Gå til innhold
  • Bli medlem

Rødspritbrennere, hvorfor anvendes de fortsatt i 2022?


Anbefalte innlegg

Dette har jeg undret meg litt over ila mitt første ordentlige friluftsår. Rødsprit er farligere (har flest registrerte ulykker av alle brennere…), de bruker en liten evighet, de søler etter min erfaring mer, og lettere enn gass og bensin. Dette er 3 ting jeg sliter med å plassere visa vie andre typer drivstoffbrennere. Er rødsprit «lettere» i sekken? Jeg vil si, nei. Man må uansett drasse på ei flaske eller en eller annen form for oppbevaring av drivstoff + faktisk brenner/ støtteben. Veide den oppimot gassbrenner en gang og forskjellen i sekken er minimal både hva vekt og plass angår. Multifuel er selvsagt tyngst av de tre så akkurat det er et drawback med den typen brenner (har på kort tid oppdaget mange andre fordeler ved bensin, men vekt er selvsagt et ankepunkt mot denne typen brenner).

Er det støynivået som alene gir utslaget for de av dere som velger rødsprit? Hvordan fungerer rødsprit om vinteren? Blir ikke koketiden uholdbar når kroppen er kaldt og magen er tom? 
Er det filosofi som ligger bak valget av Rødsprit? Er det simple living, nostalgi eller et savn etter «fra hånd til munn- friluftsliv»? 
 

Dette er forøvrig ment som et genuint spørsmål som jeg gjerne ønsker å vite svaret på. Folk er ofte rasjonelle og besitter gode grunner til å foreta de valgene de treffer. 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruger både gas og rødsprit. Rødsprit er for mig mere hyggeligt og så er det også nostalgisk da mit første frilufts køkken var et gammelt militært trangia. Rødsprit er vel også mindre miljøbelastende, end gas bokse 🤔

Om rødsprit er farligere, det tror jeg ikke det er. Her i dk er der vel næppe en spejder der ikke har brugt/bruger trangia med rødsprit. Der er sjældent udkald til brand eller ambulance til trangia uheld. Derimod grill ulykker hvor man har brugt både benzin eller rødsprit til at tænde med!!!

ps har faktisk lige købt et trangia mini på tilbud, det er faktisk ret sjovt at lave rigtig mad på😄

D58BA0A0-44B7-4AF4-91F0-04AB8357E39B.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (47 minutter siden):

Dette er forøvrig ment som et genuint spørsmål som jeg gjerne ønsker å vite svaret på. Folk er ofte rasjonelle og besitter gode grunner til å foreta de valgene de treffer. 

Barmhjertighets-prinsippet (the principle of charity) er alltid et godt utgangpunkt. Når det er sagt, du finner mange gode grunngivelser i følgende tråd

 

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (2 timer siden):

Er rødsprit «lettere» i sekken? Jeg vil si, nei.

Da tar du nok  litt feil der, men.... det beror på... flere ting. se (siste avsnitt) i denne,  [...[topic/53222-spritbrenner-i-fortelt/#comment-481951
( I det innlegget linker jeg til ei bok av Randulf Valle, men linken funker ikke nå, så her er en link som virker nå:
randulfvalle.no/boker/23-hvorfor-er-det-sa-kaldt-a-vaere-vat.html )

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg bruker Trangia, fordi den står stødig (på plate), den har veldigb bra vindskjerming og er ganske enrgiøkonomisk, da den nesten virker som en Nansenkjele. Varmen strømmer opp omkring kjelen. Den har også 2 kjelser og panne til finerematlaging - ikke bare varmt vann i folipakke! MEN jeg bruker den altså med en Nova multifuel, fordi snøsmelting tar virkelig l-a-n-g tid. Jeg syns så aty fresen fra en velfungerende primus er et beroligende element i teltet. 

Jeg har da rødsprit brenneren liggende til særlig bruk evt. sommer, men det er sjeldent. Evt i en "reveskas". Her dog med Novaen.

Elgen

005 revesaks.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det skyldes prisen og at det er enkelt å skaffe seg et helt sett uten å måtte komponere så mye selv. Man får brenner, to kjeler, kaffekjele og stekepanne i ett sett sammen med vindskjerm og brenner for under tusenlappen (billigste settet er vel 5-600 kroner?). Sikkert også populært som jule- eller bursdagsgave til en tenåring som starter karrieren som friluftsentusiast. Og det er svært enkelt og intuitivt å bruke. Man tømmer rødsprit i det store hullet i brenneren og tenner på. Det er vel knapt noen mulighet til å missforstå noe her.

Ulempen er eksplosjonsfaren ved at man etterfyller en brenner som fremdeles har en usynlig liten flammer som du ikke så. Så vidt jeg har forstått skjer det vel nesten årvisst ulykker med disse enkle brennerne.

rune1974 skrev (7 timer siden):

Der er sjældent udkald til brand eller ambulance til trangia uheld.

