Gå til innhold
  • Bli medlem

Nytt vintertelt


Småvill

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg må ha nytt telt som kun skal benyttes med pulk på vinterstid. Jeg var først innstilt på å kjøpe Helsport Fjellheimen X-Trem, men etter å ha oppdaget at det ser ut til å ha gått ut av produksjon har jeg sett meg om etter andre alternativer.

 

Teltet kommer primært til å bli brukt som solotelt, men må ha plass til en person til.

 

Jeg vurderer fortsatt å kjøpe Fjellheimen brukt, men har også virkelig fått øynene opp for Hilleberg Keron 3 GT og Helsport Spitsbergen X-Trem 3 Camp. Spesielt liker jeg døren til Keron.

 

Jeg er 186 cm høy og frykter jeg at soveposen kommer borti teltduken i Fjellheimen. Jeg sover litt urolig og våkner ofte litt lengre mot fotenden enn jeg sovnet.

 

Når det er sagt virker Keron og Spitsbergen nesten overdrevent store for en person. Selv om det er praktisk med god plass, kan man kanskje ikke belage seg på å varme det opp når man er alene? Og begge virker store å sette opp alene. Spesielt i vind. At de krever en middels flystripe for å få plass anser jeg ikke som et problem vinterstid.

 

Setter pris på alle innspill og skriv gjerne positive og negative ting dersom du bruker Keron eller Spitsbergen på solotur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan nesten garantere deg at du kommer borti skråveggen om du er 186, ialle fall dersom du ligger på rygg og har tykk vinterpose. Vinden presser også veggen innover. Ville ikke nølt med å gå for ett av de to andre du nevner om du er lang. Hvis oppvarming er et behov så bør du ikke gå for større enn 3 manns. Har Spitsbergen 4, og det blir iallefall ikke varmt når jeg fyrer i forteltet. Og liker ikke tanken om å ta brenneren inn i innerteltet og skalke alle luker grunnet avgasser. 4-ern bruker vi som 2-manns vintertid. 115cm takhøyde og så kan man lett komme seg inn og ut uten å komme borti hverandre. 

Endret av Oksen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Småvill skrev (8 timer siden):

Setter pris på alle innspill og skriv gjerne positive og negative ting dersom du bruker Keron eller Spitsbergen på solotur.

Jeg valgte selv Keron 3 til dette formålet. Jeg ville ha to innganger, lik lengde på alle stenger, og et romslig innertelt uten skrå i enden. Det er naturligvis mer enn stort nok for én person, men det er fint å få plass til alt utstyr og ha rom til kokkelering i innerteltet. Samtidig er det en fordel å kunne sove i midten og få litt avstand til blafrende teltvegger når det blåser.

Merk at jeg har den vanlige versjonen av Keron, uten GT/stort fortelt. Jeg ville ha dette fordi jeg ikke er noen utpreget 'forteltsperson', all action foregår i innerteltet. Samtidig sparer jeg bittelitt vekt og volum (og noen kroner i innkjøp), har en teltstang mindre å tre i, og teltet får litt mindre vindfang sideveis. I tillegg blir teltet helt symmetrisk og dermed spiller det ingen rolle hvilken vei jeg setter det opp. Jeg vet jeg er rar og skjønner at andre kanskje foretrekker større fortelt. 

Teltet har robuste og gjennomtenkte løsninger og er lett å håndtere med tanke på stangkanaler, pluggfester og glidelåser og jeg kan ikke komme på noe negativt å si om det.

Jeg har faktisk et Spitsbergen Pro 3 Camp liggende i skuffen også, men det blir sjelden brukt altså. Sammenlignet med Keron har det litt trange stangkanaler, fiklete barduner og pluggfester, og glidelåser som kjører seg fast irriterende ofte. I tillegg er det ofte vanskelig å få duken til å tette helt ned mot bakken. X-trem-modellen har naturligvis snømatter langs sidene som løser sistnevnte, men jeg vet ikke om løsningene generelt er mindre fiklete enn på Pro-modellen.

