Gå til innhold
  • Bli medlem

Forskjellige skotyper/bindinger rando


Tjktur

Anbefalte innlegg

Har lenge ønsket meg randoski, og fikk kjøpt de på tilbud inkl bindinger. Valgte å vente med sko da de ikke var på tilbud, og vil se om jeg finner de brukt da jeg er helt fersk på sånt. Gått nedover én gang, og på randoneski én gang, så dere skjønner tegninga.

Lurte på om det er noe jeg bør tenke på når jeg kjøper sko?

og er det forskjellige typer bindinger og sko til randoneeski? Eller er det helt det samme hvilke sko jeg kjøper, de vil passe til bindingene uansett?

Kan hende jeg spør veldig dumt nå, men om man ikke spør, så forblir man jo dum..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TheSleepwalker skrev (19 minutter siden):

Det meste av bindinger og sko er vel av typen dynafit, men finnes vel og noen bindinger som kan brukes med nedoverstøvler. Hva slags bindinger fikk du med? 

Alpine Touring Bindings Marker Alpinist 8 21/22 står det på kvitteringen, sier det deg noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en tech binding som passer det meste av moderne sko. Lett er den og da er det greit å ha lette sko. Du skal opp bakken før du kjører ned. Størrelser er alltid vanskelig og betyr kanskje mer enn merke av sko. Det må passe til oppover og nedover uten å gnage eller klemme. De fleste skoene i dag kan varmetilpasses. Jeg har god erfaring med atomic backland kjøpt på tilbud på xxl. Dynafit og scarpa har også veldig gode sko.

Tore

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torese skrev (20 timer siden):

Det er en tech binding som passer det meste av moderne sko. Lett er den og da er det greit å ha lette sko. Du skal opp bakken før du kjører ned. Størrelser er alltid vanskelig og betyr kanskje mer enn merke av sko. Det må passe til oppover og nedover uten å gnage eller klemme. De fleste skoene i dag kan varmetilpasses. Jeg har god erfaring med atomic backland kjøpt på tilbud på xxl. Dynafit og scarpa har også veldig gode sko.

Tore

Takk for svar!  
er det forskjell på slalom og randonee sko? https://www.fjellsport.no/merker/scarpa/scarpa-tx-pro-wmn-emerald-ice-blue-271?gclid=EAIaIQobChMIlrn20vy6-wIVzbLVCh1R0QU_EAAYAiAAEgJUofD_BwE Er dette for randonee feks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den du linket til er en Telemark støvel med bøy/knekk i tåen. Den ville ikke jeg anbefalt til randonee. 

Slalomsko er tyngre, stivere og ofte ganske kalde. De har heller ikke såle slik at man kan gå seg en tur i snøen. Randonee har også gå funksjon dvs at man kan løsne bak slik at man kan bevege ankelen når man går. Det har ikke slalomsko. 

Tore

Endret av torese
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alltid med sko så er det viktigste at de passer foten din. Hvis ikke så blir det uansett ikke bra, spesielt når du skal gå flere timer med de, så prøv gjerne flere modeller før du kjøper. Innersko kan som nevnt ofte varmetilpasses og det bør butikken gjøre ved kjøp (men det er også mulig å gjøre på nytt på brukte sko noen ganger, også hjemme). Noen steder kan de også tilpasse skallet hvis man har vanskelige føtter, men man bør først velge den skoen/det skallet som passer.

Topptursko (randonee) finnes i forskjellige vektklasser, med dertil varierende støtte/stivhet. Du må vurdere hva du vektlegger mest; lav vekt på oppturen eller mye støtte for aggressiv kjøring ned. De bør også passe til til skiene du har, så ikke kjøp lette sko til tunge, brede og stive ski eller motsatt. Midt-på-treet-sko som Atomic Backland nevnt over er ganske trygge valg hvis du ikke vet hva du er ute etter. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
rokkitan skrev (På 25.11.2022 den 11.22):

Som alltid med sko så er det viktigste at de passer foten din. Hvis ikke så blir det uansett ikke bra, spesielt når du skal gå flere timer med de, så prøv gjerne flere modeller før du kjøper. Innersko kan som nevnt ofte varmetilpasses og det bør butikken gjøre ved kjøp (men det er også mulig å gjøre på nytt på brukte sko noen ganger, også hjemme). Noen steder kan de også tilpasse skallet hvis man har vanskelige føtter, men man bør først velge den skoen/det skallet som passer.

Topptursko (randonee) finnes i forskjellige vektklasser, med dertil varierende støtte/stivhet. Du må vurdere hva du vektlegger mest; lav vekt på oppturen eller mye støtte for aggressiv kjøring ned. De bør også passe til til skiene du har, så ikke kjøp lette sko til tunge, brede og stive ski eller motsatt. Midt-på-treet-sko som Atomic Backland nevnt over er ganske trygge valg hvis du ikke vet hva du er ute etter. Lykke til.

Tusen takk. Får prøve de, i og med at jeg ikke er helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.