Søk med google på "ulykke trangia", og du får opp en del tilfeller, også i Danmark. Det er en del som vil forby bruk av rødspritbrennere i forbindelse med skole og barnehager, og noen har allerede innført forbud: https://www.barnehage.no/innforer-forbud-mot-rodspritbrennere-i-skoler-og-barnehager/143771

Norsk brannvernforening anbefaler at skoler og barnehager ikke bruker rødspritapparater, og de skulle vel ha en del statistikk å bygge på vil jeg tro. Hvis gass og andre apparater var like utsatte for ulykker ville de vel nevnt disse også tenker jeg. https://brannvernforeningen.no/nyheter/2018/09/unnga-brannskader/

 

Så lenge alt går riktig for seg og det ikke skjer noe (velter brenneren/brennstofflaska etc), så er vel rødspritaparatene trygge nok. Men så er det jo sånn at ikke ting alltid går etter planen. For meg er sikkerhet ikke bare forbundet med sikkerheten til tingen, men også til hvor lett det er å bruke tingen feil. Jo mer kunnskap man må ha, og jo mindre feil man kan gjøre, jo mindre sikkert er det. Jeg er tilbøyelig til å tro at gassbrennere er de som har aller færrest ulykker blant barn og ungdom på tur. Det er ikke så mye man klarer å gjøre feil med en gassbrenner. Man kan selvsagt prøve å slå en spiker gjennom gassboksen, men er man på det nivået vil man sikkert finne på like "lure" ting med et rødspritapparat også vil jeg tro.

Skulle jeg ha kjøpt noe til en som er i starten av sin friluftslivkarriere ville jeg kjøpt en gassbrenner og et separat kjelesett og vindskjerm. Eller kanskje helst et trangia-sett med gassbluss i stedet for rødsprit. Jeg synes trangia burde ha gassbrenneren som standard og heller rødspritbrenneren som ekstrautstyr, ikke omvendt slik det er nå.

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (11 minutter siden):

Jeg tror det skyldes prisen og at det er enkelt å skaffe seg et helt sett uten å måtte komponere så mye selv. Man får brenner, to kjeler, kaffekjele og stekepanne i ett sett sammen med vindskjerm og brenner for under tusenlappen (billigste settet er vel 5-600 kroner?). Sikkert også populært som jule- eller bursdagsgave til en tenåring som starter karrieren som friluftsentusiast. Og det er svært enkelt og intuitivt å bruke. Man tømmer rødsprit i det store hullet i brenneren og tenner på. Det er vel knapt noen mulighet til å missforstå noe her.

Ulempen er eksplosjonsfaren ved at man etterfyller en brenner som fremdeles har en usynlig liten flammer som du ikke så. Så vidt jeg har forstått skjer det vel nesten årvisst ulykker med disse enkle brennerne.

Søk med google på "ulykke trangia", og du får opp en del tilfeller, også i Danmark. Det er en del som vil forby bruk av rødspritbrennere i forbindelse med skole og barnehager, og noen har allerede innført forbud: https://www.barnehage.no/innforer-forbud-mot-rodspritbrennere-i-skoler-og-barnehager/143771

Norsk brannvernforening anbefaler at barn ikke bruker rødspritapparater, og de skulle vel ha en del statistikk å bygge på vil jeg tro. Hvis gass og andre apparater var like utsatte for ulykker ville de vel nevnt disse også tenker jeg. https://brannvernforeningen.no/nyheter/2018/09/unnga-brannskader/

 

Så lenge alt går riktig for seg og det ikke skjer noe (velter brenneren/brennstofflaska etc), så er vel rødspritaparatene trygge nok. Men så er det jo sånn at ikke ting alltid går etter planen. For meg er sikkerhet ikke bare forbundet med sikkerheten til tingen, men også til hvor lett det er å bruke tingen feil. Jo mer kunnskap man må ha, og jo mindre feil man kan gjøre, jo mindre sikkert er det. Jeg er tilbøyelig til å tro at gassbrennere er de som har aller færrest ulykker blant barn og ungdom på tur. Det er ikke så mye man klarer å gjøre feil med en gassbrenner. Man kan selvsagt prøve å slå en spiker gjennom gassboksen, men er man på det nivået vil man sikkert finne på like "lure" ting med et rødspritapparat også vil jeg tro.

