Gå til innhold
  • Bli medlem

Nødkontakter til InReach


Storm_Eagle

Anbefalte innlegg

Annonse
Storm_Eagle skrev (45 minutter siden):

Leitet opp stien, og gått opp den til veien rett over den akkurat som han gjorde når politifolkene kom...

Hva skulle han der oppe å gjøre? Bilen hans sto jo langt unna i stikk motsatt retning.

Han måtte jo altså med andre ord ha brukt inReachen uansett. Og det er vel stort sett akkurat det han som har jobbet i redningstjenesten i flere tiår i den andre videoen sier var den store feilen politifolkene gjorde, at de ikke gikk ned til ham og hentet ham i stedet for å be ham forsøke å ta seg opp selv. Hva hvis han ikke hadde funnet stien og ikke klart å ta seg opp? Det blir fort mørkt på den breddegraden, og han måtte kanskje ha overnattet i skogen oppe i fjellskråningen ett sted. Så her er vi nok veldig uenig. Hvis han hadde visst at han hadde klart det hadde det vært greit. Han mente at han ikke klarte det, og det eneste riktige da er å bli der han er. Noe annet ville kunne ende med at situasjonen eskalerer til livstruende.

Hvis du ser på han i den første videoen, så ser du akkurat hvordan en i utgangspunktet forholdsvis kontrollerbar situasjon kan utvikle seg til å bli livstruende fordi man forsøker å løse den selv. Sansynligheten for at han skulle dødd der oppe var til slutt mye høyere enn at han skulle overleve. Han hadde rett og slett utrolig flaks. Det var ikke at inReachen feilet som var hovedproblemet hans. Det var at han rotet seg bort som var det egentlige problemet, at han ventet til katastrofen var et faktum.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var uansett mye lære fra den tråden, jeg lærte mye! Hold det gående! Tror jeg skal ha sat telefonen i ryggsekken, men en garmin inreach på utsiden hvis jeg nå krysser Hardangervidda på langs. Går da alltid solo, må ha litt ekstra sikkerhet. Har en SPOT messenger, men den kan ikke reakitveres lenger. Nei mye lære her. Takker for innspill alle sammen! Eller kanskje får dere en sms fra Lorry i Oslo når jeg nyter en bedre måltid og pils! Fra sattelefonen selvfølgelig! Drar den bare ut når det er pene tjejer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ofte sånn at småfeil en etter en blir storfeil, og det er noe gruppepsykologi i det også, mao det som er småfeil utvikler seg til katastrofe. Gjerne med skredkatastrofer, men også vanlig vinterkatastrofer. Opplevd det selv med familie. 50-åringer på vei over Hardangervidda som har for mye på spill, skal fra hytte til hytte, meldt dårlig vær men kan ikke snu. Jaja er snakk om onkelen, som gikk i full storm fra Hardangervidda fra Tuva. En person døde da. De (gruppen!) burde aldri lagt ut på den turen, uten sovepose, vindsekk, liggeundderlag osv..men de visste ikke bedre! De var bare noen toppsjefer fra Østlandet som visste ikke bedre, i bra form, men aldri vært en tur i skikkelig vinterfjell før, bare Nordmarka! Nei det gikk rimelig skeis! Skal si dette, en gang i hvertfall, oss fra Vestlandet gikk aldri ut på tur uten liggeunderlag og spade. Jeg bare selv bare så på værmeldingen og tenkte det komme til å gå skeis. Og ja sånn gikk det. Onkelen var da helt, varslet nødetatene fra Tuva (eneste sted med dekning) etter mange timer på tur i full storm over Hardangervidda mens de andre hutret i kulda langt inne på vidda. Desverre overlevde ikke turlederen. Sånn kan det gå!

