Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruke rødsprit som drivstoff i forsvarets Primus Optimus 111, trygt eller livsfarlig?


Dinger

Anbefalte innlegg

Var på HV-øvelse tidligere i år - som jeg må stikke inn at jeg absolutt hatet til tross for at det ikke er relevant for det jeg skal til å spørre om.

Men vi fikk utlevert forsvarets Primus Optimus 111, med kun rødsprit som drivstoff. Jeg var den eneste som var kjent med primusen, og til tross for at jeg stusset på mangel på parafin (stolte på at de som hadde valgt kun rødsprit hadde sjekket at det var ok) brukte jeg rødsprit til både oppvarming og drivstoff, dog med unntak av første gjennomføring under opplæring av de andre, var det bare problemer fram til at vi tilfeldigvis fikk parafin.

 

Men på et tidspunkt fikk en offiser nyss i at vi brukte rødsprit i tanken og sa at "det er jo faen meg en bombe som venter på å eksplodere."

Høres ut som en overdrivelse, men jeg lurer litt på hvor mye sannhet det er i dette og hvor farlig situasjon HV satt meg i som improvisert instruktør i bruk av Primus Optimus 111 med bruk av rødsprit som drivstoff og med ukjent dyse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener det følger med dyse for sprit til min 111C ("stillebrenner"). Jeg kan ikke helt forstå hvorfor rødsprit skulle være noe mer bombe enn bensin. Parafin varmere enn ~35 grader avgir også brennbar gass (flammepunkt ~35 grader), og tank med innhold blir minst så varm under bruk med parafin.

Det som er farlig med rødsprit (og bensin) er at flammepunkt er så lavt at det blir brennbare gasser selv ved romtemperatur (mange kuldegrader for bensin). Det er derfor farlig å søle eller veive rundt med ei åpen flaske der det finnes åpen flamme eller andre ting som er varm nok til å antenne dampen. For parafin vil ikke dette skje før den blir varmet opp til ~35 grader. For at dampen skal eksplodere må den være passe blandet med luft, ikke for tynn og ikke for fet (mellom 3,5 og 15 % sprit i forhold til luft for ren sprit). I en tank må det derfor være ganske mye luft for at blandingen ikke skal bli for fet til at den eksploderer, og eksploderer den ikke vil den bare brenne opp oksygenet og så slukne. I tillegg må det være noe i tanken som blir varmt nok til at dampen antennes, over 400 grader for ren sprit. Det er temmelig varmt. Her ville jeg faktisk vært mer bekymret for parafin.

Sprit krever mindre oksygen enn parafin og bensin ved forbrenning. Man må derfor skifte til ei større dyse når man brenner sprit (eventuelt strupe lufttilførselen). I motsatt fall vil jeg tro at du får liten effekt, eventuelt at det brenner veldig dårlig.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (51 minutter siden):

Jeg mener det følger med dyse for sprit til min 111C ("stillebrenner"). Jeg kan ikke helt forstå hvorfor rødsprit skulle være noe mer bombe enn bensin. Parafin varmere enn ~35 grader avgir også brennbar gass (flammepunkt ~35 grader), og tank med innhold blir minst så varm under bruk med parafin.

Det som er farlig med rødsprit (og bensin) er at flammepunkt er så lavt at det blir brennbare gasser selv ved romtemperatur (mange kuldegrader for bensin). Det er derfor farlig å søle eller veive rundt med ei åpen flaske der det finnes åpen flamme eller andre ting som er varm nok til å antenne dampen. For parafin vil ikke dette skje før den blir varmet opp til ~35 grader. For at dampen skal eksplodere må den være passe blandet med luft, ikke for tynn og ikke for fet (mellom 3,5 og 15 % sprit i forhold til luft for ren sprit). I en tank må det derfor være ganske mye luft for at blandingen ikke skal bli for fet til at den eksploderer, og eksploderer den ikke vil den bare brenne opp oksygenet og så slukne. I tillegg må det være noe i tanken som blir varmt nok til at dampen antennes, over 400 grader for ren sprit. Det er temmelig varmt. Her ville jeg faktisk vært mer bekymret for parafin.

Sprit krever mindre oksygen enn parafin og bensin ved forbrenning. Man må derfor skifte til ei større dyse når man brenner sprit (eventuelt strupe lufttilførselen). I motsatt fall vil jeg tro at du får liten effekt, eventuelt at det brenner veldig dårlig.