Ser pro-argumentene, det at «enhver idiot» kan kjøpe og «mestre…» rødspritapparat for slikk og ingenting bidrar nok til ulykkesstatistikken. Nettopp fordi det viser seg at «nettopp enhver idiot innimellom faktisk kjøper og kløner med rødspritapparat…

Jeg ser poenget ditt når det gjelder unge, gaver til ungdom og den mindre formuende del av oss. Når det er sagt så opplever jeg både her inne og på noen Facebook-grupper flere typiske telt- og turfanatikere (med stor interesse og åpenbar kjøpekraft) som holder rødspritapparatet tett til brystet selvom de har andre brennere til rådighet. Synes det er litt merkelig. Var eksempelvis på tur med en kamerat og en venn av han. Denne vennen ,som jeg i liten grad kjenner, dro frem et Hubba telt fra MSR til overnattingen (Merk: så her har det blitt investert flere tusen kroner allerede…), men han lagde altså suppe og kakao over et rødspritapparat. Litt merkelig skue i min verden, ikke at min verden skal påtvinges andre… 

Dette var i slutten av september og vi andre hadde bensin og gassbrennere (jeg var sistnevnte). For å spise samtidig gikk jeg på en 10-minutters bærtur rundt leiren så jeg hadde til dessert… Hvem velger med vilje noe så klønete opplegg? 
Altså her rekker noen en ekstra bærtur imellomtiden… 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (3 minutter siden):

Ser pro-argumentene, det at «enhver idiot» kan kjøpe og «mestre…» rødspritapparat for slikk og ingenting bidrar nok til ulykkesstatistikken. Nettopp fordi det viser seg at «nettopp enhver idiot innimellom faktisk kjøper og kløner med rødspritapparat…

Jeg ser poenget ditt når det gjelder unge, gaver til ungdom og den mindre formuende del av oss. Når det er sagt så opplever jeg både her inne og på noen Facebook-grupper flere typiske telt- og turfanatikere (med stor interesse og åpenbar kjøpekraft) som holder rødspritapparatet tett til brystet selvom de har andre brennere til rådighet. Synes det er litt merkelig. Var eksempelvis på tur med en kamerat og en venn av han. Denne vennen ,som jeg i liten grad kjenner, dro frem et Hubba telt fra MSR til overnattingen (Merk: så her har det blitt investert flere tusen kroner allerede…), men han lagde altså suppe og kakao over et rødspritapparat. Litt merkelig skue i min verden, ikke at min verden skal påtvinges andre… 

Dette var i slutten av september og vi andre hadde bensin og gassbrennere (jeg var sistnevnte). For å spise samtidig gikk jeg på en 10-minutters bærtur rundt leiren så jeg hadde til dessert… Hvem velger med vilje noe så klønete opplegg? 
Altså her rekker noen en ekstra bærtur imellomtiden… 

 

Btw så spurte jeg vedkommende èn gang om dette ila turen, og fikk det intetsigende svaret at «-har man dårlig tid i skauen da…?». 
Ga meg ikke så mye innsikt i reelle grunner til valget av brenner for å si det mildt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nu har jeg lidt baggrunds viden udover hvilke ulykker der dukker op i medierne, så fastholder at rødsprit (trangia) ikke ses ret ofte i brand og ambulance tjenesten. 
personligt har jeg kendskab til to natur brande pga. et væltet trangia. Det er ikke meget ud af snart 26 år som en del af beredskabet i dk 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Googlet for moroskyld etter Trangiaulykker på danske sider. Fikk opp disse tre treffene som fant sted i løpet av juli 2005 i Norge, Sverige og Danmark.  Alle ulykkene hendte da man skulle fylle på mer sprit.

25 juli 2005
Pige forbrændt ved Trangia-ulykke i Sverige.
Tilsyneladende skete ulykken, da man åbnede spritflasken for at komme sprit på Trangiaen.
Selv om man var sikker på, at Trangiaen var slukket, så eksploderede spritten ved påfyldningen.

12. juli 2005
6-årig dreng alvorligt forbrændt ved Trangia-ulykke i Norge.
Ved påfyldning med sprit af slukket Trangia eksploderede spritten og antændte tøj, sandaler og ben hos drengen.
Drengen fik blivende skade

25. juli 2005
11 personer forbrændt ved Trangia-ulykke på teambuilding-arrangement på højskole.
Under sommerkursus med teambuldingarrangement på Oure Idrætshøjskole, skulle der i forbindelse med et “Kok Amok” -arrangement laves mad på en Trangia.
Det hold, der skulle lave mad, blev delt op i fire mindre hold, der hver fik sin Trangia.
Da det ene holds Trangia løb tør, tog de den udleverede 5 liters dunk med sprit for at fylde mere sprit på.
Sprit og/eller spritdampe eksploderede og antændte bl.a. bord, bænk og hegn.
11 personer blev forbrændt, heraf 8 alvorligt, der alle blev indlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rune1974 skrev (22 minutter siden):

personligt har jeg kendskab til to natur brande pga. et væltet trangia.

Hvor mange naturbranner har du sett forårsaket av gassbrennere? Og av parafinbrennere og lignende?