Jada der var en liten historie! Men fy flatern glad jeg har sat telefon! Og inreach neste gang!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det der er nok snakk om overivrige turmennesker som aldri burde dratt ut gitt værmeldig...var spådd full storm på vidda i påsken. Men som toppsjefer i norsk industri, har tatt seg fri for denne turen, once in a lifetime, og ikke kunne si nei. De burde da ha snudd. Og med fjellski riktig nok, men sikkert dårlig utstyrt..bare østlendinger som er vant med nordmarka..nei jeg vet ikke, men full storm i fjellet her nokså horribelt. Og de ikke kunne grave seg ned. Ble reddet av røde kors skuter patrulje som var på øvelse samme natt. Allikevel døde han ene fyren. Da han var i heliklopter fra Tuva. Nei alltid sat telefon og inreach fra nå av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt omstendighetene rundt den turen, onkelen har aldri svart, selv om han var helt den kvelden, men du kan se for deg noen 50-åringer, uten overlevelses utsyr, langt ut på vidda, og plutselig full storm, og en som er turleder med hjerteproblemer. Og null steder søke ly, og sannsyligvos tynnkledd, osv. Nei full storm i høyfjellet er ingen spøk! Da er det greit trykke på sos knappen! De hadde ikke det den gangen da. Ikke engang gps eller sat telefon, selv om begge var tilgjengelig eller kjøpbar. Eg går med full mufti da, både sat telefon og nødpeilesender, og pulk og telt osv! Bare graver meg ned om nødvendig! Jada bare noen tanker...tenker det var en fin historie! Eller advarsel. Nei vinterstorm i fjellet er ikke å spøke med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

squidman skrev (10 timer siden):

De (gruppen!) burde aldri lagt ut på den turen, uten sovepose, vindsekk, liggeundderlag osv..men de visste ikke bedre!

Dette er nok ofte den grunnleggende årsaken til at sånne ting skjer. Man legger ut på ting uten å ta hensyn til den faren man utsetter seg for. Det kan være å legge ut på tur i skredområder, eller i områder der været kan endre seg og blir så ille at man ikke klarer seg uten å ha tatt de riktige forholdsreglene. Og det kan være at man driver med aktiviteter som innebærer høy energi (høy fart, luftige svev,...) uten at man egentlig er god nok til å mestre situasjonen. Det sier seg jo selv: man planla vel neppe å bli offer for en katastrofe, man hadde bare ikke tenkt at det kunne utvikle seg til noe sånt, ofte fordi man rett og slett ikke visste bedre, og også ofte fordi man tenker at det hender ikke meg.

Men har man nå først havnet i den ulykksalige situasjonen at man ikke lenger er sikker på om man klarer å løse den selv på en tilfredsstillende måte, så man man få tak i hjelp. Ikke vent til du er 100% sikker. Da kan det være for sent. I uvær for eksempel, vil redningsmannskap kunne bruke lang tid på å nå fram til deg, flere dager i verste fall. Jeg tror de fleste skjønner når de er ille ute. Man kjenner det når man sitter der. Det er som regel vanlige folk som har akkurat like lite greie på hvordan man kan havne i farlige situasjoner som sitter hjemme og skråsikkert vet at man ikke burde ha trykket på SOS-knappen i en sånn situasjon. Det som er det farlige med det er at en del folk tar dette inn over seg og tar denne typen besserwisser-kritikk med i betraktningen når de skal avgjøre hva de skal gjøre. Og det kan de dø av. Rett og slett. Fordi de venter til det er for sent med å gjøre det de burde ha gjort med en gang de ble redd for at dette kan gå veldig galt.

Jeg tror det er svært få ganger redningstjenesten har klaget over at noen har påkalt hjelp unødvendig (jeg kan faktisk ikke huske å ha sett noe sånt i det hele tatt). Det de derimot har nevnt er at det er veldig mange falske meldinger. Dette er alarmer som har blitt utløst uten at man ønsket det. Så vidt jeg har forstått gjelder dette nødpeilesendere som utløses automatisk når de kommer i vann (båter) eller ved høyenergi slag (fly). Det har for eksempel vært båter som har sunket i havna og der nødpeilesenderen har utløst seg automatisk lenge etterpå (uker, måneder) og der de må rykke ut og prøve å finne ut hva som har skjedd. Dette kunne lett vært unngått hvis  båteier hadde rapportert inn at nødpeilesenderen har gått tapt.

Det fine med inReach og lignende og med satellittelefon (og mobil når det er dekning) er at det er toveis kommunikasjon. Da kan man "rykke ut" mer i forhold til behovet. Med en PLB er det "all inn", rett og slett fordi man ikke vet presist hva det dreier seg om (men de gjør nok noen antakelser ut i fra vær og føreforhold). De fleste vil nok derfor ha en noe høyere terskel for å utløse en PLB enn en inReach.

Men nå er vi visst langt på siden av trådens opprinnelige tema ;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 4.1.2023 den 6.55):

Hva skulle han der oppe å gjøre? Bilen hans sto jo langt unna i stikk motsatt retning.

