Gå til innhold
  • Bli medlem

Erfaring med Nansen sport produkter for vinterbruk?


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Kom over en henvisning til Nansen sport i relasjon til en anorakk diskusjon. Hadde ikke hørt om butikken eller produktene før, eller siden.

Skal ærlig innrømme at jeg er en sucker for "klassisk" look, uten at jeg har noe fra Amundsen av den grunnen (er for dyrt imo), og liker et lengre bakstykke, god ventilasjon, pels om så fusk osv, til og med en storm streng til underlivet.

Ut i fra spesifikasjoner så virker dette lovende for bruk i kalde forhold, om noe tungt, men og en veldig hyggelig pris. 

Har noen erfaring med disse produktene i praksis og har lyst til å dele det?

https://www.nansensport.no/products/nansen-bomullsanorakk-retro-rod

https://www.nansensport.no/products/nansen-foret-bomullsanorakk-marineblaa

Har et sett med softshell som fungerer, men med lite luftemuligheter i form av ekstra glidlåser på jakke eller bukse. Har og et sett gore tex/eco shell, men som fort blir klamt og som jeg gjerne vil "spare" til en "regnfull" dag.

Har lyst på et sett til både behaglige dagsturer og overnattinger med pulk på ski, maks en ukes tid på Hardangervidda som lengste og mest krevende. Brynje og likende er flotte produkter, men muligens noe overkill for mitt behov.

Endret av Chirsbom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse
Chirsbom skrev (På 2.12.2022 den 14.45):

Skal ærlig innrømme at jeg er en sucker for "klassisk" look

Jeg har lett for å gå i den fella selv. Må være så ærlig å skrive felle, for selv om det er både behagelig og nasjonalromantisk under riktige forhold, så blir det i praksis nesten aldri brukt.
Jeg kjøpte en av de veldig retro "No." modellene til Fjällräven, som gjør alt rett bortsett fra passform. Kanskje det hadde blitt mer bruk med en modell som passet kroppsfasongen min bedre, det er liksom aldri riktig dag for å kle på seg ett bomullstelt, men en bomullsanorakk er uansett ikke av de mest allsidige plaggene du kan dra med deg ut.

Chirsbom skrev (På 2.12.2022 den 14.45):

maks en ukes tid på Hardangervidda

Nå er det så lenge siden jeg har vært på lange turer om vinteren, at jeg husker knapt hva jeg hadde med. Om bomull var involvert så må det i så fall ha vært i form av en Klattermusen Einride som jeg eide den gang. Den er dog ganske lett til bomullsjakke å være. I dag ville jeg nok valgt annerledes. 

Jeg synes å huske at dette har kommet opp i flere tråder her inne, og konsensus virker å være at de fleste foretrekker gore-tex- / membranjakker på vintertur over mange dager. Det blokkerer all vind, er stivere enn ulaminerte materialer (spesielt om man unngår lettvektsmodellene) så det har lettere for å danne seg et luftlag mellom jakke og undertøyet som igjen fører til mindre varmetap når vinden presser klærne mot kroppen. Disse klærne vil heller ikke akkumulere fuktighet/svette i samme grad når det er vedvarende bruk over flere dager, lettere å tørke den lille fuktigheten som er der og sikrere om du skulle oppleve plutselig og uventet væromslag til varmere og fuktigere vær.

For rolige dagsturer i grønnswix-vær er det lite som slår bomull etter min mening, men jeg har også en lettere og mer moderne Fjällraven Bergtagen alltid blir valgt foran det overdimensjonerte og overspesifiserte bomullstelt... ehh.. anorakken, når jeg står der foran klesskapet og skal velge. Begge disse er G-1000, så det er jo ikke helt riktig å kalle det bomull - med de fordelene og ulempene disse blandingsmaterialene har vs. bomull, men for alle praktiske formål har de samme funksjon og bruksområde når jeg skal på tur. Jeg ville heller hatt en ny jakke i Ventile/100% bomull, men pris fikk siste ord i den saken.

