Gå til innhold
  • Bli medlem

Parispulk for nybegynner…


Anbefalte innlegg

Har kjøpt med min aller første pulk. Er det slik at man må ha drag og bæresele etc, eller kan man klare seg greit med kun strikk/ stropper til sikring av utstyr/ bagasje + trekk-tau festet i karabinkroker på hofta? 
Ønsker egentlig en så enkel løsning som mulig da pulken denne sesongen kun vil bli brukt i marka, og under tregrensa (maks 600 moh). Vil trolig være snakk om etapper på et sted mellom 5 km - 10 km. 
Planlegger også for bruk med truger da jeg er håpløs på ski. 
 

Takk for eventuelle innspill :) 

Endret av Skaubjønn på truger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Taudrag er med andre ord helt vanlig og legitimt :) Etter å ha lest fordeler og ulemper så blir det enklest mulig innledningsvis her i gården 👍

Snakker uansett om relativt korte turer på maksimum 10 km - telting over natten - 10 km. Er ikke vant til hverken pulk eller truger (har holdt meg innendørs om vinteren tidligere…), men er i god form og har hard vilje. Skal gå greit med sånne småturer både for kosens skyld og i utforskningsøyemed. Har gått lange turer om sommeren med tung sekk (30-40 km) så tror fysikken er på plass :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til å feste utstyr osv. så er det bare å holde det enkelt. Bruk det du har av strikk og stropper, eller lag til noe på egenhånd. Hvis du ikke har brukt pulk før så vil du bli overrasket over hvor mye vekt du kan ha med før det begynner å bli tungt, så om du ikke har optimalisert bagger og pakkposer til utstyret ift. vekt så gjør det heller ikke så mye på korte turer. Jeg bruker ofte duffelbagger som jeg uansett har liggende i boden, selv om det ikke er det letteste alternativet.

Når det kommer til taudrag vs stangdrag så var min første tanke å anbefale taudrag. Jeg foretrekker det selv fordi det er enkelt, lite som kan gå gale, og det gir mer frihet til å bevege seg rundt og spesielt tilbake til pulken uten å måtte koble fra. Men så kom jeg til å tenke på det som ofte folk synes er negativt med taudrag, nemlig det når man er på vei ned en bakke og pulken kommer seilende mot beina. Selv har jeg ikke hatt noe problemer med det og har funnet meg en teknikk der jeg holder pulken bak eller på siden når jeg renner ned, men ble plutselig litt usikker på hvordan det vil fungere med truger. Har aldri testet det før, men når du går med truger så vil jo pulken ha høyere fart enn det du vil ha i nedoverbakker, og er det hardt/isete så vil pulken helst fyke forbi deg, så da vil du måtte holde og styre pulken med ene hånden, noe som kanskje kan bli litt slitsomt over tid. Men det spørs vel også på området du ferdes i. Hvis det bare er flat eller kupert skog uten særlige bakker og det sjeldent er isete så er det kanskje ikke noe problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en sekk med D-ringer på hoftebelte kan nok disse fint brukes. Ellers kan du sjekke bruktmarkedet for en fjellpulken standardsele.

Til å taue pulken 5-10km trenger du ikke allverden. To karabinere og tau, det kan du feks kjøpe hos en byggevare forretning. Litt tykkere tau er bedre å håndtere med hendene om man må trekke den opp eller fire den ned.

 

Du kan droppe avlastningsstrikket, det er smak og behag. Jeg har strikk i mitt taudrag men dette er helt utstrekt 99% av tiden så ser egentlig ikke poenget med det.

Siden du går med truger vil du egentlig ha veldig god kontroll. I bratte utforbakker kan du bare ta pulken foran deg å holde den igjen. Har tatt av meg skia I nåen bratte skråninger å firt ned pulken foran meg.

Ellers kan den leies som en hund på siden av. 

 

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Har du en sekk med D-ringer på hoftebelte kan nok disse fint brukes. Ellers kan du sjekke bruktmarkedet for en fjellpulken standardsele.

