Gå til innhold
  • Bli medlem

Ustetind feb 2007


Jakob

Anbefalte innlegg

Kære Alle

For nogle dage siden fik jeg muligheden for at teste noget udstyr på fjeldet ud for Ustaoset. Turen gik opad med min 25 kg rygsæk og jeg slog teltet op ved siden af Ustetind.

Jeg gravede en kuldebrønd (efter anbefalinger her på forummet) som - sammen med min trangia brænder - fungerede fremragende. På trods af at det frøs 21 grader kunne jeg sidde oven på soveposen i teltet og læse i min fleece trøje. Fantastisk!

MEN - og her er mine spørgsmål til jer erfarne rotter:

Spørgsmål 1:

Jeg lagde mig til at sove varm og dejlig, men vågnede omkring 0600 tiden om morgen, kølig, græsende til at fryse i min sovepose. (Soveposen er Helsports "Jotunheimen" som har komfort temp på -25 og max på -35). Det samme fænomen, altså at jeg vågner kold om morgenen. oplevede jeg i Jotunheimen for et par år siden, hvor det kun var minus 15.)

Har I samme erfaring? Og har I nogle foreslag til hvordan man kan afhjælpe dette problem?

Spørgsmål 2:

Som det måske kan ses på billederne dannede der sig en del rim på teltets inderside og - dette bekymrer mig mere - på soveposen. Soveposen mister jo sin isoleringsevne når den bliver våd og hvis man skal på en flere dages tur (fx en uge) risikerer man jo at måtte bruge en sovepose som bliver vådere og vådere som dagene skrider frem). Dette kan vel blive et problem?

Mit telt - Helsports Rondane - har udluftsningskanal, hvilket burde modvirke kondensdannelsen.

Har I oplevet det samme med telt og sovepose - og har I gode forslag til at undgå det?

På forhånd tak for svarene!
Jakob

Her er nogle billeder fra turen:




Hallingskarvet.jpg

temp.jpg

kl0805.jpg

jakob.jpg

Bemærk spor i venstre side:
spor.jpg

Vis rapporten i Turkartet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg la oogså godt merke til at det ble grøssent utover morningen, tror svaret er ganske så enkelt at kroppen din trenger mer energi. Den begynner å få lite næring fra magesekken utover natta, viktig å fylle den. Jeg selv begynte å spise litt nøttemiks med sjokolade midt på natta hvis jeg våkna opp, da våkna jeg alltid god og varm på morgenen i motsetning til de dagene jeg ikke gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jacob, neste gang du er i dette området må du fortsette, og legge turen innom Tuva (hytte). Verdens beste rømmevafler får du der! Disse MÅ du bare smake. Overgår faktisk danske wienerbrød! Tuva er muligens ikke åpen så tidlig på vinteren?

For øvrig flott vinterbilder!

Telt:

Ja, ods har rett i at med bomullstelt/innertelt så unngår man rim. Etter mitt syn blir dog dette meningsløst og unødvendig tungt. Teltet ditt er godt nok!

De aller fleste vil rime litt i denne kulden. Ta med deg en snøkost fra bilen. Børst bort rim i inner- og yttertelt før du begynner å fyre primus på morningen. VIKTIG!

Sovepose:

Hvilket liggeunderlag benyttet du. Godt liggeunderlag er faktisk viktigere enn selve soveposen i slik kulde!

Har man dårlig liggeunderlag er det bare å kle på seg alt man har av klær før man stuper i soveposen. Legg gjerne tom ryggsekk under posen.

Har man derimot godt liggeunderlag, så er det kun langt undertøy som gjelder inni posen. Glem alt som evt militæret har lært soldater om kun å ligge i kort underbukse. Det er bare tull!

Husk å stramme skulderreimene på soveposen skikkelig rundt halsen!

Bruk alltid lue om natta, selv med soveposehetta godt strammet. Pust aldri inni posen.

Siste du gjør før du legger deg er å tisse (late vannet). Våkner man midt på natta pga at man fryser og føler behov for å tisse, er det bare en ting å gjøre for å få igjen varmen. TISS!

Soveposen skal isolere godt selv om den er fuktig! Husk at vi svetter ut 2-5 dl i løpet av natta, spesielt hvis vi har drukket nok (3-6 litr) i løpet av dagen. Svetten blir for det meste liggende igjen i posen.

Jeg har levd nesten 1 måned i 25-43 kuldegrader (i ditt eget ”hjemland”). Soveposens tørrvekt var 3 kg. Ved hjemkomst veide den mellom 6 og 7 kg. Posen måtte brettes ut hver kveld og brytes opp.

Isolasjonsevnen fungerte utmerket hele turen!

Alternativet var fuktsperre, men da er igjen kroppen og klær ubehagelig fuktig på morningen.

Lykke til, og si fra neste gang du skal på tur, så blir jeg kanskje med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste du gjør før du legger deg er å tisse (late vannet). Våkner man midt på natta pga at man fryser og føler behov for å tisse, er det bare en ting å gjøre for å få igjen varmen. TISS!

Fortrinnsvis ute ein stad, å tisse i soveposen gir kun kortvarig glede... :)

Dette var flotte bilete som fanga inn vinterkulden godt synes eg! Har ikkje overnatta i telt i vinterkulda sidan militæret på slutten av 80-talet. Slike stemningsbilete gir meg (i alle fall nesten) lysta til å prøve det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortrinnsvis ute ein stad, å tisse i soveposen gir kun kortvarig glede... :)

Dette var flotte bilete som fanga inn vinterkulden godt synes eg! Har ikkje overnatta i telt i vinterkulda sidan militæret på slutten av 80-talet. Slike stemningsbilete gir meg (i alle fall nesten) lysta til å prøve det igjen.

Ja Fu, man får virkelig lysta på tur etter slike vinterstemningsbilder.

Forøvrig, tisseflaske vinters tid er faktisk veldig smart....... så slipper man å forlate posen............for det er jævli kaldt 0300 på natta i stiv kuling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tisseflske høyrest ut som ein god ide i kulda! Den tanken må eg innrømme ikkje har slått meg. Eg vil tru at dei fleste venter i det lengste med styret som følger med å måtte gå ut midt på natta i 20 minus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusinde tak for jeres svar!

Det VAR faktsk planen at nå til Tuva, men jeg kunne ikke huske min pinkode til mit visa om morgenen og nåede først afsted omkring middagstid. Og så var det lidt sent for mig at nå til Tuva.

Kost er en super idé, den må jeg huske næste gang.

Jeg forsøger at spise noget midt på natten for at undgå at vågne kold om morgenen!

Håvard: Du skal være hjertens velkommen næste år når jeg kommer til Norge.

Tak for jeres mange gode svar.

Mvh

Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks fremhevet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.