Gå til innhold
  • Bli medlem

Pipe og røykrør gjennomføring fra vedovn i telt (Stove jack in hot tent) - Grillmatte


Fbauge69

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har noen gamle telt, som jeg vil lage røykgjennomføring i for å kunne bruke Winnewell titan vedovn i dem. Jeg har sjekket litt rundt og finner en del røykgjennomføringer laget av sveiseduk og borrelås:

Denne løsning krever sying og er nok litt tung.

Jeg kom imidlertid over denne en video fra en som bruker Grillmatte som røykgjennomføring. Han tenker å tape den til teltet:

Eksempel på grillmatte for grilling av mat:

https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/griller/grilltilbehor/2160241

Her er en som kompliserer installasjon ved å benytte borrelåser som sys til teltet. Det bør være unødvendig:

Hvorfor ikke benytte borrelås som tapes til teltduk og grillmatte. Personlig ville jeg hatt grillmatten tapet fast til teltet. Borrelås kunne jeg brukt på stykket, som klippes ut i telt, der hvor pipegjennomføring monteres.

 

Er det noen der ute, som har prøvd seg på å lage pipegjennomføring av grillmatte? Har dere i så fall erfaringer/anbefalinger å komme med.

 

Mvh

Frode

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler vel på at branntepper og sveiseduker har stor isolerende effekt. Det er vel mer snakk om at de tåler høye temperaturer. De brennes ikke opp. Derav har de beskyttelse mot flamer og glør (høye temperaturer). 

Uansett så har tykkelse på materialet mye å si for varmeoverføring. Tykkelsen på en pipegjennomføring i et telt er veldig liten i forhold til bredde/lengde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fbauge69 skrev (4 timer siden):

Hei.

Jeg har noen gamle telt, som jeg vil lage røykgjennomføring i for å kunne bruke Winnewell titan vedovn i dem. Jeg har sjekket litt rundt og finner en del røykgjennomføringer laget av sveiseduk og borrelås:

Denne løsning krever sying og er nok litt tung.

Jeg kom imidlertid over denne en video fra en som bruker Grillmatte som røykgjennomføring. Han tenker å tape den til teltet:

Eksempel på grillmatte for grilling av mat:

https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/griller/grilltilbehor/2160241

Her er en som kompliserer installasjon ved å benytte borrelåser som sys til teltet. Det bør være unødvendig:

Hvorfor ikke benytte borrelås som tapes til teltduk og grillmatte. Personlig ville jeg hatt grillmatten tapet fast til teltet. Borrelås kunne jeg brukt på stykket, som klippes ut i telt, der hvor pipegjennomføring monteres.

 

Er det noen der ute, som har prøvd seg på å lage pipegjennomføring av grillmatte? Har dere i så fall erfaringer/anbefalinger å komme med.

 

Mvh

Frode

 

 

Beklager feil link er lagt til Dave's Real Survival sin video. Riktig link er: 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Franke skrev (17 timer siden):

Kunne ikke barents eller helsport sy slikt for deg? Mener jeg så det et sted…

Det har jeg ikke hørt om tidligere? Noen som har informasjon om hvem som syr inn pipegjennomføring i telt? Stove Jack på engelsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fbauge69 skrev (4 timer siden):

Det har jeg ikke hørt om tidligere? Noen som har informasjon om hvem som syr inn pipegjennomføring i telt? Stove Jack på engelsk!

Det var Barents

3BA65D9D-5312-4C05-88DE-863A312F82DF.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Bruker samme ovn som deg, har sikkert 50 netter med fyring i den,  veldig imponert  tross for at den virker vinglete. Pipen holder ikke så lenge.. 

På Nortent lavvoen min sitter det fast en slik matte som i første video. Har også en  med borrelås som jeg bytter frem og tilbake på en luxe lavvo og et campingtelt. Ingenting å klage på annet enn egen sløvskap i omgang med utstyret. 

På Luxe teltet sydde jeg borrelåsen fast, pluss sømforsegler. På campingteltet kjøpte jeg borrelås med lim og sømforsegler langs kantene. Så langt funker det. 

Ser ikke vektproblematikken. Ovnen er riktignok lett, men ikke så lett at denne matten velter lasset. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Fbauge69 said:

Takk for svar. 
jeg prøver meg på å montere pipegjennomføring i metall ala det venor bruker på sine lavvoer.

https://www.midttroms.com/products/pipegjennomforing-telt2
 

hvor kjøpte du de du bruker?

En stund siden nå. Tror jeg kjøpte det fra          https://luxe-hiking-gear.com/collections/tent-wood-stoves-and-accessories   eller Aliexpress.

Husker ikke helt sikkert. 

Den løsningen du tenker å kjøpe er nok mer solid, men mer beregnet på større telt, og telt som skal stå en stund. Usikker på om jeg hadde valgt dette på et lett telt med en tynn duk?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pipen på min er et ark som en ruller i lengderetning.

De holder en god stund,ingenting å tenke på om ovnen er ny, men går som regel fortest nærmest ovnen, blir sprø og hullete. 

Ser Nortent selger. 

Mener å huske at jeg kjøpte min på Aliexpress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.