Til å taue pulken 5-10km trenger du ikke allverden. To karabinere og tau, det kan du feks kjøpe hos en byggevare forretning. Litt tykkere tau er bedre å håndtere med hendene om man må trekke den opp eller fire den ned.

 

Du kan droppe avlastningsstrikket, det er smak og behag. Jeg har strikk i mitt taudrag men dette er helt utstrekt 99% av tiden så ser egentlig ikke poenget med det.

Siden du går med truger vil du egentlig ha veldig god kontroll. I bratte utforbakker kan du bare ta pulken foran deg å holde den igjen. Har tatt av meg skia I nåen bratte skråninger å firt ned pulken foran meg.

Ellers kan den leies som en hund på siden av. 

 

Takk for oppmuntrende innlegg. Synes drag og masse modifisering blir litt strevsomt. Har pulken/ brettet liggende og ønsker egentlig bare å pakke å dra på tur relativt uanstrengt når jeg føler for det :) 

Skogen kaller innimellom vet du, hehe. Det store «selling pointet» til pulk er jo vekta man kan få med seg. Er vandt til å få med meg 25 kg maksimum når jeg bærer på ryggen (blir noen harde kompromisser). Tanken på å kunne ta med reinsdyrskinn, rikelig med oppfyringsved, en sixpack med pils, noen prima biff, sjokolade og marshmallows + skikkelig vinterliggeunderlag og sovepose gir meg litt friluftsfeber :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikigai skrev (3 timer siden):

Når det kommer til å feste utstyr osv. så er det bare å holde det enkelt. Bruk det du har av strikk og stropper, eller lag til noe på egenhånd. Hvis du ikke har brukt pulk før så vil du bli overrasket over hvor mye vekt du kan ha med før det begynner å bli tungt, så om du ikke har optimalisert bagger og pakkposer til utstyret ift. vekt så gjør det heller ikke så mye på korte turer. Jeg bruker ofte duffelbagger som jeg uansett har liggende i boden, selv om det ikke er det letteste alternativet.

Når det kommer til taudrag vs stangdrag så var min første tanke å anbefale taudrag. Jeg foretrekker det selv fordi det er enkelt, lite som kan gå gale, og det gir mer frihet til å bevege seg rundt og spesielt tilbake til pulken uten å måtte koble fra. Men så kom jeg til å tenke på det som ofte folk synes er negativt med taudrag, nemlig det når man er på vei ned en bakke og pulken kommer seilende mot beina. Selv har jeg ikke hatt noe problemer med det og har funnet meg en teknikk der jeg holder pulken bak eller på siden når jeg renner ned, men ble plutselig litt usikker på hvordan det vil fungere med truger. Har aldri testet det før, men når du går med truger så vil jo pulken ha høyere fart enn det du vil ha i nedoverbakker, og er det hardt/isete så vil pulken helst fyke forbi deg, så da vil du måtte holde og styre pulken med ene hånden, noe som kanskje kan bli litt slitsomt over tid. Men det spørs vel også på området du ferdes i. Hvis det bare er flat eller kupert skog uten særlige bakker og det sjeldent er isete så er det kanskje ikke noe problem.

50-60 kilo = null problem??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (19 minutter siden):

Takk for oppmuntrende innlegg. Synes drag og masse modifisering blir litt strevsomt. Har pulken/ brettet liggende og ønsker egentlig bare å pakke å dra på tur relativt uanstrengt når jeg føler for det :) 

Skogen kaller innimellom vet du, hehe. Det store «selling pointet» til pulk er jo vekta man kan få med seg. Er vandt til å få med meg 25 kg maksimum når jeg bærer på ryggen (blir noen harde kompromisser). Tanken på å kunne ta med reinsdyrskinn, rikelig med oppfyringsved, en sixpack med pils, noen prima biff, sjokolade og marshmallows + skikkelig vinterliggeunderlag og sovepose gir meg litt friluftsfeber :) 

 

Dette er jo Basic for at det skal fungere. Eller har du tenkt å skyve den innover i skauen?😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (5 minutter siden):

50-60 kilo = null problem??

