Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket fotoutstyr - utskilt fra Hvor har du vært på tur i dag - 2022


Håkan S

Anbefalte innlegg

Blindgjenger skrev (1 time siden):

Men noen ganger er det utstyret som avgjør om man får et bilde i det hele tatt - og selv bilder som ikke er glimrende fotografier kan være fine minner.

300mm og ISO 25600 - noe telefonen min definitivt ikke hadde greid.

K1_05169.jpg.09fa467548537a6fc010239cf7fb5a43.jpg

 

Ja, der har du jo definitivt fanget ugla. 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tar nok mest bilder med mobilen min, men kunne aldri klart meg uten ett skikkelig kamera likevel. Masse bilder jeg aldri hadde fått hadde jeg bare hatt mobilen

Ørnen med fisk i klørne

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1ddb.jpg.a953ffd60d9bbc23af56e0a01971b472.jpg

Eller disse to på flyshowet for noen år siden.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_249e.jpg.5543f2eb7a2cfd14cc82c2a923934db1.jpg

Utstyr betyr endel, selv om det ikke betyr alt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (13 minutter siden):

Jeg tar nok mest bilder med mobilen min, men kunne aldri klart meg uten ett skikkelig kamera likevel. Masse bilder jeg aldri hadde fått hadde jeg bare hatt mobilen

Ørnen med fisk i klørne

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_1ddb.jpg.a953ffd60d9bbc23af56e0a01971b472.jpg

Eller disse to på flyshowet for noen år siden.

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_249e.jpg.5543f2eb7a2cfd14cc82c2a923934db1.jpg

Utstyr betyr endel, selv om det ikke betyr alt.

 

Ja, og det med utstyr kan gå begge veier. Dette bildet (og mange flere tilsvarende) hadde jeg ikke fått til med systemkameraet mitt

20180304_091351393183902.jpg.4f76cd1be157c363eba9c6ae85ef2b24.jpg

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (3 timer siden):

Perfekt eksempel @Skogens Stønn. Telefonen er der alltid, og når magien oppstår er den klar. Jeg har aldri med noe kamera ute i hverdagen eller på jobb.

Ja, det er også et godt poeng. Men her er det også et par ting til minst. For det første sitter fuglen på høyre hånd. Systemkameraet mitt kan ikke opereres håndholdt med bare venstre hånd. Hadde jeg kunne brukt høyre hånd hadde jeg klart å operere kameraet, men det er mye tyngre enn et mobilkamera som jeg har brukt her. Fordi kameraet er tyngre klarer man ikke å sitte helt i ro med kameraet framfor meg i den ene hånda klar til skudd over lang tid. Og rører man på seg kommer ikke fuglen, i hvert fall ikke med et svært kamera mellom hodet og hånda mi. Stativ er også utelukket, både fordi det vil komme for nært (det er litt over halvmeteren fra ansiktet mitt bort til fuglen, så hvor skal stativ og kamera stå?) og fordi jeg hele tiden vekslet på hvor jeg ville ha fuglene (jeg tok mange bilder og av flere meisearter). Så rett verktøy til rett jobb. Bildet kan selvsagt ikke uten tap av skarphet blåses opp i 60x40 for stueveggen (vet ikke en gang om det ville tålt det uten å falle helt sammen, antakelig ikke), men det var heller ikke meningen. Det var bilder til en blogg der hele poenget var å skrive blogginnlegget mens jeg satt der, på mobiltelefonen. Det er også et eksempel på at man kan lære seg å komme inn på motivet i stedet for å bruke lange brennvidder. Så for den som vil lære seg å ta bilder og har et mobilkamera er det bare å sette i gang. Man trenger ikke dyrt utstyr for å bli en bedre fotograf en man er i øyeblikket.

Ikke meningen å spamme forumet med bildene mine, men kanskje forsøke å inspirere dem som ikke har dyrt utstyr til å bruke det de har og utfordre både sin fotografiske ferdighet og også billedsyn.

