Gå til innhold
  • Bli medlem

Feather stick -> Fjærstikke eller fjærpinne?


TerjeH

Anbefalte innlegg


Med ujevne mellomrom ser jeg folk lage opptennved av pinner ved å skave spon som de lar bli hengende fast i emnet. På engelsk blir disse pinnene eller stikkene omtalt som feather sticks. Etter hvert bruker jeg dette en del - siden kjerneveden på døde trær forblir tørr selv om det regner eller fryser.

Hva er, eller vil være, et godt og forståelig norsk ord for feather sticks? Ser dem av og til omtalt som "fjærpinne", men da i anførselstegn, siden ordet fjærpinne allerede er i bruk om metallsplinter med fjærmekanisme som holder den fast. Fjærstikke finner man igjen på svensk, og det er ubrukt på norsk så vidt jeg kan se. Fjærstikke, på samme måte som fyrstikk, trommestikke, veistikke. Hva synes du?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sakser fra: 37596-den-ultimate-turkniv-finnes-den

zimwalker skrev (På 1.2.2021 den 0.15):

F1 har konveks slipt egg, etter seg seg ikke så lett inn i treet på samme måte som en skandinavisk slepet kniv gjør (som Mora Garberg t.eks), og kan derfor for noen oppleves som lettere å "spone" eller "fjære" med (to norske ord for "feathering" i denne konteksten,  "å spoone" derimot tilhører en helt annen kontekst. ).

.. så fjærpinne eller "sponpinne" kanskje? ... "fyringspinne"? :)

Endret av zimwalker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (På 15.12.2022 den 13.27):

Eller "plumae ramus" som er den vitenskapelige betegnelsen.

Adopterer den! Like bra som alt annet.

Egentlig er det vel bare en kubbe som man fliser opp for at kubben skal ta bedre fyr. Det er slik jeg har sett det brukes som i hvert fall. Man fliser opp kubben fordi tynne flak tar lettere fyr. Ilden kan så "slikke" oppover grovere og grovere materiale, omtrent på samme måte som man bygger opp et bål fra fliser til kubber. Jeg pleier aldri å gidde å gjøre det på den måten. Trenger jeg spon til opptenning kutter jeg dem helt av. Da kan jeg dandere dem sånn jeg vil og stikke dem innimellom hvis det er steder jeg ser det trengs. Men skulle jeg absolutt hatt et navn på de greiene ville jeg antakelig kalt det for oppfliset kubbe - og plumae ramus til festbruk og oppbyggelige taler. Fjærstikke, sponstikke og flisestikke høres jo fint ut, men man ville antakelig ikke skjønne hva det var før man hadde blitt vist et ekte eksemplar først. Det samme gjelder sikkert oppfliset kubbe - og helt sikkert plumae ramus som jo unektelig er det flotteste navnet her da.

Sånn, nå fikk jeg sagt mitt her også. 😁

Men er det ingen som bruker never lenger? Jeg har alltid litt never med til oppfyring (enten ekte eller også juksenever, altså det som kalles "tennbriketter" av forskjellige slag). Er nok blitt for gammeldags... 🤔

 

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

Bushcraft-onani kan også funke 😅

I Youtube's og Instagrams bushcraft scene virker det som om det er umulig å ikke lage "feathersticks" for å få fyr i et tørt bål 😁

Synes du det er dumt?

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis - Jeg har bare hengt meg opp i/synes det er litt gøy at det er et vel stort fokus på hvor fine feathersticks man lager - Som om det er en måleenhet for hvor god man er "på bushcraft".

"Your feathersticks look amazing", "Your feathersticks suck" er kommentarer jeg har kommet over på Youtube/Instagram 😁

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (1 time siden):

"Your feathersticks look amazing", "Your feathersticks suck" er kommentarer jeg har kommet over på Youtube/Instagram 😁

Er du sikker på at det var "featherstick" og ikke "Feather-tickler" de snakket om der? ;-)

Endret av zimwalker
  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grimner skrev (2 timer siden):

"Bushcraft-sprut" om naboen har fått fart på bålet før deg.

Han her har et triks for å få veldig fort fyr på ting rundt seg: (de trengte sikkert uansett å kvitte seg med noe buskevekster i hagen, og kanskje nytt gjerde?)

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fantastiske svar. Både på mulige navn, men også på hva man kan synes om folk som tilbringer mer tid på å lage opptennved enn vi trodde var nødvendig eller mulig. 

Sponpinne it is :) 

Min favoritt så langt er egentlig portabelt sponhelvete. Tar lett og fort fyr, det blir varmt så det holder på øyeblikk, men så dabber det av hvis man ikke har samlet mer man kan fyre med.

  • Liker 2
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xxx

TerjeH skrev (1 time siden):

Sponpinne it is :) 

Godt valg :-)

TerjeH skrev (1 time siden):

 Min favoritt så langt er egentlig portabelt sponhelvete. Tar lett og fort fyr, det blir varmt så det holder på øyeblikk, men så dabber det av hvis man ikke har samlet mer man kan fyre med.

Men sponhelvete kan du ikke beskylde pinnen for å skape. Skyles nok mer at "sponeren" ikke gadd røre nok på seg før han fyrte.  ;-)

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.