Alt er relativt til typen landskap, form og føre, men det går helt fint ja. Min erfaring er at du vil få problemer med volum og balanse (for topptung og lett og velte) før du får problemer med vekten med en pariserpulk. Er betydelig enklere å dra vekt enn å bære den. Børge Ousland hadde vel rundt 180kg i pulken ved start over polhavet, som en referanse i den ekstreme enden av skalaen. På korte overnattingsturer prøver jeg å holde vekten såpass lav at jeg kan bære pulken om nødvendig, f.eks. et stykke langs veien, over en elv eller hvis snøen smelter i skuldersesongen. Men får inntrykk av at du bor et sted i landet med mer stabile snøforhold og ikke fullt så mye bakker, så da er det bare å fylle opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag har anv en ramsäck och fäst korta grova snören i kors över tvärförstärkning på ram och satt klätterkarbiner i dessa(provade med tillbehörskarbiner och kraftiga ´lekare´ lika org på fjällpulkan alla höll några ryck vid start sedan gick de av)sedan i lyftöglor till tex bilmotor byte nu köpt vinkelfästen för expanderbult vid klättring.

Draget gjort av gamla tunna AL rör till golvstädning och en kraftig fjäder mellan rören och vid pulkan förlängningsbygel till ramryggsäcken ovan och gjort fler hål i pulkan och satt band i hålen och runt bygeln och lossar och spänner banden för att kunna vika över draget vid tex biltransport.(har man ej lite vana från mekaniskt metalljobb som att såga och borra så kanske bättre skaffa färdigt ev beg)Jag provade först med  grövsta VP rör till elkablar i väggar och snören men blev ej tillräckligt stabilt men ok till kortare sträcka istf rep.

Blir mkt lite glapp och rörelse på pulkan fast 32 kg med tyngden lågt och jämt fördelat.

Men i nedförsbackar med skoterspår kommer pulkan lätt på sidan och man måste åka ut i lössnö jämte innan den vrider dig och ryggsäcken så du ramlar.

Iden med att ha pulkan framför sig ska jag prova men verkar lite svårt att styra rikningen och om firning så får man ha långt rep men behöver väl ej vara så kraftigt om man ej ska dra uppåt vilket man skulle kunna göra om man saknar stighudar och kan ta plats bakom tex en sten eller träd.

Men största problemet var nere i skogen på vägen till bilen när jag fick avvika från skoterspåren på kvällen med pannlampa och skulle åka närmaste vägen och man körde över en dold bäck och pulkan åkte ner i den lilla ravinen och man orkade ej komma upp utan att ta av sig skidorna och dra upp pulkan och sedan gå i lössnö och hämta skidorna och sedan borsta rent kängor så de passade i bindningarna detta hände mer än en gång fast jag kollade noga och valde väg.

Med några km på plan mark kan man/kvinna klara sig med rep(tau)men jag skulle ej vilja prova på lite kuperat kalfjäll ok på plant skoterspår.

Jag har vid val av ny ryggsäck sett att de med kraftigare höftbälten har breda band fästöglor(om detta går att montera av blir det ett bra bragbälte med egna axelband monterade)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med Parispulk. Flyter fint i løssnø, men graver seg litt fortere ned enn pulk med rundere former, når det svinges. Så litt mindre vekt i front da kan være bra. I ev løype og på skare kan det være greit med et tau du hekter under i nedoverbakker...bremsetau. Gått Jotunheimen med taudrag. Gjør ikke det igjen. Men funker fint til ditt bruk. På lengre turer stopper vekta mi på 35 kg. 40-50 kg kan gå greit noen kilometer, men da smaker det mer av transportetappe enn tur. Helt klart fordel da, som forespeilet, å ha en sixpack klar når fremme...tint på bålet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Här kommer bilder på pulka och drag har några fler band vid packning hade mindre väskor och drog band igenom handtag men saknade ett väderskydd över hela packning kan ju anv en gammal tarp el en enkel pressening ev footprint till tältet.

