Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111. Hva må man se etter ved kjøp?


KjartanE

Anbefalte innlegg

Jeg liker også forvarming med sprit, noen bruker pasta, eller Esbit. En jeg kjente brukte litt tolattpapir i skåla med parafin, det sota mye, men etter en stund på full guffe så var mye av soten borte.   Jeg har forsøkt å lage tennpasta selv, men det er ikke verdt jobben :-)  https://classiccampstoves.com/threads/make-your-own-solid-alcohol-for-preheating.1227/ 
Eller er det greit å søke litt så finner man kanskje en bedre løsning.  :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skogens Stønn skrev (11 timer siden):

Det gjelder vel egentlig til parafinen er ganske varm (flammepunkt > 30 grader). Men hvis du har en eller annen form for veke går det helt fint. Ulempen er først og fremst at parafin har en tendens til å sote fælt, så personlig bruker jeg rødsprit til forvarming av parafinbrennere. Ei trykklampe jeg har (petromax) bruker faktisk parafin til forvarming, men da kjøres den gjennom ei dyse med trykk og forstøves. Rart ikke noen kokeapparater har dette konseptet, for det fungerer faktisk bra (men det krever nokså mye pumping både før og under forvarminga)

Det finnes 🙂 Men er nok ikke så vanlig, hverken her på berget eller i det store utland. F.eks Annby 747.

last ned (1).jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (12 timer siden):

Det gjelder vel egentlig til parafinen er ganske varm (flammepunkt > 30 grader). Men hvis du har en eller annen form for veke går det helt fint. Ulempen er først og fremst at parafin har en tendens til å sote fælt, så personlig bruker jeg rødsprit til forvarming av parafinbrennere. Ei trykklampe jeg har (petromax) bruker faktisk parafin til forvarming, men da kjøres den gjennom ei dyse med trykk og forstøves. Rart ikke noen kokeapparater har dette konseptet, for det fungerer faktisk bra (men det krever nokså mye pumping både før og under forvarminga)

Det finnes 🙂 

Endret av esphojo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (21 timer siden):

Det gjelder vel egentlig til parafinen er ganske varm (flammepunkt > 30 grader). Men hvis du har en eller annen form for veke går det helt fint. Ulempen er først og fremst at parafin har en tendens til å sote fælt, så personlig bruker jeg rødsprit til forvarming av parafinbrennere. 

Min far tydde av og til til parafin til forvarming, når rødspriten tok slutt på turer. Han plukket noe småkvast, røsslyng og slikt, og puttet opp i skåla før han marinerte "bålet" godt med parafin. Men joda, det sotet godt så det var bare i nøden. Jeg ville aldri valgt parafin hvis jeg hadde rødsprit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veke i skåler er en fordel uansett om man forvarmer med rødsprit, benisn eller parafin. Væsken får mye større overflate å fordampe fra, og det blir liten risiko for søl. Rødspriten antennes mye lettere i kuldegrader med veke i skålen.

Originalveker til optimus 111 er gode, de varer i årevis på brennere jeg har brukt det på (dvs. 6 år og like fin enda). Ovnspakning fra biltema er ett glaffibertau som man kan tre en tynn stålstreng gjennom, den og er svært god og varer i mange mange år. Denne passer også veldig bra på Svea123.

På bråkebrenneren er ikke sot fra forvarming så mye problem. Der blir selve brenneren så varm etterhvert at den brenner seg ren. Men i stillebrenneren kommer det sot under brennerskallet, der kommer ingen flamme under bruk som brenner det området rent (men veldig enkelt å rengjøre ved å ta av). Noen stillebrennere som eks. MSR simmerlite får ikke sot innvendig.

Jeg bruker uansett rødsprit til forvarming på alle mine brennere bortsett fra MSR simmerlite. Da sikrer man mest mulig ren blå flamme fra starten av.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (13 minutter siden):

Veke i skåler er en fordel uansett om man forvarmer med rødsprit, benisn eller parafin. Væsken får mye større overflate å fordampe fra, og det blir liten risiko for søl. Rødspriten antennes mye lettere i kuldegrader med veke i skålen.

