Gå til innhold
  • Bli medlem

Osprey aether plus 100 versius Gregory baltoro 100 pro


Anbefalte innlegg

Hvilken sekk er best? 
Fra før har jeg kun én storsekk (85L) Sydvang Montana. Denne ønsker jeg degradert til sekundærsekk av primært 3 grunner. Grunn nr 1, Sekken oppleves noe liten jf mitt bruk ( jeg er en elendig organisator og pakker…). Ofte må ting plasseres utenpå sekken, hvilket er ugunstig når man bushwalker osv. Grunn nr 2: sekken oppleves svett i ryggen ved lengre etapper til fots. Grunn nr 3: For liten plass i lommen i bærebeltet. Får ikke plass til mobilen…(IPhone 11). 

Så nå er jeg altså på utkikk etter en god og romslig sekk for virkelige langturer i vår, sommer og høstklima. Hvilken av de 2 egner seg for mitt bruk tror dere? Jeg er 1.80 høy og helt normalvektig. Tanken er å ha en vandrevekt på omlag 25 kg, men muligens også opptil 40kg da jeg skal gå Nordland på langs i juli. Gitt mine behov og preferanser: hvilke sekk bør jeg velge? 
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skaubjønn på truger skrev (9 minutter siden):

Hvilken sekk er best? 
Fra før har jeg kun én storsekk (85L) Sydvang Montana. Denne ønsker jeg degradert til sekundærsekk av primært 3 grunner. Grunn nr 1, Sekken oppleves noe liten jf mitt bruk ( jeg er en elendig organisator og pakker…). Ofte må ting plasseres utenpå sekken, hvilket er ugunstig når man bushwalker osv. Grunn nr 2: sekken oppleves svett i ryggen ved lengre etapper til fots. Grunn nr 3: For liten plass i lommen i bærebeltet. Får ikke plass til mobilen…(IPhone 11). 

Så nå er jeg altså på utkikk etter en god og romslig sekk for virkelige langturer i vår, sommer og høstklima. Hvilken av de 2 egner seg for mitt bruk tror dere? Jeg er 1.80 høy og helt normalvektig. Tanken er å ha en vandrevekt på omlag 25 kg, men muligens også opptil 40kg da jeg skal gå Nordland på langs i juli. Gitt mine behov og preferanser: hvilke sekk bør jeg velge? 
 

 

Jeg har Aether plus 100, og der er hoftelommene store nok til et par husnøkler men ikke mer. Bruker den til korte turer der jeg bærer for 2 unger + meg selv. Uten topplokket er ikke sekken spesielt tung heller. Men ville også vurdert Bergans Alpinist, Norrøna ParaRanger og Fjellreven Kajka om du er mer fleksibel på pengebruken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (1 time siden):

Takk for innspill. Jeg har landet på at jeg ønsker meg Ospreysekken heller enn Gregory. Har ikke så mange jeg kan tenke meg å spørre om måling av ryggraden, og jeg skal kjøpe over nett. Hva tenker dere angående størrelse når man er en 1,80 cm høy mann? 

Jeg har forholdsvis kort rygg for en kar på noen få cm over 1.8 meter, 46-48cm (blir aldri helt klok på målingen) og er på nest øverste hakket på s/m sekken. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (6 timer siden):

Jeg har forholdsvis kort rygg for en kar på noen få cm over 1.8 meter, 46-48cm (blir aldri helt klok på målingen) og er på nest øverste hakket på s/m sekken. 

Kjøpte s/m varianten nå nettopp. Bli spennende å se om den passer ryggen min. Er veldig gjennomsnittlig bygd til å være 1.79/ 1.80 så tror den vil passe basert på innlegget ditt. Hvis ikke sender jeg den bare i retur. 
Tror og håper det blir mye sekk for pengene :) 

Skal som tidligere nevnt gå hele juli 2023. Valget står mellom Drammen- Bergen, Drammen- Nidaros (Pilegrimsleden…) og Nordland på langs. Trenger et godt bæresystem til dette. Forhåpentligvis er Osprey min nye turkamerat :D 

Takk for svar btw. Det var svært hjelpsomt :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Like godt å bestille begge størrelsene med det samme. Da får du testet sekkene om hverandre og sender tilbake den som ikke passer. Skal man først kjøpe en og deretter sende tilbake blir man, iallefall jeg, ganske i tvil. En eller to uker i mellom testingen og da har man glemt det meste såfremt den ikke passer i det hele tatt. Da merker man det på sekunder. Jeg tror jeg testet den minste og den var ganske liten. Jeg er rundt 178 med kort rygg og endte med medium/large. 