Endret av ketilring
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keron 3GT er brillefint.

Døra har du nevnt, enkelt å få opp, fungerer godt med tapede stenger og teltpose. Plass til en 144 pulk i forteltet, jeg dytter den inn og på plass, så graver jeg stågropa etterpå. Med pulken inne kan alt pakkes i pulken i ro og mak før jeg går ut og river teltet.

Keron har bare en "negativ egenskap", det vekt og pakkvolum hvis du skal bære det, og det skal du jo ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Spitsbergen 3 xtrem. Veldig godt fornøyd med det på vinterturer. 4 like lange stenger, lett å tre med votter. Står veldig fint i vind. Stort fortelt med plass til pulken, hvis jeg vil.  To innganger er praktisk. God takhøyde, rette vegger ved beina, og liten sjanse for å få våt sovepose. Masse plass, kanskje litt vel mye plass for bare en person. Likevel praktisk med masse plass på vinterturer. Soveposen, liggeunderlaget og den store dunjakka utenpå meg tar mye plass. Teltet er 4,8 m langt og krever stor plass. Denne plassen finner man lett på vidda eller i bjørkelier. Men feks i Rondane kan det være litt vanskeligere å finne plass til teltet, hvis det er et område med store steiner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boggabogg skrev (50 minutter siden):

Vi byttet Fjellheimen Xtrem med Spitsbergen Xtrem. Vi blei sprø av de skrånende innerteltet og ser bare fordeler med Spitsbergen. 

Gjorde det samme selv. For å si det slik, jeg kommer aldri til å kjøpe et vintettelt med skrå fotende igjen. 

Første gangen jeg sov i telt vinterstid var i et Svea xtrem 3 camp(forgjengeren til spitsbergen), det teltet gjorde inntrykk og tenkte som så at et slik telt må jeg bare ha. På veien dit tenkte jeg at et mindre telt som fjellheimen måtte passe utmerket, men etter noen få turer byttet jeg det ut til spitsbergen og fra den dagen så jeg meg aldri tilbake.

Bruker det både som solo og 2camp og syns det fungerer utmerket til begge deler. Et telt som fjellheimen er mye mer følsomt på oppsettet enn modeller som keron og spitsbergen, du må nermeste ha fotenden perfekt for at det ikke skal skape problemer. Keron og spitsbergen er mer tilgivende på det feltet. 

Jeg bruker teltpose og teipa stenger på mitt spitsbergen, samt glidelås og  pluggfester er forlenget med paracord for enkel betjening med hansker, og det ene pluggfeste i fotenden sitter det en litt lengre paracord med en karabin som jeg fester i pulken under oppsett av teltet.

Keron 3 har vel en bredde på 160 cm i innerteltet mens spitsbergen har 180cm

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tunnelltelt med skrå ende er jeg også ferdig med. Spitsbergen og Keron her nå. Keron 3GT til solotur vinter, 4GT når vi er to eller tre. Har et Spitsbergen 4 X-Trem som er ubrukt og skal selges. Spitsbergen Pro 3 Camp har jeg så ungene har et de kan herje med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg handlet etter dine kriterier så hadde jeg valgt Spitsbergen 3 i dag. Men det kommer litt an på hovedbruk/alternativbruk og hva som brukes mest. Jeg handlet ut fra "motsatte kriterier" da jeg i sin tid handlet forløperen til Spitsbergen (Svea) i 4-camp. Jeg skulle hovedsaklig være 2(+) personer og kun sporadisk 1 person. Har brukt 4-mannsutgaven flere ganger på tur alene og synes ikke det sr såååå stor forskjell på oppsett i vind om teltet er 2 pers eller 4 pers. Du må uansett ha en plan og vite hva du holder på med, men det er selvsagt en mindre "kite" å holde på med med et 2/3 enn 4 pers...

