Gå til innhold
  • Bli medlem

Skibukser med borrelås på vindklaff langs buksebeina


mattings

Anbefalte innlegg

Jeg synes at jeg de siste åra har observert en tendens i de nyere modellene av skibukser (da tenker jeg spesielt på Gore-Tex bukser) hos mange produsenter som etter min mening er negativ. Nemlig at kombinasjonen vanlig solid glidelås og vindklaff med borrelås langs buksebeina erstattes av en "vanntett" glidelås og vindklaff uten borrelås (eller ingen vindklaff). Greit nok med skifte av glidelåstype, det gjør meg ikke så veldig mye, men at de fjerner borrelåsen fra vindklaffen er uforståelig for meg. Hva om man er langt oppe på fjellet og glidelåsen går i stykker? Da har man ingen lettvint backup lenger (som borrelåsen på vindklaffen er).

Jeg har i mange år hatt den gamle modellen av Norrønas Trollveggen bukse, som har borrelås på vindklaffen langs hele beinet, og er kjempefornøyd med den. Men jeg er nå redd jeg snart må bytte den ut med en ny bukse, da den gamle begynner å bli ganske slitt. Jeg vet at Norrøna har forrandra litt på navna og produkta sine. Blant annet at Arch Wall ikke lenger finnes, men heter Trollveggen XCR. Den gamle Trollveggen har blitt Trollveggen klassisk (har ikke borrelås langs beinet lenger). Noen som vet om den nye Trollveggen XCR har borrelås langs beinet?

Hvis noen vet hvilke skibukser (Gore-Tex med seler) som er i produksjon i dag som har borrelås på vindklaffen langs hele beinet takker jeg for info. Merke bryr jeg meg ikke noe om, så lenge det er bra kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
....Hva om man er langt oppe på fjellet og glidelåsen går i stykker? Da har man ingen lettvint backup lenger (som borrelåsen på vindklaffen er)..

Hva om du brekker beinet, blindtarmen ryker, forfengeligheten har tatt overhånd slik at snøblindheten inntar osv osv.....

Nei, takk for at produsentene endelig har forstått viktigheten av lett utsyr!

Så får heller du passe på at du har med deg obligatorisk utstyr (sportstape) inn i fjellheimen!

..........Og andre i en annen tråd idag kritiserrte kvalitetssenking på lettere utstyr.

Aldri har fjellutstyr vært billigere i landet vårt :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du brekker beinet, blindtarmen ryker, forfengeligheten har tatt overhånd slik at snøblindheten inntar osv osv.....

Nei, takk for at produsentene endelig har forstått viktigheten av lett utsyr!

Så får heller du passe på at du har med deg obligatorisk utstyr (sportstape) inn i fjellheimen!

Joda, skjønner godt poenget ditt Håvard. Sportsteipen m.m. er da også uansett med. Men poenget mitt er at det må da være unødvendig å forandre på ALT av utstyr. Og hvorfor skal det være så nødvendig å ha lett utstyr? For meg er det viktigste at utstyret er holdbart, ikke at det er lett.

Men spørsmålet mitt er fortsatt om noen kjenner til skibukser slik jeg beskrev over? Mitt formål er hovedsaklig vanlige skiturer med framoverski på fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, skjønner godt poenget ditt Håvard. Sportsteipen m.m. er da også uansett med. Men poenget mitt er at det må da være unødvendig å forandre på ALT av utstyr. Og hvorfor skal det være så nødvendig å ha lett utstyr? For meg er det viktigste at utstyret er holdbart, ikke at det er lett.

Men spørsmålet mitt er fortsatt om noen kjenner til skibukser slik jeg beskrev over? Mitt formål er hovedsaklig vanlige skiturer med framoverski på fjellet.

Du kan høre om K2 fremdeles har ei bukse med glidelås og kraftig borrelås helt ned. Jeg har en slik bukse, som jeg forøvrig

er veldig fornøyd med.

Bortsett fra den kraftige borrelåsen :lol: .

Buksa er behagelig å bruke, men jeg synes ikke jeg har behov for borrelås/klaff systemet.

Men buksa er knall, den er lett og vind,vanntett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om godt synlige vanntette glidelåser er svært trendy for tida. Selv synes jeg det ser teit ut med f.eks. svart stoff og sjokkrød glidelås. Om noen år tenker vel folk tilbake på trenden som "haha, den tida folk syntes det var status med vanntett glidelås"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om godt synlige vanntette glidelåser er svært trendy for tida. Selv synes jeg det ser teit ut med f.ekart stoff og sjokkrød glidelås. Om noen år tenker vel folk tilbake på trenden som "haha, den tida folk syntes det var status med vanntett glidelås"

Hehe, Bulas siste bukse er jo litt kul da;)

mattings og jeg er nok rimelig enig, ingen av oss lar oss drive med av "trenden" i fjellheimen, men av det praktiske!

Trollveggenbuksa er jo etter mitt syn meningsløs på alt annet enn klatring og skikjøring. Med jakka utenpå, har man 2 x goretex forran hele maven/brystet.

En kompis av meg benyttet dette på Grønland på tvers på 90.tallet. De gikk stort sett med, reserven, en tynn Fjellrâvenbukse.

Poenget er at drevne fjellfolk, som mattings, må si fra til produsentene! De er absolutt lydhøre!

Tror kanskje forskjellen på mattings og meg er kun fokuset på vekt.

Sier absolutt ikke at jeg har fasitten!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen vet hvilke skibukser (Gore-Tex med seler) som er i produksjon i dag som har borrelås på vindklaffen langs hele beinet takker jeg for info. Merke bryr jeg meg ikke noe om, så lenge det er bra kvalitet.

Har registrert det samme forfallet i vinterbuksekolleksjonene som deg. Er jo nærmest umulig å oppdrive skikkelige vinterbukser lenger. Hvor finnes det en skikkelig solid vinterbukse i Gore-Tex eller lignende stoff som har stormklaffer med borrelås over glidelåsene, seler, integrerte gamasjer, glidelåser i hele benlengden og drop-seat? Norrøna og Bergans har det ikke. Ingen av de utenlandske jeg har sett på heller. Finnes slike bukser?

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...om noen år tenker vel folk tilbake på trenden som "haha, den tida folk syntes det var status med vanntett glidelås"

Men vi lèr vel ikke så mye av feit vadmel og bomull lenger;)

Har bla sett i en annen tråd hvor dunlerret er fremhevet i norrøna`s bomullsjakker/anorakker. De fleste av oss som har benyttet disse jakkene i tørr vinterkulde, har jo fjernet nettopp dette i skulderpartiet, for at jakka/anorakken skulle puste!

Poenget mitt er at mattings og halveis uendelige R (fant ikke tegnet ditt i farten ...R, eller skal det være tilnærmet konge) må si fra til produsentene.

Husk at produsentene benytter seg bla av ekstremt erfarne fjellfolk/klatrere/skikjørere osv i sin pruduktutvikling.

Når disse flagger lette plagg, må dere Bulldozertilhengere si fra.

Selvfølgelig er ikke slitestyrken den samme, men jeg står fortsatt på at bekledning er billig idag ifht før.

Er dere mange nok, kommer nok produktet tilbake igjen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.