Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111. Hva må man se etter ved kjøp?


KjartanE

Anbefalte innlegg

dsk skrev (2 timer siden):

Trangia vil ikke ta sjansen på at flaskene tåler trykk, de vil jo fort kunne få et erstatningskrav. 

Det er utrolig mye som går bra... mot alle odds.   Har testet brusflaske påmontert ventil i lokket og fyllt med butan.   Funka helt greit, men jeg turte ikke stå for nær, og brukt laaaaang slange. 

Den egentlige ideen var å bruke den for å vise elever at det var flytende gass i boksene.  Relativt ufarlig demonstrasjon.   Testen med slange til brenner foregikk i hagen når flaska hadde stått ute med gass i et års tid.

Jeg tror nok at Trangia flaskene tåler trykket man er i stand til å lage med den MSR pumpen. Det jeg er skeptisk til er gjengene. Og siden konsekvensen av at gjengene svikter, vil være at flaske og ventil/pumpedel skiller lag og tømmer all bensinen ut i løpet av ett millisekund. Skjer dette mens brenneren brukes til teltvarme, må man regne med måneder på Haukeland brannskade avdeling. Hvis man overlever i det hele tatt.

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Robinson skrev (9 timer siden):

Det jeg er skeptisk til er gjengene.

Jeg skal ikke påstå å vite noe, men når jeg ser videoer som denne har jeg vanskelig for å tro at gjengene ikke skal tåle de lave trykkene vi har i ei brennstofflaske. (men enhver må gjøre seg opp sin egen mening). 250 psi  ~17 bar (som igjen er lik omtrent 17 atmosfærer). Korken vil fort sprette av bare man klemmer litt hardt på den eller tråkker på den i så fall... (trykket i brennstofflasker pumpes jo for hånd) Er det forresten ikke noen sånne pumpeflasker som har gjenger i plastikk? (koveaene min for eksempel)

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (9 timer siden):

Ikke plastflaske på brenneren…

På brenneren som i at du monterer brenneren på toppen av flaska? Det høres utrygt ut ja. Men for meg blir aldri brennstofflaska varm. Jeg legger den jo aldri inntil brenneren. Gummislangen inni den vevde metallstrømpen som fører brennstoffet fram til brenneren er mye mer utsatt enn flaska. Og gjengene som skrus inn i flaska er av et plaststoff på mine pumper.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en historie om en som hadde opplevd akkurat det. En som gikk Norge på langs. 
Han skulle fyre opp i teltet, også spratt korken av, mens brenneren gikk. 
 

Han overlevde og tok kontakt med fabrikanten. Da fikk han vite det var fordi han hadde brukt uoriginal flaske. Brenneren hadde han kjøpt brukt på finn. 
 

Så vær forsiktig folkens. Bruk originalt utstyr for konsekvensene et så store hvis det går galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (9 timer siden):

På brenneren som i at du monterer brenneren på toppen av flaska? Det høres utrygt ut ja. Men for meg blir aldri brennstofflaska varm. Jeg legger den jo aldri inntil brenneren. Gummislangen inni den vevde metallstrømpen som fører brennstoffet fram til brenneren er mye mer utsatt enn flaska. Og gjengene som skrus inn i flaska er av et plaststoff på mine pumper.

Flasken blir ikke varm, inntil den blir det. Plastflaske går nok stort sett alltid greit, men det er nok tryggere med en flaske beregnet for bruken sammen med brenner, drivstoff og pumpe+gjenger.

En dag vrir man flasken slik at bunnen kommer nært brenneren, man bruker en ny brenner med mye kortere slange enn den man har, man skal steke pannekaker og bruker panne med stor diameter som gjør flasken varm, eller en kombinasjon av dette. Flasken i plast kan ha blitt utsatt for varme flere ganger, slått en sprekk i eller blitt utsatt for UV lys over tid som gjør at den ikke tåler like mye trykk lengre, og er nok heller ikke testet  for om den oppfyller alle kriteriene for en brennerflaske under normal bruk og uhell. 

Sikkert en grunn til at 100% av brennerne leveres med metallflaske, det er ett risikoreduserende tiltak uten noen åpenbare ulemper.

Jeg har MSR flasker fra 1991 som har fått seg noen flygeturer i pulken. Vil en likt behandlet plastflaske ikke beregnet for en brenner være like trygg etter over 30 år?

Ang. video over, brusflasker må IKKE brukes, disse kan bli svekket av bensin. (Opplevd ødelagt bunn i brusflaske selv)

Når det gjelder slangen til brenneren (og pumpen) er ikke dette noe man ikke kan gjøre ett aktivt valg på. Slangen er ikke gummi, men ett slags teflonmateriale som har svært høy smeltetemperatur og er bestandig mot drivstoff og aldring.