Norges brannvernforening er ikke en del av "medierne". De har holdt på med brannvern siden 1923. Jeg vil nok anta at når norges brannvernforening sier følgende: "Basert på ferske og tidligere ulykker med bruk av stormkjøkken med rødsprit på klasseturer, vil vi anbefale skoler å velge gassbluss som et tryggere alternativ", så sier de ikke det basert på bare to tilfeller. De har nok sett flere. Og de selekterer vel ikke bare på rødspritbranner. De har nog registrert også ulyker og branner forårsaket av gassapparater, primuser, bål, griller, elektrisitet, you name it. Og gjør du google-søket, jeg nevnte, så ser du faktisk at det ikke er helt uvanlig, desverre. Det rare er jo at du finner svært lite med gassaparater for turbruk. De du finner gjelder store propanbeholdere, slike som folk har på hyttene, i campingbiler og til grillen hjemme på verandaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Forening For Brannskadde (NFFB) sendte i 2016 ut et spørreskjema til samtlige skoler i Norge, og fikk svar fra mer enn halvparten. Resultatet indikerer at det hvert år er mellom åtte og 15 elever som havner på sykehus med brannskader etter å ha brukt rødspritbrenner på tur.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/en-serie-_uhell_-fortsetter-a-brennmerke-barn-for-livet-1.14206552

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Attende i tid då eg fekk mitt Trangia stormkjøkken, var det eit naturleg valg fordi det var eit billig, komplett turkjøkken som fungerer året rundt. Etter kvart har eg fått betre råd, og brukar andre, dyrare kokeapparat no.

Trangia-brennaren var lenge med på dagsturar. Med sprit på brennaren, og provisorisk vindskjerming og kjelestøtter av små steinar, var dette eit veldig lett kokeapparat for 1-2 kaffekok. Dersom eg skulle prioritere vekt, ville dette fortsatt vera valget mitt, men vekt er uviktig på for meg på dagstur.

I motsetning til gass, fungerer raudsprit i kulda. Effekten er riktignok låg, og det er ikkje mykje ein rekk å varme opp før brennaren er tom, så parafin/brensin-brennar er eit langt betre valg, men også mykje dyrare i innkjøp.

Det er mange som har ein stor frykt for drivstoff under trykk, og som derfor reknar raudsprit som sikrare. All bruk av åpen ild er potensielt farleg, og når ein trur kokeapparat sitt er ufarleg, skjer ulykker fordi ein er uforsiktig. Derfor skjer det også mange ulykker med raudsprit. Dei verste ulykkene er brukerfeil ved å etterfylle ein varm brennar, der spriten tar fyr i flaska, med påfølgande spruting av brennande sprit til alle kantar. Når dette skjer med ein heil skuleklasse som tilskodarar, kan resultatet bli alvorleg brannskadde barn. Dette er ulykker som er lett å unngå når ein veit om faren.

Ein ser ofte påstanden om at ein har god tid når ein er på tur. Eg er derimot ikkje einig i den påstanden. Ventetida for oppkok av kaffevatn, er ikkje kvalitetstid for meg, og derfor brukar eg ikkje spritbrennaren lenger. Eg vil ha varmt vatn raskt. Etterpå har eg derimot god tid til å kose meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (11 timer siden):

Dette har jeg undret meg litt over ila mitt første ordentlige friluftsår. Rødsprit er farligere (har flest registrerte ulykker av alle brennere…), de bruker en liten evighet, de søler etter min erfaring mer, og lettere enn gass og bensin. Dette er 3 ting jeg sliter med å plassere visa vie andre typer drivstoffbrennere. Er rødsprit «lettere» i sekken? Jeg vil si, nei. Man må uansett drasse på ei flaske eller en eller annen form for oppbevaring av drivstoff + faktisk brenner/ støtteben. Veide den oppimot gassbrenner en gang og forskjellen i sekken er minimal både hva vekt og plass angår. Multifuel er selvsagt tyngst av de tre så akkurat det er et drawback med den typen brenner (har på kort tid oppdaget mange andre fordeler ved bensin, men vekt er selvsagt et ankepunkt mot denne typen brenner).

Er det støynivået som alene gir utslaget for de av dere som velger rødsprit? Hvordan fungerer rødsprit om vinteren? Blir ikke koketiden uholdbar når kroppen er kaldt og magen er tom? 
Er det filosofi som ligger bak valget av Rødsprit? Er det simple living, nostalgi eller et savn etter «fra hånd til munn- friluftsliv»? 
 

Dette er forøvrig ment som et genuint spørsmål som jeg gjerne ønsker å vite svaret på. Folk er ofte rasjonelle og besitter gode grunner til å foreta de valgene de treffer. 

Til å være ditt første seriøse steg inn i friluftsliv, så har du virkelig mange svar...

"Fordi en million sier det samme, betyr ikke at de har rett". Det er trist å lese at du er så rastløs og utålmodig at du må ut på bærtur i påvente av at vedkommende skal lage seg mat. Da er du faktisk litt på "bærtur". Hva med å finne roen i camp, slå av en prat med de andre turdeltagerne, eller bare sitte stille og nyte utsikt og naturen? På vanlige turer spiller hvertfall noen minutter til eller fra lite for min del. På tre ukers turen i Finnmark i fjor sommer brukte vi kun fuel tabeletter fra bcb, bål og kvistbrenner.

