Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket votte system bruker dere på vinterturene?


Kristoffer Sandnes

Anbefalte innlegg

Har i flere år brukt et relativt billig par med votter, de er nokså lang så en får trukket de oppover jakken å strammet igjen. Ikke noe galt med de billige bare at de nå er såpass tynnslitte, men finner ikke modellene lengre og er usikker på fabrikat.

De er laget av skinn, vannavstøtende polyesterstoff og har en uttakbar fleeceliner(ikke en sånn som uller). Har supplert med en tynn ullliner og de har holdt meg god å varm men de er nå ganske så utslitt.

Nå har jeg sittet å sett på diverse votter å klarer ikke å bestemme meg for hva jeg burde kjøpe. De lokale butikkene har greit utvalg av votter og hansker, bare ikke typen jeg et ute etter så det blir nok netthandel.

Noen selger bare skallvotten der du må komplettere med ønsket liner selv. Tror kanskje dette kan være løsningen. Har ønsket meg ny tova ullvotter til jul så de er allerede i produksjon 😊

Noen erfaring med disse fra Brynje? 30% så de kommer under 1000-lappen nå.

Brynje Expedition Mittens 2.0 Black

Noen sitter kanskje på et godt tips som kan oppfylle kravene mine. Ønsker lange votter med uttakbar liner som ikke uller/loer veldig, mulighete for sikkrehetssnor, skader ikke om de er motstandsdyktige mot vann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører det såkalte "Hestra system" som innebærer å kombinere liner, hanske/vott med varme og en skallvott utenpå dette.
Tidligere kjørte jeg uten noe liner-hansker, men har lagt til dette for den kommende vintersesongen for litt ekstra varme/slippe å eksponere seg helt når de store hanskene går av.

Komboen jeg kjører:

https://www.hestragloves.no/silk-liner-touch-point-5-finger-black

https://www.hestragloves.no/sarek-ecocuir-5-finger-navy

https://www.hestragloves.no/pull-over-mitt-navy-red

 

Veldig fornøyd med dette, men det er litt irriterende av skallvotten ikke har egen sikkerhetsbånd til å ha rundt arm/håndledd. Dog kan sikkerhetsbåndet fra midt-hansken tres igennom stramme-snoren på skallvotten så de "henger sammen". Den ene gangen jeg glemte å gjøre dette forsvant selvfølgelig ene skallvotten i vinden 🥳

Sarek-hansken har uttakbar liner som jeg ikke har opplevd noe lo-problem med i hvert fall. Regner med de bruker samme type linere i vottene sine også.

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (8 minutter siden):

Jeg kjører det såkalte "Hestra system" som innebærer å kombinere liner, hanske/vott med varme og en skallvott utenpå dette.
Tidligere kjørte jeg uten noe liner-hansker, men har lagt til dette for den kommende vintersesongen for litt ekstra varme/slippe å eksponere seg helt når de store hanskene går av.

Komboen jeg kjører:

https://www.hestragloves.no/silk-liner-touch-point-5-finger-black

https://www.hestragloves.no/sarek-ecocuir-5-finger-navy

https://www.hestragloves.no/pull-over-mitt-navy-red

 

Veldig fornøyd med dette, men det er litt irriterende av skallvotten ikke har egen sikkerhetsbånd til å ha rundt arm/håndledd. Dog kan sikkerhetsbåndet fra midt-hansken tres igennom stramme-snoren på skallvotten så de "henger sammen". Den ene gangen jeg glemte å gjøre dette forsvant selvfølgelig ene skallvotten i vinden 🥳

Sarek-hansken har uttakbar liner som jeg ikke har opplevd noe lo-problem med i hvert fall. Regner med de bruker samme type linere i vottene sine også.

Jeg har kikket litt på Hestra sine votter.  Systemet ditt ser ikke dumt ut men jeg kan jo supplere hestra skallvotten med hva jeg måtte ønske. Hvor langt over håndleddet går skallvotten til Hestra?

Jeg bruker nesten aldri fingervotter, senere år har jeg benyttet meg mye av sånne to-delte(to og to fingre sammen) votter til langrenn og andre uteaktiviteter der jeg ikke bruker en svær polvott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Jeg har kikket litt på Hestra sine votter.  Systemet ditt ser ikke dumt ut men jeg kan jo supplere hestra skallvotten med hva jeg måtte ønske. Hvor langt over håndleddet går skallvotten til Hestra?

For meg går den ca. halve underarmen (fra håndledd til albue).

Finfin skallvott som fint bør kunne brukes i andre kombinasjoner ja 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jul og julemesser over det strake land. Tovete votter i alle varianter. Om man ikke finne det man trenger er det bare å ta en prat med en av de gamle damene som selger. De strikker ofte det du vil ha om du spør. Ulike garntyper gir ulik varme, styrke og komfort. Noen av de gamle damene er svært gode på akkurat dette. Med vindvotter utenpå har du det du trenger for det meste av turer. Ull innerst er et Sikkerstikk. 

