Gå til innhold
  • Bli medlem

3-sesongstelt eller vintertelt til vinterturer i innlandet


Tillan 74

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er rimelig amatør når det gjelder friluftsliv, men tenker å gjøre noe med det nå. Ønsker å skaffe telt jeg kan bruke på vinteren,, for kun meg. Men lurer på om det er nødvendig med et vintertelt når det stort sett i starten vil bli maks 2 netter, og stort sett ikke på noe snaufjell med mye vind, eller om det er noen bra 3-sesongs dere vil anbefale, som dere har erfart funker greit. Det er mest pris som er grunnen til at jeg spør, siden vintertelt virker en del dyrere enn 3-sesongs. Evt kom gjerne med tips til vintertelt som er bra og rimelig :D (Budsjett 3000 kr). På forhånd takk

Endret av Silje Garlie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Vandrefalken skrev (3 minutter siden):

@Tillan 74

God pris, god kvalitet, god størrelse, lett å håndtere osv

Sjekk gjerne samme nettside for flere andre telt. De leverer en del telt som ikke andre sider gjør, til en veldig god pris, mye av det med god vekt, material osv. 

 

 

 

Finnes knapt lufteventiler på det? Ikke ideelt på vinteren med snø rundt teltet.

Kanskje dette er bedre: https://pakklett.no/products/cloudpeak-4-sesongstelt?variant=47266866826&currency=NOK&utm_medium=product_sync&utm_source=google&utm_content=sag_organic&utm_campaign=sag_organic&gclid=Cj0KCQjwk5ibBhDqARIsACzmgLSOMmIZkwHvPtkBJZryUAkYJ51hymULQOqBp0FSiwem3E_10bTG6lQaAnmuEALw_wcB

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Marius Engelsen said:

Det er fremme (nedenfor der stengen krysser i front), høyre over ene døren (kryssventilasjon?) og bak. Så vidt jeg ser er det 3stk lufteventiler, i tillegg til hva man evnt kan gjøre med dørene litt her og der avhengig av vind og temp. 😅

Men det du linket var heller ikke et dårlig alternativ. 

Endret av Vandrefalken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vandrefalken skrev (7 minutter siden):

Det er fremme (nedenfor der stengen krysser i front), høyre over ene døren (kryssventilasjon?) og bak. Så vidt jeg ser er det 3stk lufteventiler, i tillegg til hva man evnt kan gjøre med dørene litt her og der avhengig av vind og temp. 😅

Men det du linket var heller ikke et dårlig alternativ. 

Ja, ser det nå. Så først bare den ene bittelille i forteltet, men det er to små til ja.

Da er det sikkert helt grei lufting, kondens får man uansett på vinteren, men noe utskifting av luften trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke brydd meg om teltet er klassifisert som 3-sesongs eller 4-sesongs. Jeg ville sett etter gode luftemuligheter og god plass i innerteltet (både sittehøyde og mulighet til å ha med seg ting inn i innerteltet, 2-mannstelt for 1 person er ideelt for vinterbruk slik jeg ser det).

Jeg har teltet i mye rart i min tid. Personlig synes jeg noe av det koseligste om vinteren er å ligge under en presenning som er spent opp som et tak over meg om været ikke er skikkelig dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God plass til for eksempel matlaging, utstyr og klestørk er noe flere som turer om vinteren setter pris på. Derfor faller ofte valget på tunneltelt.

På budsjett blir det selvsagt noen kompromisser, for eksempel vekt og type materiale, men fult mulig å skaffe seg et brukbart telt til lett vinterbruk.

Dette teltet får grei omtale, men ville uansett sjekket noen reviews først. Utover det har også Fjellsport tilbud på tunneltelt fra Sydvang.

Lykke til med valget, og kommende turer.

https://bikeshop.no/robens/130263/robens-voyager-2ex-telt-grønn-2-personer-3-2-kg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Gikk for et Sydvang Skaring 2. Hadde ikke tålmodighet til å vente på noe fra Helsport på finn.no😅 Og så blir vi 2 på første turen nå til helgen, som faktisk er en date (møtt han 2 ganger før), så da gjør det kanskje ikke noe om det blir litt trangt😁 

Om det funker bra til vinteren gjenstår å se, men bli uansett ikke turer på fjell eller langt unna parkeringsplass i første omgang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Tillan 74 said:

Tusen takk for svar! Gikk for et Sydvang Skaring 2. Hadde ikke tålmodighet til å vente på noe fra Helsport på finn.no😅 Og så blir vi 2 på første turen nå til helgen, som faktisk er en date (møtt han 2 ganger før), så da gjør det kanskje ikke noe om det blir litt trangt😁 

Om det funker bra til vinteren gjenstår å se, men bli uansett ikke turer på fjell eller langt unna parkeringsplass i første omgang.

Gratulerer og god tur! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.