Gå til innhold
  • Bli medlem

Lars Monsen møter motstand


Veidemannsblod

Anbefalte innlegg

Annonse
Veidemannsblod skrev (33 minutter siden):

Statsforvalteren (for oldschools: FYLKESMANNEN) i innlandet har satt ned foten for at Lars Monsen skal få bruke snøskuter ifm løypekjøring og annen kjøring i næringsformål ifm Femund Lodge. 

Helt greit at det ble stoppet mener jeg. Monsen eller ikke, men saksbehandlingen virker veldig lite seriøs fra kommunen sin side.

Å ikke ha høring med samene i en slik sak er en ting, men når det ikke finnes hjemmel til disp er saken åpenbar. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med monsen og femundsmarka har vært oppe i media flere ganger.

Femundsmarka har vært vinterbeite for rein og har alltid vært det. Femundsmarka var forholdvis lite trafikkert vinterstid før, men i senere år har vi friluftsfolk og hundekjørere funnet veien dit. Jeg forstår at reindrifta er bekymret.

Det som vanligvis har vært en trygg og rolig plass for reinen på vinterbeite opplever langt større trafikk enn tidligere. 

Jeg tror nok at de frykter at flere aktører plutselig står på døra å banker om en skulle få lov.

Jeg syns ikke noe om at Monsen skal gjøre penger på femundsmarka og støtter reindrifta akkurat i denne saken. Han har disp til å kjøre 6 hundespann I slengen nå, så det de ikke får med seg blir de pent nødt til å sette igjen.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (På 13.12.2022 den 21.35):

Femundsmarka har vært vinterbeite for rein og har alltid vært det. Femundsmarka var forholdvis lite trafikkert vinterstid før, men i senere år har vi friluftsfolk og hundekjørere funnet veien dit. Jeg forstår at reindrifta er bekymret.

Ening, ikke bare i Femundsmarka, men over hele fjøla i Norge. Opplevelses turisme har økt noe ekstremt de siste årene, ikke bare rike amerikanere eller steinrike kinesere. Men mange som lokale som er villig til å punge ut for å "få" en opplevelse. Nesten som å gå på et massasje institutt for å få en "kjapp" en. Nei Nei!! Alle som setter foten ned for noe slikt, får en stjerne i boka fra meg. Selv om dette medfører tapt inntekt/arbeidsplass for noen og den aktuelle kommunen det gjelder. Fins nok av arbeidsplasser og muligheter andre plasser og om det blir litt skralt med folk i grisegrente strøk e det bare fint! Kan trøste med å si at Norges bank har strammet renteskrue ekstra hakk i dag og har planer om å gjøre det i 2023 også, så det spørs om folk er like betalingsvillige i 2023.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det regelverket skal i utgangspunktet være strengt, så statsforvalteren burde kanskje ta en kikk på hva Engerdal kommune ellers har gjort med slike søknader. Jeg foretrekker tanken på generell slepphendthet fremfor at de har sett en søknad med "Lars Monsen" på og bare stemplet OK.

Blir det ikke mer "opplevelse" dersom turistene må bære utstyret selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Området det er snakk om, ligger 1.5 til 4 km mot sør fra veien inn til Elgå...etter krysset der man kan ta inn til Sverige, om jeg husker rett. Her har jeg ofte støtt på rein. Sikkert dyr der vinterstid og. Ikke så fælt langt for en kar som har gått Norge på kryss og tvers. Kanskje NRK kan kompensere med å sette opp et kamera " minutt for minutt"...det er jo da det blir gått.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likse skrev (På 13.12.2022 den 20.39):

Det viser hvorfor fylkeskommunen ikke kan legges ned pr i dag. Mange kommuner er for små til at de kan håndtere alt av saker i henhold til gjeldende regelverk. 

Enig i at det trengs et fylkesnivå, men dette ligger til Statsforvalteren (tidligere fylkesmannen), ikke fylkeskommunen. Om dagen kommer da naturvernet legges under fylkeskommunens politiske styring, er naturen ille ute. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (38 minutter siden):

Enig i at det trengs et fylkesnivå, men dette ligger til Statsforvalteren (tidligere fylkesmannen), ikke fylkeskommunen. Om dagen kommer da naturvernet legges under fylkeskommunens politiske styring, er naturen ille ute. 

Takk for begrepsopplæring 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Å dra rasismekortet er fristende når man har dårlige argumenter. Noen ganger lykkes de som gjør det ganske godt, men denne gangen lykkes de vel bare sånn passe. Siden Monsen identifiserer seg som same, er registrert i samemanntallet og medlem i ett samisk politisk parti...

