Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus 111. Hva må man se etter ved kjøp?


KjartanE

Anbefalte innlegg

Annonse
KjartanE skrev (35 minutter siden):

Helt fersk på brenneren. Husker den så vidt fra noen øvelser i forsvaret. 
Men etter å ha lest litt her frister det veldig. Hva må jeg være obs på ved kjøp på Finn?

Først, sjekk lærpakningen i pumpa.  Deretter sjekk at skruen i bunnen av pumpehuset at den er helt skrudd igjen.

Sørg for at det følger med et stort reguleringsratt.  Universalverktøy.  Det passer ned i pumpehuset slik at du får skrudd skruen helt fast.

Men når det er sagt vil jeg heller anbefale deg å kjøpe et trangia stormkjøkken med gassbrenner fra Magasinet.  Ulempen med stormkjøkkenet er at det leveres med blanke kjeler.  Kjøp den minste trangia kaffekjele og en stor kjele og en stekepanne med nonsticklelegg.  Med et srormkjøkken har du også vindbeskytter noe du ikke har med 111

Endret av Tom42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Trangia stormkjøkken har jeg, fornøyd med det. Men gass har sine begrensninger. 
 

At utseende på 111 appellerer meg skal jeg ikke legge skjul på. Så det blir nok en slik. Så får kunnskapen komme med bruken. 

Endret av KjartanE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tilsynelatende liten sammenheng mellom kvalitet og pris, selv ille jeg gått for bråkebrenner, en som så velholdt ut og helst hvor det er bilde av den mens den brenner pent.
Det ser ut som om det ligger noen ubrukte der til 1500, men da er vi jo på det samme som en ny Nova koster.   På den annen side så har jeg en ubrukt i reserve, og jeg selger ikke den for 1500, for maken til arbeidshest må jeg lete lenge etter.  Dagens modell av 111: "Optimus Hiker +" selges jo for over kr 2000, og den har ikke jeg lyst på. 

Husk, de fine med "gode råd" er at "du kan lytte til de, men behøver ikke å følge dem." :-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den brenner rent, pumpen virker, og det ikke er noen lekkasjer er alt bra.

Det er lettere å finne reservedeler til disse enn nye moderne brennere, så du har nok brenner lenge der.

Jeg bruker min 111 bråkebrenner MYE i løpet av året. Til bruk på havkajakkturer finnes det ikke brenner som er mer praktisk i bruk og å pakke opp og ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (1 time siden):

Jeg kjøpte en fra forsvarsbrukt.no. De skal være "...testet og eller overhalt." Det må bli bra det!

Jeg har også en 111 "suser" på vei i posten fra forsvarsbrukt (Army & Outdoor på Tynset) men er jo fullstendig noob på slike brennere. x )

Hva slags type parafin/brennstoff bør man bruke på disse, og hvor bør man kjøpe det? Kan den transporteres med parafin på tanken? Hvor mange timers brenntid kan man forvente fra en full tank?

Endret av ketilring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, brennstoff ja. Det har blitt diskutert i det vide og det brede på dette forumet:) , så hvis du søker litt så finner du mye bra på det.

Jeg bruker fritidsparafin og tennvæske. Også rødsprit til forvarming.

Jeg har også glava i forvarmingsskåla for da blir det ikke så mye flammer og søl også tror jeg forvarmingen blir mer effektiv.

Jeg tømmer alltid tanken før jeg putter den i sekken så jeg er sikker på at det ikke blir lekkasje, for parafinsøl er noe drit.

Husk også på å ta ut reguleringsrattet når du pumper og når du ikke bruker rattet for den pakningen i ventilen er skjør for radielle belastninger.

Kan være lurt å investere i en vindskjerm.

Samt å lekkasjeteste tanklokket. Min primus lakk ørlite luft gjennom tanklokket, noe som gjorde at trykket forsvant etter en 20 minutter koking. Pump den opp og dupp lokket under vann så ser du om det bobler.

Pass også på ventilasjon når du fyrer så du ikke blir forgiftet av karbonmoniksid.

Endret av Øystein_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (2 timer siden):

Jeg har også en 111 "suser" på vei i posten fra forsvarsbrukt (Army & Outdoor på Tynset) men er jo fullstendig noob på slike brennere. x )

Hva slags type parafin/brennstoff bør man bruke på disse, og hvor bør man kjøpe det? Kan den transporteres med parafin på tanken? Hvor mange timers brenntid kan man forvente fra en full tank?

Fritidsparafin og de flesre typer tennvæsker er bra drivstoff.

