Gå til innhold
  • Bli medlem

Luseflua…


Skaubjønn på truger

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om sesongen nå er over for denne gang? Personlig har jeg skydd marka siden midten av august av hensyn til denne plageånden så jeg vet ikke hvordan ståa er nå. Ønsker å gå en siste tur på barmark før snøen kommer, men gidder ikke dersom jeg får slikt turfølge. Alle tips og erfaringer er gull verdt og settes stor pris på . 
 

Snakker om Nordmarka (Oslo) og Finnemarka (Drammensmarka nord).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Terka skrev (5 minutter siden):

Har gått noen turer innom innom blant annet Knabben, Goliaten, Tverråsen, og Storsteinsfjell ++ i Finnemarka siste helger, samt noen turer inn fra Lier siden og inn i Kjekstadmarka. Merket ikke noe til hjortelusflue på de turene.

EKSTREMT NYTTIG! De områdene du nevner er mine kjerneområder på sommerstid. Har vandrer veldig mye i de traktene. Supert at du deler erfaringer dine i hjemtraktene mine :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (21 timer siden):

Hjortelusflua var skikkelig plagsom om kvelden da jeg var på tur for en måneds tid siden, men merket ikke noe til dem for to helger siden eller nå i helgen.   Alle turene var innover fra Maridalen.

 

 

sneakyowl skrev (19 timer siden):

Vært litt rundt omkring flere av Oslos marker i det siste, ikke noe hjortelusfluer å melde.

Kom nettopp inn døra fra helgetur i Romeriksåsene - mye tid tilbrakt i tykk skog.

 

Hege P. skrev (55 minutter siden):

Fikk en "landing" på jakka i går, men den så ut til å være veldig ensom. Finsland, øverst i Kristiansand kommune. Her er det fortsatt milde temperaturer og veldig vått.

Takk også til dere for innspill. Man tenker jo litt som så: hvor mange luseflueegg KAN det egentlig være i naturen. Må da for fanken begynne å gå tomt nå snart?! Er jo advent om 13 dager liksom!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaubjønn på truger skrev (20 timer siden):

EKSTREMT NYTTIG! De områdene du nevner er mine kjerneområder på sommerstid. Har vandrer veldig mye i de traktene. Supert at du deler erfaringer dine i hjemtraktene mine :) 

Et nærturområde jeg, nettopp på grunna av flua, har unngått siden overgangen juni/juli. Min erfaring var par frostnetter, så kunne man få seg litt god tyttebær og, men vært nødt til å forlate den teorien. Frostnetter skal være bra mot flua, men kan være andre faktorer som må til og. Har hørt folk har fått den på seg i desember. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myriameter skrev (4 timer siden):

Et nærturområde jeg, nettopp på grunna av flua, har unngått siden overgangen juni/juli. Min erfaring var par frostnetter, så kunne man få seg litt god tyttebær og, men vært nødt til å forlate den teorien. Frostnetter skal være bra mot flua, men kan være andre faktorer som må til og. Har hørt folk har fått den på seg i desember. 

Screw it! Blir tur neste uke eller senere. I områdene jeg tenker å vandre er det meldt -1 til -5 celsius fra helga av og beskjedne snømengder. Slipper truger pga lite snø og vil da gå klar av Lucifersvenn (aka HLF). For de som lurer @Terka , så tenker jeg meg innover fra sør mot nord i Finnemarka. Åssiden- Skimten- Lelangen. I disse traktene bør et par minusgrader og noe snø gå greit til fots. Satser på 3- sesongsutstyret mitt ned mot -5c. Får heller være generøs med varme Nalgeneflasker i påsan. 
Vinteropplegget mitt er dessverre for tungt og stort for sekk. Da trengs pulk, som uansett er for tidlig selv med litt snøvær. Øvrig opplegg har R- verdi på 5 (bør være tilstrekkelig…) og komfort T på -5c.  
 

Jeg elsket høsten før dette insektet kom med full tyngde, men nå handler 3-sesongsutstyr om noe annet enn tidligere. Vinter-Vår og sommer. Høsten får det bare være så som så med.

Endret av Skaubjønn på truger
Grammatiske feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor frykter så mange denne hjortelusflua egentlig?
Er det fordi den blir omtalt så mye i media med skrekkhistorier med kløe som varer opptil et år? Ser den skummel ut? Er den ekkel?

Her jeg går tur (sørlandet) er det, eller rettere sagt - var det mye hjortelusflue i forfjor, fjor og i høst i år... På noen turer har jeg plukket de av meg hele tiden, en lander, tar den bort, ny lander, sjeldent flere har landet samtidig. Går og med kam i lomma tilfelle jeg kjenner en i håret. Men har ikke blitt bitt en eneste gang. Jeg hater faktisk mygg og knott MYE mer enn hjortelusflua...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian V. skrev (19 minutter siden):

Hvorfor frykter så mange denne hjortelusflua egentlig?
Er det fordi den blir omtalt så mye i media med skrekkhistorier med kløe som varer opptil et år? Ser den skummel ut? Er den ekkel?

Her jeg går tur (sørlandet) er det, eller rettere sagt - var det mye hjortelusflue i forfjor, fjor og i høst i år... På noen turer har jeg plukket de av meg hele tiden, en lander, tar den bort, ny lander, sjeldent flere har landet samtidig. Går og med kam i lomma tilfelle jeg kjenner en i håret. Men har ikke blitt bitt en eneste gang. Jeg hater faktisk mygg og knott MYE mer enn hjortelusflua...

Fordi kravlinga i nakken, på ballene og i rumpa skaper traumer. Jeg gikk en tur i oktober for mange år siden (2013~2015?), og ble overfalt av et sted mellom 50 og 100. Jeg slutta å telle etter at jeg hadde plukket av mer enn 25 stk. Da sa jeg til meg selv: «-aldri igjen!», og det løftet har jeg holdt siden. Flått lever jeg greit med (har tatt Ticovac) og aksepterer muligheten for borreliose. Det samme gjelder mygg og klegg, slitsomme som de er. Meeeen, Æljlusa finner jeg faktisk så ekkel at den spolerer hele turopplevelsen. Da får det heller bli turer i perioden desember- august! Er ikke redd for verken kulde eller snø, men de dyra der får du ha for deg selv :o 

Endret av Skaubjønn på truger
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.