Hva det er som gjør at folk bruker rødsprit som drivstoff er helt og holdent opp til dem. Det fremstår nærmest som en sykdom å skulle ha behov for å stille spørsmål ved andre menneskers valg (Definisjonsmakt?) Kjenner meg litt igjen når jeg var yngre.

Turer noen ganger med kjente som bruker rødsprit, og velger da som oftest selv noe som brenner stille. Vet de liker stillheten. Lite lyd, trygt, flamme og ingen hast. Forøvrig så ligger nå koketiden ved bruk av rødsprit bare noen få minutter bak gass, men ikke at det er et mål i seg selv.

Kvistbrennere er i vinden om dagen. Det tar jo sin tid med innsamling , prepping og opptenning, samt matlaging. Hvorfor velger folk alt "det ekstra"? Noen lager kvistbrenneren selv (OMG, lizzom). De har sine grunner, og det skal de få ha i fred. 

For presisere, snakker ikke om løsninger for høyfjellet vinterstid. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia var min første brenner og dermed min første kjærlighet på en måte. Jeg hadde to i noen år, fordi guttene mine lånte dem så ofte når de skulle på tur. For meg er enkeltheten og påliteligheten det største argumentet. Jeg har mer enn en gang opplevd at en primus svikter på tur. En gang ( eller flere ganger egentlig) en Optimus Nova, da jeg hadde den. Og min Optimus 8R ha også sviktet en gang pga en mekanisk brekkasje.Og en gang brakk pumpehåndtaket til en MSR jeg hadde og gjorde det plagsomt å bruke den. Men med Trangiaen er det liksom ingenting som kan slutte å virke. Pålitelig og enkel.  Og alle gryter og kjeler i en pakke. Likevel har jeg ikke noen Trangiaer nå, for guttene mine har overtatt dem. At Trangiaen topper ulykkesstatistikken, for det gjør den, skyldes at inkompetanse dyrkes fram i samfunnet vårt. Guttene mine kunne bruke Trangiaen fra de var ganske små, og visste legge hånden over brenneren før de etterfylte med rødsprit. Det er så enkelt. Lettere enn å lære å knytte skoene. Likevel ble Trangiane bannlyst i skolene her i Sør Vest, der min kone jobbet i en av dem, etter den siste alvorlige hendelsen i en Sandnes skole på tur. Nå er det gass som gjelder i skolene. For det er idiotsikkert. Tror de. Og dessverre er det noen som biter på dette med idiotsikkert, så tar de en gasslampe med inn badstuen til hytten de bruker og tragedien skjer. Det er ikke mye som er idiotsikkert. Kompetanse vil alltid være bedre å trakte etter enn idiotsikre produkter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare... skrev (15 minutter siden):

ll bruk av åpen ild er potensielt farleg, og når ein trur kokeapparat sitt er ufarleg, skjer ulykker fordi ein er uforsiktig. Derfor skjer det også mange ulykker med raudsprit. Dei verste ulykkene er brukerfeil ved å etterfylle ein varm brennar, der spriten tar fyr i flaska, med påfølgande spruting av brennande sprit til alle kantar. Når dette skjer med ein heil skuleklasse som tilskodarar, kan resultatet bli alvorleg brannskadde barn. Dette er ulykker som er lett å unngå når ein veit om faren.

Ja, brukerfeil er det nok i de aller fleste tilfellene, og kanskje noen uhell. Jeg kan ikke huske å ha hørt at turkokeaparater har fått funksjonefeil eller skader under bruk som har ført til ulykke og brann, men det kan selvsagt ha forekommet. Det jeg hører om er enten et uhell (apparatet velter) eller feil bruk (har ikke slukket apparatet eller for varmt apparat ved påfylling av nytt drivstoff).

