Gå til innhold
  • Bli medlem

"Beste" mellomlag aka baselag nr 2 til vinterbruk?


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei!

Ser på ulike alternativer som primært skal være med på vinterturer og fungere som lag nr 2 utenfor et lag med ullnetting i camp/telt, eller hvis det blir kaldt nok.

Frøkna har et nedarvet sett som hun kaller "blåullen" som hun er fryktelig glad i, noe gammelt fra Helly Hansen som jeg ikke er helt sikker på hva er.

Har en underdel i Devold expedisjon 235g merinoull som er god og tykk, og kanskje en overdel med hoodie vil være enklest. Men lurer litt på Clima hotwool 230g ullfrotte som ofte nevnes.

Takker for alle innspill, også til andre alternativer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Chirsbom skrev (På 9.12.2022 den 12.15):

Hei!

Ser på ulike alternativer som primært skal være med på vinterturer og fungere som lag nr 2 utenfor et lag med ullnetting i camp/telt, eller hvis det blir kaldt nok.

Frøkna har et nedarvet sett som hun kaller "blåullen" som hun er fryktelig glad i, noe gammelt fra Helly Hansen som jeg ikke er helt sikker på hva er.

Har en underdel i Devold expedisjon 235g merinoull som er god og tykk, og kanskje en overdel med hoodie vil være enklest. Men lurer litt på Clima hotwool 230g ullfrotte som ofte nevnes.

Takker for alle innspill, også til andre alternativer!

 

Devold toppen fungerar vl fint den om du er fornøyd med underdelen.

Aclima har jo mange alternativ, så ein startar vel berre med det ein veit ein må ha for situasjonen og tek med eit lag til i tilfelle. 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du finner noe i ren polartec alpha, som ikke er sydd fast til ett ytterstoff, så er vel det det mest "luftige" isolasjonsmaterialet som er og oppdrive for tida. Dvs. mye varme pr. vekt, samt puster godt under aktivitet hvis det blir så kaldt at du trenger ett ekstra lag mens du går.

Det norske markedet flommer ikke over av alternativ, har vært sånn halvveis på utkikk selv en stund. Norrøna har noe, men de liker å sy inn paneler med power stretch, som sikkert kan være fornuftig til noen bruksområder, men ikke helt det jeg hadde tenkt meg.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider


 

Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Liker fleece med tettsittende hette og pulsvarmere. Har snart slitt i stykker en Norrøna Trollveggen Power Stretch som er i materialet polartec.

Brukes hele året rundt som lag nr2. Samme modell men andre farger. Kommer til å kjøpe en ny etter hvert.

1623-19-6630-packshot-f-1412a59a39.jpeg.jpg.2a63761946d2d4d2c01043931970bae4.jpg

 

Blokkerer denne noe vind, @Kristoffer Sandnes?

Jeg har fått Norrøna Trollveggen Thermal Pro, den er alt for varm å bruke under noe annet enn rolig aktivitet, men vinden går rett gjennom som på en åpent strikket ullgenser slik at den ikke kan brukes alene noe særlig.

Under aktivitet er det en 180 grams nordheim fleecejakke som kostet 49kr som er favoritten, den gir det lille ekstra man trenger av ett mellomlag.

Bruker jeg vindjakke som ikke er 100% vindtett er det gjerne arcteryx Atom LT som blir mellomlag. Den blokkerer resten av vinden, og kan også trekkes utenpå ytterst om man ikke vil stoppe for å kle av seg før man hiver på ett mellomlag.

Som pausejakke er det oftest Arcteryx Atom AR som brukes. Den er dog ikke varm nok til å brukes alene som campjakke på vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Marius Engelsen Den er ikke vindtett sånn sett, men panelene på brystet tar unna vind.

20221212_191842.thumb.jpg.5be000cbb1d8f3d8e6d1014d00ce692d.jpg

har hatt min i over 3 år med massevis av bruk på tur, fisking, jakt og til hverdags. Den har begynt å fått det nede ved mansjettene mens resten av jakka er fortsatt gulle god.

Det har vært favoritt fleecen min siden jeg kjøpte den og syns den er perfekt som lag nr2 utenpå ullaklærene.

Den har blitt vasket plenty av ganger og har tålt det utmerket. Har et par andre typer fra norrøna som er i samme style, men andre matrialer. Ikke like gode syns jeg personlig.

Litt stiv pris, men hadde jeg regnet på antall timer og dager med bruk så er den nok ikke spesielt dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (På 12.12.2022 den 14.39):

Hvis du finner noe i ren polartec alpha, som ikke er sydd fast til ett ytterstoff, så er vel det det mest "luftige" isolasjonsmaterialet som er og oppdrive for tida. Dvs. mye varme pr. vekt, samt puster godt under aktivitet hvis det blir så kaldt at du trenger ett ekstra lag mens du går.

Takk for tipset! Ser det er mer utvalg utenlands, skal sjekke litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TMF skrev (På 12.12.2022 den 17.18):

Har du en litt romslig skalljakke så er arcteryx atom LT et godt valg til camp/telt.

jakken et såpass allsidig at jeg har endt opp med å bruke den året rundt til hverdags også.

Har et par av de, i ulike tilstander. Mest på utkikk etter et over / under del sett som kan brukes i camp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chirsbom skrev (På 13.12.2022 den 22.27):

Takk for tipset! Ser det er mer utvalg utenlands, skal sjekke litt.

Denne tråden børstet litt støv av planen om å finne en overdel i alpha. Fant ut at Addnatrure hadde Rab alpha flash til litt redusert pris, men julekampanjekoden kunne brukes i tillegg, så da ble det en helt OK pris. 

Denne har også noen paneler med stretch fleece, men ikke fult så omfattende som Norrøna sine plagg, så det er til å leve med. Jeg bruker normalt small i Rab, men bestilte både small og medium for sikkerhets skyld. Denne passet faktisk best i medium. Liker ikke at isolasjonslag sitter alt for tett på kroppen, og medium var perfekt sånn sett.

Likte den såpass godt at jeg er litt i tenkeboksen om jeg skal returnere den andre i small, eller beholde den som ett sommeralternativ til å ha over t-skjorta når trøndersommeren setter inn. 

Jeg har vært litt opptatt, så fikk ikke hentet den før i går kveld. Vet ikke om tilbudet fortsatt gjelder, eller om de har igjen flere på lager, men det er nå ett slags tips læll ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker min Brynje Antartica Jacket i camp over tynn ullskjorte eller netting. Denne er tung, men utrolig varm. Kombinert med en lett dunvest til bruk i camp ved behov har jeg alt jeg trenger.

Stort pluss for solid konstruksjon og fire lommer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.