Gå til innhold
  • Bli medlem

Bruk av øyelinser på telttur


Nils-Jakob Schjelderup

Anbefalte innlegg

Jeg bruker dagslinser, og synes det til tider kan være noe plunder på overnattingsturer i telt.  Jeg plages skikkelig med å skifte linser når jeg ikke kan stå foran et stort speil, så når jeg er på telttur om sommeren lar jeg være å ta ut linsene, og så satser jeg heller på å å bruke linsedråper på kvelden og morgenen for å unngå de værste ubehagelighetene det er å sove med linser.  Det går greit for noen dager, men det er sikkert ikke bra for øynene med tanke på risiko for infeksjoner m.m,  Men jeg tenker at det blir ekstra utfordrende med linser på vinterturer i telt der vesker kan fryse.  Er der noen som har noen gode råd og triks når det gjelder bruk av linser på telturer, spesielt om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal mer til før væsken i linsene fryser enn en skulle tro.

Beste løsningen er nok å oppbevare de i en lomme som er nærmest kroppen. Nå er linse forpakningen også vanntett, så du kan stappe de oppi en termos med ikke alt for varmt vann og oppbevare de der.

Spørs hvilket terreng du ferdes, men uansett er et speilkompass med clinometer noe du kanskje burde ha. Da får du løst speilproblemet samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils-Jakob Schjelderup skrev (1 time siden):

Jeg bruker dagslinser, og synes det til tider kan være noe plunder på overnattingsturer i telt.  Jeg plages skikkelig med å skifte linser når jeg ikke kan stå foran et stort speil, så når jeg er på telttur om sommeren lar jeg være å ta ut linsene, og så satser jeg heller på å å bruke linsedråper på kvelden og morgenen for å unngå de værste ubehagelighetene det er å sove med linser.  Det går greit for noen dager, men det er sikkert ikke bra for øynene med tanke på risiko for infeksjoner m.m,  Men jeg tenker at det blir ekstra utfordrende med linser på vinterturer i telt der vesker kan fryse.  Er der noen som har noen gode råd og triks når det gjelder bruk av linser på telturer, spesielt om vinteren?

Hør med optikeren din om du kan bruke månedslinser. Disse er mykere og puster godt, går fint å sove med, og du kan ha de på opptil en uke i strekk. Er turen kortere enn en uke, så slipper du å ha med linsevæske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker dagslinser og har dem i toalettmappen i pulken på tur.
Tar dem med inn i teltet om natta og varmer dem på kropp før de tas på.
Jeg har og et speil jeg henger opp i taket på teltet når jeg tar dem på.

Slet som deg de første turene med å bytte, men det gikk seg til.
Husk å rense hendene skikkelig før du skifter linser.

Har forøvrig også brukt måneds eller ukeslinser på tur og det fungerer veldig bra, men jeg glemmer alltid å bestille nye når jeg er tom....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brukt speil. Bare har den på fingertupp og setter den på. Eneste å passe på ute er vind, de blåser fort av fingern. Best å gjøre det i ly av telt hvis det blåser.

Vinter kan være en utfordring da det ikke er så lett å få vasket fingrene som på sommern. Men det går. jeg har dog med briller ved siden av når hvis jeg er på tur da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse gjør mester, også når det gjelder dette. 😆 Funker også greit med et lite turspeil, men det viktigste synes jeg er å på en måte sette øyet inntil linsa (minst) like mye som jeg tar fingeren mot øyet. Sikkert individuelt hva man får til å funke best, men det er min metode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Som linsebruker igjennom en årrekke har jeg som regel skydd kontaktlinser ved turer/ situasjoner der jeg anser håndhygienen for tvilsom til håndtering av linsene mine. Er litt nazi (sorry uttrykket dersom jeg støter noen) på dette punktet til daglig også. Må finvaske hendene omhyggelig før jeg tar på øyeeplene mine. Frykter katarr eller infeksjon. Pleier av den grunn å benytte briller på tur. Er selvsagt sykt irriterende når man bruker kontaktlinser 99 av 100 dager ellers. Kontaktlinsebruk er etter min erfaring (for hva den er verd…) svært avhengighetsskapende. Brukte briller hele tiden før, men nå føles det som et stativ midt i fjeset. Er også dagslinsebruker (Dailies T1). 
Vil definitivt følge med denne tråden for eventuelt nyttige innspill. Man kan jo endre praksis, stativ i ansiktet er jo kjipt…

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalk skrev (På 23.12.2022 den 10.01):

Dere får trene på å ta på linser uten speil! Det har jeg fått til i alle år..  Linsen ligger på pekefingeren, og jeg har ingen problemer med å se fingeren (og linsen) til den treffer øyet. Skjønner ikke den greia med speil...

Deler den oppfatningen. Speil er nyttig, men ikke avgjørende for min del heller.

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (22 minutter siden):

...tar på øyeeplene mine.

Man tar vel ikke på øyeeplene når man tar av/på linser? Gjør du det kan det hende du må jobbe litt med teknikken din. : ) 

Skaubjønn på truger skrev (24 minutter siden):

Pleier av den grunn å benytte briller på tur. Er selvsagt sykt irriterende når man bruker kontaktlinser 99 av 100 dager ellers.

Gjør det helt motsatt jeg, bruker alltid linser til tur og trening - det er vel grunnen til at de fleste begynner med linser; for å slippe briller til slike aktiviteter?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (57 minutter siden):

Man tar vel ikke på øyeeplene når man tar av/på linser? Gjør du det kan det hende du må jobbe litt med teknikken din. : ) 

Nåja, øyeeple eller kall det hva du vil. Tar meg selv på øyet når kontaktlinser skal ut og inn ja…? 

ketilring skrev (57 minutter siden):

Gjør det helt motsatt jeg, bruker alltid linser til tur og trening - det er vel grunnen til at de fleste begynner med linser; for å slippe briller til slike aktiviteter?

Njæ, egentlig enig, men ved overnatting blir det faktisk enklest med sjåglass 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (39 minutter siden):

Tar meg selv på øyet når kontaktlinser skal ut og inn ja…? 

Det er ikke nødvendig. Når du skal ta av linsen, dra den ned med pekefingeren til den bare dekker det hvite av øyet. Da løsner den og "krøller" seg litt slik at det bare er å ta tak på midten og løfte den av, uten å berøre øyet.

Skaubjønn på truger skrev (43 minutter siden):

...ved overnatting blir det faktisk enklest med sjåglass

Har du prøvd månedslinser, slik jeg nevner lenger opp i tråden her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (4 timer siden):

Det er ikke nødvendig. Når du skal ta av linsen, dra den ned med pekefingeren til den bare dekker det hvite av øyet. Da løsner den og "krøller" seg litt slik at det bare er å ta tak på midten og løfte den av, uten å berøre øyet.

Har du prøvd månedslinser, slik jeg nevner lenger opp i tråden her?

For mange år siden, men ble mye gugg i øya på morgenen så kuttet de ut. Sikkert fint for de som tolererer dem, men er dessverre ikke en av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.