Men så er det jo engang sånn da, at vi er mennesker, og mennesker gjør feil, enten i form av uhell eller ved at vi ikke vet helt hva som skaper farlige situasjoner. Derfor pleier vi ofte å lage ting sånn at de tåler at man gjør typiske feil uten at det får fatale følger. Jeg pleier ofte å sitte å vippe på stolen når jeg sitter på utemøbler og koser meg i sola. Jeg blir da ofte gjort oppmerksom på at stoler ikke er til å vippe på. Mitt svar er da at man jo bør lage stoler slik at de tåler at vi bruker dem til å sitte slik vi vil, ikke stoler som vi må sitte på etter spesielle regler. Men sånn er nå verden. Ting er ikke alltid tilpasset oss mennesker og hvordan vi opptrer og handler. Noen ting tåler lite, stoler som knekker sammen når jeg bruker dem. Andre tåler mer, for eksempel gyngestoler. Med rødsprit er marginene for feil små, med gass er marginene mye større, i hvert fall for de små butan-beholderne vi bruker på tur. Parafin har også mye større margin enn rødsprit fordi væsken ikke representerer noen særlig brannfare før den varmes opp en god del (særlig tennvæske), og det betyr ikke så mye om man søler litt eller fyller på i nærheten av flammer. Søler man dog på tøy eller lignende kan tøyet fungere som veke og man klarer å få fyr allikevel - hvis man tenner på. Parafinapparat er også mye tryggere ved velting under bruk enn rødsprit siden det ikke renner drivstoff utover. Hvis det ikke velter på noe veldig brennbart vil det stort sett bare skape et svimerke, brenne hull eller lignende. Det samme gjelder bensin, men bensindamp er dog like farlig som rødspritdamp, så her må man være forsiktig ved påfylling, og også hvis man slipper ut trykket på tanken, for eksempel for å slukke apparatet, en ikke uvanlig prosedyre på for eksempel parafinlamper, men skal aldri gjøres på bensinlamper, ei heller bensinbrennere som SVEA 123. Det er vel svært få og bare helt primitive bensinapparater som ikke har kran for å slukke.

Så ja, vet hva man gjør, hva som representerer en fare og hva man skal gjøre for å unngå disse, så er det stort sett bare uhellene igjen som representerer en fare. Med tiangia-brenner pleier jeg for eksempel alltid å bruke lokket til å slokke før etterfylling, selv når det har slukket helt av seg selv. Alltid! Og jeg bruker lokket, fordi erfaringsmessig reduksjonsringen ("simmer-ringen") ikke alltid slokker flammene helt. Husk dog alltid å ta ut gummipakningen i lokket først. Jeg tar likegodt pakningen ut med en gang jeg tar av lokket, så ligger lokket der klart til bruk for slokking om jeg plutselig skulle få behov for å slokke raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (26 minutter siden):

Det er trist å lese at du er så rastløs og utålmodig at du må ut på bærtur i påvente av at vedkommende skal lage seg mat. Da er du faktisk litt på "bærtur". Hva med å finne roen i camp, slå av en prat med de andre turdeltagerne, eller bare sitte stille og nyte utsikt og naturen? På vanlige turer spiller hvertfall noen minutter til eller fra lite for min del. På tre ukers turen i Finnmark i fjor sommer brukte vi kun fuel tabeletter fra bcb, bål og kvistbrenner.

Enig i at minuttene spiller liten rolle. Jeg liker at ting går litt sakte (men snøsmelting på trangia kan vel bli en litt langtekkelig prosess).

Jeg ser dog ikke helt hvorfor man er mer rastløs om man tar en tur og plukker bær enn om man slår av en prat med de andre turdeltakerne (hvis det er noen da) eller sitte stille og nyte utsikt og naturen. Jeg pleier å gjøre som det faller meg inn - ikke av rastløshet, men av ren nysgjerrighet eller glede/nytelse. Og bær smaker da godt, eller? Hvis de er modne da selvsagt. Ellers bruker jeg faktisk ganske mye å sitte å lytte. Naturen har mange lyder.

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robinson skrev (35 minutter siden):

Trangia var min første brenner og dermed min første kjærlighet på en måte.

Jeg tror det gjelder mange, i hvert fall om man er litt opp i åra. Minnene strømmer lett på når man tar fram gamle ting eller gjør ting på måter man gjorde dem på før. Det blir mer kos av det da. For min del er det bål som gir den beste kosen og de fleste minnene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikke skrev (2 timer siden):

Til å være ditt første seriøse steg inn i friluftsliv, så har du virkelig mange svar...

"Fordi en million sier det samme, betyr ikke at de har rett". Det er trist å lese at du er så rastløs og utålmodig at du må ut på bærtur i påvente av at vedkommende skal lage seg mat. Da er du faktisk litt på "bærtur". Hva med å finne roen i camp, slå av en prat med de andre turdeltagerne, eller bare sitte stille og nyte utsikt og naturen? På vanlige turer spiller hvertfall noen minutter til eller fra lite for min del. På tre ukers turen i Finnmark i fjor sommer brukte vi kun fuel tabeletter fra bcb, bål og kvistbrenner.

Hva det er som gjør at folk bruker rødsprit som drivstoff er helt og holdent opp til dem. Det fremstår nærmest som en sykdom å skulle ha behov for å stille spørsmål ved andre menneskers valg (Definisjonsmakt?) Kjenner meg litt igjen når jeg var yngre.

Turer noen ganger med kjente som bruker rødsprit, og velger da som oftest selv noe som brenner stille. Vet de liker stillheten. Lite lyd, trygt, flamme og ingen hast. Forøvrig så ligger nå koketiden ved bruk av rødsprit bare noen få minutter bak gass, men ikke at det er et mål i seg selv.

