Gå til innhold
  • Bli medlem

Styr Unna Primus LiTech Kaffekjele


Fiskepadde

Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en 0.9L Primus LiTech av anodisert aluminium i god tro om at dette skulle bli bra. Så feil kan man ta! Utenom at den passet ned i Trangiaen har jeg ikke noe fint å si. Håndtaket og feste mellom det og kjelen var bøyd fra fabrikk (ingen skade på forpakning), og ikke nok med dårlig kvalitetskontroll. Jaggu hadde den ikke teflonbelegg («titan» som det står på boksen), sånn at om du skulle glemme deg og sette den på primusen uten vann blir den umiddelbart ødelagt. Hvorfor trenger man teflonbelegg for å koke vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er denne (lenken nedenfor), så ser jeg ikke noe teflonbelegg her (det gråbrune er aluminiumsoksid - elkokseringa, anodiseringa), men det er kanskje inni da? I så fall kan det være for å kunne varme syreholdige ting, for eksempel solbærsaft og lignende. Sure ting og aluminium går dårlig i hop. Elokseringa er også der for å hindre korrosjon. Jeg har en Primus kaffekjele som ligner veldig, men som er på 0,5 l. Den har ikke teflonbelegg (men samme farge og form utenpå). Kanskje det står titan på boksen fordi det ligner på titan, som i "titan look"? (i så fall noe uryddig markedsføring synes jeg)

https://www.fjellsport.no/merker/primus/primus-litech-kaffekjele-0-9-l

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (På 2.12.2022 den 14.18):

Det er kanskje denne. Den har noe rart oppi ja. Sånn er ikke min inni (i hvert fall ikke nå lenger om den var det 😄) https://www.globetrotter.de/primus-campinggeschirr-litech-coffee-tea-kettle-09l-p731701/

Er noe rart belegg oppi den jeg fikk ja, svart som teflon. Sto ikke i beskrivelsen på nettsiden der jeg kjøpte så tenkte den var anodisert både inni og utenpå. Bestillte meg en MSR Pika kjele istedenfor, får se om den holder mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.