Gå til innhold
  • Bli medlem

Hengekøye: en farsott eller en tidløs slager…?


Anbefalte innlegg

SnorreL skrev (28 minutter siden):

Men ligger man i hengekøye kan man anta at det er i en skog? Og da er det litt begrenset hvor mye vind det blir. Og det finnes heldekkende tarper med dør som man kan ha over køya. Noen problemer oppstår mest over tastaturet. 

Disclaimer: Jeg har både customsydd hengekøye og underquilt, men foretrekker stort sett telt, så det er sagt. 

Ja, helt enig. For meg betyr det egentlig at hengekøye har et smalere bruksområde enn telt, men der hengekøye er egnet finnes det veldig mange måter å gardere seg mot elementene på. Jeg tror det er feil angrepsvinkel å se på hva som er best egnet av hengekøye og telt i en skog eller på en tur. Det skal veldig mye til at man ikke klarer å finne en egnet hengekøyeplass hvis det er trær som er store nok til å klare en hengekøye, men det skal også mye til at man ikke klarer å finne en teltplass. Det er ikke sånn at ei hengekøye er bedre på tur i xxx-marka fordi det er så dårlig med teltplasser der. Man kan ofte ikke sette opp et telt der man fint setter opp ei hengekøye, og omvendt kan man ofte ikke sette opp ei hengekøye der man fint setter opp et telt. Men det at man ikke kan sette opp hengekøye og telt på nøyaktig samme sted betyr ikke at det ikke er et sted i nærheten der man kan sette opp et telt selv om man bare kan sette opp ei hengekøye akkurat der man er i øyeblikket. Man kan ikke si at hengekøya har en fordel fordi man fant en plass for ei hengekøye, like lite som man kan si at telt har en fordel fordi man fant et sted å sette opp et telt. Det er sjelden man må bevege seg mer en noen titalls meter i en skog for å finne en plass der man han henge opp ei hengekøye eller sette opp et telt, Man må bare huske å lete etter en teltplass hvis man har telt og etter en hengekøyeplass hvis man har ei hengekøye. Gjør man omvendt går det ofte ikke særlig bra. Selv i Østmarka (Oslo) er det fint å gå med telt, selv om jeg personlig foretrekker hengekøye der.

;-)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
SnorreL skrev (48 minutter siden):

Men ligger man i hengekøye kan man anta at det er i en skog? Og da er det litt begrenset hvor mye vind det blir. Og det finnes heldekkende tarper med dør som man kan ha over køya. Noen problemer oppstår mest over tastaturet. 

Disclaimer: Jeg har både customsydd hengekøye og underquilt, men foretrekker stort sett telt, så det er sagt. 

Mye styr bare for ikke å ligge i telt synes jeg. I praksis blir jo oppsettet du beskriver som et svært upraktisk og slitsomt telt hvor man henger i luften. Virker i overkant strevsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (16 minutter siden):

Mye styr bare for ikke å ligge i telt synes jeg. I praksis blir jo oppsettet du beskriver som et svært upraktisk og slitsomt telt hvor man henger i luften. Virker i overkant strevsomt. 

Neida. Hvis du har øvd litt går det faktisk mye raskere å henge opp ei hengekøye med tarp og det hele enn å sette opp et telt (i hvert fall like raskt). Når hver ende er bundet til hvert sitt tre er det bare å trekke ei strømpe til hver side for å få ut hengekøya og så sette i en plugg på hver side for å spenne ut tarpet. Så henger køya der klar til bruk. Jeg pleier da å henge på en underdyne ("under quilt" på nynorsk) unde køya og legge soveposen oppi. så er det bare å legge seg. Å henge opp underquilten kan sammenlignes med å brette ut/blåse opp liggeunderlaget i teltet. Hvis nettleseren din tillater gifanimasjoner kan du se det av dette bildet. (virker bra hos meg)

2025899151_hengekye-III.gif.3318b63f65fcd25594c5ac3baa4c4d45.gif

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (4 minutter siden):

Neida. Hvis du har øvd litt går det faktisk mye raskere å henge opp ei hengekøye med tarp og det hele enn å sette opp et telt (i hvert fall like raskt). Når hver ende er bundet til hvert sitt tre er det bare å trekke ei strømpe til hver side for å få ut hengekøya og så sette i en plugg på hver side for å spenne ut tarpet. Så henger køya der klar til bruk. Jeg pleier da å henge på en underdyne ("under quilt" på nynorsk) unde køya og legge soveposen oppi. så er det bare å legge seg. Å henge opp underquilten kan sammenlignes med å brette ut/blåse opp liggeunderlaget i teltet. Hvis nettleseren din tillater gifanimasjoner kan du se det av dette bildet. (virker bar hos meg)

2025899151_hengekye-III.gif.3318b63f65fcd25594c5ac3baa4c4d45.gif

Informativt, takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ofte vært på tur med en kammerat der jeg har brukt hengekøye og han har brukt telt. Han har aldri hengt i ei hengekøye og kommer nok heller aldri til å gjøre det. Jeg kan ikke huske at vi noensinne har hatt problem med å finne plass til både hengekøye og telt når vi har hatt med begge deler. Her er en sånn tur hvor jeg fant en fantastisk flott hengekøyeplass, det vil si, det var han som aldri har hengt i ei hengekøye som fant plassen til meg:

https://www.flangset.net/?p=6445

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker hengekøye, kjekt på korte turer ved vann og kyst her i vest hvor det er dårlig med teltplass. Eneste jeg sliter litt med er vondt i nakken (trolig pga. hodefasong - langskalle). Har prøvd diverse puter, også nakkeputer, med varierende hell. Nakkepute ser dog ut til å fungere greit. Neste blir å kjøpe en bridge hammock fra Dutch :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives i min Hennessy Azym zip, både til soving og slækking på dagsturer. Ikke alle netter jeg sover hele natta igjennom, men det funker. 