Kvistbrennere er i vinden om dagen. Det tar jo sin tid med innsamling , prepping og opptenning, samt matlaging. Hvorfor velger folk alt "det ekstra"? Noen lager kvistbrenneren selv (OMG, lizzom). De har sine grunner, og det skal de få ha i fred. 

For presisere, snakker ikke om løsninger for høyfjellet vinterstid. 

Nja, har gått i naturen siden jeg var i førskolealder så jeg er ikke nybegynner hva gjelder langturer etc. Dette med at jeg er nybegynner var myntet utelukkende på hiking/ m utstyr. Er heller ikke særlig ung lengre, dessverre. 
Jeg vet ikke helt om rastløshet er treffende på mitt behov for pålitelige brennere som leverer mat og kaffe raskt. Når det gjelder lyden brennerne avgir så finner jeg den faktisk beroligende. Liker til og med bråkebrennere, godlyd mener nå jeg. 
 

Jeg tror heller at jeg finner resonans hos @Skal bare.... Å vente på kaffe når man trenger en kopp, eller å sitte å vente på middagsmat er ikke kvalitetstid for meg. Kvalitetstid er å innta og nyte måltidet i skjønn natur. Jeg reiser da ikke inn i naturen for å nyte ventetid på brenner etc. Skogens ro finner jeg i andre aktiviteter enn ren venting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (14 timer siden):

Dette har jeg undret meg litt over ila mitt første ordentlige friluftsår. Rødsprit er farligere (har flest registrerte ulykker av alle brennere…), de bruker en liten evighet, de søler etter min erfaring mer, og lettere enn gass og bensin. Dette er 3 ting jeg sliter med å plassere visa vie andre typer drivstoffbrennere. Er rødsprit «lettere» i sekken? Jeg vil si, nei. Man må uansett drasse på ei flaske eller en eller annen form for oppbevaring av drivstoff + faktisk brenner/ støtteben.

Du definere det ikke, men tanken med spørsmålet er kanskje mere myntet på turer av lengre varighet enn bare en dagstur? 

Jeg bruker ikke rødsprit på turer av lengre varighet enn en natt eller når det er flere enn bare meg. 

Grunnen til at jeg bruker rødsprit er:

Det er lettvint. De aller fleste aktiverer og gjøremål er det en risiko ved, men denne kan reduseres betraktelig om man har kunnskap nok til å vite hvordan sannsynligheten kan redusere (risiko = konsekvens x sannsynlighet). Nå trenger ikke jeg å etterfylle rødsprit ved bruk, så det er med på å redusere risikoen betraktelig. Jeg fyller opp til de forskjellige merkene i brenneren, der jeg etter litt testing/bruk nå vet hvor mye vann jeg kan koke opp, og Bob's your uncle 👌

Det er lettere. Samme som ved alternativene, så er det mengden brensel som bidrar til variasjon i vekten. Jeg tilpasser mengden rødsprit til planlagt bruk av brenneren, og finner det stort sett like konsekvent i som forbruk med bensin. 

Det tar lite plass i sekken. Når brenneren, kjelestøtten, fyrstikkesken og rødspritflasken (ved dagstur, 60 ml) kan ligge inne i kasserollen på 550 ml, så tar det hele veldig lite plass. (Får plass til det i hoftesekken på 2 liter sammen med en real, ref bildet nedenfor). På overnattingstur bruker jeg en litt større flaske som har plass i sidelommen på sekken. Per nå Trangia 0,5 L fuel flaske, men har kjøpt en 0,3 L som kommer til å bli brukt for rødsprit og så blir 0,5 L brukt til bensin for SVEA 123'en.

Uten å ha tatt tiden, føler jeg at jeg sammenlagt bruker jeg minimalt med mere tid på å bruke rødsprit sammenlignet med gass.

Jeg bruker primært rødsprit brenner oppsettene i barmarksesongen, og om det er vått i marka.

Her er noen bilder av det minste rødsprit brenner settet mitt (Har også ett Trail Design Sidewinder Tri-Tri Caldera sett med 900 ml kjele som blir brukt på overnattingsturer. Takk til @Memento mori som "overtalte" meg til å ikke selge 🙏)

 

207 gram uten rødsprit

7459711A-B475-49D1-83BF-33C201DA514C.thumb.jpeg.44d1bdaa8a295c73791cdc87fd03a5ae.jpeg

Alle delene utenom rødsprit flaske

5298E9D2-4438-48C4-86F0-1E2DC3764D87.thumb.jpeg.8193ece576225fd41ad7adc9b96a34e4.jpeg

576D9805-18BE-4E27-A57F-536CB235BA1C.thumb.jpeg.ca375f845c74c0f44a84784b328fd48c.jpeg

80114563-EC12-461B-8161-9A50CF000DE7.thumb.jpeg.677232c90bf0bbb8f6200e2316e2a3d6.jpeg

995A19F6-B06A-4A03-8086-57FD9E5507A9.thumb.jpeg.022181808ef424dd34157399fa822b00.jpeg