Det var vel omtrent ved den veien han hadde planlagt å ende turen? Da hadde han vel noe transport derfra regner jeg med. Dessuten så er det jo for det meste en enkel marsj til sivilisasjonen på en brøytet bilvei.

Skogens Stønn skrev (På 4.1.2023 den 18.47):

Men har man nå først havnet i den ulykksalige situasjonen at man ikke lenger er sikker på om man klarer å løse den selv på en tilfredsstillende måte, så man man få tak i hjelp. Ikke vent til du er 100% sikker. Da kan det være for sent. I uvær for eksempel, vil redningsmannskap kunne bruke lang tid på å nå fram til deg, flere dager i verste fall. Jeg tror de fleste skjønner når de er ille ute. Man kjenner det når man sitter der. Det er som regel vanlige folk som har akkurat like lite greie på hvordan man kan havne i farlige situasjoner som sitter hjemme og skråsikkert vet at man ikke burde ha trykket på SOS-knappen i en sånn situasjon. Det som er det farlige med det er at en del folk tar dette inn over seg og tar denne typen besserwisser-kritikk med i betraktningen når de skal avgjøre hva de skal gjøre. Og det kan de dø av. Rett og slett. Fordi de venter til det er for sent med å gjøre det de burde ha gjort med en gang de ble redd for at dette kan gå veldig galt.

Hvis jeg skulle ha trykket på nødknappen hver gang jeg har vært i en kinkig situasjon slik som du foreslår så ville jeg nok ha blitt en veldig dyr utgiftspost for staten etter hvert... Som f.eks når jeg uten GPS og mobilsignaler har tryna med kite på saltfjellet og forstuet håndleddet så jeg ikke lenger klarer å holde baren og må pakke sammen kiten og begynne å gå på truger nesten en mil i løssnø og motvind med snowboardet på ryggen i den retningen jeg trur jeg parkerte (havnet et stykke lenger nord på veien, men måtte jo treffe veien uansett så lenge man ikke går helt feil retning). Eller den gangen jeg rotet meg bort uten GPS og mobilsignaler i fjellene innenfor solifjellet alpintsenter i Harstad med kite og vinden plutselig døde. Og rett etter jeg fikk pakket sammen kiten begynte det å bli mørkt også så jeg måtte ta på fellene på skia og begynne å gå den retningen jeg trudde alpintsenteret var (som heldigvis viste seg å være riktig). Eller når jeg kitet sammen med noen til Tuva hytta på Hardangervidda fra Lægreid og vinden døde litt over halvveis og tåka kom så jeg ikke kunne se hvor de andre var. For å ikke snakke om alle de gangene når jeg var liten og på speiderleir hvor vi var på tur på egenhånd og de andre ungene var helt sikre på at vi hadde gått oss bort (selv om jeg hadde stålkontroll på hvor vi var på kartet, men det var ikke overbevisende for de andre slitene og redde ungene). Hadde alle speiderungnene hatt en nødknapp tilgjengelig ville jo speiderleirene blitt mangemillioners utgifter for staten hver eneste gang pga. alle utrykningnene...

Ja jeg har kjøpt meg en GPS nå etter å ha lært at mobilen er ikke til å stole på selv om man skulle hatt en offline kartapp (noe jeg ikke hadde ved de overnevnte tilfellene) da mobiler kan finne på å bare skru seg av og nekte å gå på igjen på lang tid når det er kaldt ute. Men jeg burde vel kanskje begynne å ta med et kompass på kiteturer også når jeg tenker meg om. For hvis det blir tåke eller man mister retningen og GPSen streiker.

Endret av Storm_Eagle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storm_Eagle skrev (9 timer siden):

Det var vel omtrent ved den veien han hadde planlagt å ende turen?

Nei, han skulle tilbake,. Han lå fremdeles ved sjøen den fjerde dagen da han etter den opprinnelige planen skulle kommet tilbake ved bilen.

Storm_Eagle skrev (9 timer siden):

Da hadde han vel noe transport derfra regner jeg med. Dessuten så er det jo for det meste en enkel marsj til sivilisasjonen på en brøytet bilvei.

Nå gjør du akkurat den samme feilen som "redningsmannskapet" gjorde. Du "fjerndiagnostiserer" situasjonen. Og du gjøre det i tillegg i etterpåklokskapens lys.