Begynte med køye rett for Kina-pesten kom. Telt i 2019. 

Sover ute (både telt og køye) kun fra ca +5 og oppover, og legger ikke ut på overnattingstur når jeg vet at det skal regne. (Litt natteregn er OK, da slår jeg opp tarpen. )

Jeg gleder meg til våren kommer og det blir henge-tid igjen.

For min del håper jeg det dabber av litt, og at Tokstabook og Instface-folka (og de med bæreposer og boomblaster om man er ikke er alt for langt unna en p-plass.. (tenker ikke på ultranære områder rett ved bebyggelse) ) kommer seg ut av skogen "min"😈

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hengekøye skulle vær en døgnflue er nok overdrevet. De jeg kjenner som overnatter flere titalls netter ute i løpet av året bruker stort sett alle hengekøye. Mulig det er et byfenomen, og drar du på de mest populære "hengestedene" rundt Oslo så er det folk ute så og si hele uka året rundt. Men få telt å se. 

Der det er trær er hengekøye overlegent synes jeg da det er enklere å henge opp og enklere å komme seg ut og inn av. Bare å sette seg ned, og ikke nødvendig å krype rundt under et lavt tak. Utsikten og nærheten til naturen blir større. Lite slår å sovne "under stjernene" eller i vannkanten ved et stille tjern. 

Telt er enklere og mer komfortabelt om man skulle dra ut i stiv kuling og vannrette regnbyger, men det blir sjelden for min del. På fjellet så kommer teltet til sin rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en del som vil falle fra, men også grupper som kommer til. Ser hele familier som får med barna sine ut kun pga at det er kult «å henge». Tipper de fleste av disse velger dager med minimal sjanse for sidevind, monsterregn, etc. Men det må jo være greit det også. 

For egen del er hengekøye blitt ett kjærkomment tilskudd til telt. Ikke enten eller. Ved enkelte vann (hvor vi fisker) så er det enklere å være nær vannet med hengekøye. I tillegg er det fantastisk å ligge å nyte utsikten til et vak. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg fikk hengekøye i julegave i 2018. Jeg testa ut konseptet i januar 2019. Å begynne med hengekøye i januar var kanskje ikke noe genistrek. Det ble fort både tarp og vintersovepose. Heldigvis var behovet for liggeunderlag dekket. Jeg startet med Bamse + Downmat 7, og endte opp med reinskinn og Bamse (synes Downmat bygde for mye). Til slutt investerte jeg i en billig underquilt på eBay (OneTigris). Første natta i hengekøya var det -12, andre og kaldeste natt var -18. Da hadde jeg heldigvis fått tak i vinterpose.  Det verste de første nettene var å få alt til å ligge der man ville. Med flere underlag, flere soveposer, så var det litt kaos i køya til tider.

Hengekøya ble flittig brukt i 2019, men så har jeg gått mer og mer tilbake til telt, og det siste året har jeg kun brukt hengekøye i nærheten av hus og hytte.

De aller beste hengekøyeopplevelsene jeg har hatt, har vært de nettene om sommeren, der man ikke får sove på grunn av at det er så varmt på soverommet. For deretter henge opp køya (med myggnett!!) under åpen himmel er noe av det deiligste som finnes! 

78587470_DSC_17612.thumb.JPG.624817ba95484725ccce290f362b5165.JPG

Bilde: 23:55 - nesten midnattsol, garantert kokvarmt (ligger oppå soveposen). Her er det ingenting som slår hengekøye! Selv ikke en 180 cm kontinentalmadrass..

 

Konklusjon: 

Jeg kommer fremdeles til å bruke hengekøye fremover.  I mindre grad enn jeg så for meg i 2019, da jeg investerte i ganske mye utstyr beregnet til køye. Noen ganger synes jeg at hengekøye er uslåelig, andre ganger er det rett og slett enklere med telt. Jeg liker tross alt best å være på snaufjellet! 

Endret av ingen87
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lost Lakes på YouTube bruker Amok sin hengekøye veldig mye, han tar 10-14 dagers turer med kano i områder hvor det kanskje ikke er noen som helst andre som besøker på mange år. Han reiser nesten utelukkende i gjennom skogsområder som er kraftig tilgrodd.

 

Og det er vel det mest perfekte eksempelet på hvordan hengekøyer kan brukes.

 

Når det ikke finnes noen opparbeidede teltplasser og du skal på ukesvis med tur gjennom tykk skog så fungerer hengekøyene helt perfekt. Du trenger da bare 2 trær i stedet for å måtte finne flat bakke.

 

Amok sin hengekøye er også den som jeg finner mest intressant.

 

Men selv, så bruker jeg telt. Rett og slett fordi jeg bruker mye av tiden min i høyfjellet hvor det ikke er trær. Så jeg kommer ikke til å kjøpe hengekøye med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Köpt en på grund av bra Tarp med som jag ska använda mest och ser på att använda enstaka nätter med ' tropiskvärme' för att kunna sova bra ute när man saknar luftkonditionering inne.

Köper tält endast som kan resas snabbt och enkelt och denna övernattning verkar betydligt omständigare tex att välja rätt tråd och avstånd samt göra en knop som ej går upp, välja rätt höjd osv.

Men med mycket myror eller i andra länder skorpioner, spindlar kan det vara ett säkert alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.