Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger nye fjellskisko - får gnagsår av de jeg har


tepose

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har Alfa Skarvet Advance GTX og har brukt de en del. På kortere turer får jeg ikke gnagsår, men kjenner absolutt at de ikke er langt unna. Har prøvd det meste av gnagsårplaster, nylonsokker, osv. Går jeg 7-10 km er gnagsårene et faktum. Har prøvd i to sesonger nå, og det blir ikke bedre. Leser en del på nett at andre også opplever gnagsår med disse. Husker jeg var litt usikker på størrelsen da jeg kjøpte, mulig de er litt for store? 

Noen som har noen andre anbefalinger? Jeg har BC-binding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde noen fæle, billige fjellskisko som mest ble brukt til små-jabbing, men som likevel ga gnagsår bak over hælen nesten uansett. Gikk lei og kjøpte et par Crispi (Stetind, tror jeg), og har ikke hatt noen problemer etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan gå milevis med mine Alfa advance 2.0 uten å få gnagsår. 

Vet noen snakker om Alfafot, største gnagsårfabrikken jeg har hatt på beina er Crispi Svalbard. Men jeg bruker og har brukt forskjellige jaktstøvler fra crispi å aldri fått gnagsår.

Men må jeg trekke tung pulk eller pulk i lange motbakker kan jeg fortsatt få gnagsår. Jeg har prøvd litt forskjellig løsninger med gnagsårsokk og tenso/sportsteip å det har fungert greit men ikke optimalt.

Det som funker best for min del er rett og slett dampsperrepose fra litt kraftigere brødposer eller poser fra vinmonopolet. 

Oppsettet blir tynn liner, brødpose/vinmonopolpose, tykk sokk. Det blir klamt i posen, men tynnsokken er lett å tørke samt en holder skisko tørre.

Jeg vet noen bruker 3M Reston som er en selvklebende skumpute, den finnes i forskjellig tykkelse. Men er relativt dyre greier.

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjekk frå Alfa tli Crispi, ikkje grunna gnagsår men trykksmerter (noko med hælen i Alfastøvlar som slett ikkje høver meg). Crispi Stetind kan eg trø nye rett på foten og labbe avgårde. Den er også meir vridningsstiv enn Alfa, noko eg verdsett i lange traversar på hardt/isete føre. 

Men, at the end of the day er det  passform som er viktigst, lurt å gå i butikk og prøve ulike modellar (sjølv om ein ikkje alltid greier kjenne kva som vil melde seg etter nokre km). Elles er Stetind ofte å finne til ein billig penge på Finn. Har kjøpt to par der til "røvarpris" før, når det var tid for kidsa å få fjellski og "voksensko". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.