Han visste ikke det du fikk se i videoen. Han sier selv at han ikke en gang visste om han ville klare å komme seg opp av canyonen, selv når han visste at de ventet der oppe. Hvis du mener han burde tatt sjansen, så er vi veldig uenige. Det ville økt sannsynligheten for at det skulle gått galt eller at de plutselig hadde en mye vanskeligere leteaksjon fordi han går seg vill og går tom for batterier som gjør at de får tilbakemelding via inReachen på hvor han er.

Og hvor har du det fra at det var en brøytet bilvei? "Redningsmannskapet" kom jo på "snowmobiles". Og om veien nå kunne vært brøytet, hvordan skulle han kunne vite om den var det eller ikke? Og kom han opp var det vel halvannen mil til første mulige sted med folk. Jeg ville vurdert at det stedet godt kunne være stengt og forlatt for vinteren og at det faktisk kunne blitt veldig langt å gå hvis jeg skulle være sikker på å komme til et sted med folk og at det ville vært sikrest å gå tilbake til bilen om jeg skulle gå. Hva han vurderte vet jeg ikke, men han visste jo ikke en gang om han ville klare å komme seg opp av canyonen ved egen hjelp, så da var det jo irrelevant hvor langt det ville være å gå.

 

Storm_Eagle skrev (9 timer siden):

Hvis jeg skulle ha trykket på nødknappen hver gang jeg har vært i en kinkig situasjon slik som du foreslår så ville jeg nok ha blitt en veldig dyr utgiftspost for staten etter hvert...........

Han vurderte ikke situasjonen som kinkig, men som farlig. Han må ta utgangspunkt i sin erfaring, kunnskap, fysikk og tilgjengelig utstyr. En nødsituasjon kan ikke vurderes på generell basis som du forsøker på her. Hver situasjon har sin egen dynamikk og ting å ta hensyn til. Som sagt, han lå fremdeles ved det innerste vannet den dagen han skulle komme tilbake til bilen. Det er det som teller. Hvilke vurderinger du gjør og har gjort tidligere i situasjoner du er/har vært i er i så måte irrelevant.

Det er også verdt å tenke på at det som for en er en nokså enkel situasjon kan for en annen være en farlig situasjon. Hvis du detter i havet uten redningsvest fra en båt betyr det mye om du kan svømme eller ikke. Og hadde jeg satt avgårde i en kite hadde sannsynligheten vært mye større for et fatalt utfall enn om du hadde gjort det (jeg har ingen erfaring, men har hørt fra en som har det at det er enkelte ting som kan være farlig om man ikke håndterer det riktig). Han hadde sannsynligvis ikke erfaring og kunnskap nok til å møte de forholdene han fikk på denne turen. Det gjør ikke situasjonen noe bedre for ham at andre ville taklet det bedre.

 

Og alle de eksemplene dine: Vurderte du virkelig som ham at du var usikker på om du ville klare deg ut av situasjonen uten hjelp i disse tilfellene? I så fall er nok sannsynligheten for at du skal få bruk for nødknappen en gang i framtiden mye større enn den er for meg og han i videoen til sammen. Jeg kan ikke huske at jeg har vært i en sånn type "kinkig" situasjon som du beskriver her.

 

Det verste med det hele (når det først gikk så bra som det gikk) er imidlertid at "redningsmannskapet" oppfører seg som drittsekker når de henger ut den personen de har reddet etterpå på facebook.

;-)

 

 

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (2 timer siden):

Det verste med det hele (når det først gikk så bra som det gikk) er imidlertid at "redningsmannskapet" oppfører seg som drittsekker når de henger ut den personen de har reddet etterpå på facebook.

Og en virkelig "gjennomtenkt og lur" greie de gjorde var å møte opp med to enmannskutere. Og de kjørte seg så fast at han - altså den de skulle redde - måtte hjelpe "redningsmannskapet" å snu skuterne så de kom seg ut igjen. Hadde jo vært interessant å lese hva som hadde stått på facebook-sida dems om han måtte ha trykket på SOS-knappen en gang til for å redde 3 nødstedte som reiste på 2 enmannskutere og hadde kjørt seg fast...😂 Rart de ikke nevnte akkurat det på facebook, siden de var så detaljert i sin beskrivelse...eller kanskje ikke...men det var neppe fordi de var flaue, for jeg tror faktisk aldri de skjønte hvor håpløst uproft de opptrådte som "redningsmannskap"...eller kanskje de skjønte det og derfor trengte en avledningsmanøver...

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.