 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hjelp av søstern og ble nå målt til ca 45.5. Ifølge størrelsestabellen (SM 38-51 vs ML 46-60) skal jeg da passe best til S/M :) Greit nok det :D 

Får se an hvordan det blir når sekken ankommer. Har også et Big Agnestelt i samme leveranse så nå faller julen i romjulen eller på nyåret :) 

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (11 timer siden):

Fikk hjelp av søstern og ble nå målt til ca 45.5. Ifølge størrelsestabellen (SM 38-51 vs ML 46-60) skal jeg da passe best til S/M

Osprey har også en app man kan bruke for å finne riktig størrelse, ved å ta bilde av seg selv og måle etter kroppshøyde, hoftekam og nakkevirvel. Dette syntes jeg var enklere enn å drive med målebånd, og det var slik jeg fant ut at jeg (181cm) måtte ha størrelse M eller S/M, og ikke L som jeg hadde drevet og prøvd tidligere. Og vipps så satt sekken(e) som et skudd. 

Etter min erfaring så sitter hoftebeltet noe høyere på Osprey enn på andre sekker, så det er lett å tro at man trenger større størrelse enn man må. 

Endret av ketilring
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, ketilring said:

 

Etter min erfaring så sitter hoftebeltet noe høyere på Osprey enn på andre sekker, så det er lett å tro at man trenger større størrelse enn man må. 

Denne kan jeg tro på! Rygglengde og sekk har for meg hvert ganske vanskelig. Ligger midt i mellom og da kan man lett bli lurt. Noe man først merker etter noen dager med tung last. Jeg liker å variere. Tyngde på hofter, tyngde på skuldre og tyngde på begge. Er av den grunn ikke så veldig glad i smale skulderremmer. Da mister man litt av muligheten til å variere. 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser det jo ut til at du har bestemt deg for sekk og gratulerer med det, men jeg vil likevel komme med noe ting som jeg har erfart. Bruk sekken mye (som trening) med den vekten du tror du kommer til å ha på langtur. Da først blir du skikkelig kjent med sekken. Det hjelper ikke å bære 20 kg i sekken hvis du ender opp med 30 kg når du drar på tur. Jeg kjøpte ny sekk i fjor med veiledningen og tilpassing i butikk. Jeg trente med den annenhver dag i ca. fem måneder med 20 kg i. Jeg prøver å få trent når jeg går med bikkja. Sekken satt greit da, men når jeg skulle på en ukes tur i Femundsmarka og sekken veide 35 kg, så fant jeg ut ila turen at sekken var ca. 2 cm for lang for min rygg - dette burde de jo sett på sportsbutikken, men, men. Den satt ikke skikkelig på hofta med den vekta og jeg måtte bære mer vekt på skuldra noe som ikke var spesielt behagelig etter 7-8 timer med vandring.

Sekken  jeg kjøpte var en Eberlestock F1 pakkrammesekk med en 110 liter pakkpose til. Planen var å ha en sekk som kunne brukes til alt (ukes turer, på reinsjakt, som riflesekk på vinteren når jeg trenger å ha med meg mer klær og utstyr). I løpet av den uka i Femundsmarka fant jeg også ut at jeg liker veldig godt sekker med klassisk topplokk og utvendige sidelommer.

Nå blir det ny storsekk på meg, og da står valget mellom Bergans Alpinist 110l (som første valg) og Norrøna Recon 125l, hvis noen av de passer ryggen min.

Vel, poenget var bruk sekken mye med skikkelig vekt i for å se om den passer deg og dekker dine behov. 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (1 time siden):

Nå ser det jo ut til at du har bestemt deg for sekk og gratulerer med det, men jeg vil likevel komme med noe ting som jeg har erfart. Bruk sekken mye (som trening) med den vekten du tror du kommer til å ha på langtur. Da først blir du skikkelig kjent med sekken. Det hjelper ikke å bære 20 kg i sekken hvis du ender opp med 30 kg når du drar på tur. Jeg kjøpte ny sekk i fjor med veiledningen og tilpassing i butikk. Jeg trente med den annenhver dag i ca. fem måneder med 20 kg i. Jeg prøver å få trent når jeg går med bikkja. Sekken satt greit da, men når jeg skulle på en ukes tur i Femundsmarka og sekken veide 35 kg, så fant jeg ut ila turen at sekken var ca. 2 cm for lang for min rygg - dette burde de jo sett på sportsbutikken, men, men. Den satt ikke skikkelig på hofta med den vekta og jeg måtte bære mer vekt på skuldra noe som ikke var spesielt behagelig etter 7-8 timer med vandring.

Sekken  jeg kjøpte var en Eberlestock F1 pakkrammesekk med en 110 liter pakkpose til. Planen var å ha en sekk som kunne brukes til alt (ukes turer, på reinsjakt, som riflesekk på vinteren når jeg trenger å ha med meg mer klær og utstyr). I løpet av den uka i Femundsmarka fant jeg også ut at jeg liker veldig godt sekker med klassisk topplokk og utvendige sidelommer.