Jag hade ej snö att prova med på hemma när pulkan var klar men allt utom koppling mellan öglor och drag fungerade.

Om fler turer ska jag ev göra demonterbara små styrskenor med vingmuttrar samt ett bromsrep med lite grova knutar.

Jag har inga fästen för korta stighudar utan fick ha de långa på även på plan mark vilket ej var bra utom när det var skare,köpt korta hudar på metervara och ska sy remfästen.

Jag glömde extra fästvalla men tror att det ej hjälper och vanligt skarklister vill man ej ha på när man ska klistra på stighudar.

Köpt glidvax till hudar och kan nog när pulkan bli mer repig sätta glidvalla under men då ökad risk för att den ej går rakt men kanske med styrskenor.

Finns mkt bilder på modifieringar av pulkor på web men svårt testa utan snö så det får jag göra i början på turer.

Pulkan klarar betydligt mer än man tror och duger bra till turer och är perfekt till att testa anv pulka om man ej hittar beg.att köpa köpa pulka för 7-10T har ej varit aktuellt.

Skulle man haft transportbehov mellan bil och stuga utan bilväg är den ett perfekt alternativ för bränsle,vatten och packning samt även byggmaterial.

Men skulle jag på vintern varit på tur där jag går på sommaren skulle jag nog skaffat en i glasfiber med pulkabag och prof drag med sele och axelremmar.

 

IMG_20221121_121712482.thumb.jpg.9c75283da7f5d923f310857c956986c2.jpgIMG_20221121_121723973.thumb.jpg.65d8a9d93d74128753a5e730c22ed92b.jpgIMG_20221121_121842045.thumb.jpg.05fecdc2051a78310cf4a8d00b7b4ab2.jpgIMG_20221121_121654613.thumb.jpg.fbce0c6ed8f67a0e3f800668b44b46e2.jpgIMG_20221121_121909433.thumb.jpg.c90eebbca47fb646405c548229290c40.jpgIMG_20221121_121712482.thumb.jpg.9c75283da7f5d923f310857c956986c2.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taudrag funkar utruleg bra. Har gått nokre mil og slitt ut nokre parisbrett med taudrag, i alt slags terreng. Har montert fester for fjellpulkendrag på i tillegg, og kan velje å sette på det om eg vil. 

Har også ein acapulka i tillegg, som eg har rigga for både taudrag og stivt. 

Eg føretrekk oftast parisbrett med taudrag. Nest etter dette er acapulka med taudrag foretrekt. Dei stive draga til acapulkaen har eg framleis ikkje nytta, føler stive drag som ei tvangstrøye for hoftene. 

Det er dog lurt med eit bremsetau å kunne slenge under om du skal gå på truger, så ikkje pulken glir fortare enn du går. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg brukte faktisk begge deler på samme tur på Hardangervidda i fjor, og kommer til å gjøre det samme igjen ved tilsvarende terreng (flatt ut fra start og kupert vest på vidda). Utrolig digg med taudrag på flater, motbakker og utforbakker hvor pulken bare kan "gå" eller styres ved siden av seg, men hadde jeg ikke hatt med fast drag hadde jeg vært der oppe enda... I skråtraverser på skareføre (både oppover og nedover) var det utfordrende nok å få med seg pulken uten at den stod 90 grader ut fra kroppen selv med fast drag. Men dette var 8-9 mil, par tusen høydemeter og 50-60 kg pulk (Fjellpulken transporter); for 10 km og lettere pulk blir det jo ikke annet enn litt styrete hvis du prøver deg med taudrag først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Eg er ny med pulk sjølv og gjorde det enkelt og rimlege med ein Fjellpulken Transporter. Tenkte at den ville vere nyttig til ved o.l. sjølv om eg skulle oppdatere seinere.

Skaffa drag, men det er mest ein kontroll ting. Ousland brukar jo det ikkje på poltur, så då må det vel gå greit uten. 

Trur eg ville prioritert ein god sele og spart på resten. Den kan du også bruke resten av året til dekktrening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.