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo ikke det å ha en jødisk president nok til å hindre at du blir invadert som "nazistisk land" heller...

Jeg har vel mitt eget lille knippe rasistiske tanker om samer (få trolla ut i sola), men jeg foretrekker at store områder styres av reindriften fremfor at alle andre får ture frem som de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær forsiktig med hva du ønsker deg  @Grimner. Det er en liten kuriositet at samene i sør, rundt Femunden og Røros, har forvaltet sine beiteområder mye bedre enn reindriftssamene på Finnmarksvidda. Mens det ser ut til å utspille seg en permanent krise i Finnmark med overbeiting og for mye rein, har ikke det vært ett problem lenger sør. Dette fikk for en del år siden en lokalavis rundt Røros til å hisse på seg samene i nord, da de trykket en kronikk, som med en litt humoristisk vri oppfordret samene i sør om å genteste  seg. For de drev reindriften sin så smart og forvaltningsmessig gunstig at de neppe kunne være samer. Jeg merket meg den gangen at protestene kom fra Finnmark og ikke fra Røros. Det så ikke ut til at de ble fornærmet der. Jeg synes ikke at noen skal få ture fram som de vil. Hverken reindriftssamer eller forretningsfolk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (8 timer siden):

Vær forsiktig med hva du ønsker deg  @Grimner. Det er en liten kuriositet at samene i sør, rundt Femunden og Røros, har forvaltet sine beiteområder mye bedre enn reindriftssamene på Finnmarksvidda. Mens det ser ut til å utspille seg en permanent krise i Finnmark med overbeiting og for mye rein, har ikke det vært ett problem lenger sør. Dette fikk for en del år siden en lokalavis rundt Røros til å hisse på seg samene i nord, da de trykket en kronikk, som med en litt humoristisk vri oppfordret samene i sør om å genteste  seg. For de drev reindriften sin så smart og forvaltningsmessig gunstig at de neppe kunne være samer. Jeg merket meg den gangen at protestene kom fra Finnmark og ikke fra Røros. Det så ikke ut til at de ble fornærmet der. Jeg synes ikke at noen skal få ture fram som de vil. Hverken reindriftssamer eller forretningsfolk. 

Da kjenner du neppe noen samer fra rørostraktene. Det ble tatt veldig ille opp, og ble en stor og vond greie. Denne typen utsagn er det mye av i dette distriktet. For eksempel klaget skogeierforeningen til Kartverket på at det skulle være samiske stedsnavn på kartet i «vårt område».. 

Det har vært samisk bosetting og reindrift i denne regionen langt tilbake, men her som over alt ellers har deres beiteområder blitt innskrenket. At de vil beskytte seg mot at det spises gradvis innover i det som er igjen er ganske selvfølgelig. Monsen bør heller søke dialog med dem om hvordan ting kan løses, i stedet for å komme med antydninger om at sørsamene er annenrangs. 
Og det partiet han har meldt seg inn i er et protestparti med målsetting om å redusere reindriftas vilkår. Om man følger litt med på hvordan de uttaler seg i ulike fora så forstår man virkelig hvor effektiv fornorskningspolitikken har vært.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (9 timer siden):

Da kjenner du neppe noen samer fra rørostraktene. Det ble tatt veldig ille opp, og ble en stor og vond greie.

Monsen bør heller søke dialog med dem om hvordan ting kan løses, i stedet for å komme med antydninger om at sørsamene er annenrangs. 


Og det partiet han har meldt seg inn i er et protestparti med målsetting om å redusere reindriftas vilkår. Om man følger litt med på hvordan de uttaler seg i ulike fora så forstår man virkelig hvor effektiv fornorskningspolitikken har vært.. 

Du har rett. Jeg kjenner ingen samer fra Rørostraktene. Og mine inntrykk fra den konflikten var utelukkende fra mediene. Og det kan nok være at de stakk mikrofonen under nesen på mest samer fra lengre nord.

Monsen har en svært breial måte å uttrykke seg på, noe han innrømmer selv. For oss her sørvest huskes godt for noen år siden  hans engasjement i en betent hundeeier/sauebonde konflikt i vårt område som kostet en hund livet. Det fikk noen her omkring til å blåse pakninger og han fikk så pass med pepper at han var ute med en aldri så liten beklagelse i media etterpå, for noen av utsagnene sine. Uvanlig fra den kanten. 

Når det gjelder hans partis partiprogram vet jeg nada. Men jeg trodde det var representert på sametinget, og pr. definisjon da ett parti som er ment å representere samiske interesser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.