Gå til innhold
  • Bli medlem

NPL - telt


Elisepåtur

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har planer om å gå Norge på langs sommeren 2024 (oppstart i mai/juni, avhengig av når jeg er ferdig med eksamener) og har begynt å gå igjennom hva jeg trenger av nytt utstyr. Jeg trenger blant annet nytt telt. Jeg har egentlig ikke så mye kunnskap når det gjelder telt.  Jeg skal gå sammen med hunden min, så jeg må ha et 2 personstelt. Jeg er opptatt av at det må være ganske lett, men kjenner at jeg fortsatt er litt skeptisk til å gå for et ultralett telt som ikke er fra de klassiske, kjente teltleverandørene. Jeg har blant annet vurdert Helsport Fjellheimen, Lofoten og Reinsfjell (uten at jeg har noen favoritt av de). De er riktignok litt dyre for meg, så jeg må i så fall spare over lang tid for å få råd. Noen som har noen gode tips/innspill? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Lofoten pro 2 og er forsåvidt veldig fornøyd med det. Synes det er relativt romslig for en person og en middels størrelse hund. Liker også at forteltet er stort for å kunne bruke det til matlaging og oppbevaring av våt sekk etc. Eneste minuset for min del er at jeg akkurat ikke kan sitte helt oppreist uten at hodet kommer oppi taket i innerteltet, noe som er litt kjipt når det er vått. Fjellheimen er vel omtrent likt, men med bedre takhøyde slik at man kanskje slipper å komme borti taket. Ultralettversjonene til helsport har jeg derimot aldri prøvd, så de kan jeg ikke uttale meg om

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye greie på ultralette telt, men jeg er veldig fornøyd med Hilleberg Unna. Innerteltet som følger med går helt greit å bruke hele året, det gjør de fleste, men på den varmeste sommeren er det greit å ha mesh-innerteltet hvis man har det (går helt greit uten også, altså). Men prisen er stiv, så bruktmarkedet er nok stedet å gå. Veier litt over 2 kilo om du trimmer det litt (klipper av metalldragere på glidelåser og erstatter med snor, bruker lettere barduner, trimmer repkitet).

Eller så finner du lettere og billigere telt her: https://pakklett.no/collections/2-manns-telt Kvaliteten vet jeg ikke mye om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tunneltelt med stort fortelt er en fordel når man har teltet som eneste bolig over lang tid. Da setter man pris på den gode plassen, spesielt på dager med dårlig vær.

Jeg kan glatt anbefale Fjällräven Abisko Shape 2. Et mye brukt telt her i gården. Valget falt også på dette for kryssing av Island i sommer, Ref. Overnevnte grunn.

Det er ikke ultralett, men heller ikke spesielt tungt. Tar veldig liten plass og tåler en storm. Ikke spesielt billig, men det ligger noen ubrukte/lite brukte på Finn også.

Om det blir NPL på meg (2025?) blir det Shape 2:)

Endret av sneakyowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter innspillet om å ha litt god plass når teltet skal være eneste bolig over tid. Abisko Shape som det foreslås over eller exped orion ul er begge ganske stødige og har bra med fortelt. Ikke superlett, men innafor ville jeg tenkt mtp balanse mellom vekt, stødighet og komfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om Hilleberg Unna, elsker dette teltet, men blir kanskje litt tung for en så lang tur når vekta skal være på ryggen? Noe lettere (og luftigere), men også selvstående som Unna og med god sittehøyde (100cm) er Hilleberg Niak, se:  hilleberg.com/eng/tent/yellow-label-tents/niak/.  Siden du skal gå om sommeren vil nok det duge vil jeg tro.

Fordel med et selvstående telt er at det kan sette opp nær sagt hvorsomhelst. Og ender du opp med noen sure steiner e.l. under ryggen når du først har slått det opp, ja så er det bare å løfte det til en ny og bedre plassering etter at du har løsna eventuelle pluggfester.  Er også greit når du skal pakke sammen, at du kan løfte teltet opp (forsiktig, holde der stengene krysser) slik at du får rista ut rusk og rask fra gulvet før du pakker det ned.

