Gå til innhold
  • Bli medlem

Utstyr MASSIV sommertur


Gardy

Anbefalte innlegg

Vet det har vært en del lignende tråder tidligere, men prøver meg allikevel på å få noen gode innspill fra erfarne fjellfolk. Tenker å gå MASSIV ruta i sommer og sove i telt og være i så stor grad som mulig uavhengig av hyttene. Går man ruta fra hytte til hytte skal man klare det på 18 dager, men siden vi både har lyst til å kose oss på tur og vi har en del mer å bære på tenker vi å bruke 30-40 dager. Har gått noen turer før på rundt 10 dager med en vekt på rundt 25 kg i sekken, men før en slik tur frister det å investere i litt lettere utstyr, spørsmålet er hvor lett det kan være før det begynner å bli for dårlig. Skal jo tross alt være ute i 1 mnd. 

Eks: 

Har et sydvang skaring 3 telt som veier 3,9kg, vurderer å bytte til Big Agnes Tiger wall ul3 som veier 1,2kg.

Kraftig Berghaus Gore-Tex jakke 600gram, bytte ut med Salomon bonatti wp 150 gram 10 000 mm vannsøyle. 

Dynafit Gore-Tex bukse 500 gram, bytte ut med Salomon bonatti wp bukse 10 000 mm vannsøyle 125 gram 

Av ting jeg vurderer å bytte ut er det disse tre tingene jeg er mest redd for at skal bli for puslete for en slik tur med tanke på vær og slitestyrke, men det å kunne spare 3,5 kg på disse tre frister veldig. Noen som har tanker å komme med og eventuelle andre ting som kan være lurt å tenke på før en slik tur?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag träffade 2 st som gick från Joutenheimen till Haukeliseter de hade HS sl  glittertind 2p

övrig utr:

Alfa jaktkänga med boa system,den andra hade kängor som jag Garmont gtx tower 2.0 dessa höll ej mina började gå sönder efter några dagar.

Det viktigaste var att de hade både kängor och lågskor och bytte olika etapper efter terräng och väder för att ej få skavsår och ont i tex hålfoten.(kängor/skor viktigare än kläder och väl ingångna och testade)

Inga spec lättvikts utr i kläder eller annat extremt och köpte lite gas och mat i stugorna efter hand

De gick bara lite fortare än mig fast de var ca 30 år och gick nog ca 10 h dag i ca 20 km/dag.

Det är ditt tält som du bör ersätta men ej då med MSR el BA om du ej fixar egen lösning för att kunna sätta upp yttertältet först ist tvärt om som ej fungerar om det regnar,kolla på det de hade jag har även ett sådant och mkt bättre finns nog ej nytt men beg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardy skrev (10 timer siden):

Vet det har vært en del lignende tråder tidligere, men prøver meg allikevel på å få noen gode innspill fra erfarne fjellfolk. Tenker å gå MASSIV ruta i sommer og sove i telt og være i så stor grad som mulig uavhengig av hyttene. Går man ruta fra hytte til hytte skal man klare det på 18 dager, men siden vi både har lyst til å kose oss på tur og vi har en del mer å bære på tenker vi å bruke 30-40 dager. Har gått noen turer før på rundt 10 dager med en vekt på rundt 25 kg i sekken, men før en slik tur frister det å investere i litt lettere utstyr, spørsmålet er hvor lett det kan være før det begynner å bli for dårlig. Skal jo tross alt være ute i 1 mnd. 

Eks: 

Har et sydvang skaring 3 telt som veier 3,9kg, vurderer å bytte til Big Agnes Tiger wall ul3 som veier 1,2kg.

Kraftig Berghaus Gore-Tex jakke 600gram, bytte ut med Salomon bonatti wp 150 gram 10 000 mm vannsøyle. 

Dynafit Gore-Tex bukse 500 gram, bytte ut med Salomon bonatti wp bukse 10 000 mm vannsøyle 125 gram 

Av ting jeg vurderer å bytte ut er det disse tre tingene jeg er mest redd for at skal bli for puslete for en slik tur med tanke på vær og slitestyrke, men det å kunne spare 3,5 kg på disse tre frister veldig. Noen som har tanker å komme med og eventuelle andre ting som kan være lurt å tenke på før en slik tur?

