Gå til innhold
  • Bli medlem

Skitur på Hardangervida, Store Saure. Jeg skal gå inn dit i vinter, men ikke fra Krossobanen. noen som har gått opp fra Møsvatn område?


Anbefalte innlegg

Er det noen her som har gått på ski inn til Store Saure fra området Møsvatn? (tenker da ikke inn fra Krossobanen, men heller området fra Rjukan Fjellstue og opp til Møsvatn/Hondle.

Jeg tenker meg inn dit i vinter, og er ute etter et rutevalg som har blitt gjennomført vinterstid.

Takker for svar.

2Kurt Stolpestad og Lars Wermskog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opp nei, ned ja - men ikke fra Hondle - fra Kalhovd via Stordalsbu til Mogen. Ruten er DNT-merket hele veien og Store Saure ligger en kort avstikker fra Stordalsbu. Fra Kalhovd er det en veldig lett rute. Ruten fra Steinsbøle til Kalhovd er også merket (ca. 17km), selv om jeg ikke har gjort det.

Si hei til Svensbu fra meg! Jeg var der i påsken 2013, rett før oppussingen.

Noen unge norske karer gikk på ski fra Krossobanen til Store Saure i mars 1943, men de hadde det litt travelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swiss John skrev (19 minutter siden):

Opp nei, ned ja - men ikke fra Hondle - fra Kalhovd via Stordalsbu til Mogen. Ruten er DNT-merket hele veien og Store Saure ligger en kort avstikker fra Stordalsbu. Fra Kalhovd er det en veldig lett rute. Ruten fra Steinsbøle til Kalhovd er også merket (ca. 17km), selv om jeg ikke har gjort det.

Si hei til Svensbu fra meg! Jeg var der i påsken 2013, rett før oppussingen.

Noen unge norske karer gikk på ski fra Krossobanen til Store Saure i mars 1943, men de hadde det litt travelt.

Ja det var det da, Ja det er disse ungdommene fra 1943 som inspirerer, det er jo flere turer man kan ta for å følge de, litt ekstra og gå om man ikke dropper i fallskjerm, Joda. Mogen og opp er Ett alternativ, men da må man gå innover der først. Evt. scooter transport. Alternativer er opp fra Rjukan fjellstue og Grasdalen. Men var spent på ruten opp på baksiden av hyttene som ligger på østsiden av Møsvatn, fra f.eks Sundet, er jo mye kratt og mulig tung snø på vei mot vidda... Så derfor spørsmålet :) Aller enklest er nok turen vestover fra Krossobanen, men så etter en rute som kunne ta oss opp på fjellet under stjernene en kveld og natt i februar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tittet litt på kartet tidligere for å finne mulige greie innganger opp på vidde-platået vestover fra Møsvatn, men konkluderte vel da med at det ser fryktelig bratt ut de fleste steder, og at det kanskje ikke er så gøy å gå på isen helt inn til Mogen.

Kanskje dette er en mulighet:

Fra Tangen, over isen til Toresgård-området og direkte nord langs Bågåfjellet - Dette tar deg ganske rett på kurs mot Store Saure. Det ser fremdeles bratt ut oppover i starten, men ikke like ille som andre steder rundt Møsvatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (51 minutter siden):

Jeg har tittet litt på kartet tidligere for å finne mulige greie innganger opp på vidde-platået vestover fra Møsvatn, men konkluderte vel da med at det ser fryktelig bratt ut de fleste steder, og at det kanskje ikke er så gøy å gå på isen helt inn til Mogen.

Kanskje dette er en mulighet:

Fra Tangen, over isen til Toresgård-området og direkte nord langs Bågåfjellet - Dette tar deg ganske rett på kurs mot Store Saure. Det ser fremdeles bratt ut oppover i starten, men ikke like ille som andre steder rundt Møsvatn.

Ja, det er der jeg har sett også. 

Jeg kjenner godt de som holder til på Sundet, så det avhenger litt av om det er kjørt noe med scooter der, 

og evt. hvor mye og hvordan snø som ligger oppover. 

