forholdsvis rimelig penge? Du kan jo møte Greta Thunberg med hevet hode - i alle fall på stien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det Alfa har gjort er å lage en sko som kan repareres og vel også lagt til rette for at reparasjonen kan foregå relativt smertefritt.

Prisverdig i seg selv, men reklamen er vel litt overdrevet. Som ikke er helt uvanlig. 

Noterer meg forøvrig at mine under ett år gamle lettere tursko fra Alfa gikk opp i limingen i dag. Heretter skal jeg gå for reparerbare alternativer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.