For både Unna og Niak kan du også hekte løs deler av innerteltet dersom du trenger mer plass i "forteltet" til kokkelering o.l.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisepåtur skrev (58 minutter siden):

Tusen takk for gode innspill :)Jeg er ganske høy og tror kanskje at Abisko Shape blir litt lavt for meg. Ser at det skal være 90 cm høyt innvendig? Jeg har en sittehøyde på 99 cm, så kan i så fall ikke sitte oppreist.

Har hatt Abisko Shape 3 selv.

Knallsolid telt, og godt å kunne lufte i begge ender når det er varmt. Anbefaler også teltet om det er tunnelltelt du vil ha.

Men som alle tunnelltelt er forteltet og inngangen i hodeenden, det er ett ekstremt stort minus når det ikke er snø synes jeg.

Også blir det litt styr å sitte i teltet, fordi man da gjerne har forteltet bak ryggen og rekker ikke tingene sine. Føler jeg har mye bedre plass i Unna når jeg er alene (men det finnes lettere alternativ også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisepåtur skrev (8 timer siden):

Tusen takk for gode innspill :)Jeg er ganske høy og tror kanskje at Abisko Shape blir litt lavt for meg. Ser at det skal være 90 cm høyt innvendig? Jeg har en sittehøyde på 99 cm, så kan i så fall ikke sitte oppreist.

Uten å ha noen referanse på egen sittehøyde å referere til så kan det høres ut som Shape 2 ikke er beste teltet for deg. Jeg er 183 cm høy, og ville nok ikke anbefalt det til noen over 185 cm, pga. den skrånede enden (fot/hode alt ettersom hva man foretrekker) som kan gjøre det litt småtrangt.

Men sittehøyde er også viktig. Det fungerer akkurat bra nok for meg med dette teltet 😁

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Räkna in några centimeter för liggunderlag,jag har H unna med 25mm liggunderlag ok för 1.93L,HS glittertind lågt men ok.

Provat ett Bergans sl dome då får du plats om du är L 2.05 men är väldigt omständigt att sätta upp själv spec i vind.

Helsport sl sarek för lågt för mig men rymligt ifh till vikt,sedan ska du se upp med höjden i själva öppningen i dörren där många är nästan 10 cm ned från möjlig öppning som på HB unna.

Sedan sitter man normalt sällan så upprätt i tältet utan ofta med böjt huvud när man byter om eller läser.

Jag är inne i tältet så kort tid som möjligt utom när man blir´jagad´av mygg eller spöregn.
Saknar inlägg från hundägare skulle tro att dyra tält och tunna ej passar med hund.
Sedan är frågan om hunden måste vara i innertältet eller Absid det avgör ev val.

Träffade 2p med stor vallhund som gått nästan lika långt i Sverige och hade 3p tält och stort förtält typ gt variant på Hilleberg.
 Om först 24 som du ska ut kan du ju hitta många begagnade på webben även om det var 23 någon månad borde räcka och många realisationer på nytt då sämre tider är på gång

Endret av Håkan S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Gikk halve NPL i fjor sommer (juni-august) med Dan Durston Xmid 1P. Det tålte alt av vær helt fint. 2P-modellen er minimalt tyngre men fantastisk stort. Jeg har også et Unna, men de ble liggende hjemme siden det veide tre ganger så mye.

Anbefaler Xmid på det sterkeste, spesielt på sørlige halvdel av turen.

Endret av Msadian
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det egentlige spørsmålet er selvstående eller med vandrestaver :-) Selv er jeg foreløpig ferdig med selvstående doble telt, mest pga vekta og lav sittehøyde. Har nå to telt med Dynema duk, og synes dette materialet er strålende, ikke minst når det må pakkes sammen vått fordi duken ikke sagger eller holder på vann slik som de fleste andre materialer. Dorston telt har utrolig god innvendig plass. Se 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.