Tore

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste komboen jeg har er, fra innerst til ytterst

1: Ulltrøye med tommelgrep

2:  ull liner hanske

3: Hestra Heli Ski gloves. Denne består av en innerhanske og ytterhanske.

4: I jakkelommen eller hengende i stropper på hendene (alt etter som) er hestra sine tynneste skallvotter.

Skallvottene tar jeg av når de ikke trengs, og på igjen ved behov.

Dette har vert varmt nok til Høgruta i jotunheimen, men enda varmere er det kanskje med en tykk votteløsning. Men da må man av og til av med vottene og jobbe med mer eksponerte fingre og blir kald av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (14 minutter siden):

For meg går den ca. halve underarmen (fra håndledd til albue).

Finfin skallvott som fint bør kunne brukes i andre kombinasjoner ja 👍

Det er passelig lengde, de vottene som nesten avslutter ved håndleddet syns jeg ikke noe om til slikt bruk 😊

torese skrev (11 minutter siden):

Nå er det jul og julemesser over det strake land. Tovete votter i alle varianter. Om man ikke finne det man trenger er det bare å ta en prat med en av de gamle damene som selger. De strikker ofte det du vil ha om du spør. Ulike garntyper gir ulik varme, styrke og komfort. Noen av de gamle damene er svært gode på akkurat dette. Med vindvotter utenpå har du det du trenger for det meste av turer. Ull innerst er et Sikkerstikk. 

Tore

Det er sant, har allerede ønsket meg slike til jul, moren til samboer strikker alt det skulle være 😀

Marius Engelsen skrev (4 minutter siden):

Beste komboen jeg har er, fra innerst til ytterst

1: Ulltrøye med tommelgrep

2:  ull liner hanske

3: Hestra Heli Ski gloves. Denne består av en innerhanske og ytterhanske.

4: I jakkelommen eller hengende i stropper på hendene (alt etter som) er hestra sine tynneste skallvotter.

Skallvottene tar jeg av når de ikke trengs, og på igjen ved behov.

Dette har vert varmt nok til Høgruta i jotunheimen, men enda varmere er det kanskje med en tykk votteløsning. Men da må man av og til av med vottene og jobbe med mer eksponerte fingre og blir kald av det.

Tommelgrepe har jeg på flere ulltrøyer og fleecejakker, men det syns jeg er ubehagelig når jeg går med skistaver. Bruker det ellers når jeg ønsker litt ekstra varme.

Skal se på Hestra Hansken. Hvilke skallvotter bruker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynje sine votter passer best de som alt har mista tommelen, forstår ikke hvem som har stått modell for de. De siste par sesongen har jeg brukt noen billige fra line one (tror jeg?) og noen tynne fleece hansker. Disse er og noe små i størrelsen. Venter nå på at Monsen votter skal komme i posten, kanskje det blir suksess? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (3 minutter siden):

Brynje sine votter passer best de som alt har mista tommelen, forstår ikke hvem som har stått modell for de. De siste par sesongen har jeg brukt noen billige fra line one (tror jeg?) og noen tynne fleece hansker. Disse er og noe små i størrelsen. Venter nå på at Monsen votter skal komme i posten, kanskje det blir suksess? 

Okei, jeg har ikke funnet de i noen butikk så har ikke hatt mulighet til å prøve de.

Jeg bestilte også et par med votter fra monsen, i et svakt øyeblikk. Jeg oppdaget at de har en veldig dårlig snøring i toppen av hansken som gjør de til snøsamlere. Et impulskjøp som jeg vanligvis ikke gjør 😂

De skal ankomme postkontoret i morgen, jeg regner med svigermor kan sy inn strikk i toppen slik at de kan fungere. Ellers havner de på finn. Er en oransje og sort hanske med en innervott som er noe kort ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (53 minutter siden):

Okei, jeg har ikke funnet de i noen butikk så har ikke hatt mulighet til å prøve de.

Jeg bestilte også et par med votter fra monsen, i et svakt øyeblikk. Jeg oppdaget at de har en veldig dårlig snøring i toppen av hansken som gjør de til snøsamlere. Et impulskjøp som jeg vanligvis ikke gjør 😂

De skal ankomme postkontoret i morgen, jeg regner med svigermor kan sy inn strikk i toppen slik at de kan fungere. Ellers havner de på finn. Er en oransje og sort hanske med en innervott som er noe kort ut.

Er ullvotten med netting jeg har fra Brynje, skulle tro tommelen var henta fra størrelse liten. Blir interessant å prøve Monsen votten, kanskje vi må lage egen tråd for den 😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskepadde skrev (13 minutter siden):

Er ullvotten med netting jeg har fra Brynje, skulle tro tommelen var henta fra størrelse liten. Blir interessant å prøve Monsen votten, kanskje vi må lage egen tråd for den 😆

Jeg tok det som en selvfølge at vottene hadde strikk/snor som kunne strammes i toppen. De kostet 350,- kroner så er ikke det verste bomkjøpet.

