Gå til innhold
  • Bli medlem

Hva har skjedd med min Femund kano?


Stig Vaular

Anbefalte innlegg

Annonse

Hvis jeg skal tippe ut i fra utseendet på bunnen så har denne kanoen vært brukt en god del i elv. Hvis en kano velter i elva og ligger på tvers av strømmen (noe som ofte også er årsaken til velt i elv) og den så treffer en stein, så er det formidable krefter som trykker på. En kano kan bli fullstendig ødelagt av noe sånt. En sånn bulk vil jeg tro kunne oppstå etter noe sånt. Det trenger ikke være store elva.

Bare noen tanker og spekulasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe dumt forslag på forklaring over her. Det er mye trøkk i strømmende vann.

Jeg har hatt en plastkajakk som var klemt flat av snø, og som jeg klarte å rette opp igjen ved bruk av varmluftspistol. Nå kjenner jeg ikke materialet i denne kanoen, men hvis det er samme type plast som i kajakker, så bør det gå greit. Varm opp hele det bulkede området (og et stykke rundt) gradvis, og ikke hold varmepistolen stille lenge på ett sted. Plast kan boble hvis det blir for varmt. Vekselvis ytter- og innerside, til det er helt gjennomvarmt (sånn at det nesten er vondt å holde på, men ikke opp mot temperatur man brenner seg på). Hold på ganske lenge, slik at det blir varmt helt gjennom. Hvis du da legger kanoen på flat og gjerne myk bakke, kan du prøve å tråkke den ut. Bruk et par planker å tråkke på, slik at du fordeler vekten utover et stykke. Ville prøvd meg med et par bord på en meter eller så på langs i båten. Da får du også en følelse av hvor mye den tåler av forming og bøying. Er du heldig sier det "blopp" og bulken spretter ut. Hvis ikke kan det være du må jobbe med det en stund.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 

Jeg har sett flere femund som har blitt sånn. Bunnen er myk og uten kjøl eller andre forsterkninger. Kan bli sånn av å ligge opp ned i sola. West systems anbefalt meg å beholde de skumklossene som var presset inn mellom seteradene og bunn. 

En av våre ble litt sånn etter en tur med mye vekt stående på kano tralle. rettet seg ut etter en liten tid med nevnte skumklosser plasset riktig. 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (20 minutter siden):

Det er mye trøkk i strømmende vann.

Noe som også er en veldig god grunn til å holde seg unna nedsiden av kanoen/kajakken hvis man skulle kantre i ei elv. Kommer du i klem mellom båten og en stein, et brukar, et tre eller noe annet kan det fort bli farlig. Det beste er å holde seg på oversiden av båten og holde beina opp fra bunnen (flyte på rygg, padle/styr med armene motstrøms så man ser nedover elva) og ta seg i land i stillere vann, for eksempel ei bakevje. Å sette ned beina i strømmende vann kan føre til at beina havner nedimellom steiner på bunnen. Så blir overkroppen dratt videre nedover av strømmen og beina låses fast (og kan også knekke). Dette er veldig farlig og ender fort med drukning hvis man ikke får hjelp av andre. Så hold beina oppe til det er vann man kan gå i (veldig grunt eller stille)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med litt vekt inni på bulken og varme på undersiden for å rette ut bulken.

F.eks. west system har forslag på hvordan man kan rette ut bulk: https://www.westsystem.no/a/240/hvordan-reparere-en-bulk-i-polyetylenkajakk---med-en-haarfoener  (Edit: Så nå at @Espen Ørud har linket til samme tidligere)

 

Endret av Terka
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.