Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken CO måler er best til friluftsliv?


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg er litt usikker på om en kan anbefale noe. De fleste har rundt 5+ og oppover som arbeids temp.

Jeg bruker en selv fra sunwind, den kostet vel rundt 300 kroner. Den leser fra 25ppm og slår ut på 90ppm(aldri prøvd)

Siden den trenger plussgrader for å fungere? Så er ikke dette noe jeg vil stole helt og holdent på, men om det fyres inni innerteltet og den henger i taket så vil den som regel ha mere enn 5+ grader.

Før du kjøper noe, sjekk produksjonsdato, de har en levetid på 7 år uansett om pakken ikke er åpnet eller satt batteri i.

Les også spesifikasjon på den aktuelle måleren, der står det arbeidstemperatur på måleren.

@Memento mori Du har en du er fornøyd med? Hvilken arbeidstemperstur har din?

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har kjøpt inn en fra Clas Ohlson, ganske liten, koster  500,- Veier 84 gram. Den bruker kun batteri når bakplata er koblet til. Så antar denne kan jeg ha lenge.

Forøvrig så har denne arbeidsområde -10 til +40.

 

Så angående montering / plassering. Fra tidligere har jeg alltid montert gass/co2 målere lavere enn der jeg ligger og sover, i andre rom skal de helst monteres over dør/vindu (står det i bruksanvisningen.

Dette ble feil, se kommentar under: I telt ville jeg ikke hengt den i taket, Co2 er tyngre enn luft så jeg ville heller hatt på teltgulvet. Noen tanker om det?

Endret av Thøger Amundsen
Her blanda jeg korta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thøger Amundsen skrev (11 minutter siden):

 

I telt ville jeg ikke hengt den i taket, Co2 er tyngre enn luft så jeg ville heller hatt på teltgulvet. Noen tanker om det?

Tenker at det er CO og ikke CO2 du skal måle? 

" Gassen er fargeløs og luktløs, har en egenvekt i forhold til luft på 0,97, det vil si svært lik luftens og er selvfølgelig blandbar med luft."

https://brannredning.no/fagstoff/karbonmonoksid/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

C0 er ørlite lettere enn luft og varm luft stiger. Leser man brukermanual står det som regel at den skal monteres over kokstede.

Jeg montere den i en i telttaket, den jeg har fra sunwind måler også temperatur. Men er ganske sikker på at den er oppgitt til arbeidstemp +5 grader.

Ser det finnes forskjellige typer sensorer hvis en søker det opp, en kjapp lesing kunne ikke si så mye om arbeidstempersturen. Noen har lengre levetid enn andre, en del har 7 år fra produskonsdato mens andre mellom 5 og 10.

CO-alarmen erstatter ikke gode rutiner på lufting når det står kjele på brenneren. Uten kjele produserer de fleste brennere små menger, men med tett telt og dårlige luftrutiner vil det sakte men sikkert bygge seg opp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

CO-alarmen erstatter ikke gode rutiner på lufting når det står kjele på brenneren. Uten kjele produserer de fleste brennere små menger, men med tett telt og dårlige luftrutiner vil det sakte men sikkert bygge seg opp.

Er det kun alarm eller kan du også lese av tallet for hvor mange PPM CO det er i luften?

Jeg ser det er mye bra info om problemstillingen på ett av disse apparatene som Hyttetorget selger, men det er egentlig beregnet til innendørs bruk. Les her.

Det står blant annet på butikken sin side: "De bør sjekkes gjevnlig og byttes etter 8-10 år. " men i bruksanvisningen står det tydelig Levetid 5 år.

Blant annet står det også:

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min leser fra 25ppm og kan avleses i display tror den opererer med + -10% nøyaktighet.  Høyeste jeg har hatt på måleren er 57ppm, da var alt av ventilasjon og dører åpent men det var helt vindstille.  Omnifuel II og en flatbunnet kjele I forteltet.

Fordelaktig å skaffe til veie et apparat som tåler bruk i noen minus om tanken er vinterbruk?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen lagrar CO över tid om man ej ventilerar ut den vid fysisk aktivitet dvs att man andas mer än när man utsätts för CO,så om det är oväder och man är i tältet flera dygn så ökar risken för varje gång du anv köket att man kommer upp i nivåer av farliga nivåer CO i blodet det binder på röda blodkroppar.

På de tält som jag har är det ventilation i taket och om det blåser ute så vädras ju avgaserna ut om man ej kommer på tanken att stänga ventilation för att det ska bli så varmt som möjligt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 1.12.2022 den 11.04):

Er det kun alarm eller kan du også lese av tallet for hvor mange PPM CO det er i luften?

Jeg ser det er mye bra info om problemstillingen på ett av disse apparatene som Hyttetorget selger, men det er egentlig beregnet til innendørs bruk. Les her.

Det står blant annet på butikken sin side: "De bør sjekkes gjevnlig og byttes etter 8-10 år. " men i bruksanvisningen står det tydelig Levetid 5 år.

Noen har utbyttbare batteri, og noen har innebygget batteri. 

Kristoffer Sandnes skrev (På 1.12.2022 den 16.34):

Tror det er denne en del bruker, den er oppgitt til en arbeidstemp mellom -10 og + 40. Den dukker opp et par tråder der denne er nevnt på fjellforum. 

Jeg har Fire Angel, hadde en enklere variant før dette. 
Til «vårt» bruk dvs inni telt og spesielt vinterstid, hvor det viktigste er at alarmen går om det blir for mye kullos over tid, tror jeg det er nesten det samme hva en velger.

De jeg har prøvd, er alle litt rare i bruk, det er en ganske stor treghet i fra du setter de opp til du får noe utslag, så kan ikke sammenlignes med feks en temperaturmåler. Det er jo også beskrevet i dokumentasjon på de. 

Men en bør unngå at de blir fulle av kondens, det er jo elektronikk, og de er en ekstra sikkerhet, men erstatter ikke gode rutiner som lufting, sjekk av ventiler etc.  Unngå å sitte med hode rett over brenneren, og velg gjerne et brenner/kjele oppsett som feks Randulf Valle har målt. Ref boka «Hvorfor er det så kaldt å være våt»

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.