328449694_img_20191207_09351819322269839768625721.jpg.55d080f5777ae18cd747f5fba3cf18ab.jpg

En helt annen ting er at jeg også synes det er litt artig å prøve å utnytte egentlige uønskede egenskaper ved et kamera til noe nyttig i et bilde. Uten at jeg skal påstå noe om bildene er bra eller ikke, så fant jeg fram disse to som et eksempel på hva jeg mener. Her har jeg forsøkt å bruke glare i linsa til å gjøre bildet litt mer interessant (om jeg har lykkes får jo bli opptil enhver å bedømme selv). Det første er tatt med Huawei P30 pro i juli i år, det andre med det vesle Sony Ericsson E10i i oktober 2010

IMG_20220702_163302.thumb.jpg.bfa06127fd28a2c626d5e67918af8889.jpg

 

DSC00354.thumb.jpg.9bcda7ecbbd818279ff2bc9ba1e51e97.jpg

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (7 timer siden):

Dette bildet (og mange flere tilsvarende) hadde jeg ikke fått til med systemkameraet mitt

Neste sannhet: Det finnes ikke noe kamera som er best til alt. Alle kameraer/kamersystemer er et sett av kompromisser - så er det bare å velge det som passer minst dårlig til oppgaven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 12/7/2022 at 7:47 PM, Blindgjenger said:

Neste sannhet: Det finnes ikke noe kamera som er best til alt. Alle kameraer/kamersystemer er et sett av kompromisser - så er det bare å velge det som passer minst dårlig til oppgaven.

Har en Panasonic Lumix S5 fullformats kamera (kommer nok en ny en snart), veldig bra speilløs kamera utrolig bra fullformats brikke. Og veldig bra til video samt bilder. Ulempen er autofucus i video, som er elendig, må bruke manual focus der. Men ellers helt grei kamera i toppsjiktet som kan måle seg med sony, canon, fujifilm osv. Storebroren S1H er godkjent som cinema camera for netflix. Denne her tar samme opptak. Bare skarpere, i 6k via ekstern opptaker. Nei kul liten kamera. Veldig allsidig, både kamera og video. Eneste nedturen var da autofocus. Ellers hadde den knust alle de andre kameraene. Kan ta opptak i anamorphic desqueezed osv! Haha det der can Canon og Sony bare glemme! Er en virkelig cinematographers camera, samtidig som den tar veldig gode bilder. Og er liten og nett! Nei det er bare løpe kjøpe, noe gammelt nå men fortsatt konge kamera.  Bra på timelapse, landscape, portraits, alt i still modus, og deretter i video har nydelige farger og den kjente panasonic luts.

 

Når alt det er sagt, ikke noe i veien for en fujifilm xh5 eller x-t5 eller x-t4 hvis man foretrekker bilder. Eller hybrid kamera..x-t4 best der. x-h5 er best som fotografi kamera. XH serien i toppsjiktet men ikke manual controls.

 

Fujifilm igjen for street photography og liten og nett kamera. XH2-5 eller noe husker ikke. Google is your friend. Kanskje det var x100V da.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sen kveld men sterkt anbefaler Fufifilm eller Lumix. Flotte farger! Eller en sony a7V, de har visst gjort menyen bedre.  Saken er at alle de nye kameraer tar utsøkt bilder, noen tar mindre bra video osv. DPReview osv er din kilde til info. Sterkt anbefale kjøpe objektiver fra B&H Photo i USA, NYC, har det meste, betaler moms i forveien og kommer i lopet av en uke. Sterkt anbefalt! Mye kjappere enn norsk nettbutikk! Til døra via DHL, alt betalt på forhand. Grei skuring! Har 2 objektiver derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Ja har enda ikke kjøpt lumix s5ii eller s5iix, vet ikke om den tråden er død nå, men Fujifilm har jo veldig bra aps-c kameraer nå ut med xh2 og xh2s. Og ikke minst xt-5 manuel kamera. Og Canon og sony da med sine siste. Poenget, alle tar knallbrade bilder. Det er litt annerledes i kompakt markedet, der er jeg litt mer usikker hva jeg ville anbefale. En kompakt Fujifilm med manuel kontroll, eller en Sony? Nei vet ikke. Dette gjelder særlig de ut på tur, der en kompakt kamera som tar gode bilder og video men samtidig passer i lommen. Der er kanskje din beste venn en påkostet mobil. Med bra kamera og video..nyeste Samsung eller Iphone. Du har den vel tross alt alltid med deg. Jaja, som sagt kan ikke slå en dedikert kamera, men ofte i god lys er det 'bra nok'. Kommer til kort i dårlig lys eller når det er mørkt. Eller masse kontrast. Men vanskelig slå mobiler når det gjelder 'ease of use' eller hvor lett det er å bruke. Og dele, osv. Nei noen tanker der. Med kamera må man inn i lightroom eller photoshop, mekke til, eksportere, videresende osv. Med mobil er det gjort på en to tre. Har mye å si. Nei det var mine 2 cents!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.