———

Jeg kan jo også nevne det, at jeg bruker trangias helletut på MSR flasker. Men når jeg bruker MSR korken på trangiaflasken kjenner jeg at gjengene ikke er 100% lik. Formen på flaskeåpningen skal også passe med pakningen på pumpen, og bør helst være lik fra gang til gang.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

Flasken blir ikke varm, inntil den blir det. Plastflaske går nok stort sett alltid greit, men det er nok tryggere med en flaske beregnet for bruken sammen med brenner, drivstoff og pumpe+gjenger.

En dag vrir man flasken slik at bunnen kommer nært brenneren, man bruker en ny brenner med mye kortere slange enn den man har, man skal steke pannekaker og bruker panne med stor diameter som gjør flasken varm, eller en kombinasjon av dette. Flasken i plast kan ha blitt utsatt for varme flere ganger, slått en sprekk i eller blitt utsatt for UV lys over tid som gjør at den ikke tåler like mye trykk lengre, og er nok heller ikke testet  for om den oppfyller alle kriteriene for en brennerflaske under normal bruk og uhell. 

Sikkert en grunn til at 100% av brennerne leveres med metallflaske, det er ett risikoreduserende tiltak uten noen åpenbare ulemper.

Jeg har MSR flasker fra 1991 som har fått seg noen flygeturer i pulken. Vil en likt behandlet plastflaske ikke beregnet for en brenner være like trygg etter over 30 år?

Ang. video over, brusflasker må IKKE brukes, disse kan bli svekket av bensin. (Opplevd ødelagt bunn i brusflaske selv)

 

Det er lov å bruke hue. Nå er det ikke min hensikt å promotere bruk av plastflasker som brennstofflasker, men jeg synes personlig det blir vel mye overdramatisering av og til.

Bruker man plastflaske og snur bunnen mot flammene får man vel kanskje bare ta konsekvensen av sine valg. Og du skal vel ha ei rimelig stor panne før den står over brennstofflaska. På mine brennere snakker man da om steikepanner på godt over halvmeteren i diameter i hvert fall. Men vanlige turpanner er vel typisk under 20 cm i diameter. Typiske steikepanner for hjemmebruk på komfyr er vel 28 cm i diameter.  Men har man ei gigantisk steikepanne, eller en brenner med veldig kort slange, eller vil ha brennstofflaska nær brenneren må man jo ta konsekvensen av det selvsagt - hvis man vil bruke plastflaske eller dirvstofflaske med plastdetaljer på.

Testene med brusflasker viser at plastflasker med plastkorker tåler veldig høyt trykk, ikke at de tåler bensin. Jeg har heller ikke påstått at det er greit å bruke bensin i de. I innlegget står det som en kommentar til skepsisen til om gjengene på plastflaske tåler trykk.

Drivstoffet vi bruker leveres forøvrig i plastflasker/plastdunker og lagres også i plastflasker/-dunker under transport. Varierende temperaturer vil gjøre at trykket kan bli ganske høyt til tider. Selv har jeg bensinkanne i plast i bagasjerommet i bilen. Av og til blir det nokså høyt trykk inni der på grunn av varme, men uten at det blir bensindamp i bilen for ikke å snakke om at korken spretter av.

Når det gjelder trykk har jeg selv gjort en test for å se hvor mye trykk det faktisk blir i ei drivstofflaske. Jeg pumpet over 300 pumpeslag på ei tom ¾ l drivstofflaske. Det gav 3 bar. Da var det relativt tungt å trykke ned stemplet mot slutten, mye tyngre enn det pleier å være under normal bruk (for meg i alle fall). På 111-ern stopper det å komme luft inn i tanken før jeg får pumpet så hardt. Jeg regnet på det og kom fram til at når du må trykke 10 kg på pumpa har du 6,4 bar trykk (egentlig mindre fordi du må overkomme presset i fjæra i tilbakeslagsventilen også). Pumpestemplet har en diameter på 14 mm som jeg også tror det er på 111'ren. 10 kg vil si at du kan sette ei 10-liters bøtte full av vann på stemplet og det vil akkurat ikke klare å holde igjen bøtta. Litt høyere trykk og bøtta vil ikke klare å trykke ned stemplet. Colaflasker tåler altså mye høyere trykk. (og når jeg da leser påstander om ulykker med parafinbrennere fordi husmor har pumpet opp så høyt trykk i tanken at tanken revner, så får jeg bare hakeslepp, saken er vel heller at det har vært en eksplosjon i tanken). Som nevnt tidligere skal petromaxlampa mi ha under 2 bar, og med ei pumpe som omtrent tilsvarer den som finnes i 111'en er det faktisk litt av en jobb å få pumpet inn såpass høyt trykk. Det går noe lettere på koveaflaska, antakelig fordi pumpeslaget er mye lengere slik at man klarer å bygge opp nok trykk før stemplet når bunnen. Luft er veldig kompresibelt.