Min type bruk gjør at jeg har kjempefordel av fortelt i hver ende og derfor også prioriterte det. I tillegg til den åpenbare fordelen om at fotenden av soveposen aldri vil kunne presse innerduk mot ytterduk og overføre fukt så har vi fin lagringsplass i det lille forteltet og så graver vi normalt stor og dyp kuldegrop i det store forteltet. Da har vi både et sted vi kan stå og kle på oss, koke mat i oppreist posisjon og kjøleskap i den ene enden og lagringsplass i den andre.

Jeg bruker teltet mye i Finnmark i åpne områder...
 

Sunshine in Camp Bajit Varisjávri [Explored]

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har valgt bort / byttet ut Fjellheimen, er dette basert på hovedsakelig på modellene før 2018? Innerteltet har vel nå lik høyde hele veien?

Selv valgte jeg Fjellheimen 2018+ 3 camp ext for solo turer på vinteren med dobbelt stangsett. 

Endret av Thøger Amundsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (1 time siden):

Dere som har valgt bort / byttet ut Fjellheimen, er dette basert på hovedsakelig på modellene før 2018? Innerteltet har vel nå lik høyde hele veien?

Fjellheimen X-trem har vel nå gått ut av produksjon og blitt erstattet av Lofoten X-trem, som fortsatt har kun én inngang og skrånende fotende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, ketilring said:

Fjellheimen X-trem har vel nå gått ut av produksjon og blitt erstattet av Lofoten X-trem, som fortsatt har kun én inngang og skrånende fotende. 

Det var jeg ikke klar over, men ville definitivt gått for spitsbergen fremfor Lofoten ja :). Blir første vinteren min med Fjellheimen, tidligere har jeg brukt Troll 3Camp og den har inngang i begge ender, men har aldri brukt "den lille" når jeg er alene på tur. I det teltet lå vi på tvers så om den som lå innerst skulle ut var det praktisk å bruke bakdøra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (4 timer siden):

Dere som har valgt bort / byttet ut Fjellheimen, er dette basert på hovedsakelig på modellene før 2018? Innerteltet har vel nå lik høyde hele veien?

Selv valgte jeg Fjellheimen 2018+ 3 camp ext for solo turer på vinteren med dobbelt stangsett. 

Fjellheimen er ikke et dårlig telt, men rette endevegger I innerteltet er gull verdt. Om vinteren er ofte utstyret klumpete og stort. 

Rett endevegger I innertelt + 20cm mer bredde utgjør veldig mye.  

Det lille fortelt I fotenden er også en veldig god buffer når det legger seg mye snø på teltet. Det blir aldri kontakt mellom inner og ytterduk og soveposen slipper kontakt med innerteltet uansett hvor stor den er eller hvor høyt liggeunderlaget er.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Ørud skrev (1 time siden):

Men ingen av dem har vel stormmatter?

Tenkte på dukoppsettet inne. Det er endret etter 2018. Bare lurte på om de ikke er ellers samme teltene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (3 timer siden):

644EF5CF-297F-4238-9B5A-245BA23E67BB.png

Det der er bilde av et 4-camp. 

Spitsbergen 3 xtrem med det lille forteltet rullet opp. Pariserpulk parkert i forteltet. 

Ikke at jeg helt skjønner hvorfor helsport har tatt med denne ekstra løsningen med å kunne rulle opp det lille forteltet. Det er jo i enden som står mot vinden. Jeg har prøvd det en gang bare for å prøve, en vindstille dag I Femundsmarka 😅 sikkert kult, men helt unødvendig på et slikt telt.

20220412_193346.thumb.jpg.b67a5c340d4476a994399b9aec5bb90b.jpg

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare ha frem at det er ulike modeller på fjellheimen og de er ikke slik de eldre modellene var.
Ser ut som likevel at extreme varianten står som utsolgt, så hva skjer fremover aner jeg ikke.

Men det finnes med «noe» brattere» vegger og mer kvadratisk inner.

måtte endre litt her, å si rett vegg blir feil🤣.

Endret av Franke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.