Ja jeg observerer generelt at mange har meninger men ingen kan begrunne meningene.
Så når en offiser kommenterer at "det må du jo ikke gjøre, da lager du en bombe" gidder jeg ikke bry meg så veldig mye om det når det viser seg at han "bare vet det fordi han vet det"
Men samtidig setter jeg såklart ikke sett pris på å bli tvunget inn i å sitte på en fjelltopp i 5 dager for å bare pumpe primus, fordi dette visstnok er viktig for kongerikets sikkerhet, hvis rødspriten de gir meg lager en bombe, så det er greit å høre hva andre sier. Jeg kjenner ingen kjemikere/fysikere som kan fortelle meg hva som skjer med rødspriten når jeg pumper trykket, så hvem vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder rødsprit på brenneren er både 111T og 111C (stillebrennere) laget for å kunne brukes med rødsprit. Da skal man skifte til alkoholdysen og sette på struperøret mener jeg (aldri prøvd).

111-bråk er vel ikke laget for dette. Fikk dere fyr?

Når det gjelder å bli tilkalt for å sitte på en fjelltopp i 5 dager å pumpe primus skjønne jeg ikke hvordan man kan mislike det. De fleste får ikke den slags avveklsing fra hverken jobb eller hverdagslivet, og primusfyring er jo en fornøyelig aktivitet :) 

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 27.12.2022 den 11.18):

Ja, alltid vanskelig å begrunne at noe er riktig når det er feil. 🙃

 

:-) det er mange ulike erfaringer i forumet, og det fort gjort å bare si at slik er det, jeg kunne typisk si at pakningene sveller etter å ha vært brukt med alkohol. Det ville selvsakt ha vært riktigere å si at jeg har erfart at eneklte pakninger sveller og blir porøse etter å ha vært brukt med alkohol, det har jeg oppdaget etter at jeg gikk tilbake til parafin.  :-)  Nå har jeg bare 111 bråkebrenner og den får bare parafin, også har jeg en ubrukt i reserve slik at egentlig så har jeg primus for 3 generasjoner bare der.  :-) (Ubegrunnet :-)  )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (47 minutter siden):

:-) det er mange ulike erfaringer i forumet, og det fort gjort å bare si at slik er det, jeg kunne typisk si at pakningene sveller etter å ha vært brukt med alkohol. Det ville selvsakt ha vært riktigere å si at jeg har erfart at eneklte pakninger sveller og blir porøse etter å ha vært brukt med alkohol, det har jeg oppdaget etter at jeg gikk tilbake til parafin.  :-)  Nå har jeg bare 111 bråkebrenner og den får bare parafin, også har jeg en ubrukt i reserve slik at egentlig så har jeg primus for 3 generasjoner bare der.  :-) (Ubegrunnet :-)  )

Bare for å klargjøre helt: Den kommentaren min om at noe var feil var til det at det blir ei bombe av å fylle rødsprit på tanken til en 111.

Pakninger som ikke tåler sprit vil definitivt kunne være et problem. Det er jo (over)trykk på tanken, og selv om det er nokså lavt i en 111 vil det fort kunne gi lekkasje, og lekker det sprit ut vil det nok fort ta fyr. Men noen bombe vil det ikke bli. Det skal en del til for at noe skal eksplodere. Ei flaske med rødsprit i blir å sammenligne med tanken på en 111 som jo egentlig bare er ei flaske i metall. Og selv om tanken på en 111 blir varmere enn ei flaske som står ved siden av, så er det et godt stykke til tanken blir over 400 grader varm. Og da må det i tillegg være en eksplosiv blanding av luft og alkoholdamp i tanken for at det skal eksplodere. Jeg har opplevd dette med parafin i en Optimus Loke 85, men parafin selvantenner ved en mye lavere temperatur enn alkohol, og Loke 85 mener jeg er farlig feilkonstruert (det gikk heller ikke lenge før den forsvant fra markedet).

Jeg vil vel tippe at pakningene på en 111 som leveres med dyse for alkohol også vil tåle at man bruker alkohol som drivstoff. Men det kan selvsagt tenkes at det sitter pakninger i annet materiale på en 111 som ikke var tiltenkt alkohol, så jeg ville kanskje tenke meg om før jeg brukte alkohol i en sånn. Men at man skulle få noe som kunne kalles en bombe har jeg vanskelig for å tro noe på.

Fortsatt god jul! 🎅🎄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.