At trykk skal være noe problem med de trykkene vi arbeider med på kokeapparatene har jeg derfor vanskelig for å tro.

 

Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

Slangen er ikke gummi, men ett slags teflonmateriale som har svært høy smeltetemperatur og er bestandig mot drivstoff og aldring.

Når det gjelder teflon-"gummi" pleier det å tåle temperaturer opp til mellom 250-300 grader som vel egentlig ikke er svært høyt i denne sammenhengen. Min anbefaling er å holde slangen så godt vekk fra varmen som mulig.

 

Marius Engelsen skrev (8 timer siden):

Men når jeg bruker MSR korken på trangiaflasken kjenner jeg at gjengene ikke er 100% lik. Formen på flaskeåpningen skal også passe med pakningen på pumpen, og bør helst være lik fra gang til gang.

Dette er et veldig godt poeng. Passer ikke ting ordentlig sammen vil det kunne stille seg helt annerledes.

Endret av Skogens Stønn
skirveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (14 timer siden):

Slangen er ikke gummi, men ett slags teflonmateriale som har svært høy smeltetemperatur og er bestandig mot drivstoff og aldring.

Hvor finner du info om dette? Er det produsenten av brenneren?

Det eneste jeg finner spesifikasjon på er disse her som kan brukes i området -40 til 150 grader celsius og som har arbeidstrykk 20 bar (sprekker ved 60 bar):

https://cnparshun.en.made-in-china.com/product/bZvaAyrjAhpY/China-Stainless-Steel-Braided-Flexible-Rubber-Gas-Hose-for-Outdoor-Camping-Stove.html

Edit: Fant nå en på backpackinglight.com som sier at det er PTFE som anbefales brukt. Dette er det samme som teflon så vidt jeg vet og har en smeltetemperatur på 327 grader C. Smeltepunktet til polyetylen (HDPE) som trangiaflasken er laget av ligger typisk på 130 grader C, men begynner å mykne ved 120 grader C (begynner å deformeres ved 72 grader hvis trykksatt til 5 bar), så en god del lavere temperaturer enn disse slangene (men så er den jo også lenger unna). Kanskje litt for lavt til denne bruken for å ha en god margin å gå på. Så ja, bruk metall, så er man på den sikre siden alltid. Aluminium smelter ikke før ved 660 grader C. :-) (men jeg har også klart å brenne opp en hel kaffekjele i aluminium på bål uten å merke det, den tørrkokte, bare hankene igjen, de var av jern :-D )

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Edit: Fant nå en på backpackinglight.com som sier at det er PTFE som anbefales brukt. Dette er det samme som teflon så vidt jeg vet

Og så fant jeg plutselig denne på samme sted:

Sitat

I’ve not yet seen a commercial stove with a hose made from PTFE, PFA, or FEP. Those materials vary in colour between milky white and almost clear. All commercial stoves that I have looked at have a hose material that is black. That suggests some form of rubber, that may become stiff and brittle in extreme cold (Challenger anyone?).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
ketilring skrev (På 19.12.2022 den 16.20):

Jeg har også en 111 "suser" på vei i posten fra forsvarsbrukt (Army & Outdoor på Tynset)…

En uke etter bestilling måtte jeg sende en e-post og etterlyse brenneren. De beklaget og lovte å sende den samme dag. Etter to ukers venting ble jeg lei, og kansellerte bestillingen. Så da ble det ingen 111 på meg…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (47 minutter siden):

En uke etter bestilling måtte jeg sende en e-post og etterlyse brenneren. De beklaget og lovte å sende den samme dag. Etter to ukers venting ble jeg lei, og kansellerte bestillingen. Så da ble det ingen 111 på meg…

Kjipt. Min kom etter ca en uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finner jeg den ikke på hjemmesiden deres så kanskje de håpet på at du glemte det, og de kunne beholde pengene?

Heller ikke her har de, men jeg sitter jo på en formue da jeg har en ubrukt i reserve. 
Forsvarsmuseet solgte slike for kr 250  for en del år siden, jeg skulle jo satt sparepengene mine i det.

Nå kan jeg sitte med lang nese....

 

Endret av dsk
Tilføyelse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.