688731A5-0B00-423B-9B56-263AE8117E9F.thumb.jpeg.3d3ef66ed0153d4ab4d4f774c40a4afa.jpeg

 

Pakket i 2 L hoftesekk (bruker en softbottle alá platypus flaske som jeg også får plass til sammen med en real pakke og en sjokisbar )

0F0BE552-42EC-4AF1-B1FD-ADF4ED588812.thumb.jpeg.df1ac7de53438b8122a6da27b39761b3.jpeg

BBF39AB4-D4E6-470F-BFE7-38C89CD479B2.thumb.jpeg.9d8532adddf67d935d01fc5c736ac065.jpeg

 

 

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så ofte jeg bruker sprit brenneren, men det er flere ting som allikevel gjør at jeg mener den har sin plass.

 

1. Driftssikker. Ingenting som kan gå galt med brenneren. 

2. Stille.

3. Lar seg kombinere med de fleste kvist brennerne

4. Billig drivstoff som er tilgjengelig overalt 

5. Ingen halvtomme bokser med gass som er irriterende. 

6. Den oppleves som trygg. Ingen trykksatte systemer, ingen eksplosiv væske. 

7. I motsetning til bensin og parafin, er selve drivstoffet (så lenge man benytter etanol) lite helsefarlig. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Skaubjønn på truger skrev (15 timer siden):

Folk er ofte rasjonelle og besitter gode grunner til å foreta de valgene de treffer. 

Det var et godt utgangpunkt. Men der stoppet det altså.  Ser ut til at du nå er mer opptatt av "fordømme" "og "idiotforklare" andres valg fordi du ikke forstår dem.

Skaubjønn på truger skrev (1 time siden):

Skogens ro finner jeg i andre aktiviteter enn ren venting.

Bra for deg, men et dårlig tegn at du avskriver andres valg om lite fornuftige eller at du stempler andre som fanatikere på grunn av deres preferanse for noe annet enn hva du selv velger eller anser fornuftig.

Nikke skrev (3 timer siden):

Til å være ditt første seriøse steg inn i friluftsliv, så har du virkelig mange svar... [...]Det er trist å lese at du er så rastløs og utålmodig at du må ut på bærtur i påvente av at vedkommende skal lage seg mat. Da er du faktisk litt på "bærtur".

Just så, og bokstavelig talt :-)   Ellers takk til @Walle som viser her at spritbrenner ikke nødvendigvis må innebære et Trangia kjøkken eller en Trangia brenner.  Er jo ikke alle som gått på "spritbrenner-akademiet" og oppnådd graden der (aka førstegrads....), ;-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walle skrev (35 minutter siden):

Nå trenger ikke jeg å etterfylle rødsprit ved bruk, så det er med på å redusere risikoen betraktelig. Jeg fyller opp til de forskjellige merkene i brenneren, der jeg etter litt testing/bruk nå vet hvor mye vann jeg kan koke opp, og Bob's your uncle 👌

Enig om risiko. Tipper det er der de fleste ulykker skjer, at noen heller i åpen (men lite synlig) flamme. Gjør samme som deg, men er det behov lengre koketid enn hva en brenner klarer uten påfyll, så har jeg med to brennere (enten det nå er Evernew på 86g som du viste, eller en Fancy Feast på 24g, eller en Trangia B25 på 110g, for å nevne noen). Den ene er da alltid kald og klar for påfyll før den andre slukker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha sittet noen ganger på en fjelltopp i sur trekk, eller fuktig i tørrdrakten på en holme, mens jeg venter på at vannet skal koke - har jeg begynt å foretrekker brennere som gir god effekt og er rask å få i gang i alle forhold. Derfor bruker ikke jeg rødsprit.

Men om man er varm og har det komfortabelt mens man venter skjønner jeg godt at mange foretrekker en helt lydløs spritbrenner.


Og skal man være ærlig, så er vanligvis det mest praktiske på dagsturer å ta med thermos og nistepakke ;) Vi bruker vel oftest brenner på dagsturer fordi det er gøy egentlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt til sitt bruk. Sprit er ikke raskt, og man må være forsiktig. Men det er driftssikkert og man kan få veldig lette løsninger. På en fin dag kan jeg godt ta med ei bok og sette meg på et fint sted i skogen, og da funker sprit helt ypperlig til å brygge en kopp. Har ikke dårlig tid, fryser ikke, og vil gjerne nyte stillheten.

Marius Engelsen skrev (26 minutter siden):

Og skal man være ærlig, så er vanligvis det mest praktiske på dagsturer å ta med thermos og nistepakke ;)

Enig. Har man i tillegg dårlig tid på tur er det lite som er raskere - null tid kastet bort på å sette opp brenner etc.

Og om man er skikkelig redd for ulykker sørger man for at kaffen i termosen er lunken ;)

  • Hehe 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.