Gå til innhold
  • Bli medlem

Norge på langs - pulk eller sekk?


Baryshnikov

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger Norge på langs denne vinteren. Har spekulert lenge på om jeg skal velge pulk eller sekk, har begge deler tilgjengelig. Begge har åpenbare fordeler og ulemper. Jeg vet de fleste som har gjennomført turen de senere årene har brukt pulk, men etter en del frem og tilbake har jeg landet på sekk. Med moderne lett utstyr kommer vekten ned i helt akseptable tall, også med mat og brennstoff for de lengste etappene. Man er mindre sårbar for snøfattige partier, og de "obligatoriske" vegstrekningene ved kryssing av de store dalførene tror jeg er vesentlig enklere med sekk. Vurderer å få sendt en parispulk til Sulithjelma, men da er man allerede så vant til å gå på ski med sekk at jeg er usikker på om det er noe poeng. Spent på om noen har noen kommentarer eller erfaringer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri gått så lange turer på ski, det lengste jeg har gått er med 6 overnattinger, jeg ville ikke ha foretatt den turen med sekk. Jeg synes sekk er ok for korte turer, hvor terrenget gjør at pulk ikke er noe trivelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se NPL vinter 2011 (npl-vinter.blogspot.com). Thor Inge Kristensen gikk NPL 2 ganger, en sommer og en vintertur.  Vinterturen gikk med sekk men han hadde bare en håndfull overnattinger i telt, resten på hytte. 

Jeg ser noen klare fordeler med pulk, ihvertfall hvis man planlegger å bo mye i telt. Med pulk kan man ha rask tilgang til halvveis ferdig sammensatt telt og kokeapparat. Allikevel er jeg veldig forsiktig med å pakke for mye i pulken. Det er ikke alltid gøy å dra en tung pulk i tung snø. Egenskapene kan endre seg fort med vekta. Det hender jeg ønsker pulken dit peppern gror:-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser alle ville gått for pulk, ja... Regnet med det, og det er vel derfor de fleste gjør det. Likevel, de finnes som har måttet avbryte eller betydelig forkorte NPL-prosjekter med pulk, bl.a. grunnet snøfattige partier. Å dra 40kg pulk over grus stopper seg fort av seg selv, det samme gjelder på bar vei. Pulk i løssnø er heller ikke alltid like stas. Ikke akkurat gøy med sekk heller, men vesentlig bedre. Jeg har en del erfaring, bl.a. to turer på 3-4 uker på Svalbard med pulk, Der har man ikke noe valg. i 1993 gikk jeg fra Røros til Nordkapp på ski - med stor sekk og en fuglehund som trakk en minipulk. Da veide nok sekken opp mot 30kg på det meste, men da hadde jeg lite penger, et lånt telt på 5,5kg og bare sekken veide 4. Dro nok med meg mye unødvendig utstyr også, som et par kg kamerautstyr. Med litt fintuning av utstyrsparken i dag kommer vekten på sekken (uten mat og bensin) ned i ca 12,5kg. På de fleste etappene på NPL får man tak i mat og bensin hver 3. til 5. dag. Med en sekk i vektklassen < 20kg er det stort sett ganske lett å gå på ski i fjellet. Jeg har ingen ambisjoner om noen rekord, men har ikke ubegrenset med tid, og tror man kan bevege seg lengre med samme "innsats" uten pulk. Det man ofrer er nok litt komfort i teltet på kvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baryshnikov skrev (2 timer siden):

Og pulk med meier, drag og sekk/trekksele veier i seg selv 7-8 kg?

Du kan jo google fjellpulken sitt standard drag, pulken du velger, og sekken/selen du velger, så står det vel oppgitt der?

Har også sett det som legger en sekk oppi el lett plastpulk og bruker ett taudrag. Da kan man feste pulkbrettet på sekken og gå videre om man vil gå ett stykke. Det er sikkert ikke noe kult å gå med i vinden.

Men om du selv har best erfaring med sekk, så bruk det.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska man vara ute i många veckor eller ev månader bör man nog testa alt pulk/ryggsäck tidigt i förväg.

Snön ´bär´en del av vikten av pulka så några kilo kan man räkna bort,jag hade stor lätt ramryggsäck som draget var kopplat i ock hade thermos smörgåsar,rastplagg extra vantar och liggunderlag i men hade haft plats för mer om behövt.

Sett att en del även packar i en ryggsäck i pulkan och om då ev snön är bortblåst tex kan man ju bära över packningen i säcken om man har kängor som man kan gå i iaf korta sträckor.

Finns en del som sover under tarp eller bara yttertältet då minskar ju packvolymen mkt och vikten över 1 kg men passar nog bara ett fåtal personer ev kan vindsäck göra det mindre dragit om man ändå har med en sådan,den ´riktige´asketen sover väl under pulkan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baryshnikov skrev (8 timer siden):

Ser alle ville gått for pulk, ja... Regnet med det, og det er vel derfor de fleste gjør det. Likevel, de finnes som har måttet avbryte eller betydelig forkorte NPL-prosjekter med pulk, bl.a. grunnet snøfattige partier. Å dra 40kg pulk over grus stopper seg fort av seg selv, det samme gjelder på bar vei. Pulk i løssnø er heller ikke alltid like stas. Ikke akkurat gøy med sekk heller, men vesentlig bedre. Jeg har en del erfaring, bl.a. to turer på 3-4 uker på Svalbard med pulk, Der har man ikke noe valg. i 1993 gikk jeg fra Røros til Nordkapp på ski - med stor sekk og en fuglehund som trakk en minipulk. Da veide nok sekken opp mot 30kg på det meste, men da hadde jeg lite penger, et lånt telt på 5,5kg og bare sekken veide 4. Dro nok med meg mye unødvendig utstyr også, som et par kg kamerautstyr. Med litt fintuning av utstyrsparken i dag kommer vekten på sekken (uten mat og bensin) ned i ca 12,5kg. På de fleste etappene på NPL får man tak i mat og bensin hver 3. til 5. dag. Med en sekk i vektklassen < 20kg er det stort sett ganske lett å gå på ski i fjellet. Jeg har ingen ambisjoner om noen rekord, men har ikke ubegrenset med tid, og tror man kan bevege seg lengre med samme "innsats" uten pulk. Det man ofrer er nok litt komfort i teltet på kvelden. 