Den transporteres med parafin på tanken ja. En tank holder for en liten uke for meg på kajakktur (3 måltider for dagen), parafin/tennvæske er merkbart drøyere i bruk enn bensin. Antall timer fyring avhenger av hvor mye trykk man pumper og hvor mye man åpner.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (14 minutter siden):

 

Jeg tømmer alltid tanken før jeg putter den i sekken så jeg er sikker på at det ikke blir lekkasje, for parafinsøl er noe drit.

 

Halve poenget med denne brenneren er å transportere den med drivstoff på tanken. Har du lekkasje i tanklokket eller returventilen kan du bytte pakninger eller kjøpe 2mm gummiduk fra biltema (den er oljebestandig), og bytte. Bør holde tett i minst ti år til da.

Når det gjelder vindskjerm er biltema sin som skapt for 111. Den passer perfekt oppi kassen, og fjerner man noen felt på den passer den oppå brenneren med pinnene i enden nedi samme hull som kjelestøttene.

Men strengt tatt kommer man veldig langt med bråkebrenneren uten vindskjerm.

(Ene bildet under er med vindskjermen satt oppå brenneren, med pinnene i enden nedi samme hull som kjelestøttene er satt nedi. Da står vindskjermen helt på plass også om det blåser orkan :) Nederste bildet uten vindskjerm).

042A4BB3-3EEA-4C0D-A283-DF26A65C914E.jpeg

847C3C8D-BB5F-4008-9CED-925EC0340DDF.jpeg

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (53 minutter siden):

...har blitt diskutert i det vide og det brede på dette forumet:) , så hvis du søker litt så finner du mye...

Fullstendig klar over det ja. Det blir nesten litt overveldende og meninger kan sprike litt til tider, og diskusjoner kan ... spore litt av. : ) 

Marius Engelsen skrev (45 minutter siden):

...parafin er merkbart drøyere i bruk enn tennvæske.

Skal prøve å få tak i fritidsparafin da. Bor ganske grisegrendt, men mulig her Felleskjøpet har.

Men må jeg forvarme med rødsprit? Kan jeg ikke slippe ut noen dråper parafin og forvarme med dette, slik jeg forvarmer med bensin på Omnifuel/Trangia X2?

Endret av ketilring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (9 minutter siden):

Fullstendig klar over det ja. Det blir nesten litt overveldende og meninger kan sprike litt til tider, og diskusjoner kan ... spore litt av. : ) 

Skal prøve å få tak i fritidsparafin da. Bor veldig grisegrendt, men mulig Felleskjøpet har.

Men må jeg forvarme med rødsprit? Kan jeg ikke slippe ut noen dråper parafin og forvarme dette, slik jeg forvarmer med bensin på Omnifuel/Trangia X2?

Jeg mente «parafin og tennvæske er merkbart drøyere i bruk enn bensin» jeg skal rette i det opprinnelige inlegget mitt.

Forvarm med  rødsprit, du får plass til to rødspritflasker i kassen, det holder i to uker til forvarming :) 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (3 timer siden):

Jeg har også en 111 "suser" på vei i posten fra forsvarsbrukt (Army & Outdoor på Tynset) men er jo fullstendig noob på slike brennere. x )

Hva slags type parafin/brennstoff bør man bruke på disse, og hvor bør man kjøpe det? Kan den transporteres med parafin på tanken? Hvor mange timers brenntid kan man forvente fra en full tank?

Takk for at du stiller de spørsmålene jeg ikke har turt å stille selv 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (18 timer siden):

Så lenge den brenner rent, pumpen virker, og det ikke er noen lekkasjer er alt bra.

Det er lettere å finne reservedeler til disse enn nye moderne brennere, så du har nok brenner lenge der.

Jeg bruker min 111 bråkebrenner MYE i løpet av året. Til bruk på havkajakkturer finnes det ikke brenner som er mer praktisk i bruk og å pakke opp og ned.

@Marius Engelsen, du må nok ta litt av skylda for at jeg bestilte en 111 bråker :)

Hvilken type olje bruker man på pumpelæret? Hvor handler man reservedeler? 

Bortsett fra vindskjerm, hvilke andre triks er kjekke å vite om?

Hva har man rødspriten i? Liten flaske som passer i kassen går jeg ut i fra, men det finnes sikkert en som er perfekt for jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (På 6.2.2019 den 16.20):

Kjøpte 50ml og 100ml øyedråpeflasker fra e-bay. Stort bedre tror jeg ikke er mulig å få, form og størrelse er bra, kan åpnes og lukkes med hansker på, søler ikke når du snur de, før du presser ut strålen og de er dønn tette 👍

Har kjøpt alkohol-fuel flasker med flip-top lokk tidligere, men de er ikke tett ved store tempratursvigninger.

Fant dette svaret i en annen tråd. Har du link til flaska?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (47 minutter siden):

@Marius Engelsen, du må nok ta litt av skylda for at jeg bestilte en 111 bråker :)

Hvilken type olje bruker man på pumpelæret? Hvor handler man reservedeler? 

