Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvis du måtte velge EN «antikk» brenner


fiskekongen

Anbefalte innlegg

Til dere som samler og faktisk bruker deres eldre parafinbrennere.  Hvis dere bare kunne velge en, og den skulle være deres eneste turbrenner, hvem hadde dere valgt?  la oss inkludere Svea 123 og 111 selv om dem ennå produseres
 

Begrunn gjerne svaret 😊

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • fiskekongen endret tittelen til Hvis du måtte velge EN «antikk» brenner
Annonse

Skulle jeg ha en jeg brukte hjemme ved strømstans, eller under andre forhold hvor jeg slapp å bære så:

Jeg hadde også valgt 111 bråkebrenner fordi den er utrolig lett å betjene og har innbygget rensenål.  Det er mulig at en optimus 155 uten forvarmingsdyser hadde kommet foran inne på kjøkkenet hjemme hvis det skulle vare lenge.   

Måtte jeg bære mye og tungt så har jeg en gang hatt en kombinasjon av Trangia hvor 111 ble tilpasset i stedet for orginalkassa, men det er kanskje litt på kanten?

Jeg hadde også i likhet med Lompa satt Høvik'n høyt opp. Det var min første primus, men jeg har liggende en ufyra 00 som nok vil være hakket mer driftsikker fordi den ikke er slitt.

Jeg er jo også gal nok til å trives med strømbrudd, og da kommer det jo fram en 2 eller 3 -brenner colemankoffert fra 50-60 tallet.  Er det mørkt så fyrer jeg opp Colemam -lampe også.
Coleman-koffertene er rett og slett kun til bruk når man kan kjøre bil helt frem.  Skulle jeg på en ukes tur med stort telt, og bil så kan det hende at Coleman hadde blitt valgt. Det brukte vi på familietur til fjells hvor vi slo opp "hustelt" rett ved bilen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.