Gå til innhold
  • Bli medlem

Montere 75mm bindinger, Drammen


hundepatruljen

Anbefalte innlegg

Annonse

Kan du finne en mal på nettet og printe ut?

Jeg synes det er enklest å måle ut første skruen med ett skyvelære eller bruke en papirmal, borre første hullet, montere bindingen rett, merke av de siste hullene, ta av bindingen og borre ut resten. Sett gjerne både høyre og venstre støvel i bindingen når første skruen er montert, så du ser at ting ser bra ut.

Evt montere bindingen med en tvinge, og merke ut hullene. Bor ett hull om gangen.

Jeg forborrer med trebor (sånn liten bor med tynn spiss, og borer ferdig med en metallbor (bruk borstopper, eller vær forsiktig og ikke bor for langt.). Evt. bruk bor for skibindinger, det gjør borringen enklere og tryggere :)

En annen mulighet er å lage en mal av en metallplate. Legg bindingen oppå og bor ut, bruk malen hvis hullene blir helt riktig.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre Voile har tatt bort papp malen i esken, så er den som følger med veldig bra.

Rottefella Super Telemark har samme monteringshull på frambindingen. Hælen er ikke lik, men en butikk som har den burde kunne finne posisjon på hullene til hælen som passer Voile og din skostørrelse.

Sett en bred maskeringstape på skien og merk på denne, gjør du feil kan du rive tapen av og starte forfra. Det vanskeligste er senterlinja pga innsvingen. Dete burde en butikk kunne merke ved hjelp av en mal til en annen binding.

Jeg bruker automatkjørner til å pinche hullet, da flytter ikke borren på seg i starten

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hundepatruljen skrev (7 minutter siden):

Det fulgte ikke noen pappmal med, nei. Men hvis jeg skal borre selv, må jeg vel uansett borre dybde på frihånd? Jeg er ikke særlig stø med den slags utstyr, skia kosta en del, og jeg vil helst slippe å gjøre noe feil.

Du kan bruke en borstopper på boren, eller kjøpe bor for skibindinger (den har integrert stopper). Men hvis du ikke er vant med å bruke bor og den slags verktøy ville jeg gått til butikken, for det er veldig fort å gjøre feil ja!

Hvis du ikke allerede har bor, verktøy og lim liggende er det dessuten sikkert billigere å få det gjort på en butikk enn å måtte kjøpe inn alt for jobben ;) 

Omnilite skrev (5 timer siden):

Det vanskeligste er senterlinja pga innsvingen. Dete burde en butikk kunne merke ved hjelp av en mal til en annen binding.

Hvis man har ett rettholt som er litt fleksibelt er det enkelt (eks stållinjal eller tapetlinjal), men hvis rettholtet  er helt stivt kan det være litt vanskelig ja.

Maskeringsteip langs senter på skien, mål ut senter eks. en halvmeter foran og bak binding (eks. skyvelære), dra en strek mellom merkene og kontroller :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har gjort denne typen ting før, så vil jeg fraråde å prøve å gjøre det selv. Det er ikke to planker av tre men, som du sier, ski som koster ganske mye.

Skriv ut malen, legg bindingen på den og sjekk at skruehullene stemmer overens (dette er for å være sikker på at du har skrevet ut i 100 % skala). Ta så med skiene og malen til noen med erfaring med montering av bindinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.