Nå blir det ny storsekk på meg, og da står valget mellom Bergans Alpinist 110l (som første valg) og Norrøna Recon 125l, hvis noen av de passer ryggen min.

Vel, poenget var bruk sekken mye med skikkelig vekt i for å se om den passer deg og dekker dine behov. 

Lykke til!

Godt tips, men likevel kjipt for oss som ønsker å unngå bomkjøp… Worst case så har man flere sekker å spille på :) Har allerede en Sydvang 85L som passer «så der…». Er jo en billigsekk, men passer som sagt sånn nogen lunde. Blir klam som F… på ryggen av den etter kun et par timers vandring i omlag 20 varmegrader. Det er det største problemet. 
Har en Gregory 30L som fungerer som hakka møkk. Bæresystemet sørger for tilstrekkelig avstand mellom sekken og ryggen. Det settes pris på. Det samme systemet skaper imidlertid betenkning når man snakker større oppakning. Tenker da at Osprey’s system gir bedre passkomfort jf smidighet mellom kropp og sekk. Vi smelter forhåpentligvis sammen og blir ett :) Minuset blir da påny svett rygg, men noe må man ofre antar jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (På 24.12.2022 den 21.29):

Kjøpte s/m varianten nå nettopp. Bli spennende å se om den passer ryggen min. Er veldig gjennomsnittlig bygd til å være 1.79/ 1.80 så tror den vil passe basert på innlegget ditt. Hvis ikke sender jeg den bare i retur. 
Tror og håper det blir mye sekk for pengene :) 

Skal som tidligere nevnt gå hele juli 2023. Valget står mellom Drammen- Bergen, Drammen- Nidaros (Pilegrimsleden…) og Nordland på langs. Trenger et godt bæresystem til dette. Forhåpentligvis er Osprey min nye turkamerat :D 

Takk for svar btw. Det var svært hjelpsomt :) 

Kom til Vestlandet; om du går lei før du kommer frem er det enkelt å ta toget hjem igjen 😂

  • Forvirret 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mottatt sekken nå :) Har et spørsmål så langt: hvordan stiller man inn hoftebeltet optimalt? Har sett video fra Osprey, men når jeg justerer alt som jeg skal (ifølge videoen…) så flytter hoftebeltet seg for høyt. Vi snakker over magen/ over navelen. Har forsøkt ulike innstillinger på ryggen (de ulike hakkene som er merket på ryggen) uten at det hjelper på problemet. Altså, når skulderstroppene er innstilt optimalt jf videoen så er hoftebeltet feilinnstilt. Altfor høyt. 
Er sekken for liten for meg eller har jeg gått glipp av noe…?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må teste med vekt og helst gå en time eller to på flatmark, i mot og nedoverbakke. Kan godt være på asfaltert vei. Med vekt vil sekken sige. Ulike former på hofter og skuldre gir ulikt sig fra person til person. Motbakke kan være helt ulikt nedoverbakke. Sekk over 20 kg blir vondt uansett. Bare et spørsmål om tid og ikke hvor tøff du er.... Lykke til med testing. Har holdt på i 20 år pluss og har enda ikke funnet min perfekte sekk. Har eller har eid stort sett alle varianter av storsekker opp gjennom årene. Uten at det har hjulpet noe særlig. Etter noen timer i motbakke er jeg grumpy uansett sekk. 

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putt 15kg i sekken, løsne skulder stropper og «load lifters» hva nå enn de heter på norsk. Så hiver du hoftebeltet på der du vil ha det, juster så skulderreimer. Når du har kommet så langt ser du om rygglengden må opp eller ned. Løsne skulderreimer igjen, juster rygglengde. Ta sekk på hoftene, juster skulderreimer og stram «load lifters» sånn passe. Det du pakker i sekken bør være jevnt fordelt, ikke vektskiver i bunn.

Endret av Fiskepadde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei skuring… Sekken passer ikke. Prøvde med 9 kg vekt ikveld, sånn ca det jeg ville hatt med meg på tur foruten klær, mat og Brenner/brennstoff. Hoftebeltet ble optimalt med vekt i sekken. Her hadde både dere og Ospreys instruksjonsvideo rett. Problemet er bare skulderstroppene og skulderbeltet som er altfor korte selv på maksimalt innstilt rygglengde. Blir retur imorgen den dag. 
Får gå opp en størrelse, eller eventuelt kjøpe Baltoro. Får se nærmere på det når kjøpssummen er refundert. Takk for alle innspill. Det har vært svært nyttig :)

Sammenlignet forøvrig med min Sydvang 85L. Kunne trolig ha sett dette problemet med en gang dersom jeg tenkte over det. Det var merkbar forskjell på lengden på skulderreimene mellom de to sekkene. 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.