Enklest på hard snø er nok fra Krossobanen, men hvor lang tid vil jeg bruke, og jeg må få lagt til en turdag ekstra 

Jeg er villig til å gå i ti timer, fra jeg står opp og til jeg setter opp teltet, så det er bare å gå på jevnt og trutt :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (3 timer siden):

Jeg har tittet litt på kartet tidligere for å finne mulige greie innganger opp på vidde-platået vestover fra Møsvatn, men konkluderte vel da med at det ser fryktelig bratt ut de fleste steder, og at det kanskje ikke er så gøy å gå på isen helt inn til Mogen.

Kanskje dette er en mulighet:

Fra Tangen, over isen til Toresgård-området og direkte nord langs Bågåfjellet - Dette tar deg ganske rett på kurs mot Store Saure. Det ser fremdeles bratt ut oppover i starten, men ikke like ille som andre steder rundt Møsvatn.

Samme her, sett etter ei rute vinterstid til Mogen fra Raulandsgrendi via Fliseggi. Har vært inne å spotta, hovedsak for å se etter oppkjørte løyper. Vinje er nokså lausluppen på scooter kjøring. Selv om det er flere hytter som har kjøretillatelser innover, skal du være heldig om du finner spor etter scooter etter Bitu/Sveigen. Terrenget er bratt men det finnes ei rute via Vesle Bitdalsvatn - Skinndal - Mogen som bør være bankers. Men usikker på om noen bruker den vinterstid. Har forhørt med lokalkjent som har ferdes mye i området. Men ble ikke så klok av det, da han bruker snøscooter og dette foregår sent på vinter/vår før kalvinga. Men fikk bekrefta at dette området er det null oppkjørte skispor og lite folk. Var en tur i slutten mars i fjor og kom ikke lengre enn til Bitu, vassa i 20 cm nysnø og i høyden var det gjennomslagsføre som funka dårlig for bikkjene :-) Jeg tenker at det er en tur som hadde funka beste på våren med hardt føre over hele fjøla. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at Møsvatn er inngangsporten inn til Mogen både vinterstid og sommer. Om du er usikker på å gå på isen, nokså langt stykke å gå. Kan det være muligheter å få scooter taxi inn, eventuelt også ved henting. Greit å kjøre safe og få noen lokalkjente til føre deg inn/ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dompappen skrev (7 timer siden):

Jeg tror også at Møsvatn er inngangsporten inn til Mogen både vinterstid og sommer. Om du er usikker på å gå på isen, nokså langt stykke å gå. Kan det være muligheter å få scooter taxi inn, eventuelt også ved henting. Greit å kjøre safe og få noen lokalkjente til føre deg inn/ut.

Ja, jeg har sjekket taxibåt. Jeg sjekket alltid isen, flere hendelser viser jo dessverre at selv lokalkjente kan ta for lett på isen..... 

 

Gå på isen inn til Mogen er ikke noe problem, men jeg har ikke tiden, tenker å bruke 4 dager og da vil jeg ikke bruke den ene på 2,5 mil inn og ut til Mogen :)

selv som det også kan være et gøy prosjekt, men det får bli en annen gang :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, sneakyowl said:

Jeg har tittet litt på kartet tidligere for å finne mulige greie innganger opp på vidde-platået vestover fra Møsvatn, men konkluderte vel da med at det ser fryktelig bratt ut de fleste steder, og at det kanskje ikke er så gøy å gå på isen helt inn til Mogen.

Kanskje dette er en mulighet:

Fra Tangen, over isen til Toresgård-området og direkte nord langs Bågåfjellet - Dette tar deg ganske rett på kurs mot Store Saure. Det ser fremdeles bratt ut oppover i starten, men ikke like ille som andre steder rundt Møsvatn.

 

10 hours ago, André Pedersen said:

Jeg kjenner godt de som holder til på Sundet, så det avhenger litt av om det er kjørt noe med scooter der.......

Jeg er villig til å gå i ti timer, fra jeg står opp og til jeg setter opp teltet, så det er bare å gå på jevnt og trutt :)

 

 

Hvor bratt er bratt? Starter du ved Sundet og går via Nedre Gryteflott har du mindre enn 20 km til sørenden av Store Saure – jeg tror ikke du trenger 10 timer for det, med mindre du møter dårlig vær eller vanskelig snø.