Bortsett fra vindskjerm, hvilke andre triks er kjekke å vite om?

Hva har man rødspriten i? Liten flaske som passer i kassen går jeg ut i fra, men det finnes sikkert en som er perfekt for jobben.

Hehe, håper du blir fornøyd.

Hvis den trenger rengjøring er det å demontere alt og rengjøre i vann med litt zalo og noen teskjeer sitronsyrepulver. Grafittpakningen blir ofte ødelagt om du demonterer spindelen, ellers varer den kanskje evig om den får være i fred.

Jeg har brukt symaskinsolje (mineralolje som det heter, eller MSR Pump Cup Oil), siliconolje eller siliconfett. Noe som ikke fryser eller blir stekt av varmen.

Man får kjøpt optimus 111 repkit på nettet, men de koster gjerne 500kr. Optimus Primus Norge, eller finn.no, har mye deler mye billigere.

Tanklokkpakninger får du for 10-20kr på finn.no, men passende o-ringer er like gode.

Returventil skiftes med rattet som følger med de siste utgavene av 111 brenner, eller man lager ett verktøy. Pakningen i returventil kan klippes ut av 2mm gummiduk fra biltema med hjelp av hulltang, denne duken er oljebestandig og kan brukes til å klippe ut lokkpakninger og pakningen rundt returventilen også.

Det beste er bare å begynne å bruke den og bli litt kjent. Enklest å tømme innholdet som evt. følger med tanken, fylle på ny parafin (blåting fritidsparafin og blåtind tennvæske har jeg brukt de siste årene) pumpe trykk, og sjekke at det ikke er lekkasje ut av brenner, dyse tanklokk og at det ikke lekker inn parafin i pumpekammeret. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (21 timer siden):

 

Husk også på å ta ut reguleringsrattet når du pumper og når du ikke bruker rattet for den pakningen i ventilen er skjør for radielle belastninger.gjennom tanklokket, noe som gjorde at trykket forsvant etter en 20 minutter koking. Pump den opp og dupp lokket under vann så ser du om det bobler.

 

Det er litt mindre styr å lage en blanding av vann og mye zalo og slenge på rundt lokket etter å ha pumpet godt med trykk. Det avsløres ganske kjapt med bobler dersom lokket ikke er tett: 
 

Se for øvrig flaske bak til venstre for en som passer utmerket til rødsprit for forvarming. Kjøpte en 10-pakning med sånne linsevæskeflasker på nett og delte med andre turkompiser:

image.png.b2ac466dfdcbee48d86d0fb0b650dea7.png


Slenger på artikkelnummeret til gummiduk som er kurant til å lage diverse pakninger med på hjemmekontoret siden det dukket opp i samme slengen da jeg lette etter videoklippet i arkivet....:

 image.png.24a9b85b309cdb0dce470b22e1202d6f.png
 

 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjartanE skrev (2 timer siden):

Hvilken type olje bruker man på pumpelæret?

Jeg synes det blir minst klin med syrefri hvaseline (hvit vaseline, kjøpes på apotek). Den renner eller fordamper ikke så lett heller, så pakningen holder seg fin lenge. Min har lærpakning. Om det går like bra på de med gummipakning (o-ring) aner jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øystein_ skrev (18 minutter siden):

Den skruinga jeg har gjort på mine har stort sett gjort ting verre.

It's by design. Alle skruene sitter ferdig iskrudd fra fabrikken, så når man skrur på dem så løsner de (så må du bare huske at du ved å skru andre veien får dem fast igjen)

(jadda jadda, nu va æ hysterisk morsom enda en gang - knas knas)

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ketilring skrev (På 19.12.2022 den 18.25):

Kan jeg ikke slippe ut noen dråper parafin og forvarme med dette, slik jeg forvarmer med bensin på Omnifuel/Trangia X2?

Nå har jeg ikke fyrt med parafin på, sikkert, 25 år, så dette er litt etter hukommelsen, men jeg mener å huske at det var plundrete å få fyr på kald parafin i væskeform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Larix skrev (2 minutter siden):

å få fyr på kald parafin i væskeform.

Det gjelder vel egentlig til parafinen er ganske varm (flammepunkt > 30 grader). Men hvis du har en eller annen form for veke går det helt fint. Ulempen er først og fremst at parafin har en tendens til å sote fælt, så personlig bruker jeg rødsprit til forvarming av parafinbrennere. Ei trykklampe jeg har (petromax) bruker faktisk parafin til forvarming, men da kjøres den gjennom ei dyse med trykk og forstøves. Rart ikke noen kokeapparater har dette konseptet, for det fungerer faktisk bra (men det krever nokså mye pumping både før og under forvarminga)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.