Kan det vere aktuelt med Storsekk og eit lett Parisbrett med taudrag som lett kan stoppast på sekken? 

Det har funka for meg på kombinasjonsturar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baryshnikov skrev (20 timer siden):

Jeg vet de fleste som har gjennomført turen de senere årene har brukt pulk, men etter en del frem og tilbake har jeg landet på sekk. Med moderne lett utstyr kommer vekten ned i helt akseptable tall, også med mat og brennstoff for de lengste etappene.

Hva med å pakke sekken for bæring, men trekke den på en pulk? Da kan du avlaste deg selv fra bæring der føret for pulk er bra, og kanskje bære sekken selv der pulken sliter. Laste pulken på sekken altså, eller bare trekke den tom over vanskelig terreng. 

EDIT: Jada, jeg minner meg selv på å lese HELE tråden før man kommenterer, da oppdager man nemlig ofte at man kan spare seg kommentaren fordi andre har foreslått det samme før. ;)

Endret av Hege P.
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (36 minutter siden):

Kan det vere aktuelt med Storsekk og eit lett Parisbrett med taudrag som lett kan stoppast på sekken? 

Det har funka for meg på kombinasjonsturar

Kan godt være jeg lander på den løsningen, evt. å gjøre det fra Umbukta (på høyde med Mo i Rana), da er man ferdig med alle skog og vei-strekninger, og noen etapper videre er ganske lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bekjent gikk NPL på ski med sekk og ville ikke valgt noe annet. Det gir stor fleksibilitet mhp rutevalg, kupert terreng og ferdsel langs med vei stedvis om man ikke kan unngå det. 

 

"Egentlig" kan man vel klare seg med utrolig liten sekk i sørnorge med hytte til hytte. Om man allikevel skal ligge i hytte, men det spørs litt hvor mye man stoler på sine egne ferdigheter mhp å finne ly ved dårlige værforhold. Kan jo være en risiko midtvinters i høyfjellet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (På 9.12.2022 den 8.04):

På vinter hadde jeg valgt pulk uavhenging av hvor langt/kort jeg skal gå uansett. Nå aner jeg ikke noe om erfaringsnivået ditt verken på ski, med pulk eller sekk, men personlig går jeg knapt utenfor døren hjemme uten pulk om vinteren ;-)

Haha, synes jeg så en person med balaclava og pulk utenfor Coop forleden dag. Da vet jeg ihvertfall at jeg ikke hallusinerte 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Da er jeg kommet til Umbukta, d.v.s. jeg er hos venner i Mo i Rana. Går videre i morgen. Veldig fornøyd med å ha valgt sekk hit. Herfra blir etappene lengre, så nå skifter jeg til pariserpulk, som vel blir med til Nordkapp tenker jeg. Da kan jeg øke komforten litt også, litt varmere sovepose, litt mer bensin etc. So far, so good!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å følge turen! Virker jo (hvertfall på insta) som det har gått veldig fint med sekk så langt. Litt nysgjerrig på typen sekk du bruker (og pakkelista forøvrig). Min storsekk (fra Osprey) får jeg i bakhuet når jeg går på ski, dvs må bøye huet litt framover, antar det samme skjer på fotturer men av en eller annen grunn merkes det ikke like godt da som på ski. Så ikke ut som den var så høy, sekken din. Du må ha vært god på å pakke lett/lite! God tur videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pakkliste ja, det hadde vert kjekt lesestoff :D 

Lykke til videre.

Forresten @Baryshnikov. Forleden dag så jeg ett innlegg på forumet om en svensk sekkepulk løsning. Ett plastbrett man bare brettet rundt sekken, så hadde man en pulk stor nok til sekken og bare ett lite kilo ekstra å bære om man ville ta børen på ryggen. Så tilsynelatende ut til å fungere ypperlig på hardt føre i videoen, men selvsagt har man ikke mer plass enn i en sekk. I løssnø blir det kanskje værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sekken jeg har brukt er en 68 liter Gregory-sekk. Lett, ca 1,7 kg, med svært god bærekomfort. På starten av etapper, med mat og bensin for flere dager, har jeg teltet under topplokket, mot slutten går alt i sekken. Jeg er ganske god på å pakke lett - uten mat og bensin er jeg nede på ca 13kg. Jeg kan komme med en komplett pakkliste og litt erfaringer med diverse utstyr her om det er av interesse - må bare komme meg til Nordkapp først 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (4 timer siden):

Pakkliste ja, det hadde vert kjekt lesestoff :D 

Lykke til videre.

Forresten @Baryshnikov. Forleden dag så jeg ett innlegg på forumet om en svensk sekkepulk løsning. Ett plastbrett man bare brettet rundt sekken, så hadde man en pulk stor nok til sekken og bare ett lite kilo ekstra å bære om man ville ta børen på ryggen. Så tilsynelatende ut til å fungere ypperlig på hardt føre i videoen, men selvsagt har man ikke mer plass enn i en sekk. I løssnø blir det kanskje værre.

Interessant, har du en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.