 

Mye å spare på teltet der ja. Jeg har ikke prøvd det selv, men med bare mesh i innerteltet får du meget fin og god lufting når det er varmt og slipper å bli kokt i solen. Samtidig får du en muggfri sone som ikke er en badstu og du fortsatt kan se ut i fra. Ulempen er at det kan bli noe trekk på høyfjellet om det blåser mye.

Ytterteltet går på sist, det kan gjøre at innerteltet blir litt vått under oppsett i dårlig vær om du ikke er rask, men det går allikevel helt fint - sjeldent ett problem. Fordelen er at du kan bruke teltet med bare innertelt og  det er lett å skille vått yttertelt fra tørt innertelt under nedpakking.

Jeg ville gått for det teltet jeg har mest tro på selv.

 

Klærne er jo mer beskjeden vektbesparelse på.

30-40 dager med en Salomon Bonatti jakke med 2-lags stoff og tung sekk betyr ødelagt jakke tror jeg. Jeg synes 2-lags tåler lite og blir klamt mot huden. 3-lags klær føles bedre mot huden, men begge deler blir man jo vant med. Kanskje den tåler mer enn 2-lags og 2,5-lags plagg jeg har brukt før, det vet jeg jo ikke.

Jeg ville hatt med en god medium-vekt membranjakke som tåler bruk, og når det ikke regner eller blåser for mye ville jeg gått i genseren/ulltrøyen/t-skjorten. Du trenger da bare en jakke. 600 gram er jo ikke så verst om jakken eller er god og komfortabel?

Dynafit buksen er jo sikkert en fin bukse, de pleier å lage klær med god lufting og bevegelse. Har du med en lett zip-off turbukse i tillegg har du både shorts og bukse til bruk ellers. Har selv en Tynn Hagløfs zip-off til sommerturer. Goretex buksen er jo med, så da kan trenger ikke zip-off buksen å være noen tykk og kraftig utgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett utstyr er slitesterkt - sammen med lett utstyr.

Ca 25 kg på ryggen. Ja, behold jakka.

Buksene er greie å skifte ut. Du får litt lettere steg (som det jo blir en del av), og da blir spørsmålet: hva har du på føttene?

 Har erfart dårlig vær og lett telt til fjells. Det er overhodet ingen tvil om at det blåser og regner utenfor og man kan til tider lure på om teltet holder, men det tror jeg gjelder de fleste telt. BA-teltet ser veldig luksuriøst ut og jeg tror det greier seg fint. Det er ingen skam å legge seg til i lé for vinden.

Kuriosa: hvis jeg skjønner det riktig, så er dere to. Da blir vekten av delt utstyr gjerne regnet som delt. Så "egentlig" veier BA-teltet 600 gr og da er vi godt nede i vektklassene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar dere! Kunne eventuelt kjøpt et Helsport fjellheimen superlight 3 camp. Rundt 2kg, men kanskje litt mer værbestandig. Tanker?

Med mindre det regner eller blåser veldig pleier jeg ikke gå i skallbekledning, så jakke og bukse ligger stort sett i sekken. Går stort sett i fleece og softshellbukse, er ganske varm av meg. Stemmer at vi er to stk på tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardy skrev (3 timer siden):

Takk for svar dere! Kunne eventuelt kjøpt et Helsport fjellheimen superlight 3 camp. Rundt 2kg, men kanskje litt mer værbestandig. Tanker?

Med mindre det regner eller blåser veldig pleier jeg ikke gå i skallbekledning, så jakke og bukse ligger stort sett i sekken. Går stort sett i fleece og softshellbukse, er ganske varm av meg. Stemmer at vi er to stk på tur. 