Jeg har trua på at stoffet kan sprettes og få sydd inn en slik snor/strikk med lås på. Da er de nok helt kurrant å bruke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (11 timer siden):

Det er passelig lengde, de vottene som nesten avslutter ved håndleddet syns jeg ikke noe om til slikt bruk 😊

Det er sant, har allerede ønsket meg slike til jul, moren til samboer strikker alt det skulle være 😀

Tommelgrepe har jeg på flere ulltrøyer og fleecejakker, men det syns jeg er ubehagelig når jeg går med skistaver. Bruker det ellers når jeg ønsker litt ekstra varme.

Skal se på Hestra Hansken. Hvilke skallvotter bruker du?

Hestra Pullover Mitt. Den skal kjøpes i samme størrelse som hansken, de er laget for å kunne passe over i ett hanskesystem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som med resten av bekledning har jeg flere lag med hansker og votter som kan kombineres for å tilpasse vær og aktivitet.

Når temperaturen er rundt null eller noe på plussiden så bruker jeg en liner og en vanntett skallvott.

Liner: The Heat Company - Wind Pro Liner, alternativt en ull-innvervott fra Hestra
Vanntett skallvott uten foring: Black Diamond Waterproof Overmitts

Det jeg liker med skallvottene fra Black Diamond er at de er tynne og lette. Siden de nesten ikke tar noe plass i sekken så er de alltid med og en god sikkerhet å ha. Når de er så tynne så er det også sjeldent jeg trenger å ta dem av. Kan fint knyte skolisser med dem på. Har også brukt denne komboen ned til -10 med en ull-innvervott fra Hestra, men der går grensen hvis man er mye i ro.

Når temperaturen er godt på minussiden, eller jeg skal være mye i ro, så bruker jeg en liner og en tykk og foret skinnvott. Her kan man legge til enda en skallvott hvis det er svært kaldt, men jeg har ikke hatt behov for det enda.

Liner: The Heat Company - Wind Pro Liner
Foret skallvott i skinn: The Heat Company - Shell Full Leather

Det jeg liker med votten fra The Heat Company er at den kan frigjøre tommel og fingre uten at man må ta av votten eller at den dingler rundt i en stropp. Jeg tar mye bilder og filmer på tur, så da blir det mange timer i ro der jeg må kunne operere kamera og og smått utstyr, og dette er løsningen jeg har funnet ut fungerer best.

https://www.theheatcompany.com/en-no/gloves/shell-full-leather

Endret av Ikigai
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har Brynje Expedition Mittens 2.0 Ser ut som den korte og lange modellen er på vei ut.-

Dei er litt overkill i mange samanhengar og grepet i handflate grip vel ikkje så veldig godt. 

Kjem nok til å plukke opp eit par frå Hestra e.l. også for når kortere skall er meir praktisk. 

I tillegg har eg Lars Fält handskane frå Hestra.

Kan regulere mykje med kva ein har rundt handledd i tillegg til variasjon i hodeplagg, men er vel ein fordel å ha eit par lettere alternativ, for "If you sweat, you die" som Mr. Stroud seier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vottesystemet er enkelt. Ullvott med skallvott utenpå.
Jeg er en som fryser lett, og spesielt på fingrene, så vottene kommer tidlig frem når kvikksølvet begynner å krype ned mot null på høsten.

Hvis jeg forventer at det må fikles mye, og det gjør det ofte med hund og unger på vinteren, så blir det også tynne ullhansker innerst.

I kaldt vær bruker jeg noen hoinn-gamle skallvotter fra Lill-sport. Trur det er en bomull/polyester-blanding. De puster iaf. godt, er lette, myke og tar ikke alt for mye plass i sekken/lomma.

Når det kryper opp mot null og videre oppover blir det noe tex-mex ytterst. P.t. har jeg noen fra Hestra som jeg bruker til aktiviteter med hunden, jakt og andre aktiviteter som sliter mye på utstyret. De var ganske rimelige og virker solide.

Hadde noen tynnere membran-skallvotter tidligere, som ble brukt til fjellvandring og litt mer vekt-følsomme aktiviteter. Disse lekker som ei sil nå, så jakten på en arvtaker har startet. 

Ullvottene som fulgte med Lill-sport vottene er godt slitt og fungerer nå fint med ullhansker inni. Uten hansker inni, så har jeg begynt å bruke noen nye, gamle ullvotter som jeg trur noe militært «overskuddsmatriell» fra tida i innsatsstyrken. De har iaf. skytefinger, men virker tykke og gode.

Endret av aico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er kald vinter bruker jeg hestra guide med hestra pull over mitt utenpå.

Synes de blir litt trange med liner inni, altså i tillegg til innerforet på guide hanskene. Det vil selvsagt variere fra person til person og valg av størrelse. Bruker stropp til håndleddet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.