Originalveker til optimus 111 er gode, de varer i årevis på brennere jeg har brukt det på (dvs. 6 år og like fin enda). Ovnspakning fra biltema er ett glaffibertau som man kan tre en tynn stålstreng gjennom, den og er svært god og varer i mange mange år. Denne passer også veldig bra på Svea123.

 

Jeg handlet for noen år siden karbonfibermatter ala dette: https://www.fruugonorge.com/2-stk-karbonfiber-sveising-teppe-lommelykt-kjoleribbe-5x200x300mm/p-116441696-244550650?language=no&ac=croud&gclid=CjwKCAiAnZCdBhBmEiwA8nDQxT13o-9vwTLFSgFMlL1rm-OE8G5yT2rXUEeR0QPCq-l13pZuI6AM4xoCDawQAvD_BwE


...til en helt overkommelig pris. I og med at de var vesentlig større enn jeg noen gang får brukt opp så har jeg velvillig klippet til til alle kompiser som har brennere med en eller annen skål for forvarming. 

Tipper man finner fornuftig priset karbonfilt både innenlands og utenlands. Jeg mener det er linket til/omtalt i forumet her tidligere. 

Må jo ha med noe relevant illustrasjon også. Etter rengjøring av stille-capen utvendig samt "skåla" denne står i så brenner nuh den gamle 111`en med nydelig synkron flamme der den tidligere var litt vrien å forstå seg på. Det har noe med hvordan "gassene slipper brenneren" eller hvordan de evt følger og "henger igjen" i sotede områder...:

https://www.instagram.com/p/Cmd1dDyIDZj/

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brenneren i hus. Testet forvarming med rødsprit, men hadde ikke parafin i boden, og tanken hadde ikke stor nok skvett til at  jeg fikk testa skikkelig. 
Pen var den ikke, så godt mulig det blir en overhaling etterhvert. Har plutselig sett mye på diverse videoer på youtube for å forstå oppbyggingen til brenneren.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (10 timer siden):

Klinte til med fulle skåler jeg. Gikk tom for rødsprit før jeg fikk kokt kaffe 😂

Du merker fort om du har forvarmet for lite (gule flammer) etterhvert lærer du deg hvor mye rødsprit du trenger.

To øyelinseflasker varte i to uker for meg når jeg padlet fra Kristiansund til Sandnessjøen. Ca. 3 fyringer for dagen.

Det hjelper mye med veke i skålen. En original, eller ovnsdørpakning fra biltema som man trer en ståltråd gjennom. Har brukt begge deler.

 

En bråkebrenner som forvarmes litt for lite kommer kjapt i gang av seg selv hvis det er litt gule flammer og spytting (ikke la det skje i teltet), men stillebrenneren må forvarmes på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 år siden sist, og da var det bare litt fikling i forsvaret, så derfor ble det flere runder med forvarming og tenning for å gjøre meg kjent med brenneren. (Lot den kjøle seg ned mellom hver gang)

Har bestilt original veke, og 100ml øyedråpeflasker som jeg håper passer i kassen. Må bli bra dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (3 timer siden):

Hvilken trakt bruker dere for å fylle på parafin på tanken? Ble litt søl i kjellertrappa når jeg i nøden måtte fra parafinkanne på 4liter innom en tom ketchupflaske for å få det over i tanken. 

Jeg har i 20-30 år brukt en sånn gul sitronflaske som ser litt ut som en sitron. Kuttet av omtrent på det tykkeste fungerer den fint som trakt til små åpninger. Jeg har også andre små trakter, men denne fungerer like bra og er veldig lett og kan klemmes litt sammen uten å gå i stykker:

https://www.lyreco.no/p/sitronsaft-sicilia-115ml/259355

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (5 timer siden):

Hvilken trakt bruker dere for å fylle på parafin på tanken? Ble litt søl i kjellertrappa når jeg i nøden måtte fra parafinkanne på 4liter innom en tom ketchupflaske for å få det over i tanken. 

Etter at jeg oppdaget disse Trangia drivstoff flaskene trenger jeg ikke trakt lenger. Helletuten går inn i tankhullet og det er lett å unngå søl.