Jeg triver mye bedre i kuppeltelt i den snøfrie årstiden! Med inngang og fortelt på sidene synes jeg man får utnyttet plassen mye bedre, og alt går lettere. Tunneltelt blir veldig varmt om sommeren og det er varmt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til denne turen har jeg også kjøpt inn to sekker som jeg prøver å velge mellom. Osprey nimsdai mutant 90 og Osprey Aether plus 100. 90 liter sekken er 1,1 kg lettere når jeg tar de på vekta og de er tomme. Tenker dere det er dumt å bry seg om vektforskjellen og heller utelukkende bry seg om bærekomfort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardy skrev (1 time siden):

Tenker dere det er dumt å bry seg om vektforskjellen og heller utelukkende bry seg om bærekomfort?

Du kan jo ta den letteste om den er komfortabel. Men hvis den er ukomfortabel, gnager, gir trykksmerter eller andre plager kommer du til å angre bittert på at du ikke tok den tyngre sekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardy skrev (1 time siden):

Til denne turen har jeg også kjøpt inn to sekker som jeg prøver å velge mellom. Osprey nimsdai mutant 90 og Osprey Aether plus 100.

Trenger du sekk på 90 eller 100 liter når du skal på en tur hvor det jevnlig er provianteringsmuligheter?   Med sekk på 90 liter og over kan du jo gå over en uke uten å proviantere.

"gå MASSIV ruta i sommer og sove i telt og være i så stor grad som mulig uavhengig av hyttene".     Virker som det å være uavhengig av turisthyttene er viktigere enn å holde sekkevekta nede?   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (2 timer siden):

Trenger du sekk på 90 eller 100 liter når du skal på en tur hvor det jevnlig er provianteringsmuligheter?   Med sekk på 90 liter og over kan du jo gå over en uke uten å proviantere.

"gå MASSIV ruta i sommer og sove i telt og være i så stor grad som mulig uavhengig av hyttene".     Virker som det å være uavhengig av turisthyttene er viktigere enn å holde sekkevekta nede?   

Er vel et slags forsøk på å få til begge deler. Selv om det på en måte er motstridende 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken av de to sekkene er vel noe du kan vente med å avgjøre til du vet hva totalvekta blir. Uten å kjenne sekkene så er en grov regel at "bærekomfort" blir mindre viktig jo lettere lasten er. Veldig rart, men det er lettere å bære når det er mindre i sekken :)

Og ingen av de to sekkene er spesielt tunge.

Fra et utgangspunkt på "ca 25 kg" har du allerede kommet ned til ca 22,5 kg, så hva ellers er det verdt å kikke på? En god pakkliste vil være til god hjelp.

Tror vektbesparelsene på en eller to etterprovianteringer er såpass store at det vil være vel verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gardy skrev (16 timer siden):

Til denne turen har jeg også kjøpt inn to sekker som jeg prøver å velge mellom. Osprey nimsdai mutant 90 og Osprey Aether plus 100. 90 liter sekken er 1,1 kg lettere når jeg tar de på vekta og de er tomme. Tenker dere det er dumt å bry seg om vektforskjellen og heller utelukkende bry seg om bærekomfort?

Jeg ville valgt sekken som er mest komfortabel å bære. Har selv Aether plus 100 og topplokk-sekken er bare å fjerne, sparer en del vekt på det. Regntrekket er og ikke av det letteste. Mitt tips er å bære minst mulig vann samt proviantere mest mulig på hyttene underveis, og gjerne kok og spis på hyttene mens du er innom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt alt av turutstyr med vekt inn i et regneark. Itillegg skriver jeg inn kommentarer på hva som fungerer, utstyr som ikke blir brukt, mat som blir til overs etc. 

Etterhvert har det blitt en fantastisk oversikt over både turer og hva som funker. Den største vektbesparelsen ligger i utstyr jeg kan legge igjen. Det er mye unødig utstyr som er kjekt å ha, som bare blir vekt i sekken. 
i tillegg er jeg mer bevisst på hva jeg virkelig liker å ha med. Noe av dette utstyret kan sikkert erstattes med lettere utstyr. For min del fungerer noe av dette utstyret så bra at komfort/kvalitet går foran lettere alternativer. Eksempelvis blir Hilleberg unna med på de fleste turene fremfor mitt lettere BA copper spur. 

En tidligere tipser anbefalte å skrive pakkeliste. Støttes helt klart av meg også👍🏻😎

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.