Fra Sundet (ca.920m) til Nedre Gryteflott (ca.1070m) har du en stigning på 150m over en distanse på 2km – ikke bratt.

Fra lenger nord i Nedre Gryteflott (ca.1080m) til Gryteskar (ca.1320m, skulderen vest for Grasdalen) går du opp 240m over 6km – også ikke bratt, selv om første del av denne stigningen er litt bratt (100m over 1km). Til sammenligning: bakken øst for Haukeliseter (fra veien) stiger 140m på 0,6km - og DET er bratt på ski!

Jeg kunne legge ved skjermbilder av online kart og høydeprofil, men det er spørsmålet om opphavsrett, og det er ikke vanskelig å gjøre det selv.

Jeg innrømmer at jeg reiser med ryggsekk, så mitt perspektiv på bratthet kan være ganske annerledes enn de som reiser med pulk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swiss John skrev (9 timer siden):

 

 

Hvor bratt er bratt? Starter du ved Sundet og går via Nedre Gryteflott har du mindre enn 20 km til sørenden av Store Saure – jeg tror ikke du trenger 10 timer for det, med mindre du møter dårlig vær eller vanskelig snø.

Fra Sundet (ca.920m) til Nedre Gryteflott (ca.1070m) har du en stigning på 150m over en distanse på 2km – ikke bratt.

Fra lenger nord i Nedre Gryteflott (ca.1080m) til Gryteskar (ca.1320m, skulderen vest for Grasdalen) går du opp 240m over 6km – også ikke bratt, selv om første del av denne stigningen er litt bratt (100m over 1km). Til sammenligning: bakken øst for Haukeliseter (fra veien) stiger 140m på 0,6km - og DET er bratt på ski!

Jeg kunne legge ved skjermbilder av online kart og høydeprofil, men det er spørsmålet om opphavsrett, og det er ikke vanskelig å gjøre det selv.

Jeg innrømmer at jeg reiser med ryggsekk, så mitt perspektiv på bratthet kan være ganske annerledes enn de som reiser med pulk.

Godt poeng, "bratt" er litt udefinert, og Jeg er enig i det du skriver.

Det er nok mer snømengden som er utfordringen og ikke stigningen. 

 

Takker for gode svar, Det er jo fristende å velge Krossobanen, da går man der oppe i fjellene hele veien og akkruat det er jo litt bedre enn nedi dalen når man først skal holde på i noen timer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Vi hadde en fellestur med KOT en vinter for mange år siden i dette området. Ei gruppe gikk fra Varland, kryssa Møsvatn over til Vågen og fortsatte via Gransdalen / Store Saure til Stordalsbu. En annen gruppe starta fra Solheimstulen og gikk via Mårbu til Stordalsbu. Bytta bilnøkler på Stordalsbu. To lange dager så turen passer best litt utpå vinteren. Vi var flere til å brøyte, veldig greit på såpass lange turer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirikw skrev (7 timer siden):

Hei! Vi hadde en fellestur med KOT en vinter for mange år siden i dette området. Ei gruppe gikk fra Varland, kryssa Møsvatn over til Vågen og fortsatte via Gransdalen / Store Saure til Stordalsbu. En annen gruppe starta fra Solheimstulen og gikk via Mårbu til Stordalsbu. Bytta bilnøkler på Stordalsbu. To lange dager så turen passer best litt utpå vinteren. Vi var flere til å brøyte, veldig greit på såpass lange turer. 

Hei, så bra, ja opp via Grasdalen ja, det er jo der gutta gikk også, har sett på den ruta der og den ser fin ut på kartet.

Når var det dere gikk? og hvar det stort sett løssnø oppover mot Grasdalen? eller var det noe hardt også?

Så hyggelig at du tar deg tid til å svare :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Dersom du med "gutta" mener Grouse++ stemmer nok det. Det er minst 33 år siden den fellesturen, så om vi brøyta eller ikke det husker jeg ikke. Om det er brøyteføre- eller ikke kan i fjellet variere fra dag til dag, men vi kom fram i skumringa og det måtte være i 6 - 7 tida på kvelden. 
Nårdet gjelder "gutta på tur"  så fortalte Jens Anton P meg flere ganger om turen. Han sa hver gang at den største prestasjonen de gjorde ikke var det som skjedde på Vemork, men det å klare å berge seg i fjellet hele tida fra de landa ved Fjarefit og fram til selve aksjonen. Jeg var så heldig å kjenne han de siste 25 årene han levde og å ha han som nærmeste nabo i nesten 10 av disse årene.