 

kristian1289 skrev (53 minutter siden):

har brukt den tykke varianten mest

Interessant. Vanligvis prøver jeg å unngå modeller med fast for/liner, da disse gjerne er mindre fleksible i ett lag-system, og mer krevende å tørke når de først har blitt bløte.
Det er dog en veldig generell betrakting, det finnes noen få unntak. Denne var litt vanskelig å vurdere siden Nansen ikke skriver noe om hva lineren er laget av. Kan du si noe om dette, og hvorfor du har endt opp med å bruke denne mest?

Endret av aico
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, aico said:

Interessant. Vanligvis prøver jeg å unngå modeller med fast for/liner, da disse gjerne er mindre fleksible i ett lag-system, og mer krevende å tørke når de først har blitt bløte.
Det er dog en veldig generell betrakting, det finnes noen få unntak. Denne var litt vanskelig å vurdere siden Nansen ikke skriver noe om hva lineren er laget av. Kan du si noe om dette, og hvorfor du har endt opp med å bruke denne mest?

Hei, ja i utgangspunktet har jeg brukt denne når det har vært kaldt, og jeg skulle gå lengre turer i fjellet. Det står ikke spesefikt beskrevet hva liningen består av, men en kjapp mail til Nansensport bekreftet at det var 65% polyester og 35% bomull. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

aico skrev (På 2.1.2023 den 16.49):

Jeg har lett for å gå i den fella selv. Må være så ærlig å skrive felle, for selv om det er både behagelig og nasjonalromantisk under riktige forhold, så blir det i praksis nesten aldri brukt.

Jeg synes å huske at dette har kommet opp i flere tråder her inne, og konsensus virker å være at de fleste foretrekker gore-tex- / membranjakker på vintertur over mange dager. Det blokkerer all vind, er stivere enn ulaminerte materialer (spesielt om man unngår lettvektsmodellene) så det har lettere for å danne seg et luftlag mellom jakke og undertøyet som igjen fører til mindre varmetap når vinden presser klærne mot kroppen.

For rolige dagsturer i grønnswix-vær er det lite som slår bomull etter min mening, men jeg har også en lettere og mer moderne Fjällraven Bergtagen alltid blir valgt foran det overdimensjonerte og overspesifiserte bomullstelt... ehh.. anorakken, når jeg står der foran klesskapet og skal velge. Begge disse er G-1000, så det er jo ikke helt riktig å kalle det bomull - med de fordelene og ulempene disse blandingsmaterialene har vs. bomull, men for alle praktiske formål har de samme funksjon og bruksområde når jeg skal på tur. Jeg ville heller hatt en ny jakke i Ventile/100% bomull, men pris fikk siste ord i den saken.

Takk for gode innspill! Vet vel egentlig at mer vind og vanntett må med. Og har en Eco-shell jeg liker godt og kan pakke med på pulken. Men den koster skjorta og er tett, så tanken er en bruksjakke til både dagsturer i marka og til godvær på lengre turer. Ventile frister, men som du nevner, det er et begrenset bruk og koster også skjorta. Det gjør ikke Nansen.

Tenker ta meg en tur dit og se på plaggene. Er ikke så langt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Chirsbom said:

Takk for gode innspill! Vet vel egentlig at mer vind og vanntett må med. Og har en Eco-shell jeg liker godt og kan pakke med på pulken. Men den koster skjorta og er tett, så tanken er en bruksjakke til både dagsturer i marka og til godvær på lengre turer. Ventile frister, men som du nevner, det er et begrenset bruk og koster også skjorta. Det gjør ikke Nansen.

Tenker ta meg en tur dit og se på plaggene. Er ikke så langt.

Passer utmerket til det du etterspør. Tror du hadde blitt fornøyd med en Nansen anorakk. Merk : de har flyttet adresse til Jaktdepotet utenfor Drammen. Så det Åpå nettsiden deres sist jeg skulle bestille derifra (de har mye annet fint og, til greie priser)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.