 

1050697095_y4sUEfWTi6mMWzbz4afVA_thumb_43d9.jpg.a8a45ccd17fb51e6f0a2e85b16ecdb8c.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Passer også på MSR flasker denne tuten :)

 

Det har jeg aldri tenkt på. Takk for tipset. Jeg har jo akkurat kjøpt meg en MSR brenner som er på vei posten. Det jeg lurer på da er jo: Kan disse Trangia flaskene brukes som drivstofftank til MSR brenneren? Med tanke på at disse er jo plast, gjengene også. Det hadde vært praktisk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (36 minutter siden):

Det jeg lurer på da er jo: Kan disse Trangia flaskene brukes som drivstofftank til MSR brenneren? Med tanke på at disse er jo plast, gjengene også. Det hadde vært praktisk.  

Nei.

 

Står tydelig advarsel på Trangia-flaskene at de ikke tåler å trykkes opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (3 timer siden):

Det har jeg aldri tenkt på. Takk for tipset. Jeg har jo akkurat kjøpt meg en MSR brenner som er på vei posten. Det jeg lurer på da er jo: Kan disse Trangia flaskene brukes som drivstofftank til MSR brenneren? Med tanke på at disse er jo plast, gjengene også. Det hadde vært praktisk.  

Det ville jeg ikke gjort ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia vil ikke ta sjansen på at flaskene tåler trykk, de vil jo fort kunne få et erstatningskrav. 

Det er utrolig mye som går bra... mot alle odds.   Har testet brusflaske påmontert ventil i lokket og fyllt med butan.   Funka helt greit, men jeg turte ikke stå for nær, og brukt laaaaang slange. 

Den egentlige ideen var å bruke den for å vise elever at det var flytende gass i boksene.  Relativt ufarlig demonstrasjon.   Testen med slange til brenner foregikk i hagen når flaska hadde stått ute med gass i et års tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dsk skrev (2 timer siden):

Trangia vil ikke ta sjansen på at flaskene tåler trykk, de vil jo fort kunne få et erstatningskrav. 

Det er utrolig mye som går bra... mot alle odds.   Har testet brusflaske påmontert ventil i lokket og fyllt med butan.   Funka helt greit, men jeg turte ikke stå for nær, og brukt laaaaang slange. 

Den egentlige ideen var å bruke den for å vise elever at det var flytende gass i boksene.  Relativt ufarlig demonstrasjon.   Testen med slange til brenner foregikk i hagen når flaska hadde stått ute med gass i et års tid.

Jeg har lest (for eksempel her) påstander om at brusflasker tåler minst 10 bar trykk (men obs: dette vet jeg ikke), mens man trenger bare omtrent 2 bar (29 psi) for at butan skal gå over i væskeform ved romtemperatur. Hvis brusflasker tåler så stort trykk, så har du en veldig god margin her hvis du også får festet ventilen på en god måte. Hvis du pumper et sykkeldekk til 2 bar er det fremdeles mulig å klemme det litt sammen med fingrene, så det er ikke spesielt høyt trykk.

Jeg har aldri lest på ei brusflaske at den ikke må ligge i sola i en bil, noe som også indikerer at den nok tåler temmelig høyt trykk før den revner eller korken spretter av.

Jeg har ei petromax-lampe som skal ha ~1¾ bar arbeidstrykk, og det krever mye og hard pumping, så jeg tror de fleste drivstofflasker jobber med adskillig lavere trykk. Ikke blir de varmet opp med tilsvarende trykkøkning heller siden de ikke står ved flammen. Det skal jo bare være nok trykk til å motvirke trykket foran dysa slik at drivstoffet går riktige veien, fra flaska mot dysa. Akkurat hvor høyt det blir aner jeg ikke, og vil sikkert avhenge av brenner (effekt) og drivstoff. På petromaxen er det som sagt ~1¾ bar, men den jobber fint med lavere trykk også, i hvert fall ned til 1 bar uten problemer så vidt jeg husker. Jeg har også pumpet den opp til 3 bar (må da koble til ei fotpumpe for å klare det) uten at det gir noe mer lys fra lampa i forhold til spesifisert arbeidstrykk, men det varer jo da mye lenger før jeg trenger å pumpe på mer trykk.

Dette er nå bare minen meninger. Risikoen får man vurdere selv.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.