Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski lengde høyde vekt?


Anbefalte innlegg

Annonse

Ang test av spann så måste du lägga på den vikt som du då har ryggsäcken prova med ett vanligt A4 papper ska gå fritt med tyngd på båda skidor och fastna vid tyngd på en skida,sedan har skidteknik betydelse för hur hårt spann du kan ha orkar man trycka ner mer vid frånskjut ska/kan du ha hårdare spann.

Vet ej om XXL har spannprovnings maskin men finns ju på grosister där jag köpte tävlingsskidor och de lev. ej ´bra´skidor till södra SV så alt var att betställa på postorder.

Spannet är viktigare än priset fel spann så får du sälja skidorna.

Jag har gamla Åsnes sondre nu finns ju modernare men nu ska visst kvaliten vara sämre mina har repor av saxning i backar och slöa stålkanter men i övrigt ok

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri prøvd ett par fjellski som har smørespenn som kan måles med ark på gulvet, og jeg er en lett person. Det gjelder Åsnes Amundsen, Vikafjell, Nansen og Ingstad.

Det er langrennsski som har kraftig nok spenn til dette. Så det ville jeg ikke tenkt på i det hele tatt.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok jag väger ca 86 kg jag testade mina som smala skidor i affären.

Sett att när man ska välja skidor i web butiker så frågar de efter din längd och vikt även på fjällskidor,men kanske ej lika viktigt pga att det oftast ej anv i spår dragna med spårmaskin och att man på fjället då ofta går i mjuk snö med kanske 1-2 som gått före.

Men jag har mest anv de på vårvintern och då ofta lite hårdare iaf på morgonen innan solen gjort att det töat och blivit mjukt vissa åker även på natten om det är tillräckligt ljust,då har fästet större betydelse och jag vill ju åka fort även med fjällskidor om det går och då måste spannet vara ganska rätt för att få fäste och få glid.

Jag anv dom när jag tex var i Sälen en dag och åkte runt ett spår delvis på kalfjäll och i skogen vallat som smala skidor och fungerade bra,mina skidor är smala för att vara fjällskidor då std stighudar 60 mm precis passar för att ej gå utanför.

Jag har nu sett på Åsnes Web sida och mina är nog mest lika Amundsen idag då har de ganska markerat spann men på andra modeller står det att spannet ej går att mäta lika smala skidor så jag tolkar det som  att det skiljer på olika modeller.

542002_GREY_Product_04.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristiansen skrev (7 timer siden):

Hvilke bruker du til vidde med slake bakker og blanding av skuter og sporløst, les Rørostraktene? 

Rørostraktene eller så fint det kalles "Rørosvidda" består av 250m mellom hver kul eller søkk i terrenget.

Alle mine kilometeren med ski eller med pulk er tilbakelagt i disse traktene da jeg er født og oppvokst der. Jeg er 180 og går på korte ski, 190cm lengde.

Jeg har lengre men foretrekker rett og slett 190, pga skog, stubber, stein og annet lurium man kommer utfor på skitur her.

Mye av sessongen er blå swix føre og så lenge man ikke trekker pulk er det null stress å kaste fellene å smøre fjellskia. Det smørespennet det snakkes om er så å si fraværende på et par fjellski, kanskje den eneste modellen med litt spenn er alt for lange åsnes mountian race. Resten er flate som pannekaker med normal lenge iforhold til person.

Siden jeg har med hunden for det meste på tur går jeg på finnmark 54 som er den samme skia som gamme 54 men uten stålkant. Syns de skia er en god allrounder i rørostraktene.

Breie ski med mye innsving vil føles mindre rettningsstabile bortover men har ofte litt bedre bæreevne og svingvillig utfor.

Jo lengre ski du velger jo mer skal til for å manuvere disse I skog, svinger etc, ja du er kanskje litt kjappere bortover på de flatene som finnes. Men det er ikke mye 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristiansen skrev (7 timer siden):

Hvilke bruker du til vidde med slake bakker og blanding av skuter og sporløst, les Rørostraktene? 

Eg ville valgt Nansen alle dagar om valet stod mellom Cecilie og Nansen (difor eig eg ikkje Cecilie-ski). 

Om eg fekk velje blandt andre modellar ville eg vurdert ei endå rankare ski, som hjelper deg betre på isete skuterspor og i avblåste områder i snaufjellet, type Liv Arnesen eller Amundsen. 

Nansen og Cecilie er båe raust innsvinga. Fantastiske ski til sitt bruk, men Cecilie vert alfor daff til slikt terreng, og båe modellar vil krevje litt av skoen og deg om du skal ferdast isete/hardt og/eller på scooterspor (som slett ikkje er like godt alltid).

Amundsen og Liv Arnesen er rankare med litt meir spenn, og vil gje deg betre kontroll på kant og betre "framover"- eigenskapar når det ikkje er silkeføre og preppa spor. Du får meir igjen for trykket du legg i skia rett og slett. 

Skal du hovedsakleg bevege deg utanfor løypenett og i skog vert det noko annaleis, men om eg skulle hatt ei ski og hovedsakleg ferdast langs skuterspor og på Rørosvidda så ville eg valgt Amundsen eller Liv, eventuelt dersom eg krydra med litt skog og laussnø innimellom, så ville eg vurdert Gamme. 

Til slutt ; det hjelp lite med god ski dersom skoen er som ein gymsokk. Syt for at du får kjøpt ein skistøvel som er vridningsstiv nok, slik at du faktisk får nytta skia sine eigenskapar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.