Dersom det ikke er for å gå samme ruta og du ikke er avhengig av å komme i hus for kvelden er det en finere tur å gå opp til  Tuddøltjenn og sikte mot Juviksåta  evt. Juvikfjell før du tar deg utover mot Store Saure.

I tråden blir også Mogen nevnt som inngangsport til vidda. Å gå inn til Mogen er laaangt. Jeg har ved et par anledninger gått opp sør for vestre Skindalen samt opp austre Skindalen. Begge steder kommer du greit opp, det kan ikke sammenlignes med stigninga opp fra Haukeliseter(!)

God tur! Husk at det er oss som går (eller kjører) utenfor de oppkjørte løypene som er en av truslene mot villreinen.
Eirik

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, eirikw said:

Nårdet gjelder "gutta på tur"  så fortalte Jens Anton P meg flere ganger om turen. Han sa hver gang at den største prestasjonen de gjorde ikke var det som skjedde på Vemork, men det å klare å berge seg i fjellet hele tida fra de landa ved Fjarefit og fram til selve aksjonen.

 

 

Det er også min mening, og det er et poeng som kommer veldig tydelig frem i en BBC-dokumentar laget i februar 2003 og avsluttet bare en uke før Claus Helberg døde. Han ble intervjuet i filmen (trolig hans siste intervju), det samme var Jens-Anton Poulsson, Joachim Rønneberg og Knut Haugland.

For de som kanskje ikke har sett filmen er den verdt å se og har blitt lastet opp på YouTube i 16 episoder. Av en eller annen grunn har de nå fjernet episode nummer 14 fra playlisten:

https://www.youtube.com/watch?v=aUfiMoY30ac&list=PL9pMBAGDqeF1NvdiD4FsTaayfPs7UvJ6I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eirikw skrev (2 timer siden):

Hei igjen! Dersom du med "gutta" mener Grouse++ stemmer nok det. Det er minst 33 år siden den fellesturen, så om vi brøyta eller ikke det husker jeg ikke. Om det er brøyteføre- eller ikke kan i fjellet variere fra dag til dag, men vi kom fram i skumringa og det måtte være i 6 - 7 tida på kvelden. 
Nårdet gjelder "gutta på tur"  så fortalte Jens Anton P meg flere ganger om turen. Han sa hver gang at den største prestasjonen de gjorde ikke var det som skjedde på Vemork, men det å klare å berge seg i fjellet hele tida fra de landa ved Fjarefit og fram til selve aksjonen. Jeg var så heldig å kjenne han de siste 25 årene han levde og å ha han som nærmeste nabo i nesten 10 av disse årene.

Dersom det ikke er for å gå samme ruta og du ikke er avhengig av å komme i hus for kvelden er det en finere tur å gå opp til  Tuddøltjenn og sikte mot Juviksåta  evt. Juvikfjell før du tar deg utover mot Store Saure.

I tråden blir også Mogen nevnt som inngangsport til vidda. Å gå inn til Mogen er laaangt. Jeg har ved et par anledninger gått opp sør for vestre Skindalen samt opp austre Skindalen. Begge steder kommer du greit opp, det kan ikke sammenlignes med stigninga opp fra Haukeliseter(!)

God tur! Husk at det er oss som går (eller kjører) utenfor de oppkjørte løypene som er en av truslene mot villreinen.
Eirik

 

Hei, ja det stemmer, jeg mener de gutta :) eller, som du sier, Grouse landet ved Fjarefit, Gunnerside landet ved Skrykken, det er denne turen jeg har en virkelig har en drøm om å følge. Jens Anton bodde rett ved mine besteforeldre, og jeg møtte han som ungdom, han var ikke veldig interessert i å snakke om Krigen hverken til skoler som han ble spurt, eller oss ungdommer. Men ok, takker for gode svar. skal se litt på kartet, vi har med telt og camper når vi må :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.