Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring Muck boot lignende støvel?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er det noen her som har erfaring med Muck boot eller noen lignende støvler som har noen innspill på hva man burde kjøpe?

Det er jo en støvveltype som jo ofte er litt tunge og ikke nødvendigvis så gode å gå langt i, men er det noen modeller/merker som er bedre enn andre?

 

Bruk er i utgangspunktet vinterstid og lavintensitets aktivitet. Men om det er mulig å få både varme, vanntett godt grep og gåkomfort i ett er jo absolutt ikke det å forakte. Gjerne og innspill på hvordan de er i størrelsen ift hva man bruker til vanlig.

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri testet mine Dock Boots i -20. Men, har vært ute med gummistøvler i over minus 20 engang da jeg var liten. Frister ikke til gjentagelse, er litt skeptisk. 

Er av en eller annen grunn overbevist om at vinterstøvler skal puste. Har noen fjellstøvler uten Gore- Tex. 

Den mest komfortable vinterstøvelen jeg har hatt var Timberland støvler, men de er ikke laget i USA lenger....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Nokian Naali om vinteren når det ikke er planlagt så voldsomt med bevegelse, veldig varme og brei passform. Rikelig med grep i sålen. Plass til to tykke par sokker om jeg kjøper i min vanlige størrelse. Veier ca. 2 tonn. Om det duger for det finske Forsvaret duger det her på Vestlandet og 🤓

Endret av Fiskepadde
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Skee Tex som vanntette og varme støvler på isfiske de siste 25 årene etter en isfisketur i Nordmarka preget av 30 cm overvann. Siden har disse vært min venn under isfiske. Siste 15 år i Finnmark. 

De er ikke ideelle å gå lange distanser med, men er alltid med for gi varme på føttene når vi kommer frem. Brukes mye på fototurer og annet stillesittende opplegg utendørs ellers også. Jeg har valgt å kjøpe dem litt store så jeg også får plass til noen voksne ullsokker oppi. Det er for så vidt viktig med alt skotøy som skal holde deg varm at det ikke er trangt slik at isolasjonslag som sokker og internt i støvlene ikke presses sammen...

https://www.anglingdirect.co.uk/skee-tex-thermal-boots?queryID=1ddf8a451e2ff5ff807a7a1cffe5e3e1&objectID=30879&indexName=live_ad_uk_products
 

Icefishing selfie 2. January 2014

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Espen Ørudtakk for tips! Ikke hørt om det emrket før, skal sjekkes ut! Opplever du dem som normale i størrelsen, og kan foret tas ut separat? Ja tenkte kjøpe de minst en størrelse større enn jeg vanligvis trenger for å få god plass. Dette blir uansett ikke sko jeg kommer til å gå på flere dagers langtur med, så komfort/varme er viktigst, men gjerne mest mulig av alt annet og.

 

Ble tipset av kollega som er fra Finnmark om å teste ut en modell fra Baffin og, men tror det var mer "vintersko" og ikke  støvel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (30 minutter siden):

@Fiskepaddehaha, to tonn må man jo klare? Neida, takk for tips! Skal sjekke ut merket! Opplever du at de er gode på is og ift feste? De fleste sånne støvler/sko er nok ganske tunge ja ift vanlige sko.

Nokian har mange forskjellige modeller, men Naali har blitt brukt av det fiske Forsvaret i mangen år og har en veldig brei og romslig passform. De har bra mønster og er i en helt annen liga enn for eks Dock boot som begynner å skli to uker før snøen kommer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (10 timer siden):

@Espen Ørudtakk for tips! Ikke hørt om det emrket før, skal sjekkes ut! Opplever du dem som normale i størrelsen, og kan foret tas ut separat? Ja tenkte kjøpe de minst en størrelse større enn jeg vanligvis trenger for å få god plass. Dette blir uansett ikke sko jeg kommer til å gå på flere dagers langtur med, så komfort/varme er viktigst, men gjerne mest mulig av alt annet og.

 

Ble tipset av kollega som er fra Finnmark om å teste ut en modell fra Baffin og, men tror det var mer "vintersko" og ikke  støvel.

Ja, du kan ta ut foret. Mener størrelsen er normal, men må evt finne de frem når jeg kommer hjem og sjekke hvilken størrelse jeg har valgt ut fra hva jeg normalt bruker. 

Jeg fisker mye på isen om vinteren og opplever alt fra overvann til sprengkulde. Synes det er greit å ha noe man kan vassse med om det trengs. Sist jeg handlet dem så bestillte jeg fra utlandet da jeg ikke fant dem her hjemme. Første paret jeg kjøpte ble handlet i Oslo i en spesialforretning for fiske for mange år siden. JEg ville ha makne og googlet dem og hadde jo da størrelsen på de jeg hadde fra før. Noe som gjorde valget enklere...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (7 timer siden):

Høres ikke dumt ut @Fiskepadde. Mange finner er generelt god på kulde og vinter vil jeg tro.  Så når forsvaret der velger bruke det merket, har de garantert testet de godt.

 

Hvordan opplever du dem i størrelsen forresten?

 

I min vanlige størrelse har jeg rikelig plass til en ekstra raggsokk over tykk tursokk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.